Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:04

Denk wel dat het deels door de crisis komt maar ook door het vele gebruik van internet. Waar je vroeger alleen de dingen wist die in eigen omgeving gebeurden zie je nu alles landelijk en zelfs internationaal.

Daardoor lijkt alles vaker te gebeuren maar ik denk dat het voor een groot deel niet eens zo is alleen hebben we een veel ruimere kijk gekregen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:07

Lissie, ik geloof meteen dat dat wel meespeelt. Ik kwam er een paar maandjes geleden achter dat mijn paard met 2,5 al verkoopklaar is gemaakt en er dus door verschillende potentiele kopers op rond werd gereden. Waarvan er in ieder geval 1 twee keer af is gedonderd maar dat ter zijde. Als ik dat had geweten had ik m laten staan. Overigens zou ik sowieso niet meer aan een pup beginnen maar dat ter zijde..Ik heb hem wel de tijd gegeven om lekker rustig aan te doen en door te groeien, maar daar zijn mijn problemen waarschijnlijk ook weer ontstaan.
Toevallig kwam ik erachter doordat dat meisje me contacte: ze had m voorbij zien komen bij een gemeenschappelijke kennis en vroeg zich af hoe het met hem ging aangezien ze hem zo leuk vond en vertelde toen dat hij nog maar 2,5 was toen zij was geinteresseerd en had proefgereden. geld blijft dus de belangrijkste factor.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:14

zo dat kan ik me voorstellen! ja inderdaad... je ziet dat zo vaak gebeuren.. paarden worden bijna niet meer groen verkocht.. want wat verkoopt beter? een paard van 3 groen. (waar in de ogen van de koper nog veel tijd in gaat zitten) of een paard van 3 ingereden (waar in de ogen van de kopen gelijk mee weggereden kan worden)

en dan vanuit de eigenaar..

verkoop ik mijn paard van 3 voor 700 euro groen

of hetzelfde paard van 3 voor 1400 euro ingereden/beleerd

en het grappigste vind ik... vanuit de koper gezien: in mijn ogen kost een groen paard net zo veel tijd als een beleerd paard. het ligt er alleen aan wat je ermee wilt.

en vanuit geld gezien: meestal is goedkoop duurkoop.. maar in dit geval is duurkoop denk ik duurkoop xD

ik durf namelijk te wedden (ik heb de naam even niet hier) maar een paar berichten terug stond iets over een groene 5 jarige merrie, ik durf te wedden dat deze 5 jarige tinker merrie onbeleerd, veel langer mee gaat en veel langer gezond is dan een 5 jarige KWPN merrie met goede bloedlijn (daar betaal je natuurlijk ook weer voor) die al zz licht loopt en op haar 2,5 is ingereden.. op 10 jarige leeftijd is de KWPN kapot en de tinkermerrie is net met alle lol begonnen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:27

danoesje schreef:
Lissie, ik geloof meteen dat dat wel meespeelt. Ik kwam er een paar maandjes geleden achter dat mijn paard met 2,5 al verkoopklaar is gemaakt en er dus door verschillende potentiele kopers op rond werd gereden. Waarvan er in ieder geval 1 twee keer af is gedonderd maar dat ter zijde. Als ik dat had geweten had ik m laten staan. Overigens zou ik sowieso niet meer aan een pup beginnen maar dat ter zijde..Ik heb hem wel de tijd gegeven om lekker rustig aan te doen en door te groeien, maar daar zijn mijn problemen waarschijnlijk ook weer ontstaan.
Toevallig kwam ik erachter doordat dat meisje me contacte: ze had m voorbij zien komen bij een gemeenschappelijke kennis en vroeg zich af hoe het met hem ging aangezien ze hem zo leuk vond en vertelde toen dat hij nog maar 2,5 was toen zij was geinteresseerd en had proefgereden. geld blijft dus de belangrijkste factor.

