Citaat:Wat ik veel zie op dit topic is dat mensen vooral kijken vanuit een paard die niet van hun is,
of dat ze zelf niet beschikken over een eigen stal, terwijl ik vooral keek vanuit een eigen stal.
Waar je dus geen rekening hoeft te houden met 10 andere mensen die op die stal hun pony hebben staan.
Citaat:Je gaat nou zelf een heel verhaal breien om de vraag die de TS stelde. De keuze was: luxe stal met veel facaliteiten, maar daar mag maar 1 uur buiten staan, dus staat sowieso 20 uur of meer binnen OF een stal waar het paard vrij kan bewegen en sociale interactie kan hebben. Zou je dan nog steeds voor je eigen luxe kiezen?
In mijn regio hebben we veel stallen met binnenbak, buitenbak, stapmolen etc. etc.
Waarom ga ik een heel verhaal breien?
De vraag van TS was ga je voor stal A of voor stal B.
En hierbij gaf ze al haar mening door te zeggen dat stal A luxe is voor de ruiter
en stal B luxe is voor je paard. Wat ik dus niet vind.
En dat je paard 1uur in de paddock staat wilt niet zeggen dat deze verder geen beweging krijgt.
Wat ik dus al een stuk of 10x heb gezegd, stal A heeft genoeg mogelijkheden tot beweging en sociaal contact.
Ja maar heel veel dingen die je ziet op stal A zijn toch echt luxe voor de ruiter en niet voor het paard.
Binnenbak, (luxe) kantine, stapmolen
En een uur paddock per dag is gewoon weg te kort. Al ben je dan nog eens max 2 uurtjes per dag met hem/haar bezig. Misschien hooguit nog een uurtje los in de bak.
Het paard staat evengoed nog heel veel uren alleen op stal zonder sociaal contact.[/quote]
Je zegt dat paarden sie op stal B staan eerder schimmels, blessure's etc hebben.
Nou ik kan je vertellen dat dit echt niet waar is!
Paarden die het hele jaar lekker vrij buiten komen gaan vaak veel minder uit hun plaat dan paarden die grotendeels de hele dag op stal staan.
Ik bekijk het uit het oogpunt van m'n eigen paardje. Wanneer zij op stal A zou staan zou ze compleet ongelukkig zijn. Dus daarom zou ik er nooit voor kiezen alleen omdat ik die luxe wil.
En zoals stal B eruit ziet voldoet het beste aan de behoeftes van mijn paardje. Nu staan we zelf ook op een stal wat redelijk lijkt op stal B.
Ze komen het hele jaar rond overdag buiten. Afhankelijk van het weer is dit weidegang of paddock. In de paddock met onbeperkt hooi. En altijd in groepjes die goed met elkaar overweg kunnen.
In de lente/zomer/herfst ben je vrij om je paardje 'snachts binnen te zetten of buiten te laten. Met de winter gaat alles met de nacht op stal. En ook op stal kunnen ze neus contact hebben.
We hebben een buitenbak die het hele jaar goed te rijden is, zelfs met de extreme vorst van de afgelopen winter.
Een binnenbak, maar te zwaar om er goed in te rijden. Maar perfect om ze lekker los te gooien.
Dus zelfs wanneer je een dag niet kan hoef je je niet schuldig te voelen omdat ze anders te lang binnen staan.
En ja er staan bij ons ook fanatieke wedstrijdruiters. Gelukkig zijn die ook van mening dat paarden op stal A niet gelukkig kunnen zijn, en wanneer een paardje niet gelukkig is zou hij/zij ook niet optimaal presteren.
Dan maar bikkelen en in de regen rijden, paardje hoort buiten te lopen!
Ik sta nu ook op een soort van optie B. We huren een privé stal, moet wel zelf overal voor zorgen. We hebben er wel licht, weiland en een redelijke paddock. De bak waarin ik kan rijden is denk ik 500 meter verderop. Mijn paarden staan vanaf het voorjaar tot oktober (ligt aan het weer) 24/7 buiten, alleen bij slecht weer, zoals nu staan ze overdag zolang mogelijk buiten en dan op stal. Ik vind het prima zo, ik word er zelf ook gelukkig van als ik mijn paarden gelukkig zie