Kruinen en karakter?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 23:40

SuperRoos schreef:
Citaat:
Het is bij mensen namelijk zo dat wetenschappelijk is aangetoond dat karaktereigenschappen niet met de vorm van schedel, oren en dergelijke te maken hebben (lachrimpeltjes/zorggleuven daargelaten)

bij mensen is het idd wetenschappelijk aangetoond, maar bij paarden klopt het altijd,
bij jou zat ik er gewoon naast omdat ik geen makkelijke foto's had,
maar toch klopten er best wel een paar dingen,

Altijd? Waar baseer je dat precies op, kun je dat zeggen?

Citaat:
in het boek staat wel uitgelegd waarom de karaktereigenschappen zo beschreven kunnen worden, maar dat is een verhaal van 20 blz. er is in ieder geval heel veel onderzoek naar gedaan,

Dat boek heb ik ook gelezen, maar het is me even ontschoten hoe het ook alweer zat en welke onderzoeken er naar gedaan zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 23:42

Graag zou ik toch de mening van Sprintje hier willen horen. Die weet HEEL veel van wetenschappelijke onderzoeken.

En over kruinen...............lijkt mij een fabeltje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 23:44

Het enige wat ik uit ervaring weet is dat paarden vaak op de plekken waar de kruinen zitten, wat gevoeliger zijn.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 08:39

SuperRoos schreef:
voor maaike:

profiel: licht snoekshoofd: nijging tot gevoeligheid en soms tot schrikken
ze is idd een gevoelig tiepje , schrikken heb ik nog niet erg met dr meegemaakt, misschien omdat ze erg op zichzelf is
kaken: vrij groot
iets meer dan gemiddelde intelligentie en cooperatief
ze komt bij mij idd over als een erg intelligent paard. Wat bedoel je precies met cooperatief??
snuit: niet helemaal goed te zien maar lijkt zacht en verfijnd:
zou weer de gevoeligheid aanduiden
klopt Lachen
mond: medium
niets bijzonders

neusgaten: vrij groot en goed gevormd:
geinteresseerd
ze is idd geinteresseerd maar wel terughoudend
kin: niet goed te zien op de foto

ogen: driehoekig:
gemiddelde intelligentie, maar ze heeft ook kuilen boven haar ogen, dat ze betekenen dat ze een hard leven heeft gehad of in het verleden een ernstige ziekte heeft gehad
ze heeft voor deze eigenaars idd een hard leven gehad. Toen ze hier kwam kon ze alleen maar steigeren en hard gaan uit angst.. ik heb ook wel eens verwonderd zitten kijken naar die kuilen maar nu snap ik t Lachen
oren: zijn niet goed te zien op de foto, want ze moeten naar de camara toe zijn gericht, voor de vorm en de stand
ik stuur je de foto als ik m weer gevonden heb!
kruinen: zijn niet te zien op de foto
ze heeft aan t begin van dr bles 2 kruintjes naast elkaar
ben benieuwd

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 10:27

SuperRoos schreef:
voor flettie:

profiel: grilligheidsbult:
kan wijzen op een paardje dat meestal wel betrouwbaar is, maar ook onderhavig kan zijn aan plotselinge en onverklaarbare veranderingen in het gedrag,
ze kunnen zich gaan verzetten als je ze domineert. met begrip, geduld en duidelijke aanwijzingen kun je un onvoorspelbaarheid overwinnen.

kaken: vrij groot:
vrij intelligent en cooperatief

snuit: verfijnd en zacht, maar ook een beetje rond,
komt vaak voor bij een paardje dat ook wel gevoelig is, en dat ronde aan de neus geft aan dat ze soms wat meer tijd nodig heeft om iets nieuws te leren

mond: medium
niets bijzonders

lippen: niet helemaal goed te zien, maar ze lijken hartvormig:
expressief, nieuwsgierig en extavert

neusgaten: gemiddelde grootte:
gemiddelde intelligentie

kin: is niet goed te zien door dr baardje, haha

ogen: zijn in verhouding met het hoofd een beetje klein:
zou betekenen dat ze wat moeite heeft met het aanleren van nieuwe dingen