Tjeutje, dat verklaart de KS dan wel weer. Vind overigens wel dat je een heel leuk paard hebt :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 17:30

lissie_zigor schreef:
zo dat kan ik me voorstellen! ja inderdaad... je ziet dat zo vaak gebeuren.. paarden worden bijna niet meer groen verkocht.. want wat verkoopt beter? een paard van 3 groen. (waar in de ogen van de koper nog veel tijd in gaat zitten) of een paard van 3 ingereden (waar in de ogen van de kopen gelijk mee weggereden kan worden)

en dan vanuit de eigenaar..

verkoop ik mijn paard van 3 voor 700 euro groen

of hetzelfde paard van 3 voor 1400 euro ingereden/beleerd

en het grappigste vind ik... vanuit de koper gezien: in mijn ogen kost een groen paard net zo veel tijd als een beleerd paard. het ligt er alleen aan wat je ermee wilt.

en vanuit geld gezien: meestal is goedkoop duurkoop.. maar in dit geval is duurkoop denk ik duurkoop xD

ik durf namelijk te wedden (ik heb de naam even niet hier) maar een paar berichten terug stond iets over een groene 5 jarige merrie, ik durf te wedden dat deze 5 jarige tinker merrie onbeleerd, veel langer mee gaat en veel langer gezond is dan een 5 jarige KWPN merrie met goede bloedlijn (daar betaal je natuurlijk ook weer voor) die al zz licht loopt en op haar 2,5 is ingereden.. op 10 jarige leeftijd is de KWPN kapot en de tinkermerrie is net met alle lol begonnen!

Er zit gelukkig nog heeeel veel keuze tussen een tinkermerrie en een 10 jarige KWPN-er die ZZ-L loopt (volgens mij kan ZZ-L met een 10 jarige heel goed; ook als je rustig aan doet. Daar hoeven ze niet op 2,5 jaar al voor ingereden te zijn. Overigens is er ook weer een verschil tussen zadelmak maken en inrijden). Of je met een tinkermerrie net zo veel plezier hebt als op een KWPN-er ligt natuurlijk helemaal aan jezelf :+

danoesje

Re: Steeds meer 'kapotte' paarden op Boktmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:04

Babootje, dank je wel! Ik was stiekem echt een beetje verliefd op m toen ik m een tijdje had!! Mja alle ellende maakt het wel even wat minder leuk. Maar er is nog hoop, dus hij is voorlopig nog niet afgeschreven. Wie weet gaatie ooit ook nog wel ZZ-L lopen...als ie 10 is ofzo. Of 12 :P

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:43

Ik wil even geschokt reageren. Dit bedoel ik vooral tegen NETJE. Ik mag aan nemen dat u volwassen bent, en u daar ook naar kunt gedragen. In het stukje van 8 september van lievebettina staat ook bij vermeld dat het paard enige tegen slagen te verduren heeft gehad. Weet u toevallig welke tegen slagen? NEE!? oordeel dan ook niet zo snel! Misschien is ze al 3 jaar bezig met de dierenarts en heeft ze altijd al een paard bij gehad. Weet u veel! Ik respecteer uw mening dat u vind dat je een paard moet houden tot aan zijn dood. Er zijn ook andere meningen. Respecteer deze. Veel vrouwen van een bepaalde leeftijd hebben behoefte om een gezin te stichten, dit is niet zo raar. Maar dat u hoopt dat ze een ziek kind krijgt, vind ik heel erg! Niemand wenst dit een ander toe! Ook al ken je die gene niet. In mijn belevenis is er toch echt een verschil tussen een kind en een paard. Dit is niet te vergelijken. Ik hoop dat u zich zo volwassen kunt zijn op hiervoor excuses aan te bieden! Iedereen heeft een eigen mening, deze mogen we delen.En kritisch zijn is niet verkeerd. Maar respecteer elkaar!

