Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:20

xSlvna schreef:
mnkortleve schreef:
xApple Ik heb broekmaat 34/36 maar heb ook broekmaat 44 gehad ben ruim 25 kilo in een korte tijd afgevallen, ik merkte bij mijn paarden geen verschil bij mezelf echter wel ik kom veel makkelijker op een paard van een paard.

xSlvna Maar soms doe je niet veel aan een dik paard, ik heb er hier nu 2 bij elkaar staan krijgen hetzelfde terwijl de 1 ''dik'' is en de ander dun.

Maar dat ene te dikke paard, daar ga je toch ook niet een te dikke ruiter op zetten?

Die wat je hebt gezien, die echt moddervette donkere, moet er niet aan denken dat daar nog een 80/90/100 kg wegend persoon opstapt. Arm beest. Maar als je je bedenkt bij hoeveel tinkers, fjorden en haflingers dat gebeurd. :+

Pas nog opgezet had ze totaal geen moeite mee. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:21

Ik loop ook af en toe met een voerzak (25 kg) rond zonder dat ik inzak of klaag, is ook absoluut niet goed voor mijn rug en ik voel het een aantal dagen. En dan heb ik het over een aantal meter (ongeveer 20 secondes) met de zak. :+ Nu maar iedere dag een uur ermee rond lopen?

Overigens is wat Liedje89 precies wat ik denk.

Heeft er geen moeite mee, zei die je dat? :+

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:22

liedje89 schreef:
Ik snap eigenlijk wel wat xSlvna bedoeld, je ziet vooral bij paarden als tinkers,fjorden,hafjes nog wel eens dat ze gekozen worden door de wat zwaardere ruiter onder het motto dat ze lekker stevig zijn, het toch nog net wel past en het paard toch niet zo vaak word gereden en dus niet zwaar belast. Maar juist dat soort paarden als tinkers, fjorden, hafjes worden zelf al dik van lucht, dan ook niet regelmatig (en serieus) getraind en raken dus nooit in vorm om die "het past precies" ruiter te dragen. Imo zou een deel van die mensen echt gewoon beter kunnen mennen (dat is geen straf hoor _O- ), een groter rijtypischer paard kunnen zoeken of eens serieus gaan trainen (aan zichzelf en/of paard). Natuurlijk geld dat lang niet voor iedere recreatieve tinker eigenaar (of tinker eigenaar in de dop) maar ik zie ze toch ook wel eens...

Kijk maar dat is dus een verkeerde gedachte, mijn paarden worden met regelmaat gereden en hebben conditie en wat spieren daar zet ik gerust een wat zwaardere ruiter op geen probleem, maar je moet idd zo'n paard wel met regelmaat rijden/trainen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:25

xSlvna schreef:
Ik loop ook af en toe met een voerzak (25 kg) rond zonder dat ik inzak of klaag, is ook absoluut niet goed voor mijn rug en ik voel het een aantal dagen. En dan heb ik het over een aantal meter (ongeveer 20 secondes) met de zak. :+ Nu maar iedere dag een uur ermee rond lopen?

Nou zo'n zak voer is toch onhandig gewicht, mijn zoontje van 10 loopt er zo mee weg hoor ik niet klagen ook niet naderhand, misschien ook een kwestie van trainen.

Als je je paard goed ken dan lees je zijn of haar signalen en die van mij ken ik goed en als het haar niet zint dan laat ze dat echt merken.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:28

De gemiddelde zak voer die ik versjouw zit eerder richting de 35% van mijn gewicht, dat is nog wel iets anders dan de 16,5% (heb het straks even uitgerekend) die mijn Fjord draagt als ik er inclusief kleding en zadel op zit. Maar goed.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:30

mnkortleve schreef:
xSlvna schreef:

Nou zo'n zak voer is toch onhandig gewicht, mijn zoontje van 10 loopt er zo mee weg hoor ik niet klagen ook niet naderhand, misschien ook een kwestie van trainen.

Als je je paard goed ken dan lees je zijn of haar signalen en die van mij ken ik goed en als het haar niet zint dan laat ze dat echt merken.

Dat zie je dus verkeerd!