oren: weinig gedefinieerd:
dat maakt haar toch weer betrouwbaar

kruinen; ik kan ze niet echt heel goed zien op de foto, maar wel verteld linda het volgende over een paard met 2 kruinen op het hoofd:
deze paarden hebben de neiging om sterker en eotioneler te reageren dan gemiddeld, ze raken soms op zeer onverwachte momenten van streek zonder aanwijsbare reden,

nou, ben benieuwd of het een beetje klopt

Mja, klopt redelijk. Ze is inderdaad betrouwbaar maar heeft ook zo haar momenten. Reageer je niet goed op die momenten (d.w.z. rustig blijven en haar weer even tot de orde ´roepen´) dan gaat ze door. Intelligent? Ja, ze leert vrij snel, alhoewel ze met moeilijke dingen er wat langer over doet maar als ze het eenmaal door heeft doet ze die dingen weer met een hoef in d´r neus Haha! Nieuwsgierig en extravert klopt ook. Als veulen zijnde liep ze de hele wei door behalve bij haar moeder in de buurt. In de opfok wandelde ze van de ene wei naar de andere om op bezoek te gaan bij de buren *LOL* En nu nog, is ze altijd erg nieuwsgierig en extravert door veel aandacht te vragen / op te eisen.

Toch vindt ik het wel een interessante theorie. Heb ooit ook eens dat boek gelezen maar dat is alweer een x aantal jaar geleden. Toch maar weer eens op zoek gaan.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 11:49

lovely, ik doe hier ook maar wat mensen van me vragen hoor, of je dr nou in gelooft of niet,
ik geloof erin en heb echt geen zin om in discussie te gaan, want het is toch nooit goed

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:26

voor dapperdier:

profiel: ramsneus, en een kleine grilligheidsbult:
de ramsneus wil zeggen dat hij dapper(dier, haha), taai en veerkrachtig is
maar hij heeft ook een lichte grilligheidsbult: wil zeggen dat hij wel betrouwbaar is, maar dat hij soms plotseling een verandering kan hebben in zn gedrag zonder een echte aanwijsbare reden (komt trouwens ook veel voor bij tinkers die geimporteerd zijn vind ik)

kaken: medium/groot

nuit: beetje afgerond:
betekend dat hij voor sommige dingen toch wat meer tijd nodig heft om het te leren

mond: medium:
niks bijzonders

lippen: platte bovenlip
onafhankelijk en vastberaden paardje

gemiddelde intelligentie

kin: kort en rond:
betrouwbaar paardje

gemiddelde intelligentie, persoonlijkheid toch afhankelijk van andere eigenschappen

oren: bovenaan wijder uit elkaar:
duidt ook de betrouwbaarheid weer aan

kruinen: kan ik dus niet zien door zn voorpluk, misschien weet je zelf wat voor kruinen hij heeft?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:31

maaike: 2 kruinen naast elkaar:
deze paarden reageren vaak wat emotioneler en sterker dan gemiddeld, ze kunnen op onverwachte momenten van streek raken zonder echte aanwijsbare reden,

kan wel komen omdat haar vorige eigenaars zo hard voor haar zijn geweest, dat ze daardoor wat emotioneler en sterker kan reageren

cooperatief betekend dat ze wel graag met je mee wilt werken,

hoe gaat het nu dan met werken met haar? stijgerd ze nog steds zo of is ze wel relaxed,
ik zag laatst wel je rijfoto's en dat zag er wel relaxed uit,
is het nou echt je eigen paardje of een verzorgpaardje?

