Kuggur schreef:Een van de weinige verstandige posts in dit topic.
Je zit op een paard; je allergrootste voordeel in een dreigende situatie is je zit op een vluchtdier, dus VLUCHT.
Een fysieke confrontatie met je aanvaller is zeer gevaarlijk, je bent doelwit omdat je als zwak bent ingeschat door een predator, waarschijnlijk terecht. De groep waar het hier om gaat zijn vrouwen, hun aanvallers mannen. Het is een feit dat er vrouwen fysiek in het nadeel zijn.
Fantaseren over jezelf bewapenen? Ik moet altijd een beetje lachen om de steeds weer opduikende optimistische kreet "ik heb altijd een zweepje bij me! "
Denk toch eens na over wat een rijzweep is; een trainingsmiddel, een correctief werktuig dat een (eventueel pijn) prikkel toe kan dienen aan je paard zonder grote schade toe te brengen.
Een rijzweep is géén wapen. Als ik serieus zou moeten vechten met iemand bewapend met een rijzweep dan zou ik daar absoluut niet van onder de indruk zijn. Dat is een "verdediging" waar ik zó doorheen loop, ben brildragend, dus hoef me niet eens zorgen te maken over mijn ogen, mijn kleding vangt het meeste op, en wat overblijft zijn wat striemen die wslk niet eens de huid breken.
De meeste effectieve opties op wapengebied zijn in Nederland illegaal. En gelukkig maar.
Een ander voor de hand liggend probleem met wapens is dat je aanvaller óók bewapend kan zijn ( en hij is degene met het initiatief).
Ik ben niet enthousiast over zelfverdedigingscursussen zoals hier besproken worden. Dat soort in trainingssituaties aangeleerde technieken werken iha niet in de echte wereld waarin de aanvaller het script niet volgt.
Zoals Airnt aangeeft, wees alert, lees de situatie, en vermijd de confrontatie door je tijdig uit de voeten te maken.
En mocht je in de gruwelijke situatie beladen dat vechten je enige optie is, iets wat ik niemand toewens, dan gaat je zelfverdedigingscursus je niet redden ben ik bang.
Voor het merendeel ben ik het met je eens en inderdaad plaatst Airnt het in het juiste perspectief.
Echt als die gruwelijke situatie ontstaat en je ligt (als vrouw) al van je paard af dan zijn er nog wel mogelijkheden om erger te voorkomen.
Je, ze is dan al slachtoffer maar beter alleen maar blauwe plekken dan erger.
Kuggur schreef:Dat betekent dat je fanatiek een vechtsport moet gaan beoefenen (Je hebt als vrouw in tegenstelling tot die politieagenten en militairen ook nog het grote nadeel dat je ongewapend tegenstanders het hoofd moet bieden die fysiek groter en sterker zijn...).En dat is een niveau van interesse/commitment/talent dat het gros van de mensen simpelweg niet heeft.
Een vechtsport heeft denk ik ook minder zin. Ik bedoel dan een budo sport met wedstrijdelement met een lange leercurve dus dat je 10 tallen kata's moet leren voor een ander kleur band.
Een enkel verdedigingscursus in het buurthuis ook niet.
Denk aan de vechtkunsten. technieken die je niet in een wedstrijd kan plaatsen.
Wing Tsun: chinese verdedigingkunst ontwikkeld door twee vrouwen, juist om verkrachters van hun lijf te houden.
Stel iemand doet dit twee jaar lang, 1 keer per week.....dan word je uiteraard geen chuck norris. Maar een aanrander heeft ook spanning en als je nu net even genoeg weerstand kan bieden kun je hopelijk net wel in de eerste 5 seconden het verschil maken zodat de aanrander denkt "WTF, dit gaat niet lukken...wegwezen"
En tuurlijk, als een type als Rico Verhoeven naast het ruiterpad gaat staan met foute bedoelingen dan gaat die hele techniek niet meer werken maar tegen de doorsnee viespeuk maak je wel een betere kans.
En uiteindelijk is voorkomen beter dan ter plaatste proberen op te lossen. In een groep rijden scheelt al een hoop.