Gert van den Hof, held

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 07:14

dat zegt jeroen dubbeldam zelf over De Sjiem, en hij zal het toch wel weten.Hij durfde er zelf niet meer op.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 07:25

Alexandra_ schreef:
Bizzybijtje schreef:
Nou mensen, de paarden die daar komen zijn doorgaans al op een gewone manier zadelmak gemaakt maar dat liep dan compleet mis. Als Gert er niet was had Jeroen Dubbeldam ook geen goud gewonnen op de OS.

Dat weet je niet zeker. Kan je ook niet over oordelen.

staat allemaal vastgelegd op beeld hoor ;) documentaire van De Sjiem, niet gezien? Zowel Gert als Jeroen vertellen erover in de documentaire.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 07:28

Dat Jeroen Dubbeldam, die van zijn paarden en wedstrijden moet leven, zich er niet aan waagde kan ik me wel voorstellen. Meneer Gert kan beter naar de USA vertrekken, kan hij de ene rodeo na de andere rijden op echt moeilijke paarden, veel geld verdienen en dan is hij in de ogen van alle ramptoeristen die het breken van paarden geweldig vinden, inderdaad een "held"..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:36

@ jannepauli: nu is de paardenkennis bij de gemiddele Amerikaanse eigenaar naar mogelijkheid nog minder dan wat er hier in Nederland rondloopt dus daar kon je weleens gelijk in hebben.

Ik vraag me af wat de reden is dat je het begrijpelijk vindt dat Jeroen Dubbeldam, die geld met paarden verdient, zijn lijf niet waagt aan een lastiger paard, maar je dat bij een amateur, voor wie de hobby LOL moet betekenen en alleen maar geld kost en dat ook niet wil, niet accepteerd?

Anoniem

Re: Gert van den Hof, held

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 09:55

ik snap eigenlijk de opmerking van zoute nootjes niet helemaal, wat dat ererondje betreft? Nu heb ik wel een vermoeden, maar wou dat maar effe niet hier gaan neerzetten eigenlijk...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:30

Minimelona en Franka, het is zo dat Anky haar ererondje rijdt op een ander paard dan waar ze de proef mee rijdt. Haar eigen paarden zijn heel sensibel (gevoelig). Daar is ze ook wel eens af gevallen. Zoek maar eens met Google. Ze neemt liever geen risico's (en terecht, vind ik).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:33

minimelona schreef:
ik snap eigenlijk de opmerking van zoute nootjes niet helemaal, wat dat ererondje betreft? Nu heb ik wel een vermoeden, maar wou dat maar effe niet hier gaan neerzetten eigenlijk...

[ON] Salinero slaat op hol

Salinero is op hol geslagen in 2006 bij de prijsuitreiking in Aken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-04-13 10:35, in het totaal 2 keer bewerkt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:34

Dank je wel, Cassidy, die had ik nog niet gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:39

oh dat wist ik niet eigenlijk, van op ander paard ererondje rijden, ik wist wel dat ze vrij gemakkelijk vliegles krijgt, ik weet nog wel van een paard waar ze geloof ik wel 5x af lag tijdens een training, die is geloof ik ook gelijk weer weggegaan (was ze ook wel zwanger geloof ik dus wel begrijpelijk) verbazingwekkend eigenlijk, vind haar geweldige ruiter en had altijd gedacht dat ze ook als een huis zou zitten, maar dat schijnt toch niet zo te zijn...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:43

Het gaat niet alleen om zitten, het gaat om lef hebben. Bij inrijden en bij corrigeren. Anky is een angstige ruiter. Gert is dat niet. En dan heb ik liever een ruiter met lef dan een ruiter die rijtechnisch verfijnd te werk gaat en mooi kan zitten (er werd in dit topic ook gesproken over dat gebonk van Gert op de paardenrug). Gert zegt zelf in het filmpje ook: angstige ruiters horen hier niet aan te beginnen.

Anky is namelijk weleens van een paard afgevallen en heeft haar bovenbeen gebroken. Of ze toen in verwachting was weet ik niet. Yannick is in 2004 geboren.

[ON] Anky van Grunsven Breekt Been !!!!!

