Cursus voor zelfverdediging met paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 15:02

Rossfechten schreef:
Ik heb het weleens getraind en leg het ook wel eens uit.
Goed verdedigen tepaard is een combi van paard en ruiter.
En zijwaards benaderen zodat jij wat kan en jij weg kan,maar dat jij desituatie beheerst.
En leer goed zitten zodat je niet van je paard getrokken wordt.
Maar goed ik geef wel les en werk veel met paarden.
Je mag pb sturen.

Oeh, als iemand hiervoor een locarie zou kunnen regelen die aan te reizen is vanaf zeeland zou ik graag meedoen!

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:03

Sunnda schreef:
Ik denk dat het ook totaal zinloos is om de combi met het paard te maken.

Het beste wat je kunt doen is jezelf trainen en weerbaar maken. Als je echt zo bezorgd ben: ga op een vecht/verdedigingsport.
Leer je paard gewoon goed aan de hulpen staan zodat je kunt wijken enz. Maar als er ineens iemand je paard grijpt of iets geks doet heb je dikke kans dat het paard toch aan de kletter gaat of gewoon wegspringt en heb je niets meer aan hem.
Daar zou ik niet al die trainingsuren met een schrikdier instoppen voor iets wat nooit gaat gebeuren en als het toch eens gebeurd het dier uit instinct toch weer anders zal reageren dan je dacht.

Gewoon zelf weerbaar worden is het beste.

Ja, als het echt een schermutseling word (van je paard afgetrokken worden) dan heb je meer aan een verdedigings vechtkunst met een snelle leercurve dmv een handjevol technieken.
Ik denk aan Wing Tsun of Krav Maga oid. (Dus niet de budosporten zoals judo of karate)

Wat je wel kan doen is inspelen op de situatie. Dus een schermutseling voorkomen en daar zijn vast wel mooie, handige rijvaardigheids technieken voor die je dressuurmatig kunt trainen

Rossfechten schreef:
En zijwaards benaderen zodat jij wat kan en jij weg kan,maar dat jij desituatie beheerst.
Je mag pb sturen.

Dit is wel interessant.

Ik denk dus wel dat je met rijvaardigheid ruimte kunt creëren die je thuis of bij de vereniging kan oefenen zonder dat je echt als cavalerist over komt.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:06

Gypsy schreef:
Rossfechten schreef:
Je mag pb sturen.

Oeh, als iemand hiervoor een locarie zou kunnen regelen die aan te reizen is vanaf zeeland zou ik graag meedoen!

Ik heb wel beschikking over een lokatie in beveland. Dus dat kan geregeld worden.
En dan dus schriktraining tegen mensen, positioneren en op je paard blijven en van je paard vallen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Cursus voor zelfverdediging met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:58

Dat klinkt heel interessant! Ik ga even pijlen of daar in mijn omgeving misschien meer interesse voor is. :D

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:24

Ik zie dit topic nu pas voor het eerst voorbij komen maar ik ga altijd met een bijrijdster het bos in en niet meer alleen zoals vroegah.

Op het paard ben ik nog niet zo bang. Die van mij kunnen heel goed zijwaarts of draaien om de as dus ik denk dat ik vrij makkelijk iemand zou kunnen omdrukken.
Echter ik moet altijd even met de trailer naar het bos en zet de combinatie dan op een parkeerplaats die uit het zicht is van de doorgaande weg. Ik heb al meerdere keren gehad dat we van een afstandje bekeken werden door niet al te fijn ogende kerels. Of ze duiken ineens naast het ruiterpad de struiken in.
In elk geval ben ik zolang ik nog niet op het paard zit wel kwetsbaar.

Ik heb in de auto een Xmarker liggen. Een spray die je voor zover ik weet wel mag gebruiken. Vooralsnog gaat het nog goed samen met een bijrijdster :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:39

Geloof dat de oorspronkelijke filmpjes die ik plaatste niet meer werkte maar hier nog weer wat info/aanvulling.

https://www.horsenation.com/2015/03/31/ ... horseback/

https://youtu.be/JV8hVvnAvIc

https://youtu.be/txkAFw5FFak

Verder is het gebruik van Safe Rider ook slim, je kunt handmatig een alarm afgeven dus niet alleen handig bij een val maar eventueel ook bij een andere onveilige situatie te gebruiken. https://saferider.nl/nl/hoe-werkt-het.