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:47

excuses er staat bij ik hoop niet dat je een ongezond kind krijgt, en deze anders ook weggeeft. Toch vind ik dat deze vergelijking NIET kan!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:26

Valt toch wel mee? Oké dat niet sporen gedeelte had ze beter weg kunnen laten, maar ben het eerlijk gezegd wel met haar eens dat het gewoon ontzettend tegenstrijdig is. Geen tijd hebben voor een paard dat niet bereden kan worden omdat je een gezinnetjes wilt maar wel tijd hebben voor een sportpaard dat veel meer tijd kost? Maar wil verder niet ingaan op een specifiek geval. De vergelijking met kinderen. Tsja, voor sommigen mensen gaan dit wel op. Voor mij wel iig. Ben dan geen moeder maar mijn paard is mijn beste vriendje geworden en het mag hem aan niks ontbreken.
Niemand wordt toch persoonlijk aangevallen? Vind het een redelijk nette discussie hoor. Natuurlijk moet je andermans keuze/ mening respecteren (tot in het redelijke iig) maar dat wil niet zeggen dat we het allemaal met elkaar eens hoeven te zijn. Een pittige discussie mag best.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:12

Evitaali schreef:
Ik respecteer uw mening dat u vind dat je een paard moet houden tot aan zijn dood. Er zijn ook andere meningen. Respecteer deze. Veel vrouwen van een bepaalde leeftijd hebben behoefte om een gezin te stichten, dit is niet zo raar. Maar dat u hoopt dat ze een ziek kind krijgt, vind ik heel erg! Niemand wenst dit een ander toe! Ook al ken je die gene niet. In mijn belevenis is er toch echt een verschil tussen een kind en een paard. Dit is niet te vergelijken. Ik hoop dat u zich zo volwassen kunt zijn op hiervoor excuses aan te bieden! Iedereen heeft een eigen mening, deze mogen we delen.En kritisch zijn is niet verkeerd. Maar respecteer elkaar!

Ten eerste heb ik nooit gezegd dat ik hoop dat ze een ziek kind krijgt. Ik heb juist gezegd dat ik hoop dat ze dat NIET krijgt. Daarnaast is het niet mijn mening dat je een paard moet houden tot aan zijn dood. Iedereen mag van mij zijn/haar paard verkopen, maar dan wel gezond. Een ziek paard gaat bij mij de deur niet uit. Ik de lusten, ik de lasten. Zal nooit een ander met de kosten en de ellende opzadelen. En al helemaal niet als ik wél een sportpaard wil houden, maar niet mijn zieke paard... Neem dan je verantwoordelijkheid. Heeft het paard pijn of kan het niet meer paard zijn in mijn visie (mijn paard kon niet meer pijnvrij draven of galopperen, niet meer pijnloos opstaan, etc.), neem dan óók je verantwoordelijkheid.

Mijn excuses aanbieden: waarvoor? Ok, spoort niet is mijn manier van uitdrukken dat het wel erg vreemd is. Dat neem ik terug :D

lievebettina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 23:53

ja het zal wel netje...

ik zet de volgende keer wel mijn paard voor 2000 euro op internet verzwijg alle problemen wel..

of vraag de veearts wel om haar in te laten slapen..ow uhmmmm die vind haar nog te goed, want ze kan nog pijnloos leven in een landje met licht recreatief werk..

ik ben blij met de reactie 's die ik heb gekregen en er zitten een paar potentiele goede liefdevolle nieuwe eigenaren bij.

dit is mijn beslissing, als jij liever je slachtgeld hebt moet je zelf weten. ik hoef mij niet te verantwoorden waarom ik doe, ik weet zelf dat dit de beste oplossing is. mits ik een goede nieuwe eigenaar vind.

en anders Blijft ZE LEKKER BIJ MIJ STAAN!!!!!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:12

Dit topic gaat niet over jou, maar over hoe mensen omgaan met 'kapotte' paarden... Daar mag ik een mening over hebben en jij ook (alleen komt die niet overeen) :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:15