En in 2006 was ze in wel verwachting dat ze die wedstrijd reed. Kan me voorstellen dat je dan liever niet van je paard af valt.

Paard corrigeren is een heel ander verhaal dan paard opleiden tot Olympisch niveau. Of Gert de Sjiem tot de OS had kunnen brengen is de vraag. Jeroen Dubbeldam kon dat wel. Nadat het ongewenstte gedrag bij de Sjiem was doorbroken. Door Gert.
Het maakt niet uit hoe hoog je rijdt. Er is niets mis met toegeven dat een paard een maatje te groot voor je is. Getuigd van zelfkennis. Jeroen Dubbeldam heeft dat iig. Zie menigeen in dit topic die dat niet heeft. Die het corrigeren niet zelf zou kunnen, maar wel een mening hebben hoe dit aangepakt had moeten worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:58

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:09

Dat heb je wel mooi verwoord Cassidy.
Ik geloof niet dat Gert de ambities heeft om naar de OS te gaan en degene die dat wel hebben, hebben niet altijd 'the guts' om door een lastige fase heen te rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:14

Precies, iedereen heeft z'n eigen talenten en interesses, en moet doen waar die zich goed bij voelt. Dat Gert geen OS rijdt en Anky geen lastige paarden zadelmak rijdt doet aan beide talenten niets af.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:24

Cassidy schreef:
@ jannepauli: nu is de paardenkennis bij de gemiddele Amerikaanse eigenaar naar mogelijkheid nog minder dan wat er hier in Nederland rondloopt dus daar kon je weleens gelijk in hebben.

Ik vraag me af wat de reden is dat je het begrijpelijk vindt dat Jeroen Dubbeldam, die geld met paarden verdient, zijn lijf niet waagt aan een lastiger paard, maar je dat bij een amateur, voor wie de hobby LOL moet betekenen en alleen maar geld kost en dat ook niet wil, niet accepteerd?

Ik denk dat je je vergist wat betreft de kennis die gemiddelde Amerikaanse paardeneigenaren hebben - vooral op wetenschappelijk gebied (onderzoek, voeding, onderhoud, training etc.) is er heel wat meer kennis beschikbaar dan hier. Dat ze maar enkele fenomenen hebben rondlopen die de publiciteit halen ( vergelijkbaar: de Anky van Grunsven's van ons wereldje) is niet maatbepalend.
Maar afgezien daarvan: het lijkt mij logisch dat als je van paarden en wedstrijden afhankelijk bent voor je bestaan, dan zul je in bepaalde gevallen voorzichtiger zijn omdat in je levensonderhoud moet voorzien en geen werkgever hebt die jou een tijdje in de ziektewet laat zitten en je salaris wel doorbetaald. Uiteraard kun je als zelfstandig ondernemer je inkomen wel verzekeren, maar daar zijn meer beperkingen in dan dat je denkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:35

Jannepauli, je kunt natuurlijk wel allerlei theorieen verzinnen, maar Jeroen Dubbeldam zegt dat hij niet wist hoe hij verder moest. En ook komt wel redelijk uit de docu naar voren dat hij bang was. Niets meer, niets minder.

Verder lijkt Gert van den Hof me precies zo'n zelfde zelfstandige die z'n inkomen krijgt uit de paarden en die bij een flinke blessure voor precies vergelijkbare problemen komt te staan. Of heb ik gemist dat Gert in loondienst is? Ik geloof dat ik je punt niet echt snap.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:52

Jannepauli schreef:
Ik denk dat je je vergist wat betreft de kennis die gemiddelde Amerikaanse paardeneigenaren hebben - vooral op wetenschappelijk gebied (onderzoek, voeding, onderhoud, training etc.) is er heel wat meer kennis beschikbaar dan hier.

Ja, de kennis is daar groter. In een select groepje mensen. Bij de basis is die kennis er niet, want anders zouden er minder mensen zoveel baat hebben bij trainers als Parelli, Anderson en andere meer of minder bekende grootheden. Die komen namelijk wel uit de USA vandaan. De afstanden in de USA zijn zo groot dat je met een probleem niet zo snel bij een ander terecht kunt. De kennis die in Nederland beschikbaar is op de gemiddelde manege aanwezig is, vind je daar niet zo snel binnen 10 minuten rijafstand.