Wat 'afweer-spray' betreft... een reisformaat haarlak of deo (eentje met alcohol er in liefst) werkt ook al prima en mag je gewoon hebben. Of maak zelf een min-sprayflesje met hertshoornolie... haha... gaan ze over hun nek van en zijn ze een week later nog te traceren...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 02:54

Airnt schreef:
aangezien ik er mijn werk van maak om over dit soort dingen te filosoferen:

pepperspray ergens onderin je handtas... tegen de tijd dat je hem hebt uitgegraven... veel te laat.
zelfs een pistool zonder veiligheidspal (zoals de Glock) in een heupholster trek je over het algemeen minder snel dan iemand met een mes tien meter kan afleggen (effectieve radius van de meeste pistoolschutters)

maw... dat soort spullen vergen heel erg veel training om enig nut te geven... en zijn allemaal erg verboden.

een zweep doet helemaal niks, wordt alleen je paard gestoord van.

nee, je moet vooral leren inzien wat gevaarlijke situaties zijn, die uit de weg gaan en vooral zijwaarts je paard kunnen bewegen, achterhand en voorhandwendingen, sterke zijgangen vanuit been en uit al die oefeningen snel kunnen weggalopperen. daar heb je het meeste aan. beetje zoals Garrochawerk, zeg maar.

op een handige manier je snor drukken.

Een van de weinige verstandige posts in dit topic.
Je zit op een paard; je allergrootste voordeel in een dreigende situatie is je zit op een vluchtdier, dus VLUCHT.

Een fysieke confrontatie met je aanvaller is zeer gevaarlijk, je bent doelwit omdat je als zwak bent ingeschat door een predator, waarschijnlijk terecht. De groep waar het hier om gaat zijn vrouwen, hun aanvallers mannen. Het is een feit dat er vrouwen fysiek in het nadeel zijn.

Fantaseren over jezelf bewapenen? Ik moet altijd een beetje lachen om de steeds weer opduikende optimistische kreet "ik heb altijd een zweepje bij me! "

Denk toch eens na over wat een rijzweep is; een trainingsmiddel, een correctief werktuig dat een (eventueel pijn) prikkel toe kan dienen aan je paard zonder grote schade toe te brengen.

Een rijzweep is géén wapen. Als ik serieus zou moeten vechten met iemand bewapend met een rijzweep dan zou ik daar absoluut niet van onder de indruk zijn. Dat is een "verdediging" waar ik zó doorheen loop, ben brildragend, dus hoef me niet eens zorgen te maken over mijn ogen, mijn kleding vangt het meeste op, en wat overblijft zijn wat striemen die wslk niet eens de huid breken.

De meeste effectieve opties op wapengebied zijn in Nederland illegaal. En gelukkig maar.
Een ander voor de hand liggend probleem met wapens is dat je aanvaller óók bewapend kan zijn ( en hij is degene met het initiatief).

Ik ben niet enthousiast over zelfverdedigingscursussen zoals hier besproken worden. Dat soort in trainingssituaties aangeleerde technieken werken iha niet in de echte wereld waarin de aanvaller het script niet volgt.

Zoals Airnt aangeeft, wees alert, lees de situatie, en vermijd de confrontatie door je tijdig uit de voeten te maken.

En mocht je in de gruwelijke situatie beladen dat vechten je enige optie is, iets wat ik niemand toewens, dan gaat je zelfverdedigingscursus je niet redden ben ik bang.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:49

M.a.w. je bent beter af met een spoortje om paard sneller te laten reageren en een goede basisopleiding incl. wijken en snel schakelen tussen stap/halt en galop. En dat zal je niet alleen in de bak moeten trainen, maar ook in het bos waar je het nodig kan hebben. Komt bij dat ook zonder gevaar dressuur oefeningen in het bos doen een goede keuze is om paard te trainen overal aan de hulpen te staan en samen met de ruiter op pad te zijn.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:56

Nu ja, rijd in een groep. Dat is sowieso goed.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:09

Eens dat situaties inschatten en vluchten belangrijker is, maar er zijn situaties te bedenken dat dat niet (meer) lukt. Zelfverdedigingstechnieken kunnen je dan wel degelijk redden, maar die leer je niet met 1 workshop toepassen. De kracht van dit soort technieken zit in de herhaling, zo vaak dat het spierherinnering wordt. Dat is waar politie en leger op vertrouwt... Die reageren in stressvolle panieksituaties met de techniek. Die zo doorgetraind zijn dat het bijna instinctief wordt. Wil je dus iets uit dit soort technieken halen dan zul je ze echt regelmatig moeten trainen en liefst ook in verschillende situaties en omstandigheden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:02

Francis schreef:
Eens dat situaties inschatten en vluchten belangrijker is, maar er zijn situaties te bedenken dat dat niet (meer) lukt. Zelfverdedigingstechnieken kunnen je dan wel degelijk redden, maar die leer je niet met 1 workshop toepassen. De kracht van dit soort technieken zit in de herhaling, zo vaak dat het spierherinnering wordt. Dat is waar politie en leger op vertrouwt... Die reageren in stressvolle panieksituaties met de techniek. Die zo doorgetraind zijn dat het bijna instinctief wordt. Wil je dus iets uit dit soort technieken halen dan zul je ze echt regelmatig moeten trainen en liefst ook in verschillende situaties en omstandigheden.