Heb momenteel een artrosepaard staan.
Deze blijft lekker Thuis,of gaat later naar Nijkerk.....maar niet naar de handel.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 00:25

denk dat het ook een beetje komt door alle succes verhalen op bokt..
bokkers die een paardje redden van de slacht, er 1 van de markt plukken, een paard een kans geven dat zwaar vermagerd is enzenz, ze hopen voor hun paard ook een wei te vinden waarbij ze niks meer hoeven te doen, en bij goed zoeken vind je dit vast, maar in deze tijd ( crisis en wintertijd ingaan) zullen deze dieren zeker niet verkocht of gratis opgehaald worden.
vind inderdaad dat er soms nog ontzettend veel gevraagd word voor de gebrek paarden op de bokt markt maar ook op marktplaats. dieren met artrose die nog wel een stapritje aankunnen voor 1000 euro.. ja als je ze op de juiste manier belast heel misschien, maar je weet niet hoe ze met je paard omgaan..

vind het wel eerlijk dat de laatste tijd alle problemen netjes in de advertentie komen, en dat je niet via gebruikersberichten erachter komt dat het paard onzuiver loopt of andere problemen heeft want ook die zie je genoeg.

voor veel mensen is een grasmaaier houden niet meer te doen, en vinden de stap tot inslapen ook te groot, proberen kan altijd al zou ik zelf ook voor inslapen kiezen ipv handel, paar spuiten hier en daar en paard word als gezond verkocht met alle gevolgen van dien

ook iets wat ik niet vind kunnen alle merries met gebreken die nog als fokmerrie worden aangeboden omdat ze een goed papier heeft... niet nadenken over erfelijkheid/dracht die ook zwaar is...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 07:55

lissie_zigor schreef:
paarden worden bijna niet meer groen verkocht.. want wat verkoopt beter? een paard van 3 groen. (waar in de ogen van de koper nog veel tijd in gaat zitten) of een paard van 3 ingereden (waar in de ogen van de kopen gelijk mee weggereden kan worden)

Ik wil ze zelf groen maar wat mij wel opviel: op Bokt wil iedereen paarden tot hun zevende jaar niet bereden zien/zwaar in het werk gezet, vanwege de groeischijven. Maar dan probeer je een goed paard te verkopen 6 ot 8 jaar oud die alleen maar zadelmak is, en dan wordt er wel verwacht dat ze verkeersmak en bomproof zijn, op L-niveau gereden zijn in dressuur en dat er een parcoursje mee gesprongen kan worden. Anders verwachten ze dat je het beest voor 500 Euro wel wilt verkopen. :+
Het zal mijn tijd wel duren, ik rij nu zelf lekker verder, peerdlief even versneld laten promoveren naar de M dat het enigszins niveau naar leeftijd is en dan opnieuw de verkoop in.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:08

Ureille, dat is dan ook weer lastig inderdaad....Heb je er wel duidelijk in staan dat hij zo laat zadelmak gemaakt is? Ik kan me voorstellen dat dat anders is dan een paard wat gewoon op zijn 3e is ingereden maar verder alleen heeft gereden op B-niveau. Hoe dan ook blijft het lastig en zit je inderdaad deels vast aan wat kopers verwachten.