Net als dat je zoontje dat gewicht aankan en xSlvna niet kan dus ook niet elk paard dat gewicht aan. Misschien heet xSlvna wel een hele zwakke rug? En misschien is het inderdaad een kwestie van trainen, maar dit moet gebeuren voordat het gewicht gedragen kan worden. Iemand die voor het eerst naar de sportschool gaat begint ook niet met 100 kilo gewichten.

En uiteindelijk laat een paar wel wat merken ja. Maar het liefst wil je natuurlijk voorkomen dat een paard überhaupt last van iets krijgt.

Brainless

mnkortleve schreef:
liedje89 schreef:
Ik snap eigenlijk wel wat xSlvna bedoeld, je ziet vooral bij paarden als tinkers,fjorden,hafjes nog wel eens dat ze gekozen worden door de wat zwaardere ruiter onder het motto dat ze lekker stevig zijn, het toch nog net wel past en het paard toch niet zo vaak word gereden en dus niet zwaar belast. Maar juist dat soort paarden als tinkers, fjorden, hafjes worden zelf al dik van lucht, dan ook niet regelmatig (en serieus) getraind en raken dus nooit in vorm om die "het past precies" ruiter te dragen. Imo zou een deel van die mensen echt gewoon beter kunnen mennen (dat is geen straf hoor _O- ), een groter rijtypischer paard kunnen zoeken of eens serieus gaan trainen (aan zichzelf en/of paard). Natuurlijk geld dat lang niet voor iedere recreatieve tinker eigenaar (of tinker eigenaar in de dop) maar ik zie ze toch ook wel eens...

Kijk maar dat is dus een verkeerde gedachte, mijn paarden worden met regelmaat gereden en hebben conditie en wat spieren daar zet ik gerust een wat zwaardere ruiter op geen probleem, maar je moet idd zo'n paard wel met regelmaat rijden/trainen.

Mijn Fjord kan ook wel een zwaarder persoon aan en voor een x kan dat ook best.
Ik zoek een bijrijder voor meerdere dagen in de week en dan hou ik toch een maximaal gewicht aan.

haffylover

ik heb 4 pagina aan reacties gelezen toen ben gestopt. in mijn beleving beetje typisch bokt.

en noem zoals je wil maat ik ben net als de TS ook 1.70 em rond zelfde gewicht en ik rij al jaren op een haflinger elk jaar netje zadel controleren en rug controleren en andere kwaaltje nooit ma dan ook nooit problemen gehad. Zelf als eens de osteopaat gevraagd hoe hij dacht over mijn postuur en paard en hij was van mening dat dit geen probleem mag/hoef te zijn.

En ja wellicht krijg nu bokt over me heen. Natuurlijk elke paarden eigenaar is er vrij in een ruiter toe te laten en/of af te zien en ik snap dat je op sommige rassen /paarden geen volslank iemand zet ma wil neit zegge dat zulke mensen dan maar niet moeten gaan rijden.

Blijkbaar vergeten we dat het gemiddelde gewicht van de mensen tussen de 70 en de 80 ligt. En nee bedoel dit niet al een excuus of hoe men het wil interpreteren.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:38

haffylover schreef:
ik heb 4 pagina aan reacties gelezen toen ben gestopt. in mijn beleving beetje typisch bokt.

en noem zoals je wil maat ik ben net als de TS ook 1.70 em rond zelfde gewicht en ik rij al jaren op een haflinger elk jaar netje zadel controleren en rug controleren en andere kwaaltje nooit ma dan ook nooit problemen gehad. Zelf als eens de osteopaat gevraagd hoe hij dacht over mijn postuur en paard en hij was van mening dat dit geen probleem mag/hoef te zijn.

En ja wellicht krijg nu bokt over me heen. Natuurlijk elke paarden eigenaar is er vrij in een ruiter toe te laten en/of af te zien en ik snap dat je op sommige rassen /paarden geen volslank iemand zet ma wil neit zegge dat zulke mensen dan maar niet moeten gaan rijden.

Blijkbaar vergeten we dat het gemiddelde gewicht van de mensen tussen de 70 en de 80 ligt. En nee bedoel dit niet al een excuus of hoe men het wil interpreteren.

Wat is het dan? Stel het gemiddelde gewicht is opeens 100 of 120 of 140! Het gemiddelde gewicht zou er helemaal niks mee te maken moeten hebben.

