Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NathalietjeB schreef:ik denk dat je als eigenaar puur moet kijken naar hoe je paard op het moment dat je voor de keuze staat dat je dan echt moet gaan kiezen wat te doen..
of dat nou inslapen is en cremeren. of schieten en rendac, of schieten en dan worst, of inslapen en rendac..
de keus moet je maken op t moment dat je ervoor staat zodra je paard niet meer op de trailer kan en je heb gekozen voor slacht dan moet je toch anders kiezen.
het ligt zo enorm aan waar je op dat moment voor kan kiezen.
ik was zelf heel blij dat mijn pony bijna 4 jaar terug op de trailer kon en dat we hem hebben kunnen weg brengen.
had er zelf niet aan moeten denken om hem te moeten laten inslapen die pony had zoveel wilskracht om te vechten voor wat hij waard was.
dat ik ook denk dat inslapen echt een horror was geworden en ik kan t niet aanzien om een pony paar dagen bij de weg onder t zeil te zien liggen.
hier is tijdje terug de oudste van de groep na koliek ingeslapen heb nog rustig smorgens afscheid van hem kunnen nemen en de paarden ook..
maar ben daarna ook een paar dagen niet geweest omdat ik het niet trok dat die pony aan de weg lag..
Kitsu schreef:Het lijkt me echter ook vreselijk om je paard langs de weg hebben liggen onder een zeil. Ik weet nog goed dat ik als klein kind met m'n moeder onderweg naar de manege ook langs een aantal boeren kwam en daar lag toen dus ook een paard onder een zeil. Hoe wist ik dat het een paard was? Door de wind was waarschijnlijk een stukje zeil omhoog gekomen en daar zag je nu een hoef uitsteken. Brr
(dit moest dus een quote zijn , iets misgedaan zeker :s ^ )
Ik heb dit ook meegemaakt ! Op een warme zomerse dag hadden ze op de manege een paard verloren en dit zelf dan maar versleept met de tractor zodat Rendac het kon komen halen. Nu had dat paard daar wat wonden aan overgehouden (weliswaar na datie dood was) en vloog het zeil omhoog toen we terugkwamen van een buitenrit. Vliegen en maden en bah ! vind het nog steeds een gruwelijk beeld en er waren toen nog jongere kinderen bij als ik .. Zal dus zeker niet de enige zijn die dat beeld in zijn hoofd heeft gehouden
Sicayes schreef:Kitsu schreef:Het lijkt me echter ook vreselijk om je paard langs de weg hebben liggen onder een zeil. Ik weet nog goed dat ik als klein kind met m'n moeder onderweg naar de manege ook langs een aantal boeren kwam en daar lag toen dus ook een paard onder een zeil. Hoe wist ik dat het een paard was? Door de wind was waarschijnlijk een stukje zeil omhoog gekomen en daar zag je nu een hoef uitsteken. Brr
(dit moest dus een quote zijn , iets misgedaan zeker :s ^ )
Ik heb dit ook meegemaakt ! Op een warme zomerse dag hadden ze op de manege een paard verloren en dit zelf dan maar versleept met de tractor zodat Rendac het kon komen halen. Nu had dat paard daar wat wonden aan overgehouden (weliswaar na datie dood was) en vloog het zeil omhoog toen we terugkwamen van een buitenrit. Vliegen en maden en bah ! vind het nog steeds een gruwelijk beeld en er waren toen nog jongere kinderen bij als ik .. Zal dus zeker niet de enige zijn die dat beeld in zijn hoofd heeft gehouden
Ja ik vond het ook zo gek, ik wist als 8 jarig meisje natuurlijk niet beter of alle paardjes werden deftig begraven in je achtertuin als ze dood gingen net als de cavia's en de konijntjes die we hebben gehad.het blijft me ook gewoon altijd bij.. Dat hoef dat onder dat zeil vandaan kwam.
Ik heb volgens mij nog nooit zo hard doorgefietst
Kitsu schreef:En mijn Rendac ervaringen komen verder van 12 jaar geleden , als de dodecel werd leegemaakt , daarom dat ik het niet goed wist. Maar ik denk dat rendac ondertussen al heel wat gebeterd is tegen vroeger.. je word ook volwassen , de beelden van paarden onder een zeil zijn schrikwekkend en vies als je jong bent , maar uiteindelijk probeer je ze te vergeten. Ik hoop dat iedereen zijn paardje een lang en mooi leven krijgt en dan een natuurlijke dood sterft , dat je nooit voor de keuze moet staan. Maar ik weet ook dat dit niet zo is
Simone1993 schreef:soms krijgt een dier een middel toegediend (bv. Butagran, waar Fenylbutazon in zit) waardoor het überhaupt nooit niet meer geslacht mag worden. Dus dan heb je nog maar 1 keuze.
heb nog geen idee wat ik doe als ik voor die keuze sta. Zelf denk ik aan in laten slapen. Maar mijn ouders hebben zo iets van, bij de slager krijg je er tenminste nog iets voor, dood gaat ie toch.
Ik denk dat er bij zo'n slachterij een bepaalde geur hangt, en ik denk dat zoiets heel erg naar is voor een paard (/ander dier)