Wat misschien ook meespeelt is dat paarden vroeger hoofdzakelijk waren weggelegd voor boeren. Ze trokken vaak ipv dat ze droegen, waar ze beter op ingesteld zijn lichamelijk. Af en toe dan een keer een ritje hobbelen moet dan kunnen, maar intensief dressuur/springwerk was niet zo belangrijk, in ieder geval hier in NL. De paarden werden dus gefokt op kracht en werkbaarheid, niet op uiterlijk en mooi lopen zoals nu. Ik heb mijn paard gekocht omdat hij zo safe voelde en er een goeie kop op zat, maar blijkt nu ook ineens best leuk te kunnen lopen. Wel met een weggedrukte rug. Gelukkig heeft diezelfde kop ervoor gezorgd dat ik eraf vloog omdat hij niet door wenste te lopen met pijn waardoor hij nu anders getraind wordt,maar volgens een dierenarts die ik sprak, zouden 9 van de 10 paarden hebben doorgelopen hiermee en was hij echt kapot geweest over niet al te lange tijd. Wat ik dan had gedaan? Afhankelijk van zijn pijn in laten slapen. Ik zocht echt een paard om te kijken hoe ver we als twee groentjes konden komen: een braaf dier met wat mogelijkheden, maar hoefde geen topsporter te zijn. Met pijn is het sowieso einde verhaal. Als hij op het land geen pijn had gehad had ik hem misschien nog een tijdje het land op gedaan bij kennissen, maar om elke maand E250 (stal en smid) uit te geven aan een paard waar ik niets mee kan, gaat me gewoon te ver. En dan mag je hopen dat er niks meer bij komt. Gelukkig hoef ik die keuze (nog) niet te maken, maar ik heb er wel over nagedacht.
Ben ik nu egoistisch? Misschien wel, ik kies ervoor om mijn grote droom na te jagen: eindelijk na al die jaren starten op mijn eigen paard ipv starten in de B met een bijrijdpaard en door omstandigheden tot 2 keer toe moet stoppen en dan na een paar winstpunten moet afhaken. Ik hoef geen topruiter te worden, maar ik wil genieten van wat ik doe, ontstressen naast een 36urige werkweek en genieten van datgene waar ik veel geld in stop en veel voor moet laten. Er energie uithalen ipv dat het energie kost over de hele breedte genomen dan want er is altijd wel wat. Maar als mijn paard kapot is (als in echt kapot want mijn paard is voor anderen momenteel prima te rijden) zou ik hem niet op bokt zetten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:09

Ja dat is idd het kromme aan het verhaal. pas met 5/5,5 inrijden maar dan moet hij wel met 6 z kunnen starten hmmm misschien dat je hem dan nog wel meer schade aanricht als werk naar leeftijd vanaf 3/4 jaar. Optijd pauze tussendoor en dan met een jaar of 5/6 op l/m niveau verkopen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:27

Volgens mij is geen enkel paard zelfs maar 90% goed op de foto. Alle paarden mankeren wel wat. Het belangrijkste is dat het paard rad loopt, ongeacht wat er op de foto staat. De huidige kunde van de gemiddelde ruiter is helaas zo dat deze technisch paarden niet heel laat waardoor de bemerking op foto's zich uit naar het niet rad lopen.

Krijg je ook een hoop onterecht afgekeurde (verzekeringstechnisch) paarden van.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:30

Kapotte paarden, oude paarden... ik wordt er een beetje verdrietig van.
Het is vrijwel zeker dat het gros van deze paarden nog een aantal kl*tejaren hebben voordat ze eindelijk plat mogen.

Als je verantwoordelijkheid neemt voor een leven, moet je ook verantwoordelijkheid nemen voor het beëindigen van zo'n leven.
Je dier laten gaan is 1 van de moeilijkste dingen die er zijn, maar ook 1 van de mooiste.... je bespaart ze een hoop ellende.
Je kapotte of oude paard kun je zelf niet aanhouden 'tot het einde'? Maak er dan een eind aan...

Er is iets dat mij ook stoort tussen al die advertenties: drachtige merries.
Er worden heel regelmatig drachtige dieren aangeboden met nul afstamming met een veulen in de buik van een hengst met nul afstamming, de kansen zijn dus soms al gering voordat ze er überhaupt uit komen.
En dan verkopen mensen zo'n merrie, soms zelfs in de laatste maand!
Had je niet beter na kunnen denken VOOR dat je er hengst op zette? Tergend triest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:30

lievebettina schreef:
ja het zal wel netje...

ik zet de volgende keer wel mijn paard voor 2000 euro op internet verzwijg alle problemen wel..

of vraag de veearts wel om haar in te laten slapen..ow uhmmmm die vind haar nog te goed, want ze kan nog pijnloos leven in een landje met licht recreatief werk..

ik ben blij met de reactie 's die ik heb gekregen en er zitten een paar potentiele goede liefdevolle nieuwe eigenaren bij.

dit is mijn beslissing, als jij liever je slachtgeld hebt moet je zelf weten. ik hoef mij niet te verantwoorden waarom ik doe, ik weet zelf dat dit de beste oplossing is. mits ik een goede nieuwe eigenaar vind.

en anders Blijft ZE LEKKER BIJ MIJ STAAN!!!!!