Stel er is ergens een land waar het gemiddelde gewicht 150 kilo is, om maar even een voorbeeld te noemen, dan is de gemiddelde persoon in dat land dus niet geschikt om op een paard te stappen, klaar.

Of jij op je paard past staat hier even los van, maar ik snap die argumenten als:
'Dit is het gemiddelde gewicht in NL'
'Na je zwangerschap kom je aan'
'Andere dieren hebben een vervelender leven'
dus niet.

Alsof het paard weet wat het gemiddelde gewicht in NL is.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:40

muntdrop schreef:
Dat zie je dus verkeerd!

Net als dat je zoontje dat gewicht aankan en xSlvna niet kan dus ook niet elk paard dat gewicht aan. Misschien heet xSlvna wel een hele zwakke rug? En misschien is het inderdaad een kwestie van trainen, maar dit moet gebeuren voordat het gewicht gedragen kan worden. Iemand die voor het eerst naar de sportschool gaat begint ook niet met 100 kilo gewichten.

En uiteindelijk laat een paar wel wat merken ja. Maar het liefst wil je natuurlijk voorkomen dat een paard überhaupt last van iets krijgt.

Maar wat zie ik daar verkeerd aan dan ik snap het niet helemaal?
Ik zeg dat het met trainen te maken heeft, ook iemand met 95 kg die een paard koop die alleen maar gewent is om 65 kg te dragen is te trainen dan bouw je het gewoon op.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:43

Ja dan bouw je op, dan ga je net als in de sportschool beginnen bij 20 kg en opbouwen tot 100 kg. Niet beginnen bij 100 kg en afwachten tot dit prima gaat.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:43

Berdien schreef:
Tja, als je op een dergelijke manier generaliseert dan snap ik wel dat je op zulke gedachten komt :j Mij is het in ieder geval duidelijk! :) Ik stap morgen met mijn niet-70 kilo weer op mijn goed gespierde, fitte en altijd blije reus zonder ook maar een greintje schuldgevoel in ieder geval.

_O- _O-

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:46

xSlvna schreef:
Ja dan bouw je op, dan ga je net als in de sportschool beginnen bij 20 kg en opbouwen tot 100 kg. Niet beginnen bij 100 kg en afwachten tot dit prima gaat.

Maar dat kan je toch ook gewoon in tijd opbouwen, hoe denk je dat dat gebeurd als je je paard weg breng om ingereden te worden dat paard is 0,0 kg gewend.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:48

mnkortleve schreef:
muntdrop schreef:
Dat zie je dus verkeerd!

Maar wat zie ik daar verkeerd aan dan ik snap het niet helemaal?
Ik zeg dat het met trainen te maken heeft, ook iemand met 95 kg die een paard koop die alleen maar gewent is om 65 kg te dragen is te trainen dan bouw je het gewoon op.

Dat kan inderdaad, maar helaas denk niet iedereen daar dus zo over!

Zoals al gezegd is denken veel mensen dat een tinker of een ander breed gebouwd paard makkelijker een gewicht zouden kunnen dragen. Ik hoor dus serieus mensen weleens zeggen 'stevige mensen kunnen niet op een warmbloed maar moeten op een tinker ofzo.'. En dat is dus het probleem! Ze 'mogen' wel op een ongetrainde tinker maar niet op een sterke getrainde warmbloed.

En tuurlijk valt er altijd wat te trainen, maar ik zie liever dat dat gebeurd voordat die persoon opstapt. Gewichtheffers bouwen langzaam op, ze proberen niet elke dag opnieuw 100 kilo totdat het wel lukt.

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:49

muntdrop schreef:
De meeste paarden zullen met een te zware ruiter doorlopen, net zoals met een slechte ruiter of een zadel wat niet helemaal goed zit, tot dat ze er teveel klachten van krijgen.

Als je het goed voor elkaar hebt (zadel e.d.), is het in mijn ogen geen probleem als je wat zwaarder bent.
En zal het ook geen probleem voor het paard zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:50

Blue_Eyes schreef:
De gemiddelde zak voer die ik versjouw zit eerder richting de 35% van mijn gewicht, dat is nog wel iets anders dan de 16,5% (heb het straks even uitgerekend) die mijn Fjord draagt als ik er inclusief kleding en zadel op zit. Maar goed.