Dus ja, er is meer geld beschikbaar voor onderzoek. De kennis bij de basis is minder groot dan jij vermoedt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:23

Ik vind het overigens een rare redenatie dat een topsporter minder snel geneigd zijn risico's te nemen dan een ander.
Het maakt in mijn ogen helemaal niet uit wat je doet, in principe zou niemand zijn gezondheid in de waagschaal moeten gooien voor zijn hobby of werk.
Als je gewoon een ouder bent of de kostwinner, dan heb je ook verantwoordelijkheden die je niet aan de kant kan schuiven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 11:41

Myca schreef:
Ik vind het overigens een rare redenatie dat een topsporter minder snel geneigd zijn risico's te nemen dan een ander.
Het maakt in mijn ogen helemaal niet uit wat je doet, in principe zou niemand zijn gezondheid in de waagschaal moeten gooien voor zijn hobby of werk.
Als je gewoon een ouder bent of de kostwinner, dan heb je ook verantwoordelijkheden die je niet aan de kant kan schuiven.

Helemaal mee eens. Of het je hobby is of je werk, geen enkele baan en geen enkel hobby is het waard om voor in een rolstoel, of erger nog, een meter onder de graszoden voor te belanden!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 23:06

Zo net de documentaire gekeken , bedankt voor de link. Dat paard ging gewoon tegen de kant aan liggen en gert zei ik ben gewoon erop blijven zitten tot hij het zat was en dat was al na 10 minuten, haha

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 23:07

Cassidy schreef:
Myca schreef:

Helemaal mee eens. Of het je hobby is of je werk, geen enkele baan en geen enkel hobby is het waard om voor in een rolstoel, of erger nog, een meter onder de graszoden voor te belanden!

Hahaha geestig beschreven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:11

De realiteit wordt er niet minder om. In het kort: geen enkel paard is het waard om voor dood te gaan. Echt geen enkel paard (in tegenstelling tot wat menige pennybokker denkt te moeten beweren)

Als een paard niet spoort is het in mijn ogen geoorloofd om er gepast geweld op toe te passen voordat je de beslissing neemt om hem een enkeltje slager te geven. In tegenstelling tot wat menig imbeciel hier op Bokt denkt te moeten beweren. De grens tot wat mag en kan en geoorloofd is zit in ons hoofd, niet in die van een paard. Maar als het enige alternatief is dat het paard dood moet, mag in mijn ogen heel veel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:55

Prachtige documantaire zeg!

Om op jou laatste opmerking terug te komen cassidy; Dan doet Gert toch verdomd goed werk op een eerlijke en geweldloze manier...
En ja als het enige alternatief de dood is voor het dier, mag in mijn ogen ook veel, maar of het helpen zal, ik vraag het me af...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:56

Mee eens Minimelona. Blij dat je dat zelf ook ziet....en er kan echt heel veel. Als je het maar toelaat....en voor die tijd van alles hebt geprobeerd. Als is het maar om al je medemensen gerust te stellen dat er echt geen ander oplossing voor dit paard bestond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 00:23

Heb ik ooit anders gezegd dan? Ik vind het trouwens geweldig van Jeroen Dubbeldam dat hij zo eerlijk kon praten over zijn eigen angst met De Sjiem; er zijn maar verdomd weinig mensen die dat ooit zullen kunnen toegeven en hij heeft in mijn ogen juist nog veel meer respect als menig ander, juist omdat hij niet heeft opgegeven veel te veel paardenmensen weten het altijd zo mooi en bijdehand/arrogant te vertellen, maar ondertussen...
en dan maar lekker een pennykutje, maar vind zijn liefde voor De Sjiem toch maar machtig mooi!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 00:26

Absoluut mee eens. Heel eerlijk van Jeroen, en niets mis mee om toe te geven dat je het even niet weet. En kun je dan ook het werk wat Gert doet waarderen? Zie jij in de het filmpje van de Sjiem in de reportage een gebroken paard na de aanvaring met Gert?