Ik denk dat je een beetje onrealistisch bent om eerlijk te zijn. Je wilt van twee walletjes eten, niet de kosten maar wel de zeggenschap. Paard mag niet dood, maar jij wilt het niet bekostigen en dus verwacht je dat een ander dat voor je doet. Waarom zet je het paard niet in een opvang voor oude en zieke paarden, draag jij nog fijn de kosten, maar hoef je er geen tijd mee in te steken.
Want laten we nou wel wezen, je posts staan vol met tegenstrijdigheden. Dus wees nu gewoon eerlijk. Je hebt een ziek paard, waar je niet de tijd en kosten meer in wilt steken, dus oplossing schuif hem door naar een ander, laat die er maar mee dealen en de kosten dragen, kun jij in de nachten tenminste lekker slapen. Maar een paard op deze manier weg doen, met zoveel eisen, contract en boetes, dat is niet realistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:31

Evitaali schreef:
Ik wil even geschokt reageren. Dit bedoel ik vooral tegen NETJE. Ik mag aan nemen dat u volwassen bent, en u daar ook naar kunt gedragen. In het stukje van 8 september van lievebettina staat ook bij vermeld dat het paard enige tegen slagen te verduren heeft gehad. Weet u toevallig welke tegen slagen? NEE!? oordeel dan ook niet zo snel! Misschien is ze al 3 jaar bezig met de dierenarts en heeft ze altijd al een paard bij gehad. Weet u veel! Ik respecteer uw mening dat u vind dat je een paard moet houden tot aan zijn dood. Er zijn ook andere meningen. Respecteer deze. Veel vrouwen van een bepaalde leeftijd hebben behoefte om een gezin te stichten, dit is niet zo raar. Maar dat u hoopt dat ze een ziek kind krijgt, vind ik heel erg! Niemand wenst dit een ander toe! Ook al ken je die gene niet. In mijn belevenis is er toch echt een verschil tussen een kind en een paard. Dit is niet te vergelijken. Ik hoop dat u zich zo volwassen kunt zijn op hiervoor excuses aan te bieden! Iedereen heeft een eigen mening, deze mogen we delen.En kritisch zijn is niet verkeerd. Maar respecteer elkaar!

Netje heeft groot gelijk anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:33

Ninx schreef:
Kapotte paarden, oude paarden... ik wordt er een beetje verdrietig van.
Het is vrijwel zeker dat het gros van deze paarden nog een aantal kl*tejaren hebben voordat ze eindelijk plat mogen.

Als je verantwoordelijkheid neemt voor een leven, moet je ook verantwoordelijkheid nemen voor het beëindigen van zo'n leven.
Je dier laten gaan is 1 van de moeilijkste dingen die er zijn, maar ook 1 van de mooiste.... je bespaart ze een hoop ellende.
Je kapotte of oude paard kun je zelf niet aanhouden 'tot het einde'? Maak er dan een eind aan...

Er is iets dat mij ook stoort tussen al die advertenties: drachtige merries.
Er worden heel regelmatig drachtige dieren aangeboden met nul afstamming met een veulen in de buik van een hengst met nul afstamming, de kansen zijn dus soms al gering voordat ze er überhaupt uit komen.
En dan verkopen mensen zo'n merrie, soms zelfs in de laatste maand!
Had je niet beter na kunnen denken VOOR dat je er hengst op zette? Tergend triest!

Wat dacht je van de uitgerangeerde fokmerries, sommige hebben wel meer dan 15 veulens gegeven, zodra dat niet meer wil zetten ze de 20 plussers, vaak niet ohz, te koop.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:36

Volkomen triest....