Ja, maar die zak draag je waarschijnlijk ook geen uur bovendien is de inwerking van een gewicht als je rechtop op twee benen loopt natuurlijk ook heel anders als wanneer je op 4 benen loopt en het gewicht bovenop je rug zit. Het gaat toch meer om het principe dat het best mogelijk is om gewichten te dragen zonder piepen, terwijl dat wanneer je dat (zonder voldoende training) vaker doet het op langere termijn wel schadelijk is :Y)

@haffylover: Dat het gemiddelde gewicht rond de 70-80kg ligt wil natuurlijk nog niet zeggen dat een paard dat maar te dragen heeft. Ik heb met mijn 60 kg een heel normaal en gezond gewicht maar pas natuurlijk nog steeds niet op iedere pony :Y).

Ik heb vorige jaar een tijdje een welsh gereden die aan de kleine kant was voor mij en ook niet erg regelmatig getraind werd (er hobbelde wel met enige regelmaat vederlichte kindjes op trouwens) , dan merkte ik bijvoorbeeld wel dat als ik een kleine beetje onbalans had het paard daar meteen erg veel last van had. Dat is misschien wel te trainen, maar waarom zou je dat perce willen als je ook gewoon een paard kan zoeken waar je wel op past (behalve als je een paard al langere tijd hebt en dan erg aankomt misschien :Y) ). Ik zou persoonlijk nooit zo'n paard kiezen waar ik net oppas, iets te gezellige kerst en het past niet meer, tijdje stilstaan en bespiering weg is weer een hele tijd overlast voor het paard denk ik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:51

Het is onmogelijk om te zeggen of iemand te dik is aan de hand van een paar cijfers, daar moet je een beeld bij hebben. Net als dat je niet kunt zeggen dat iemand met maat 42 te dik is. Ik zou overgewicht hebben, terwijl iemand die een stuk langer is en een heel andere bouw heeft er gewoon slank uitziet.

Je kunt lastig zeggen of iemand te groot/zwaar is voor een paard zonder het dier in kwestie te zien. Ikzelf vind 90 kilo ook al snel (te) zwaar, maar imo ligt het wel heel erg aan het paard. Tinkers staan er niet echt om bekend dat ze een geweldige rug hebben dus daar moet je per dier ook rekening mee houden. Een groot paard wil ook niet altijd betekenen dat die stevig zijn en veel kunnen dragen, ik denk dat de gemiddelde IJslander meer kan hebben dan zo'n slungelige KWPN.
En tot slot ligt het er ook nog aan hoe het dier getraind is, een ongetraind en/of te dik paard moet je niet ook nog eens lastig gaan vallen met een zware ruiter...

Maar ik zie wel eens mensen voorbij komen waarvan ik denk oei, die kan er beter naast gaan lopen :=

mnkortleve schreef:
xSlvna schreef:

Sorry, maar ik zie jouw zoontje echt niet zo met een voerzak weg lopen hoor, dan heb jij vast andere zakken :))
Zo'n ding is bijna de helft van mijn gewicht dat tilt een 10 jarige niet even op. Of hij is erg groot, of hij heeft superkrachten :+

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:52

mnkortleve schreef:
xSlvna schreef:

Maar dat kan je toch ook gewoon in tijd opbouwen, hoe denk je dat dat gebeurd als je je paard weg breng om ingereden te worden dat paard is 0,0 kg gewend.

Persoonlijk zou ik een paard daarom ook liever laten inrijden door een wat lichtere ruiter.

En opbouwen hoeft natuurlijk niet in stappen van 0,1 kilo te gaan he. Als je naar de sportschool gaat zul je waarschijnlijk ook wel met een bepaald basis gewicht kunnen trainen. Misschien kan je een bepaalde oefening die je nog nooit heb gedaan al met 10 kilo doen (om maar even wat te noemen).

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:56

http://www.lowcreekranch.nl/paarden/western-rijden/

De sliding stop plaatje, iedereen zou dat gaaf vinden. Maar als je dan na gaat die man behoorlijk lang weegt ook al gauw 85 a misschien 90 kilo
Zo heb je tig lange mensen die niet eens dik lijken en waar niemand bij na denkt dat ze zwaar zijn. Alleen als ze cijfers zien of echt dikke mensen dat ze gaan roepen kan echt niet.

