Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:25

hoef ik geen dagje voor mee te lopen.
het is weer een vooroordeel net als dat dravers niet kunnen dresseren.
en er is meer aan vooraf gegaan qua training maar ieder paard weer een andere training.

Alexandra_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:39

StalNollie schreef:
hoef ik geen dagje voor mee te lopen.
het is weer een vooroordeel net als dat dravers niet kunnen dresseren.
en er is meer aan vooraf gegaan qua training maar ieder paard weer een andere training.

Dit is geen vooroordeel hoor ;) ervaringen heet dat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:57

Ik denk dat een Tuigpaard geschikter is om dressuur mee te rijden dan een Draver maar je maakt het jezelf niet heel makkelijk. Ik ken er overigens genoeg die het goed doen hoor.

Denk eerlijk gezegt dat TS veel meer zou kunnen met een Gelders Paard. Die zijn wat minder kwalijknemend en heel fijn als eerste eigen paard.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 07:42

Ik heb t niet zo op gelderse paarden. Heb liever een groote pony eigenlijk

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 07:45

En dan geen jong ding maar eentje waar jullie meteen mee weg kunnen rijden.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 07:52

ok. tuigers zijn echt top!
kwa voer: de stal waar ik rijd (t is een menstal met 2 tuigers) waarde paarden een halve kilo brok per dag krijgen en de ponys 1 kg. de rest van de dag staan ze op ruwvoer.
tuigers moet je echt leren kennen. eenmaal anders wil niks liever! het duurt gewoon even.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 07:56

tuigpaarden kun je prima mee rijden.
en zijn zeer geschikt voor de dressuur.
wij hebben er al een aantal gehad voor de dressuur en er zijn afgelopen jaar 2 verkocht aan een ruiter die zz zwaar rijd.
een tuigpaard is een werklustig paard.
en hij maakt vaak overal een spelletjes van,
en zijn van karakter dus heel vaak grappig.
als jij een paard heb gekocht die alleen beleerd was voor de wagen.
en nu dus als rijpaard word gebruikt dan is hij nog erg braaf.
(ik heb niet heel het topic gelezen dus sorry als ik wat gemist heb).

en groen met groen gaat niet samen he.
en mag ik vragen wat voor bloed er achter je tuigpaard zit? (sommige willen wij ook niet eens)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:04

Langs de ene kant heb ik begrip voor je TS, maar langs de andere kant vind ik je ook enorm verwend klinken.
TS je hebt een eigen paard die je ouders voor je betalen, al was het een paard met 3 benen, dat is toch en verschrikkelijk mooi geschenk, niet ?

Uit al je posts zie ik je uithalen naar dat paard "en hij doet dit" en "hij wil bij andere paarden zijn", maar nergens zie ik dat je aan jezelf twijfelt. Zelf een shetlander kan onhandelbaar worden als hij bij de verkeerde persoon terecht komt. Waar bestaat je begeleiding uit ? Hoe vaak komt je paard buiten ? Hoe stond hij bij zijn vorige eigenaar gestald ? Het is mischien niet het simpelste paard, maar volgens mij heb je toch een deel van zijn gedrag aan jezelf te danken. Je hebt hem ook al een paar keer laten winnen als hij de confrontatie zoekt door je te negeren en zijn zinnetje door te drijven en dat vergeet die niet, dan gaat hij de volgende keer gewoon nog harder te werk om terug zijn zin te krijgen.

Het is mischien niet jouw droompaard, maar ben je zeker dat als je die chique sportpony krijgt dat dan wel alles perfect zal gaan en dat die wel altijd gaat doen wat je wil en dat die nooit zijn grenzen gaat aftasten ?

Het wordt mischien tijd dat je er met je moeder serieus over praat. Ze zal wellicht, als je het goed brengt wel begrip hebben voor jouw gevoelens. Als zijn eigenaar hem terug neemt dan zou ik die kans grijpen.
Goed nadenken alvorens je een paard koopt en neem een paard die bij je rijvaardigheden past of op zijn minst eentje waar jij je goed bij voelt, maar vergeet niet dat een jong paard die maar 1 uurtje per dag uit stal komt nooit zo gemakkelijk handelbaar zal zijn als een oudere manegepony die dagelijks zijn uurtjes loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 09:10

laurenuptown schreef:

Maar je bent toch veel te lang voor een pony?
Je bent 1.85 mtr. schreef je eerder.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 10:55

ralphtdw schreef:
tuigpaarden kun je prima mee rijden.
en zijn zeer geschikt voor de dressuur.
wij hebben er al een aantal gehad voor de dressuur en er zijn afgelopen jaar 2 verkocht aan een ruiter die zz zwaar rijd.
een tuigpaard is een werklustig paard.
en hij maakt vaak overal een spelletjes van,
en zijn van karakter dus heel vaak grappig.
als jij een paard heb gekocht die alleen beleerd was voor de wagen.
en nu dus als rijpaard word gebruikt dan is hij nog erg braaf.
(ik heb niet heel het topic gelezen dus sorry als ik wat gemist heb).