En als ik zo'n hoogdrachtig dier op de foto zie staan, of een oudje van 28 (dat best nog een rondje kan), breekt mijn hart.... hoe kun je dat nou doen?! Dat lompe zakken dat doen, maar het zijn jonge meiden, dames.... mensen van wie je niet verwacht dat er op de plek van hun hart een steen zit...
Geen verantwoordelijkheidsgevoel.... ik zou geen nacht meer kunnen slapen wanneer ik zoiets zou doen.

Ik heb een merrie waaraan ik ALLEEN maar kosten heb gehad.... En vrijwel niet heb kunnen rijden. Het gaat goed met haar, maar het zal altijd een zorgenkind blijven. En die blijft, tot in de eeuwigheid. Ze heeft er een verkering bij gekregen waarmee ik mijn rondje maak, everybody happy ;-)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:39

Ninx, dat moet wel kunnen natuurlijk. Dat zou voor mij ook de ideale situatie zijn en ik denk voor heel veel mensen hier. Maar het moet wel kunnen financieel. Wie droomt er hier niet van een huisje met eigen stallen en een bak ernaast, zodat er best 1tje bij kan?

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 08:42

Pff en toch is ieder geval weer een geval apart..

Ik vrees ook voor de dag dat ik mijn lieve (verzorg)paard aan moet gaan bieden..
Ik rij nu al jaren bij lieve oudere mensen op stal.
Ik rij daar vast een geweldige 6 jarige friese merrie waar ik echt een klik mee heb.
Echt zo'n paard wat je maar 1 keer in je leven tegenkomt.

Haar eigenaren gebruiken haar alleen voor de fok, verder mag ik er alles mee.
Dit houdt in dat ik haar vanaf haar tweede verzorg en zelf op 3,5 jarige leeftijd heb ingereden.
Maar het is wel een paard met een afwijking.
Ze heeft een slappe knieband achter waardoor ze afven toe vast knakt.
Hier is ze op zich goed mee te rijden, maar het is wel een gebrek waar ze later last van kan gaan krijgen.

Nu is het zo dat deze mensen op leeftijd zijn en dus hun huis te koop hebben gezet. Iets wat ik goed snap hoor op die leeftijd.

Het liefst zou ik haar overkopen ondanks haar beperkingen en de waarschuwingen om geen paard met mankement te kopen.
Ik ga er ook alles aan doen om dit toch voor elkaar te krijgen.
Ik heb mijn eigen paarden gehad en weet wat de kosten zijn.
Op zich zou ik dit kunnen betalen. Ware het niet dat mij vriend en ik samen in mijn koopappartement wonen en als we met het oog op de toekomst aan kinderen willen beginnen we eerst mijn appartement moeten verkopen.

Met de huidige markt houdt dit een restschuld in van enkele 10 duizenden euro's waarvan mijn vriend het grootste gedeelte betaald omdat we dit direct moeten aflossen en hij nu eenmaal meer spaargeld heeft.
Hier ben ik hem dan ook zeer dankbaar voor.

Helaas houdt dit wel in dat ik mijn maatje, mn beste vriendje waarschijnlijk los moet laten. Ik kan geen paard kopen en mijn vriend voor mijn restschuld op laten draaien.
Graag zou ik dan wel een betrouwbaar adres voor haar vinden ook al heeft ze een mankement.
Want de eigenaar is nog van de oude stempel en als ik haar niet koop gaat ze gewoon naar de paardenmarkt in Hedel waar ik het somber voor haar inzie..

Dus mijn enige optie is om haar over te kopen en direct een goede plek voor haar te gaan zoeken.. ze is echt nog veel te goed voor de slacht maar wil haar de leidenweg van de handel besparen.. en dan zou ik haar ook op de boktmarkt kunnen zetten..

Hopelijk duurt de verkoop van het huis nog jaren en sta ik er finaciel toch anders voor.. maar ik ben er bang voor en dit is wel iets wat me dagelijks bezighoudt..

Alle oplossingen zijn in gedachten al voorbij gekomen maar ik heb nog geen uitweg gevonden om mijn maatje te helpen.
Laatst bijgewerkt door Annem84 op 16-10-13 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt