[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:36

Als Frum de kans krijgt om te wennen aan spannende dingen, dan zie je niets van zijn problemen. Hij at dan ook probleemloos uit de hooibak. Verleden tijd, want van de week is de kat van de buren ineens bij hem op de rand gesprongen toen hij aan het eten was. :7 Hij kreeg de schrik van z'n leven en nu staat hij weer een klein beetje op slot als hij naar de hooibak toestapt.

Verder gaat het prima met hem. Hij is in elk geval niet slechter geworden de laatste maanden. Ik kan ook niet zeggen dat hij beter is geworden, hooguit dat de nieuwe dingen voor hem inmiddels gewoon zijn en dat het daardoor minder spanning oplevert, dus ook minder problemen geeft.

Het is nog steeds een enorm lieve boef en hij mag spelenderwijs een beetje meedoen met de voorbereiding op het inrijden van zijn vriend Sam, die een jaartje ouder is.

Afbeelding

Frum deed vroeger al noodgedwongen mee, anders ging hij Bammes ongewenst afzadelen of hij ging er vandoor met mijn spullen. :roll: Dat is nu nog net zo, dus soms doe ik hem een plezier en doen we net alsof hij ook een rijpaard is / zal worden.

Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 11-11-12 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

UMayDream

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:39

Wat staat het hem goed, dat zadel.. Helemaal trots ziet hij eruit! :D 'kijk mij, ik word een echt groot en stoer rijpaard!'
Fijn dat de 'spannende' dingen wat beter gaan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:40

Wil je hem ook echt zadelmak maken?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:47

Nee, dat was al direct van de baan toen ik zag dat hij gekruist ging staan in de opfok. Misschien als er ooit een wonder gebeurt, maar ik ga er vanuit dat hij nooit gereden kan worden. Ik wil hem en mezelf niet in een gevaarlijke situatie brengen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:50

Een opgezadelde Frum!! Wat staat hem dat goed!!

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:36

Het staat hem goed.
Net of hij nooit anders heeft gedaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:55

Op de foto zie je Frum denken, als ik toch niet..... dan..... ben best knap zo met zadel...
Wel leuk voor hem als bezigheids therapie, dat hij ook mee mag doen in het "zadelmak maken voorbereiden".

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:16

Wat toch ontzettend jammer van zo n prachtpaard :(

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:42

Echt wel, volgens mij heeft hij echt een gouden karakter...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 13:14

Update:

Afbeelding

Kleine gup :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eergisteren was het jammer dat ik geen camera bij de hand had (telefoon lag ook binnen), want hij was zo enorm aan het spelen met Sam. Op de knieen, vol tegen elkaar in steigeren, bovenop elkaar springen, jagen, al tollend in elkaars achterbenen bijten. Ik kon helemaal niets, maar dan ook echt helemaal niets merken van coordinatieproblemen.

Sam van zo'n 1.70 m kan gewoon op Frum springen, zonder dat hij een pas uit balans raakt. :)

Maar ga ik dan voorbereidingen treffen voor het rijden van zijn moeder, dan weet hij dat er iets gaat gebeuren en dan zie ik hem weer stiekem een keertje kruisen met zijn voorbenen. Het blijft raar...

Opzadelen, lopen, spelen, etc. geen probleem. Staart wassen? Bolle rug en gekruiste voorbenen. Want staart wassen kent hij niet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:26

Wat bizar zeg! Wat zegt de da daarvan? Het is wel heel apart, je zou toch idd zeggen dat hij bij ruw spelen ook problemen heeft...

Wel heerlijke foto's iig, het blijft een prachtig paard :)

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:27

Wat een kanjer is het toch..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:46

wat is hij ook echt verschrikkelijk "af" voor zijn leeftijd zeg <3
blijf fan van hem!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:06

Jeetje wat een verhaal.
Zonde van zo'n vrolijk paard.

Het lijkt inderdaad vanuit zijn hoofd te komen.
Bekende dingen heeft hij geen last en met nieuwe veranderingen of dingen lijkt het wel of er een storing in zijn hoofd krijgt waardoor zijn coördinatie niet goed meer functioneerd.

Laat hem lekker zijn ding doen op de wei en inderdaad af en toe een beetje op de grond met hem "werken".

Lijkt me ook een lief paard met een leuk karakter.

