Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:56

Ceriadwen schreef:
Lumea schreef:
Als je dit zo beu bent kun je beter van bokt af gaan := zulke opmerkingen zul je altijd houden. Niet alleen op Bokt, maar ook op ander soorten social media en ook in het dagelijks leven. Sluit jezelf op in een kamertje, dan heb je zulke opmerkingen niet meer. En dan kun je ons meteen vertellen wat je er nou van vind om altijd in je eigen ontlasting te moeten leven. :D

Zo dan! Jij bent zeker ook afgestudeerd op de sociale academie?

Oh nee hoor. Kennis noemen ze zoiets. Je reageert overal zó heftig. Dat soort opmerkingen hou je gewoon altijd. Of je het nou wilt of niet. En zo'n heftige reacties helpen er alleen maar meer bij.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:58

Gypsy schreef:
Ach netje laat het varen. Iedereen die Ceriadwen geen gelijk geeft heeft er gewoon geen verstand van. Jij hebt je winsrpunten bij een pakje boter gekregen, geef het maar toe. :+

Dar meisje slingert zelf ook een ongefundeerde mening de wereld in, dus waaron zou ik me inhouden. Jij bent degene die mij meteen onder een stromingschaart. Iets met de pot....

Ga je weer!

Netje en ik zijn het eigenlijk gewoon eens blijkt.

Maar jij kan het niet laten om weer een lage vuile opmerking te maken. Best wel knap eigenlijk!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:02

Cassidy schreef:
Ik doe idd iets fout. Ik heb mijn paarden in de zomer hele dagen op het land staan en dan krijgen ze vrij. Omdat ik door een lichamelijk gebrek op dit moment niet in staat ben om te rijden. De enkele keer dat ik met mijn paard aan de slag wil met grondwerk, is niet voldoende om de routine erin te krijgen ze eraan te laten wennen dat ik eens in de zoveel tijd wat met ze wil doen. Wie heeft een nieuw lijf voor me?

Mijn paarden staan de hele winter bij elkaar en nu rijdt er sinds kort iemand op vrijdag een lesje met de Fjord bij de buren.
Degene die achterblijft hinnikt hooguit 2x en dat is het.

Of ik de andere dan op stal zet of buiten laat lopen waar ze elkaar kunnen zien; het gaat gewoon goed.
Maar ik leer ze al snel.. als je bij mij bent heb je niet naar elkaar te hinniken.
Dan houdt degene die achterblijft ook op.

Laatst de ander zo uit de wei meegenomen op een wandeling, dan staat de fjord wel even bij het draad te kijken: mag ik ook mee?
Maar daarna gaat ze gewoon verder met eten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:03

Daar kom jij toch voor? In ieder topic met een nh tintje steek jij steeds je neus om het hoekje. No hard feelings, ik vind zulke eenzame opsluiting echt om te huilen.

Gypsy

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:04

Ik denk dat Cassidy dit heus wel wil maar nief de tijd en energie heeft om dit gedrag te doorbreken?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:08

Netje schreef:
Def schreef:
Je kan je paard toch gewoon krachtvoer bijvoeren als hij op de wei staat?

Tuurlijk kan dat, maar ik gaf het als argument dat er werd aangegeven dat sportpaarden sloom worden in de wei en dik. En daarom gaf ik aan: je hóeft in principe (afhankelijk van zwaarte van training) in de zomer op de wei helemaal niet bij te voeren :D

Ik ben het met jou eens :)
Ik doelde meer op dat je gewoon met je bak krachtvoer (voor de paarden die zwaarder getraind worden) ook de wei in kunt lopen of je paard even apart in een wei ernaast kan zetten om het voer op te eten.
Je hebt daar geen stal voor nodig.
Ik denk ook dat je echt naar het paard moet kijken. Sommige paarden hebben echt veel krachtvoer nodig als ze hoog in training staan.
Mijn pony is van zichzelf vrij heet en die krijgt 2x per dag een kwartje muesli, ondanks dat ze op Z2 niveau flink wordt getraind. Dit is misschien niet te vergelijken met hoger in de sport, maar desondanks zijn er dus paarden die niet zoveel krachtvoer nodig hebben als andere paarden.

Ik denk altijd maar... ik kan er niet bij dat mensen denken dat een 'sportpaard' niet op de wei mag.
Dat krijg je gewoon mij niet goed gepraat, met welk slap excuus je ook komt.
Maar goed, er zijn mensen die er anders over denken.
Helaas laat ik mij ook telkens weer verleiden om in dit soort topics te reageren, terwijl het me eigenlijk alleen maar ergernis oplevert. En toch wat blijheid omdat er steeds meer mensen lijken te zijn die vinden dat ook een sportpaard in de wei hoort :P
Maar goed... ieder zijn mening en keuze, die heeft een ieder te accepteren (respecteren is wat anders he..)

juliexxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:09

Sinds dat mijn paard altijd buiten staat heeft ze nooit meer blessures gehad.
In de manege stond ze vaak mank

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:14

oops ik heb per ongeluk nee gestemd,maar bedoel 1000% wel!

Waarom zou een sportpaard op stal moeten blijven?
Ik vinnd het zo`n onzinnige reden ,omdat hij zich bezeren kan?
Of vuil word.?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:19

Ik vind het ergens ook niet gek. Heel de paardenwereld is op een bepaalde manier ingericht. Iedereen vaart er wel bij. Alle mensen waar je (zo ook ik) als jong paarden meisje tegen op keek zeggen, zo moet het. Ga jij er dan maar eens voor staan om te zeggen, ik ga het anders doen. Dan geef je indirect toe dat je het niet eens meer bent met mensen die soms veel voor je beteken. Misschien vatten ze het wel als een belediging op. Iedereen houd op zijn/haar manier van zijn dieren, dus daar kan heftig op gereageerd worden. Maar goed, het blijft interessant. De discussie is reden voor onderzoek en daar kan nooit genoeg van zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:21

Gypsy schreef:
Ik vind het ergens ook niet gek. Heel de paardenwereld is op een bepaalde manier ingericht. Iedereen vaart er wel bij. Alle mensen waar je (zo ook ik) als jong paarden meisje tegen op keek zeggen, zo moet het. Ga jij er dan maar eens voor staan om te zeggen, ik ga het anders doen. Dan geef je indirect toe dat je het niet eens meer bent met mensen die soms veel voor je beteken. Misschien vatten ze het wel als een belediging op. Iedereen houd op zijn/haar manier van zijn dieren, dus daar kan heftig op gereageerd worden. Maar goed, het blijft interessant. De discussie is reden voor onderzoek en daar kan nooit genoeg van zijn.

zo..... en hier sluit ik me dus volledig bij aan!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:31

Ik snap sowieso niet waar de mening vandaan komt dat sportpaarden niet buiten komen. Gal start Voice niet op de wereldbekerwedstrijd in Gothenburg omdat hij niet rad de wei uit kwam.

Ik ken ook geen (sub)top ruiters waarvan de sportpaarden niet, niet buiten komen. Wellicht soms gedoseerd maar beweging en buiten is er echt genoeg anders kan zo een dier niet de prestaties leveren die gevraagd worden.

Niet 24/7 nee, en dat zal bij sportpaarden ook niet gebeuren die hebben namelijk ook hun rust nodig en die vinden ze juist op stal.

Ik ken in iedergeval veel minder sport paarden die niet buiten komen dan sportpaarden die wel buiten komen en voor die enkeling die niet buitenkomt is er over het algemeen een plausibele verklaring die te maken kan hebben met het karakter van het paard, met de omgeving waar die gestald staat of noem nog maar 110 factoren waar weidegang van afhankelijk kan zijn.

Nou wil ik wel eens weten hoe de diehards dat gaan doen als er boxrust voorgeschreven wordt, en je anders je paard weg kan brengen. Zet je dan je principes opzij en doe je aan die opsluiting of laat je het paard afmaken?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:38

Ceriadwen, de meeste blessures zijn juist gebaat bij rustig bewegen. Alleen de overgang wei stal inclusief hoe paarden dan met hun stijve spieren gek gaan doen is natuurlijk niet ok. Bij bijv een botbreuk kan ik me er wat bij voorstellen. Dan ga ik heel goed nadenken over de kans op genezing etc.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:39

Ceriadwen schreef:
Nou wil ik wel eens weten hoe de diehards dat gaan doen als er boxrust voorgeschreven wordt, en je anders je paard weg kan brengen. Zet je dan je principes opzij en doe je aan die opsluiting of laat je het paard afmaken?

Boxrust wordt steeds minder als oplossing gezien (zeker voor peesblessures). Vooral het ontbreken van sociaal kontakt en het geestdodende ervan maakt dat er vaker wordt gezegd: zet ze maar op een klein stukje wei (ter grote van een ruime box) direct naast de andere paarden of in een afgezet stuk van de paddock, ook in contact met de rest.

Laatst nog gehad met eigen pony: snee in voor(onder)been, gehecht door DA. Die gaf ook aan boxrust, maar zei erbij: zolang het goed gaat :D En anders maar op een afgezet stukje. Nou ben ik al niet voor boxrust (mijn dochter en haar vriend zijn overigens beide DA alleen niet hier in de buurt en die zijn het met me eens), maar dacht, ach beetje rust na verdoving en hechten kan geen kwaad. Nou meneer hield het precies een uur of 4 vol en flipte toen volledig. Naast z'n vriendjes gezet, alles was meteen over. Nog 3 weken zo gedaan (heel rustig gestapt naar het afgezette stukje) en hij vond het prima.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:43

In mijn ideale wereld zouden alle paarden te allen tijde zelf de mogelijkheid moeten hebben te kiezen waar ze willen staan, binnen of buten. Ook sportpaarden, want ik zou niet weten wat er ongezond aan is voor een sportpaard om buiten te staan. Zelf de beweging doseren en ook de rust, lijkt me juist heel gezond. En ik denk juist dat hoe minder uren het paard buiten staat, hoe groter de kans is op blessures. Als je paard altijd zelf mag kiezen, heb je veel minder wilde uitspattingen dan wanneer het paard na 22 uur op stal weer naar buiten mag. Toch? :)

Ceriadwen, ik voel me aangesproken door je laatste vraag.. :P Dus bij deze; mijn paarden staan altijd dag en nacht buiten, maar mijn merrie (zorgenkindje) heeft met haar blessure toch een paar weken dag en nacht op stal gestaan. Ja, op streng advies van de dierenkliniek doe ik dat zeker.. Zowel mijn paard als ik werden er niet gelukkig van, maar ik ga dan toch uit van de kunde van een dierenarts.. Maar dit gaat dus om tijdelijke boxrust, niet om permanente. Dat zou een heel ander verhaal zijn.

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:45

Ik heb het allemaal niet gelezen. In de discussies lijkt het alsof er geen middenweg is. of 24/7 buiten staan of het is 24 uur op stal. MIJN sportpaarden staan elke dag zo'n 8 uur buiten mits het weer goed is. Nee, ik denk niet dat een sportpaard 24/7 buiten moet staan. Maar goed, wat is een sportpaard? Dat is geen B paard die één keer per maand een dressuurproefje loopt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:48

Dat is de vraag toch niet? Wat als je moest kiezen tussen boxrust of af laten maken, dat is de vraag. Dat boxrust gelukkig steeds minder voorgeschreven wordt is een feit. De vraag is wat doe jij? Boxrust of af laten maken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:49

Waar ik heel erg tegenaan loop nu mijn paard 24/7 buiten staat is het voerbeleidn. Ze staan normaal met zijn 2en in de wei, maar ik merkte dat de merrie weg snel dik werd en de ruin erg snel afviel. Wat blijkt, de ruin eet zo nu en dan iets, terwijl de merrie net zolang door gaat tot al het hooi op is.
Op het moment staan ze dus apart, wat erin resulteert dat mijn ruin gaat lopen ijsberen (terwijl de merrie maximaal 15 meter verderop kan gaan staan), en de merrie breekt vaak uit om toch al het hooi van de ruin op te eten als ze haar hooi opheeft.
En dan denk ik wel eens, snachts op stal zou wel wat meer rust in de tent brengen. Daarbij gaat mijn ruin met zijn gevoelige luchtwegen ook graag buiten in de regen staan, terwijl ik liever heb dat hij lekker droog in zijn stalletje gaat staan...
Niet altijd even ideaal, 24/7 buiten in groepsverband.
Laatst bijgewerkt door Ilse_123 op 26-02-14 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:50

Justico schreef:
Ik heb het allemaal niet gelezen. In de discussies lijkt het alsof er geen middenweg is. of 24/7 buiten staan of het is 24 uur op stal. MIJN sportpaarden staan elke dag zo'n 8 uur buiten mits het weer goed is. Nee, ik denk niet dat een sportpaard 24/7 buiten moet staan. Maar goed, wat is een sportpaard? Dat is geen B paard die één keer per maand een dressuurproefje loopt.

same here

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:51

Ceriadwen schreef:
Dat is de vraag toch niet? Wat als je moest kiezen tussen boxrust of af laten maken, dat is de vraag. Dat boxrust gelukkig steeds minder voorgeschreven wordt is een feit. De vraag is wat doe jij? Boxrust of af laten maken.

He? Sinds wanneer is dat de vraag? Heb ik wat gemist? En wat is de link van die vraag met dit topic?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:52

Gini schreef:
Ceriadwen schreef:

He? Sinds wanneer is dat de vraag? Heb ik wat gemist? En wat is de link van die vraag met dit topic?

Dat is een vraag die ik gesteld heb naar aanleiding van de discussie. Dus ik heb het over mijn subvraag naar aanleiding van de discussie over de hoofdvraag.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:53

Ceriadwen schreef:

Ik kon niet uit je vraag opmaken dat je het over permanente boxrust had, maar dat kan aan mij liggen hoor.. Misschien nu wel heel makkelijk gezegd hoor, maar ik denk niet dat ik mijn paard zou kunnen laten leven met 24/7 op stal.

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:54

Ik heb op ja gestemd. Dat mensen zo nodig met hun paard de sport in willen moeten ze zelf weten. Maar dast betekent nog niet dat je als eigenaar de hele natuur van je paardje af mag nemen. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:54

Gypsy schreef:
Ik denk dat Cassidy dit heus wel wil maar nief de tijd en energie heeft om dit gedrag te doorbreken?

Geen aannames doen, er spelen meer dingen meer. Maar ik ga mijn medisch dossier (en dat van mijn paarden) en mijn financiele plaatje op dit moment hier niet open en bloot op Bokt neerzetten.

En die discussie van wel of niet op stal, sportpaard of niet, is al vaker op Bokt langsgeweest. Dan krijg je de groep van fanatici die roepen dat elk paard in elke omstandigheid buiten kan, en de groep die wat gematigder reageert en het van paard en situatie af laat hangen of dit wel of niet mogelijk is.

Ik kan de eerdere discussies wel even opzoeken. Voordat we in herhalingen vallen van iets wat al zo vaak is langsgeweest.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-02-14 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:55

Ceriadwen, als ik het topic 'Ben ik gek? Ik kan het beest toch niet laten slachten' lees, dan vrees ik dat er schrikbarend veel mensen voor het spuitje kiezen. Boxrust lijkt wel hét ergste wat je een paard kan aandoen. Heel jammere tendens.

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:56

Ik heb op ja gestemd. Dat mensen met hun paard de sport in willen moeten ze zelf weten. Maar dast betekent nog niet dat je als eigenaar de hele natuur van je paardje af mag nemen. :) Ik heb gemerkt dat de meeste paarden die vrijheid heerlijk vinden mits ze wel kunnen schuilen. Maargoed het ene paard is het andere ook weer niet.