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:22

Superroos -> Javelot is een paard van Aqua8horse hier op Bokt en ik rij haar als ik bij hun ben. Gaat erg goed ze werkt inderdaad graag mee zolang je maar eerlijk naar dr bent. Ze stijgert nog maar af en toe, als ze bijv met longeren over een balk heen moet. Jaav is erg bang voor balken, waarschijnlijk ook weer dankzij dr vorige eigenaars. Dus het is een kwestie van daar rekening mee houden en rustig blijven als zij dat niet is. Erg gevoelig tiepje Lovers

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:23

SuperRoos schreef:
voor dapperdier:

profiel: ramsneus, en een kleine grilligheidsbult:
de ramsneus wil zeggen dat hij dapper(dier, haha), taai en veerkrachtig is
maar hij heeft ook een lichte grilligheidsbult: wil zeggen dat hij wel betrouwbaar is, maar dat hij soms plotseling een verandering kan hebben in zn gedrag zonder een echte aanwijsbare reden (komt trouwens ook veel voor bij tinkers die geimporteerd zijn vind ik)

Waar zit die grilligheidsbult? Die zie ik niet.. Hij kan inderdaad ineens uit het niets uitbreken of staken, dat is het enige probleem ( lees uitdaging) dat ik met hem heb.

kaken: medium/groot

Dat kan ik niet ontkennen.

nuit: beetje afgerond:
betekend dat hij voor sommige dingen toch wat meer tijd nodig heft om het te leren

Ik vind dat hij dingen heel snel oppikt, maar ik moet wel creatief zijn om het hem aan te leren en hem de tijd geven om er even over na te denken. the student is only as good as his teacher... om mezlef maar eens een veer in me reet te steken hahah!

niks bijzonders

lippen: platte bovenlip
onafhankelijk en vastberaden paardje

mmm..dit weet ik niet hoor, hij is best wel een plakker.

gemiddelde intelligentie

betrouwbaar paardje

Zijn kont is ook kort en rond...dus ook van achteren issie betrouwbaar haha!

gemiddelde intelligentie, persoonlijkheid toch afhankelijk van andere eigenschappen

oren: bovenaan wijder uit elkaar:
duidt ook de betrouwbaarheid weer aan

kruinen: kan ik dus niet zien door zn voorpluk, misschien weet je zelf wat voor kruinen hij heeft?

Ik vind het erg leuk om te lezen..zit eigenlijk niet iets bij wat helemaal niet klopt, behalve misschien dat onafhankelijk.
Hij heeft 1 kruin in het midden ongeveer op ooghoogte ( iets erboven)..ik dacht dat die ene foto die ik je gemeeld had wel duidelijk was...daar zat zijn voorpluk over zijn oren...
Oh en waar zijn pluk begint zit een klein kuiltje en dan een soort lelletje waar zijn voropluk aanvats zit..ik weet niet hoe ik dat uit moet leggen..

Bedankt Roos! Vriendjes zijn?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:25

zielig he, die paardjes die door hun vorige eigenaar eigenlijk heel erg verpest zijn,
gelukkig is javelot dan nog goed terecht gekomen en wordt ze eerlijk behandeld, dan zul je zien dat je straks weer een fantastisch paardje hebt dat nog wel gevoelig is, maar niet te gevoelig,

succes en veel plezier met dr

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:30

dapperdier: de grilligheidsbult zit iets onder zn ogen, daar zit zeg maar iets een bultje, hij heeft geen erge hoor, maar hij is er wel , haha

met die afgeronde snuit: dat hij iets meer tijd nodig zou hebben om iets nieuws te leren,
dat heb je dus zelf al opgelost door creatief met hem bezig te zijn en hem tijd te geven om het te snappen,
toppie, dat is precies wat blizz nodig heeft denk ik

dat onafhankelijke hoeft ook niet te betekenen dat het geen plakkert of knuffelaar is, maar kan ook betekenen dat hij zich in zn eentje ook wel red,
sommige paarden gaan door het lint als ze ook maar even alleen zijn,

wel apart dat hij van achter ook betrouwbaar is, hahahha vet hoor,

nou veel plezier nog met blizz

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 13:31

ja dat mensen zo met paarden om kunnen gaan ik zal het nooit begrijpen. Javelot heeft erg veel mazzel gehad dat ze zo super terecht is gekomen en daar nooit meer weg hoeft. T is echt een geweldig paard

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:05

Citaat:
met die afgeronde snuit: dat hij iets meer tijd nodig zou hebben om iets nieuws te leren,
dat heb je dus zelf al opgelost door creatief met hem bezig te zijn en hem tijd te geven om het te snappen,
toppie, dat is precies wat blizz nodig heeft denk ik

dat onafhankelijke hoeft ook niet te betekenen dat het geen plakkert of knuffelaar is, maar kan ook betekenen dat hij zich in zn eentje ook wel red,
sommige paarden gaan door het lint als ze ook maar even alleen zijn,

Jaaaa! Wij vullen elkaar aan! HAHAH

Nee dat klopt wel een beetje.. Blizz kijkt even om zich heen en denkt dan heee ik ben alleen!? Dan hinnikt hij een paar keer en gaat verder met grazen. Maar het is en blijft een paard met kudde gevoel.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 14:23

een paard dat geen kuddegevoel meer heeft zou ook niet goed zijn he, haha
een beetje natuurlijk gedrag mag dr wel in blijven,
sommige paarden zijn echt van die machines, gooi dr een kwartje in en ze doen precies wat je zegt,
dan heb je helemaal geen uitdaging meer.

denk zeker dat jullie elkaar aanvullen hoor, echt waar is geen geslijm,
als ik foto's van jullie zie, dan denk ik echt van wat een mooie combinatie,
jullie passen echt bij elkaar, haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:21

SuperRoos schreef:
sommige paarden zijn echt van die machines, gooi dr een kwartje in en ze doen precies wat je zegt,

Grappig dat je dat zegt, zoeentje heb ik nog nooit meegemaakt geloof ik Haha!. Op een of andere manier mist er altijd wat.

Zijn we trouwens al domme en saaie paarden tegengekomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:24

En dat zien jullie allemaal aan die kruinen????

Knap hoor!!!

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 16:37

SuperRoos schreef:
voor mirinke:

profiel: elandsneus
wijst vaak op een sterk karakter dat ook een kuddelijder zou kunnen zijn
Karakter heeft ie wel Haha!

kaken: groot:
intelligent en cooperatief
intelligent is ie wel, hij kan ook dondersgoed tussen draden doorkruipen Knipoog Cooperatief, dat was graag willen meewerken las ik? Nou nee meestal werkt ie niet echt makkelijk en graag mee eigenlijk

snuit: schuin aflopend:
laat zien dat hij elke nieuwe ruiter een beetje uitprobeert om erachter te komen wie de baas is
Dat klopt heeelemaal!

mond: medium tot lang:
dat vrij lange toont aan dat hij intelligent is

lippen: platte bovenlip:
onafhankelijk en vastberaden paardje, op de bovenste foto steek zn bovenlip uit, dat doen ze vaak als ze zich concentreren, of als ze nerveus of onzeker worden
Hee grappig om te weten, zo kijk ik nog eens anders naar een foto! Dat met dat ie zijn bovenlip uitsteekt Lachen vastberaden is ie wel, onafhankelijk...mwoah, weet ik eigenlijk niet zo goed Knipoog

neusgaten: goed gedefinieerd, punten gedraaid:
denkt veel na en is cooperatief zolang de trainer eerlijk is en hij hem vertrouwt
Hij doet zeker meer voor iemand die hij kent en vertrouwt ja, en of ie veel nadenkt, dat weet ik niet Knipoog

kan een teken zijn van een paardje dat best wel betrouwbaar is
wat word er precies bedoelt met betrouwbaar? Hij wil nog wel eens bijten, was eerst veel meer, en bokt heel gauw

de ogen: op de middelste foto zijn ze klein omdat hij staat te dutten, maar op andere foto's zijn ze mooi rond en zacht:
een gewillig paardje dat mensen vertrouwt
Gewillig is ie eigenlijk dus niet.......wel als hij het echt leuk vind wat we gaan doen Lachen en hij vertrouwt iemand niet echt snel volgens mij, maar dat kan ik mis hebben Knipoog

oren: bovenaan breder dan onderaan:
een evenwichtig karakter
denk het wel Lachen

Ik weet eigenlijk veel dingen niet echt van Diesel, maar het komt allemaal wel in de buurt, alleen het gewillige niet, maarja dat heb je wel vaker met shetten he Schijnheilig
Bedankt, leuk om te lezen

kruinen zijn niet echt te zien op de foto

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:17

hee wat leuk zeg Haha!
ik heb het boek overal gezocht.. nergens te vinden
wie heeft het boek en vind het leuk om Evita te beschrijven vanaf de foto's zeg maar?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
zijn er nog meer foto's nodig? lastig, meestal zit haar voorlok ervoor.. in mijn profiel staan anders ook nog foto's of anders kan ik er nog wel een paar maken.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:39

heb niet alles gelezen hoor maar mijn shetje heeft precies tussen zijn ogen 2 kruintjes die in elkaar zitten. Ooi gehoord dat ze dan zeer intelligent zijn, en dat klopt wel. Ik las net hier boven dat dit soort paarden ook erg emotioneel zijn en ook de gekste momenten, ook dit gaat op voor mijn pony. wel apart hoor.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:22

lovely;
er zijn geen saaie of 'domme' paarden,
sommige paarden hebben alleen wat meer uitdaging nodig om enthousiast en cooperatief te worden,
en domme paarden, tsja wat versta je onder dom? denk dat alle domme paarden al dood zijn want die eten taxus Lachen

pipo: of je leest het topic gewoon even beter en merkt dan op dat we naar het hele hoofd kijken en dan naar de opvallendste kenmerken daarvan, de kruinen tellen deels mee,
maar net als mensen hebben paarden goede en slechtere karaktereigenschappen die samen het karakter van iemand vormen!!!

brendageene: ja dat vind ik ook wel, denk af en toe ook, hoe kan dat toch...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:07

voor ireentjuh:

profiel: lichte elandsneus:
duidt op een paardje met een sterk karakter dat best weleens de groepsleider zou kunnen zijn

kaken: groot:
intelligent en cooperatief

snuit: verfijnd:
zou betekenen dat ze ook wel gevoelig is

niets bijzonders

lippen: hartvormig:
expressief, nieuwsgierig en extravert

neusgaten: groot en goed gevormd:
intelligent en nieuwsgierig

een betrouwbaar paardje

ogen: zacht en rond:
een gewillig paardje dat wel vertrouwen heeft in mensen

oren: goed gevormd, vrij breed en bovenaan wijder dan onderaan:
wijst weer op een intelligent en betrouwbaar paardje,

alles wijst er dus op dat je een nieuwsgierig en betrouwbaar paardje hebt, waar volgens mij ook wel wat pit in zit, omdat ze dus zo intelligent is en dan zijn ze vaak heel enthousiast,

leuk beestje trouwens,

over de kruinen kan ik nu dus niks zeggen, maar misschien weet je zelf wat voor en kruin ze heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:32

SuperRoos schreef:
lovely;
en domme paarden, tsja wat versta je onder dom? denk dat alle domme paarden al dood zijn want die eten taxus Lachen

Nou, dat lijkt me meer een kwestie van domme mensen, zo dom dat ze de taxus laten staan.
Of een paard wel of geen taxus eet, heeft helaas niks met zijn kruinen of intelligentie te maken .

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 10:43

of een paard wel of geen taxus eet heeft te maken met of er nog een beetje natuurlijk gedrag in zit,
bij margriet dudock van heel (ken je misschien wel) staan gewoon taxussen op de wei,
geen enkel paard komt eraan, er was er wel 1 die er van probeerde te eten en toen rende de hele kudde er in volle galop op af en schopte dat paard weg bij de taxus.
en nogmaals, het gaat hier dus niet alleen over kruinen, die kunnen niet en hele karakterschets geven, dat moet je doen met alle andere kenmerken van het hoofd, maarja,
als je dat nu nog niet in de gaten hebt na 9 pagina's...

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 10:56

Zou je Pride ook willen doen? Ben benieuwd of jij zijn karakter goed kan omschrijven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Die laatste is wel lekker duidelijk he Haha!