Sterkte met hem.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:08

Wat ziet hij er super uit! Inderdaad apart dat het bij 'spannende' dingen ineens naar voren komt, maar ook super dat hij dus gewoon kan spelen in de wei :)

Die knappe Frum, wat staat het zadel en hoofdstel hem goed <3

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:12

Vind het zeer goed van je dat je hem toch houd ondanks zijn gebrek van ataxie.
Heb het altijd al een onwijs prachtig paard gevonden en zal het blijven vinden ook !
Zie je daar zelf niet van af als je hem zo ziet met een zadel en hoofdstel enz
dat je hem aan het opzadelen ben maar wss nooit verder gaat geraken door dat ?
want het lijkt me frustrerend die gedachte..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:28

Ik zie je topic nu pas; wat zonde voor zo'n leuk paard, maar heel interessant zoals je precies beschrijft en zelfs laat zien wat er gebeurd! Bedankt hiervoor

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 21:31

Ik weet eigenlijk niet of ik wel zo lang updates mag plaatsen in dit topic, maar ik vind het zo fijn om hem op deze manier een beetje in de gaten te houden. Ik film Frum regelmatig met spelen/rennen/rollen, om beoordelen of hij niet per ongeluk slechter wordt. Stel dat ik wen aan bepaalde maniertjes/bepaalde bewegingen, dan hoop ik dat anderen mij er wel op durven te wijzen als hij slecht wordt.

Hij was gisteren weer zo knap bij de hoefsmid. De vorige keer was hij ook al de braafste, terwijl de 2 anderen ouder zijn en geen enkele afwijking hebben. De hoefsmeden vonden hem zelfs goed genoeg om gewoon te beslaan, mocht ik dat ooit willen. Ik ga er vanuit van niet, maar ik vind het erg fijn dat hij er goed genoeg voor is. 3 bekapbeurten geleden was het nog zo dramatisch dat ik ging twijfelen. Want ik weet niet of ik een paard wil houden dat niet eens een beetje bekapt kan worden, vooral niet als 'ie nog maar 2 jaar is en dus nog een enorm lang leven voor zich heeft.

Oefenen blijkt hem enorm te helpen. Absurd veel, eigenlijk. Het stelt niets voor. Als ik maar regelmatig zijn hoeven uitkrab en dan ook een been naar voren haal, dan is hij perfect bij de hoefsmid. En dat terwijl ik er juist bang voor was dat ik het met oefenen erger zou maken. Hij hield 1x RA een paar seconden omhoog, maar je kan dan niet zeggen dat hij in de kramp schiet. Je kan namelijk gewoon LA voet vragen, dan zet hij RA netjes neer. Verder helemaal niet op slot, voorbenen niet kruisen, keurig pootje geven, achteruit als je dat vraagt, 'om' zetten, etc. Geen balansproblemen.

Afbeelding

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:36

Is het dan zo dat ataxie een neurologische kink in de kabel is, maar omdat hij zo jong is en nog volop in de groei/ontwikkeling, zijn hersenen zich aanpassen en een andere oplossing vinden?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 21:40

Dat is een heel goede vraag. Ik dacht altijd dat een atactisch paard altijd in een bepaalde mate problemen had met de coordinatie, niet alleen bij spanning i.c.m. het ontbreken van een voorwaartse focus. En ik dacht dat ze juist niet een oplossing vonden, tenzij ze als jong paard in de groei erg slap waren en daar bij het sterker/ouder worden overheen groeiden. Frum is nooit hard gegroeid (helaas, dan was de prognose beter). Ik heb nog te weinig kennis over dit onderwerp om er wat zinnigs van te kunnen zeggen.

Eigenlijk heb ik er altijd vrij weinig van gesnapt. Ik kan ook niet heel veel filmpjes vinden van atactische paarden, kramperige paarden en wobbler paarden. Mocht iemand nog iets weten, dan hoor ik het graag. Ik vind het wel fijn om een beetje te kunnen vergelijken.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:56

kan hij erover heen groeien?
of wordt het erger?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 14:25

De dierenarts dacht dat het progressief was, maar hij is nu ruim een half jaar thuis en ik vind dat hij eerder beter wordt dan slechter. Ik denk niet dat hij er overheen kan groeien.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:41

Eleio schreef:
Vind het zeer goed van je dat je hem toch houd ondanks zijn gebrek van ataxie.
Heb het altijd al een onwijs prachtig paard gevonden en zal het blijven vinden ook !
Zie je daar zelf niet van af als je hem zo ziet met een zadel en hoofdstel enz
dat je hem aan het opzadelen ben maar wss nooit verder gaat geraken door dat ?
want het lijkt me frustrerend die gedachte..

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:23

Zonde van zo'n mooi en leuk paard zeg.
Zal wel heel moeilijk voor je zijn. Sterkte!
Hij had zich in elk geval geen beter baas kunnen wensen denk ik :)

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:44

echt zonde ja
hopen op een wonder