en groen met groen gaat niet samen he.
en mag ik vragen wat voor bloed er achter je tuigpaard zit? (sommige willen wij ook niet eens)

vader is ulandro een van de opas is manno

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 10:59

turquoises schreef:
laurenuptown schreef:

Maar je bent toch veel te lang voor een pony?
Je bent 1.85 mtr. schreef je eerder.

lol nee 1.85? 1.82 :p

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:04

@betadine : ik heb meebataald dus daar zou jij sowieso niks over moeten zeggen. ik krijg hulp met bijna alles omdat we gewoon willen dat het goed gaat, ze iserbij mey het wandelen in de bak, het longeren en het rijden.
Hij staat 5 tot 6 uur per dag buiten dus niks 1 uur meid. Een sport pony hoef ik niet waar je dat uit baseert weet ij ook niet. maargoed denk maar wat je wilt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:08

laurenuptown schreef:

Wat heb je er niet zo op?

Kijk als je moeder er ook op moet rijden dan is een paard toch wel wat handiger. En als ik lees, moet en onder het zadel en voor de wagen dan denk ik aan een Gelderse.

Kan je moeder dan nog op een pony? En zo ja waarom zijn jullie dan niet gelijk voor een grote pony gegaan? Er staat zat te koop.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:08

Zo TS, jij hebt pagina's vol tips gekregen!! Ik heb niet alles doorgelezen, sorry...
Maar: hoe gaat het nu met je paard, heb je al een besluit genomen? Of het nu een tuiger is of niet, een paard moet bij je passen. En een passende kost net zoveel tijd en geld als een niet passende... Succes met je beslissing, het lijkt me het allerbelangrijkste dat je je plezier terug krijgt in de mooie paardensport! :(:)

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:18

NatasjavE schreef:
laurenuptown schreef:

Wat heb je er niet zo op?

Kijk als je moeder er ook op moet rijden dan is een paard toch wel wat handiger. En als ik lees, moet en onder het zadel en voor de wagen dan denk ik aan een Gelderse.

Kan je moeder dan nog op een pony? En zo ja waarom zijn jullie dan niet gelijk voor een grote pony gegaan? Er staat zat te koop.

mijn moeder is kleiner dan mij. We wilde eerst bijde een paard maar ben erachter gekomen dat ik van ponys houd. wel een breede

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:28

Ik heb ook niet alles gelezen :o ,maar heb je al geprobeerd hem oogkleppen op te doen met rijden?Misschien is hij daar zo aan gewend,dat hij nu 'teveel' ziet....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:28

182 vind ik wel lang voor een pony hoor.

Ik ben 178 en ik vind het al erg onhandig op een klein paard.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 11:36

als je een grote breede hebt vin ik het meevallen

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:46

mijn paard heeft ook verlatingsangst, ookal weet ze waar de rest staat.
Je moet niet overhaasten, als iets niet lukt ga een stapje terug.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:57

laurenuptown schreef:
@betadine : ik heb meebataald dus daar zou jij sowieso niks over moeten zeggen. ik krijg hulp met bijna alles omdat we gewoon willen dat het goed gaat, ze iserbij mey het wandelen in de bak, het longeren en het rijden.
Hij staat 5 tot 6 uur per dag buiten dus niks 1 uur meid. Een sport pony hoef ik niet waar je dat uit baseert weet ij ook niet. maargoed denk maar wat je wilt.

Je moet daarvoor niet meteen zo denigrerend gaan praten.
Ik bedoelde met sportpony dus gewoon pony. Ik ging er van uit dat het om een sportpony ging en was dus verkeerd.
De reden dat ik het vroeg is om beter te begrijpen waarom je paard zo moeilijk doet met jou en je zo proberen te helpen. Sorry als mijn commentaar niet is wat je verwacht, maar een paard doet echt niet zomaar eventjes moeilijk en oké als jij dit paard te min voor je vind, dan moet je gewoon eentje zoeken die beter bij je past, maar ik wil je gewoon op attent maken dat ieder paard zijn grenzen kan gaan aftasten. Je krijgt nu begeleiding, maar is dat gewoon een vriendin van jou of is dat een instructeur of dergelijke ? Alle dagen longeren is erg geestdodend voor een paard en als je rijd compleet overbodig. Als jij alleen op je paard durft als zijn energie er uit is dan ligt ligt het niet aan het paard maar aan jou. Je paard heeft te veel karakter voor jou en je kunt of proberen om hier iets aan te doen of een ander paard te kopen, maar om alles op dat paard te steken dat vind ik gewoon een blijk van onkunde en onvolwassenheid + moest mijn dochter zo spreken over een paard dat ik koop dan zou ze er zelf niet meer op moeten van mijn part. Je hebt wellicht meebetaald, maar als 15 jarige kun je denk ik niet zelf het aankoopbedrag bij elkaar verdienen + hoefsmid + VA + zadel + voeding + ... en dan vind ik toch dat je best wat minder ondankbaar mag klinken.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:09

Wie is er hier nu denigrerend? :D
Ik vind dat ze nogal haar best doet er iets van te maken,maar uiteindelijk heb je een paard toch voor je lol,niet om je leven te riskeren.
En ik zou ze de kost niet willen geven,alle mensen die een 'braaf' paard kopen die in een draak verandert na een paar dagen :P
Gewoon terugbrengen en een leuke recreatie pony zoeken zou ik zeggen(en inderdaad je moeder erop zetten,want het lijkt dat ze niet helemaal door heeft hoe erg het is :D )

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:25

Ik vond het in het begin van het topic knap dat ze zei dat ze het een kans wou geven, maar naargelang het topic verder ging vond ik meer en meer het paard het zwarte schaap worden en als dit een les moet zijn voor een volgende aankoop dan moet je ook een beetje zelfkennis hebben en niet alle problemen wijten aan het paard, want dan kunnen er nog enkele opvolgers komen.

Jodi ik volg je wel in het stukje dat ze beter een recreatiepony zou zoeken waar ze zo op naar buiten kan stappen, maar dan moet ze ook wel haar eigen grenzen kennen en weten at een 5 jarige die nog nooit onder de man is geweest niets voor haar is, want dat is toch wel voorspelbaar dat je met zo een paardje niet meteen alles kunt. Ik zei ook nergens dat ze haar leven moet gaan riskeren en wens haar natuurlijk van plezier te beleven te paard, maar ergens kreeg ik ook medelijden met dat paard, want die heeft er natuurlijk niet om gevraagd om van eigenaar te switchen en die was in het begin eel braaf en handelbaar en nu plots niet meer, dan ligt voor mij de oorzaak toch niet aan het paard. TS: Heb je ook al gekeken naar de voeding ? Te energierijke voeding kan namelijk ook zijn aandeel hebben in zijn gedrag.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:35

Een tuiger is vaak niet de makkelijkste en heel intelligent.
Hecht zich zeker aan de baas
Mag hij je niet dan zal hij niet voor je werken
Krijg je er wel een band mee dan gaat hij voor je door het vuur
Je moet het paardje wel de kans geven om aan een nieuwe plek en eigenaar te wennen en dat kan wel maanden duren
Ik wil je het advies geven om lekker met hem te poetsen en tutten zonder dat hij iets MOET
lekker proberen te ontspannen dan zul je zien dat als hij bij je past zeker je gezelschap gaat opzoeken
heb geduld
Leer hem te wijken voor druk dat kan ook heel goed onder het poetsen
Ik heb vorig jaar mijn paard verhuist was ook helemaal over de rooie en dat heeft een half jaar geduurd
Niet ieder paard is hetzelfde deze lijkt mij ook nerveus en gauw van slag
Zeker omdat hij bij de vorige eigenaar wel goed te hanteren was
Als het echt gevaarlijk gaat worden dan zou ik hem toch weg doen want dan passen jullie niet bij elkaar dat kan gebeuren
Ik vind sommige opmerkingen over tuig paarden die niet geschikt zouden zijn als rijpaard echt onzin
vroeger had je van die lompe boere knollen
Maar de tuigers van tegenwoordig zijn erg luxe met mooi voorbeen
Ze worden niet voor niets met dressuur paarden gekruist tegenwoordig
Vanwege het voorbeen werklust intelligentie en kracht prima paardjes

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:38

En dat je te jong bent vind ik onzin
Mijn 3 jarig tuigertje hittepetit werd gereden en verzorgd door een meisje van 15 ze kon er alles mee
Ze deed alles voor haar wel met begeleiding natuurlijk

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:14

lady62 schreef:
Ik vind sommige opmerkingen over tuig paarden die niet geschikt zouden zijn als rijpaard echt onzin
vroeger had je van die lompe boere knollen
Maar de tuigers van tegenwoordig zijn erg luxe met mooi voorbeen
Ze worden niet voor niets met dressuur paarden gekruist tegenwoordig
Vanwege het voorbeen werklust intelligentie en kracht prima paardjes

Off-Topic

Denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Tuigpaarden worden niet zo vaak met Dressuurpaarden gekruist.

Tuigpaarden worden juist met Hackney gekruist om ze chiquer te maken.
Dat mooie voorbeen van die Tuigpaarden komt nu juist weg bij die lompe boerenpaarden.

Neemt niet weg dat je ook op een Tuigpaard gewoon kan rijden. En met de een zal dat makkelijker gaan dan de andere.