Dat betekent dat je fanatiek een vechtsport moet gaan beoefenen (Je hebt als vrouw in tegenstelling tot die politieagenten en militairen ook nog het grote nadeel dat je ongewapend tegenstanders het hoofd moet bieden die fysiek groter en sterker zijn...).En dat is een niveau van interesse/commitment/talent dat het gros van de mensen simpelweg niet heeft.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:36

Kuggur schreef:
Een van de weinige verstandige posts in dit topic.
Je zit op een paard; je allergrootste voordeel in een dreigende situatie is je zit op een vluchtdier, dus VLUCHT.

Een fysieke confrontatie met je aanvaller is zeer gevaarlijk, je bent doelwit omdat je als zwak bent ingeschat door een predator, waarschijnlijk terecht. De groep waar het hier om gaat zijn vrouwen, hun aanvallers mannen. Het is een feit dat er vrouwen fysiek in het nadeel zijn.

Fantaseren over jezelf bewapenen? Ik moet altijd een beetje lachen om de steeds weer opduikende optimistische kreet "ik heb altijd een zweepje bij me! "

Denk toch eens na over wat een rijzweep is; een trainingsmiddel, een correctief werktuig dat een (eventueel pijn) prikkel toe kan dienen aan je paard zonder grote schade toe te brengen.

Een rijzweep is géén wapen. Als ik serieus zou moeten vechten met iemand bewapend met een rijzweep dan zou ik daar absoluut niet van onder de indruk zijn. Dat is een "verdediging" waar ik zó doorheen loop, ben brildragend, dus hoef me niet eens zorgen te maken over mijn ogen, mijn kleding vangt het meeste op, en wat overblijft zijn wat striemen die wslk niet eens de huid breken.

De meeste effectieve opties op wapengebied zijn in Nederland illegaal. En gelukkig maar.
Een ander voor de hand liggend probleem met wapens is dat je aanvaller óók bewapend kan zijn ( en hij is degene met het initiatief).

Ik ben niet enthousiast over zelfverdedigingscursussen zoals hier besproken worden. Dat soort in trainingssituaties aangeleerde technieken werken iha niet in de echte wereld waarin de aanvaller het script niet volgt.

Zoals Airnt aangeeft, wees alert, lees de situatie, en vermijd de confrontatie door je tijdig uit de voeten te maken.

En mocht je in de gruwelijke situatie beladen dat vechten je enige optie is, iets wat ik niemand toewens, dan gaat je zelfverdedigingscursus je niet redden ben ik bang.

Voor het merendeel ben ik het met je eens en inderdaad plaatst Airnt het in het juiste perspectief.

Echt als die gruwelijke situatie ontstaat en je ligt (als vrouw) al van je paard af dan zijn er nog wel mogelijkheden om erger te voorkomen.

Je, ze is dan al slachtoffer maar beter alleen maar blauwe plekken dan erger.

Kuggur schreef:
Dat betekent dat je fanatiek een vechtsport moet gaan beoefenen (Je hebt als vrouw in tegenstelling tot die politieagenten en militairen ook nog het grote nadeel dat je ongewapend tegenstanders het hoofd moet bieden die fysiek groter en sterker zijn...).En dat is een niveau van interesse/commitment/talent dat het gros van de mensen simpelweg niet heeft.

Een vechtsport heeft denk ik ook minder zin. Ik bedoel dan een budo sport met wedstrijdelement met een lange leercurve dus dat je 10 tallen kata's moet leren voor een ander kleur band.

Een enkel verdedigingscursus in het buurthuis ook niet.

Denk aan de vechtkunsten. technieken die je niet in een wedstrijd kan plaatsen.
Wing Tsun: chinese verdedigingkunst ontwikkeld door twee vrouwen, juist om verkrachters van hun lijf te houden.

Stel iemand doet dit twee jaar lang, 1 keer per week.....dan word je uiteraard geen chuck norris. Maar een aanrander heeft ook spanning en als je nu net even genoeg weerstand kan bieden kun je hopelijk net wel in de eerste 5 seconden het verschil maken zodat de aanrander denkt "WTF, dit gaat niet lukken...wegwezen"

En tuurlijk, als een type als Rico Verhoeven naast het ruiterpad gaat staan met foute bedoelingen dan gaat die hele techniek niet meer werken maar tegen de doorsnee viespeuk maak je wel een betere kans.

En uiteindelijk is voorkomen beter dan ter plaatste proberen op te lossen. In een groep rijden scheelt al een hoop.