144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: 144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:41

Ik bedoel maar.
Zolang ze nog onder de 30 zijn en er is geen duidelijke oorzaak (dus ziekte, tanden oid) vind ik het geen excuus om te zeggen dat ie oud is en er dus zo uit mag zien.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:42

Ja Lottie tussen 22 jaar en 30 zit er nog heel veel verschil. Velen gaan over op inslapen, maar als het dier nog levendig is ?
Mijn vriend is erg mager, maar eet voor 3... , verder gewoon gezond... Ieder metabolisme is anders en zo ook bij paarden en niet alle problemen kun je oplossen door meer te gaan voeren.

Zoals velen hier al zeiden kun je mischien afgaan op de andere paarden, als die gewoon gezond zijn dan is het wellicht gewoon zijn ouderdom en kwaaltjes die hem parten spelen.

Kijk naar asiels waar veel oude afgedankte paarden staan. Die oudjes zijn ook niet altijd mooi rond, maar een dier van een bepaalde ouderdom ga je niet meer binnenste buiten gaan keren, want meestal zijn dat toch verloren kosten. Die probeer je dan gewoon nog een goede oude dag te geven en dat die er niet meer top uitziet sjah, hoort bij ouderdom gewoon. Een dier die op is=op , maar zolang die er nog kan genieten van zijn oude dag ?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:49

Als dit paard in de conditie blijft waarin hij nu is en er worden geen maatregelen getroffen voor de winter, dan heb ik serieus mijn twijfels of hij dat wel gaat overleven.
Dus het is helemaal niet zo gek om eens aan te bellen en ernaar te vragen.
Sommige mensen zijn ook gewoon makkelijk, die geven een schep voer extra, stoppen er nog een wormkuur in en als dat niet werkt schuiven ze het maar af op de leeftijd.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:51

Ik zei dat ten aanzien van het dier van 19. Puntje bij paaltje, dit dier kan zo niet de winter in, geen reserves, kan zich niet warm houden.
Verder, er kan veel, het kan dus ook zijn dat dit dier echt niet voldoende zorg krijgt en dat moet nagetrokken worden.
Dus, IS ER AL GEBELD DOOR EEN VOLWASSENE?

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:56

!!!een volwassene laten bellen!!!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:00

Reageert ts uberhaupt nog wel, ik gok dat ze nu op school zit?
Laatst bijgewerkt door Naranga op 14-11-12 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:00

Lottie84 schreef:
Ik zei dat ten aanzien van het dier van 19.

Oh, oké dat ging over mijn pony. Ja ik vond dat al extreem maar mijn doel was om aan te geven dat ik en ingeschakelde dierenarts er druk mee bezig waren. Dus oordelen vanaf een foto gaat makkelijk. Het is beter om eerst navraag te doen voordat er al direct wordt geoordeeld dat het gaat om verwaarlozing.

En zoals in de post staat ze is nu weer perfect in conditie. Foto is van vlak na de winter.

Misschien wil iemand die in of in de nabije omgeving van Eerbeek woont eens gaan kijken en navraag doen bij de eigenaar.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:03

Ja dat klopt, maargoed, dan moet het dus wel nagetrokken worden.
Dus moet men zorgen dat de melding serieus genomen word..

Gelukkig is jouw merrie weer helemaal opgeknapt, staat ze nu onder een deken?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:10

Lottie84 schreef:
Gelukkig is jouw merrie weer helemaal opgeknapt, staat ze nu onder een deken?

Nee, ze staat niet onder een deken. Is niet nodig. Heb ik ook besproken met de VA. Ze heeft een lekkere dikke vacht en een laag spek op der lijf. Zolang het niet nodig is grijp ik liever niet in.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 14-11-12 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:10

Nee inderdaad, klinkt top!! Nooit een oorzaak achterhaald voor het vermageren?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:14

dat zijn dus de nadelen als er kinderen te vaak bellen, dat men het niet serieus neemt, houdt niet in dat dit de goede manier is. Toch even zelf bellen ts, dan kom je misschien iets verder

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:15

Lottie84 schreef:
Nee inderdaad, klinkt top!! Nooit een oorzaak achterhaald voor het vermageren?

Nee, helaas niet. Ik vermoed dat we slecht hooi hebben gevoerd met weinig voedingstoffen. Alhoewel de anderen wel goed in conditie waren. Op het moment dat ik net gehooid hooi gaf zag je haar met de week bijkomen. Een hele vreemde gewaarwording. Ik ben begonnen met telkens kleine beetjes voeren icm met het "oude" hooi.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:19

Vinden jullie het serieus normaal als er een paard zo uit ziet? Alleen omdat hij misschien stokoud is?

Sorry hoor, maar bekijk het eens bij bejaarden mensen.. mensen die zo oud zijn dat ze compleet ingevallen zijn.. Die kunnen niet meer lekker liggen en lopen omdat alles zeer doet ( geen spiermassa dus alles direct contact op het bot) Denk maar niet dat dit paard nog lekker kan liggen of rollen..

