Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:46

Het wel of niet mogen rijden hangt af van de braafheid van de pony. Volgens mij zijn er gewoon veel te weinig superbrave ponies voor de 4 a 5 jarigen..... We hebben zelf een oude shet waar de kinderen los op rijden als ze eraan toe zijn (onze ene dochter kon al stap en draf toen ze 4 was, de andere is bijna 4, maar er nog lang niet aan toe). Daarna zijn we op zoek gegaan naar een brave B pony als opvolger, kleur / type keken we niet naar, als het maar een brave pony is. Maar met 95% Welsh ponies kan ik me voorstellen dat deze discussie gehouden wordt :o

Maar goed, 5jarigen paardrijden. Ja, maar altijd onder begeleiding en alleen op een super super makke pony.

pkefc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:26

Op een manege die ik ken mag je vanaf 5 jaar rijden,
Voor hun zijn speciale lessen de zogezegde "kleuterlessen" en in die lessen mogen ze de pony zelf poetsen en eventueel ook opzadelen!
De les duurt een half uurtje omdat het anders echt te lang is voor die kleine kinderen en ze doen in die lessen nog geen dressuur en springen of zo maar vooraal spelletjes enz
Maar die kinderen vinden het geweldig om een kleine tijd op een pony te zitten!
En daar gaat het om!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:42

Ik geef zelf lessen aan kinderen vanaf 4 jaar oud, en heb op dit moment enkele flink kleine ukjes lopen hier.
Wel heb ik een redelijk streng beleid mbt nooit loslaten van de pony, alleen absoluut basiswerk, en te fanatieke ouders ( ook op die leeftijd al) worden flink afgeremd mbt verwachtingen in het rijden. ( ja mevrouw.. Inderdaad.. Zelf kon je met een half jaar rijles al los draven en in galop.... Maar je was toen niet zo jong...)

We hebben ook regelmatig behalve mijzelf als instructice, een helper ( altijd een van mijn oudere gevorderde leerlingen!!) er extra bij, en lessen mogen alleen prive lessen zijn. Ik doe niet aan groepslessen op deze leeftijd :n

Ik merk wel dat er erg veel behoefte is aan lessen op deze leeftijd,maar er vaak geen mogelijkheden zijn die veilig en verantwoord zijn.
Eindresultaat is vaak dat zulke ukjes bij een of andere vage tante of oom op een ongeschikt paard gaan hobbelen met alle gevolgen van dien.

Qua ontwikkeling merk ik trouwens dat de ruitertjes hier veel vrijer bewegen te paard als ze vroeg zijn begonnen, en een belachelijk goede zit krijgen, juist omdat ze 1 of 2 jaar puur basis rijden.
Bij mij rijden ze trouwens vanaf 4 jaar gewoon licht, mogen balken ' springen', en leren alle figuren ook gewoon ( met speciale plaatjes borden in de bak).
Je zult versteld staan hoe snel ze zaken als gebroken lijnen en voltes snappen en blijven onthouden :=
Galop mogen ze pas als ze eind 6 jaar zijn, en ik kan zien dat ze er motorisch aan toe zijn.

http://www.mijnalbum.nl/Album-LJXRLM6B-Foto-8FJ4O3PO

Santos_05
Fotograaf

Re: Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:30

@Lowara, zoals je het beschrijft ben ik er helemaal mee eens.

Spelenderwijs een kwartiertje tot half uur is voldoende. Ik denk dat dat ook het verschil is tussen 'rijden' en 'rijden'. Mijn dochter heeft al 'gereden' als ze een rondje gestapt heeft (dat is het verschil in verwachting, ouders vinden rijden pas rijden als je alles gedaan hebt en echt bezig bent geweest, maar voor een kind is een rondje al genoeg!)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:24

Tytonidae schreef:
Ik vind het uiterst onverantwoord om een kind onder de zes jaar op een pony te zetten. Kinderen van die leeftijd kunnen niet goed genoeg sturen, hebben geen stabiele zit en zijn ook niet sterk genoeg om een pony tegen te kunnen houden. Een pony hoeft maar te bokken, te steigeren of er vandoor te gaan, en het kind ligt op de grond. 'Ja maar je moet het leren met vallen en opstaan..' zeggen sommigen dan. Wat ik echt ongehoord vind. Dus leren is belangrijker dan het voorkomen van ongelukken? Onzin.

Ook ben je als ouder uiterst onverantwoord als je je kind op die leeftijd laat paardrijden(lees:paard rijden. Ik bedoel niet een minuutje op de rug van een pony zitten terwijl de pony door een persoon goed vast worden gehouden). Je speelt gewoon met de veiligheid van je eigen kind. Paarden blijven dieren die altijd sterker zullen zijn dan wij, en om verantwoord te kunnen paardrijden moet je daar wel mee kunnen omgaan. Een kind onder de zes jaar kan dat gewoon niet.

(Ik probeer hier niemand mee aan te vallen, dit is alleen mijn ongezouten mening.)

hiier klopt niks van mijn dochtertje van 5 zit steviger dan mijn dochter van 9 in het zadel dus nee vind het niet kloppen

En ik vind dat ouders het altijd zelf moeten weten bij voetbal etc kun je ook wat breken
en er zijn genoeg dingen met vele sporten wat het gevaarlijk maakt
ze hoeven ook geen uren te rijden gewoon eventjes en omdat ze het leuk vinden.