Slachten vs inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: Slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:04

ik denk dat je als eigenaar puur moet kijken naar hoe je paard op het moment dat je voor de keuze staat dat je dan echt moet gaan kiezen wat te doen..

of dat nou inslapen is en cremeren. of schieten en rendac, of schieten en dan worst, of inslapen en rendac..
de keus moet je maken op t moment dat je ervoor staat zodra je paard niet meer op de trailer kan en je heb gekozen voor slacht dan moet je toch anders kiezen.
het ligt zo enorm aan waar je op dat moment voor kan kiezen.

ik was zelf heel blij dat mijn pony bijna 4 jaar terug op de trailer kon en dat we hem hebben kunnen weg brengen.
had er zelf niet aan moeten denken om hem te moeten laten inslapen die pony had zoveel wilskracht om te vechten voor wat hij waard was.
dat ik ook denk dat inslapen echt een horror was geworden en ik kan t niet aanzien om een pony paar dagen bij de weg onder t zeil te zien liggen.

hier is tijdje terug de oudste van de groep na koliek ingeslapen heb nog rustig smorgens afscheid van hem kunnen nemen en de paarden ook..
maar ben daarna ook een paar dagen niet geweest omdat ik het niet trok dat die pony aan de weg lag..

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:54

NathalietjeB schreef:
ik denk dat je als eigenaar puur moet kijken naar hoe je paard op het moment dat je voor de keuze staat dat je dan echt moet gaan kiezen wat te doen..

of dat nou inslapen is en cremeren. of schieten en rendac, of schieten en dan worst, of inslapen en rendac..
de keus moet je maken op t moment dat je ervoor staat zodra je paard niet meer op de trailer kan en je heb gekozen voor slacht dan moet je toch anders kiezen.
het ligt zo enorm aan waar je op dat moment voor kan kiezen.

ik was zelf heel blij dat mijn pony bijna 4 jaar terug op de trailer kon en dat we hem hebben kunnen weg brengen.
had er zelf niet aan moeten denken om hem te moeten laten inslapen die pony had zoveel wilskracht om te vechten voor wat hij waard was.
dat ik ook denk dat inslapen echt een horror was geworden en ik kan t niet aanzien om een pony paar dagen bij de weg onder t zeil te zien liggen.

hier is tijdje terug de oudste van de groep na koliek ingeslapen heb nog rustig smorgens afscheid van hem kunnen nemen en de paarden ook..
maar ben daarna ook een paar dagen niet geweest omdat ik het niet trok dat die pony aan de weg lag..

Bleef de pony echt een paar dagen liggen?
Dat heb ik nog nooit meegemaakt,moet er ook niet aan denken om er dan een paar dagen tegenaan te kijken ;(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:56

Zoals ik daar nu tegen aan kijk kies ik voor slachten.
Mits paardje nog wel in staat is om op de trailer vervoerd te worden.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:02

Mijn paard is ook een paar dagen blijven liggen. Zaterdagochtend ingeslapen, in het weekend wordt er niet opgehaald en zondag was een feestdag. Dinsdagochtend komen bellen en dan zijn ze haar ook vrijwel onmiddellijk komen halen.

We hebben haar gelukkig wel in een soort schuur waar normaal de trailer staat kunnen leggen zodat ze niet langs de weg onder een zeil lang.

Het was geen prettige gedachte om te weten dat ze daar lag, maar eigenlijk vond ik het nog 'meevallen'. Het was gewoon zo, ze was dood en of ze nu daar lag of weg was veranderde daar niets aan.

Ik denk dat je echt niet teveel moet denken over hoe het zou zijn als jouw paard er niet meer is, hoe je je zou voelen en wat je liefst zou doen.
Ik kan uit ervaring zeggen dat je dat pas weet als het zover is, als je echt voor de keuze staat en dat het allemaal heel anders kan zijn dan je had gedacht...

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:09

Ik vind dit wel een goede vraag eigenlijk , je staat er niet bij stil als je een paardje hebt wat er nu gebeurt als hij oud is of ongeneselijk ziek..

Ik moet toegeven dat ik zeker geen fan ben van Rendac , ik heb daar ooit een filmpje van gezien wat er nu gebeurd met de dode dieren en dan denk ik toch liever de slacht.
Voor kleinere huisdieren is dit natuurlijk makkelijker. Inslapen blijft nooit fijn , maar je hebt tegenwoordig prachtige crematoriums waar je afscheid kan nemen enzoverder.

Het probleem is dat cremeren van een paard stukken van mensen kost en je op het moment dat het zover is snel een beslissing moet maken. Je kan je paard niet een paar dagen in de diepvries steken (toch niet volledig)

Eerlijk gezegd weet ik het nog niet. Slachten voor vlees is zowizo uitgesloten omdat mijn paard behandeld word met iets wat giftig is voor het vlees. Rendac zie ik niet zitten omdat ze daar , tja .. verwerkt worden door lijm.. Crematie zie ik niet zitten omdat het te duur is.
Eigenlijk zou ik wel moeten beslissen want ik heb een merrie van 35 jaar oud .. Die kan ook elk moment sterven.

Het zal toch Rendac worden .. Hoe erg het ook is. Brr nu naar een iets fijner topic zoeken , krijg kippenvel

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:24

@Kitsu,
Voor zover ik weer kan je ook laten slachten/schieten zonder dat het vlees voor consumptie gebruikt word.
Wellicht is dat een optie.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:29

Maar waar gaat het lichaam dan naartoe ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:36

Gewoon mee met de rendac.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:40

Interessant topic, ik moet zeggen dat toen ik de titel zag ik vrijwel gelijk dacht 'inslapen natuurlijk!!' maar nu ik zo alles gelezen heb weet ik het eigenlijk niet. Inslapen 'klinkt' zoveel vriendelijker maar daar lijkt ook alles mee te zijn gezegd. Het lijkt me vreselijk om je paard te zien vechten tegen de spuit.

Daarnaast lijkt me het wegbrengen naar de slacht zo hard, het (daar komt ie weer) 'klinkt' hard. Het is een rotwoord :+ maar het is wel snel gebeurt. Baf, en je paard is weg. Zo snel dat hij er niet eens over kan nadenken.

Het lijkt me echter ook vreselijk om je paard langs de weg hebben liggen onder een zeil. Ik weet nog goed dat ik als klein kind met m'n moeder onderweg naar de manege ook langs een aantal boeren kwam en daar lag toen dus ook een paard onder een zeil. Hoe wist ik dat het een paard was? Door de wind was waarschijnlijk een stukje zeil omhoog gekomen en daar zag je nu een hoef uitsteken. Brr

Ik heb zelf geen paard.. maar het zet me wel tot nadenken. Ik neig nu naar slacht, maar zou het zelf anders noemen misschien ;) haha.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:23

Het lijkt me echter ook vreselijk om je paard langs de weg hebben liggen onder een zeil. Ik weet nog goed dat ik als klein kind met m'n moeder onderweg naar de manege ook langs een aantal boeren kwam en daar lag toen dus ook een paard onder een zeil. Hoe wist ik dat het een paard was? Door de wind was waarschijnlijk een stukje zeil omhoog gekomen en daar zag je nu een hoef uitsteken. Brr

(dit moest dus een quote zijn , iets misgedaan zeker :s ^ )

Ik heb dit ook meegemaakt ! Op een warme zomerse dag hadden ze op de manege een paard verloren en dit zelf dan maar versleept met de tractor zodat Rendac het kon komen halen. Nu had dat paard daar wat wonden aan overgehouden (weliswaar na datie dood was) en vloog het zeil omhoog toen we terugkwamen van een buitenrit. Vliegen en maden en bah ! vind het nog steeds een gruwelijk beeld en er waren toen nog jongere kinderen bij als ik .. Zal dus zeker niet de enige zijn die dat beeld in zijn hoofd heeft gehouden

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:03

Kitsu schreef:

Ik heb dit ook meegemaakt ! Op een warme zomerse dag hadden ze op de manege een paard verloren en dit zelf dan maar versleept met de tractor zodat Rendac het kon komen halen. Nu had dat paard daar wat wonden aan overgehouden (weliswaar na datie dood was) en vloog het zeil omhoog toen we terugkwamen van een buitenrit. Vliegen en maden en bah ! vind het nog steeds een gruwelijk beeld en er waren toen nog jongere kinderen bij als ik .. Zal dus zeker niet de enige zijn die dat beeld in zijn hoofd heeft gehouden

Ja ik vond het ook zo gek, ik wist als 8 jarig meisje natuurlijk niet beter of alle paardjes werden deftig begraven in je achtertuin als ze dood gingen net als de cavia's en de konijntjes die we hebben gehad. :+ het blijft me ook gewoon altijd bij.. Dat hoef dat onder dat zeil vandaan kwam. :brr: Ik heb volgens mij nog nooit zo hard doorgefietst :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:14

Even over de rendac; rendac kun je gewoon 7 dagen per week bellen. In het weekend word niet opgehaald, behalve als het extreem warm weer is, dan komen ze ook nog wel eens zaterdags.
Als je paard zaterdag overlijd, kan hij maandags gewoon mee. Het is echt niet zo dat paarden dagen lang aan de weg blijven liggen! Maak vaak genoeg mee dat een koe smiddags overlijd en de volgende ochtend al om 10 uur opgehaald word. Of zelfs nog wel eens op dezelfde dag, dat ze om 8 uur savonds er staan.

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:52

EskeGirl schreef:
Mensen vergeten hier een ding: als je je paard laat schieten(slachten), hoeft hij niet opgegeten te worden. Je kan hem net zo goed laten cremeren daarna.

Je kunt ze ook gewoon laten vernietigen :j

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:57

Sicayes schreef:
Kitsu schreef:

Ja ik vond het ook zo gek, ik wist als 8 jarig meisje natuurlijk niet beter of alle paardjes werden deftig begraven in je achtertuin als ze dood gingen net als de cavia's en de konijntjes die we hebben gehad. :+ het blijft me ook gewoon altijd bij.. Dat hoef dat onder dat zeil vandaan kwam. :brr: Ik heb volgens mij nog nooit zo hard doorgefietst :+

Pff ik herken het ! Mijn vriendin woont op een boerderij en dan zag je wel eens schapen in een ton of een kalfje onder het zeil liggen. brrr vond ik al raar om te zien. En toen 1 van onze paarden is verongelukt in een sloot lag hij ook onder een zeil bij de weg voor rendac. Ik was op buitenrit geweest met een ander paard van ons en ik kwam terug en lag het hele zeil aan de andere kant van het weiland (waaide toen extreem hard) En was alleen thuis, dus moest ook alleen het zeil er weer op doen. Ik vergeet dat beeld nooit weer, verschrikkelijk. Tong half uit de mond ogen dicht. Raar gezicht ... ;(

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:48

Ik ben een dierenartsdochter en ik heb al heel wat gezien qua dode dieren.. Veulens die dood geboren werden , paarden die met serieuze wonden moesten werden ingeslapen.. Maar een kogel lijkt me toch best.
Een dierenarts slaapt ook nooit graag in omdat ze weten dat sommige dieren niet op de verdoving reageren zoals moet. 90% van de inslapingen gaat goed , maar die 10% waar de mensen hun dier nog moeten zien vechten is voor mij al te veel. Het ideaalbeeld van je dier in je armen laten in te slapen dat dan verwoest word omdat hij toch nog een sterk hart heeft of dat de verdoving niet doet wat ie moet doen... Dat is vaak het ergste ..
En mijn Rendac ervaringen komen verder van 12 jaar geleden , als de dodecel werd leegemaakt , daarom dat ik het niet goed wist. Maar ik denk dat rendac ondertussen al heel wat gebeterd is tegen vroeger.. je word ook volwassen , de beelden van paarden onder een zeil zijn schrikwekkend en vies als je jong bent , maar uiteindelijk probeer je ze te vergeten. Ik hoop dat iedereen zijn paardje een lang en mooi leven krijgt en dan een natuurlijke dood sterft , dat je nooit voor de keuze moet staan. Maar ik weet ook dat dit niet zo is

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:59

Kitsu schreef:
En mijn Rendac ervaringen komen verder van 12 jaar geleden , als de dodecel werd leegemaakt , daarom dat ik het niet goed wist. Maar ik denk dat rendac ondertussen al heel wat gebeterd is tegen vroeger.. je word ook volwassen , de beelden van paarden onder een zeil zijn schrikwekkend en vies als je jong bent , maar uiteindelijk probeer je ze te vergeten. Ik hoop dat iedereen zijn paardje een lang en mooi leven krijgt en dan een natuurlijke dood sterft , dat je nooit voor de keuze moet staan. Maar ik weet ook dat dit niet zo is

Dat is zeker waar, ik denk ook dat in onze 'kinderbeleving' het misschien nog wel erger en duisterder lijkt dan het uiteindelijk was.
Zo was ik vroeger ook in de veronderstelling dat de Toys R Us wanden met speelgoed tot aan het plafon had. Balen joh toen ik daar jaren later terug ging :+

Hoe dan ook, ik hoop het ook. Het lijkt me een vreselijk lastige keuze.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:14

HAHA !! Ja die verdomde kinderbelevingen hé !

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:25

Bij Dakota zou ik het nog niet weten. Ze is erg bang voor de dierarts en vooral voor de naald van de enting denk ik. Maar wegbrengen naar de slager geeft ook veel stress omdat ze niet graag in een trailer staat. Ook ben ik bang dat de onbekende omgeving en misschien de geur van het slachthuis veel stres/angst met zich mee gaat brengen. Ook ben ik wel bang dat ze gaat 'vechten' tegen het inslapen.
De Rendac lijkt me een erg goed bedrijf. Erg nuttig ook.

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:06

soms krijgt een dier een middel toegediend (bv. Butagran, waar Fenylbutazon in zit) waardoor het überhaupt nooit niet meer geslacht mag worden. Dus dan heb je nog maar 1 keuze.

heb nog geen idee wat ik doe als ik voor die keuze sta. Zelf denk ik aan in laten slapen. Maar mijn ouders hebben zo iets van, bij de slager krijg je er tenminste nog iets voor, dood gaat ie toch.
Ik denk dat er bij zo'n slachterij een bepaalde geur hangt, en ik denk dat zoiets heel erg naar is voor een paard (/ander dier)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:41

Simone1993 schreef:
soms krijgt een dier een middel toegediend (bv. Butagran, waar Fenylbutazon in zit) waardoor het überhaupt nooit niet meer geslacht mag worden. Dus dan heb je nog maar 1 keuze.

heb nog geen idee wat ik doe als ik voor die keuze sta. Zelf denk ik aan in laten slapen. Maar mijn ouders hebben zo iets van, bij de slager krijg je er tenminste nog iets voor, dood gaat ie toch.
Ik denk dat er bij zo'n slachterij een bepaalde geur hangt, en ik denk dat zoiets heel erg naar is voor een paard (/ander dier)

als je goed Door leest had je kunnen lezen dat je paard dan nog steeds geslacht mag worden alleen niet meer voor consumptie. Ook dat het van die geur niet klopt...

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:06

Ja voor zo'n 'doodengeur' zou ik ook bang zijn. Maar dat klopt dus niet. Ik weet dat er in Nijkerk een goede slager zit die erg rustig en vriendelijk met het dier opgaat voordat er geschoten wordt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:25

Er zijn veel meer goede slachters die paardvriendelijk zijn.
Zowel in het zuiden van het land als ook in het noorden.

Een slachter heeft nl niets aan een gestresst slachtdier, stress beïnvloed de vleeskwaliteit nl.