Nee keur niet goed als iemand op een paard gaat zitten die het niet aan kan maar zijn ook genoeg paarden die het wel kunnen.
Ik ga zelf ook niet op een kleine pony zitten.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:00

Pfffff zoveel meningen.
Maar bij een zwaar menselijk gewicht hoort een stevig paard.

Moet wel eerlijk toegeven. Dat als je echt behoorlijk dik bent, je zelf uit respect naar het paard toe er niet op moet gaan.

Ik kende een stalhouderij waarvan de eigenaar een bordje had hangen, dat als je boven de 100kg weegt, je niet mocht rijden. En hij zei het ook op soms geen aardige manier, je hebt een te dikke reet !

xSlvna

Muntdrop, je begint met trainen inderdaad met een basisgewicht. Legpress deed ik vanaf dag één op 40 kilo, prima, kon best. Een paard kan dan (vind ik) ook best beginnen met een kilo of 50, 60, 70. Maar er meteen 95 (+ zadel is toch een 100 tot 110) kg op gooien? :')

Vind het al te zwaar, al helemaal op een ongetraind paard.

mnkortleve

muntdrop schreef:
mnkortleve schreef:

Zoals al gezegd is denken veel mensen dat een tinker of een ander breed gebouwd paard makkelijker een gewicht zouden kunnen dragen. Ik hoor dus serieus mensen weleens zeggen 'stevige mensen kunnen niet op een warmbloed maar moeten op een tinker ofzo.'. En dat is dus het probleem! Ze 'mogen' wel op een ongetrainde tinker maar niet op een sterke getrainde warmbloed.

En tuurlijk valt er altijd wat te trainen, maar ik zie liever dat dat gebeurd voordat die persoon opstapt. Gewichtheffers bouwen langzaam op, ze proberen niet elke dag opnieuw 100 kilo totdat het wel lukt.

Ze kunnen gerust op een ongetrainde tinker stappen als ze zelf ook maar niets vragen en dat is ook zo bij een ruiter die 55 kg is, ik heb hier ook een ruiter gehad die rond de 55 kg was reed 3 a 4 dagen in de week, maar die reed zo beroerd dat ik een paard had staan die meer stijf en kreupel was dan niet, voor mij zegt gewicht dan niet veel.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:01

ThreeFingers schreef:
Pfffff zoveel meningen.
Maar bij een zwaar menselijk gewicht hoort een stevig paard.

Moet wel eerlijk toegeven. Dat als je echt behoorlijk dik bent, je zelf uit respect naar het paard toe er niet op moet gaan.

Ik kende een stalhouderij waarvan de eigenaar een bordje had hangen, dat als je boven de 100kg weegt, je niet mocht rijden. En hij zei het ook op soms geen aardige manier, je hebt een te dikke reet !

Maar stevig als in dik? Breed gebouwd? Gespierd?

Dat maakt toch wel het verschil vind ik.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:04

mnkortleve schreef:
muntdrop schreef:

Ze kunnen gerust op een ongetrainde tinker stappen als ze zelf ook maar niets vragen en dat is ook zo bij een ruiter die 55 kg is, ik heb hier ook een ruiter gehad die rond de 55 kg was reed 3 a 4 dagen in de week, maar die reed zo beroerd dat ik een paard had staan die meer stijf en kreupel was dan niet, voor mij zegt gewicht dan niet veel.

Uiteraard is gewicht ook niet alles. Maar persoonlijk zie ik liever geen zware ruiter op een ongetraind paard, net als dat ik die ruiter van 55 kg liever ook niet op een paard zie.

Wat mensen uiteindelijk doen moeten ze zelf weten. Ik zal je niet van je paard trekken en als iemand er anders over denkt wil ik die mening best respecteren. Maar als het over mijn eigen paard zou gaan denk ik er dus zo over :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:04

Of het spieren zijn of vet. Het paard moet wel het gewicht dragen.
Wel is het een stuk prettiger voor het paard als iemand goed kan rijden.
Maar dat geldt voor ieder gewicht...