Daarnaast gezonde oude paarden met alleen wat kleine ouderdoms kwaaltjes, hoeven zo schraal niet te worden.. Dat de wei er goed uit ziet is leuk, maar wie weet heeft hij haast geen tanden meer en heeft hij dus niks aan het gras.

ik zou ook zeker een melding maken zodat er wordt gekeken wat er precies aan de hand is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:22

wij hadden een manegepony, niet te zeggen hoe oud, toch ook wel tegen of in de dertig. Belle... zal haar nooit vergeten. Liep los op het terrein en wandelde regelmatig naar het overvolle grasland van de buren. Kreeg geweekte brok en muesli. Maar toch was Belle ook zo mager. Bij een open dag hebben we nog gedacht haar weg te zetten om vragen te voorkomen. Uiteindelijk hebben we haar zelfs helemaal in het zonnetje gezet die dag. Ze kreeg een 'krans' van appels en wortels om en werd geroemd om haar vele fijne manege werkjaren.

Belle is uiteindelijk niet lang daarna ingeslapen omdat ze op stal niet meer overeind kwam.

Belle kreeg de beste verzorging, maar was ook zo ingevallen. Soms doe je er echt niets tegen.

EDIT: overigens ben ik het geheel eens met al die mensen die zeggen 'eerst de eigenaar eens bellen'.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 14-11-12 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:23

gezien de dikte van de wang denk ik dat het dier met enige spoed medische hulp nodig heeft. Ziet eruit als een overdue kiesprobleem en daardoor zal ie ook niet zo lekker kunnen eten. Een oud paard dat mager wordt door ouderdom krijgt alleen een magere bovenlijn, de buik hoort wel rond te blijven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:24

Geloof maar niet dat deze zo gaat rollen hoor, dat doet hem pijn. Liggen zal hij ook niet veel doen want het kost teveel moeite om overeind te komen.
En de weide is nog wel groen maar gras staat er amper op zo te zien.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:25

Nessah schreef:
Vinden jullie het serieus normaal als er een paard zo uit ziet? Alleen omdat hij misschien stokoud is?

Sorry hoor, maar bekijk het eens bij bejaarden mensen.. mensen die zo oud zijn dat ze compleet ingevallen zijn.. Die kunnen niet meer lekker liggen en lopen omdat alles zeer doet ( geen spiermassa dus alles direct contact op het bot) Denk maar niet dat dit paard nog lekker kan liggen of rollen..

Ik denk dat dat het grote probleem is waar de telefooncentrales tegenaan lopen en waar ts dus nu de dupe van is. Mensen die dieren vergelijken met mensen terwijl dat natuurlijk vaak geheel niet opgaat...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:27

Lichamelijk kan je het af en toe weldegelijk vergelijken. Dieren hebben namelijk ook spiermassa nodig om op te kunnen rusten bij het liggen... Zij hebben net als mensen een zenuwstelsel, of te wel kunnen net als mensen pijn voelen :)* Qua denkgebied zijn zij inderdaad niet te vergelijken, maar lichamelijk op sommige punten weldegelijk. Alle zoogdieren met een skelet kan je met elkaar vergelijken op dat punt.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:35

Uiteraard kun je het soms wel vergelijken. Maar in al die gevallen waarin je het niet kan vergelijken (denk aan; "O, het is -3 en ik heb het koud. Die buitenlopende pony moet dus ook in een stal. Ik bel even met de db om het te melden."), om die voorbeelden kan ik me voorstellen dat de db zekere voorzorg neemt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:38

Dat zeg ik toch niet? Ik geef alleen aan dat het paard helemaal geen spiermassa meer heeft en dus niet normaal zou kunnen liggen, omdat hij dan direct op het bot zou steunen. Hierbij gaf ik een voorbeeld dat bejaarden mensen ook niet pijnvrij kunnen liggen wanneer ze sterk vermagerd zijn.

gaat mij er om dat een oud paard een keer op is en dat hij er niet zo hoort uit te zien, al is hij 50 jaar.. Ik kan me niet voorstellen dat dit dier normaal zou kunnen liggen en weer opstaan zonder daarbij pijn te ervaren.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:41

Ik kan geen paard van een foto beoordelen en kan dus niets zeggen van zijn/ haar gezondheid. Of het nu een paard van 10 of 40 is...
Ik vind het wel zeer bijzonder dat sommige in dit topic dat wel met grote zekerheid kunnen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:44

Uryanne bij de AID namen we zelf de telefoon op en zette de meldingen door naar de controleurs, hoe het nu bij de VWA gaat weet ik eerlijk gezegd niet maar niet geschoten is altijd mis toch!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:46

Ik zeg ook niet dat je nooit moet bellen ;) Mijn manier is anders (wat meer onderzoek), maar voor een 14 jarige kan ik het wel begrijpen dat je niet naar een eigenaar durft.

edit;
ik moest denken aan een sprookje, maar ik wist de naam niet meer ;) 'Peter en de Wolf'.
Laatst bijgewerkt door uryanne op 14-11-12 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:53

uryanne schreef:
Ik kan geen paard van een foto beoordelen en kan dus niets zeggen van zijn/ haar gezondheid. Of het nu een paard van 10 of 40 is...
Ik vind het wel zeer bijzonder dat sommige in dit topic dat wel met grote zekerheid kunnen.

je hoeft geen speciale ogen te hebben om te zien dat dit paard vel over been is toch? Wij leerde op de opleiding zo vaak van foto's een paard in een schaal van schraalheid te zetten. uiteraard moet je zoiets om heel precies een verklaring te schrijven het echt gaan opvoelen.. maar het is toch vrij duidelijk dat dit paard weinig tot geen spiermassa heeft? De punten op zijn kant en de ribben zie je door zijn vacht heen. met spiermassa is dit niet mogelijk.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:56

hier sluit ik me bij aan _/-\o_