Waar zijn we mee bezig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:34

stef: Ik bedoelde dit ook niet als een ander voorbeeld van een doorgefokt paard zoals in de OP, maar wel een voorbeeld van (in dit geval) de Amerikanen die overal hun eigen ras van maken.

De originele Shetland pony is rond 1885 de VS in gekomen waarna ze er mee zijn gaan fokken met oa Hackney bloed om het statige er meer in te krijgen. (Vandaar dat je nu ook een Divisie A en B hebt met bloedvoering) Overigens vind ik ze er mooier uitzien dan de Schotse (originele) shetland. Maar het is een mooi voorbeeld van hoe ze alles naar hun hand (en ideaal beeld) zetten. Inmiddels is in de American Shetland geen originele shetlander meer te zien iig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:35

mltex schreef:
Ja dat zijn speciale zadels ook speciaal ontworpen voor de vrijheid aan voorkant en minimale belasting. Ook die mensen hebben het beste voor met hun paarden en weten echt wel wat ze doen.
Klein vb plaatje http://www.aces.edu/pubs/docs/A/ANR-0899/ scrollen naar saddle type (horse).

Ik zie het, bedankt voor je reactie. Met de rest van je post ben ik het niet helemaal eens. Wellicht weten ze wat ze doen, maar daarom vind ik dat het niet zomaar goedgekeurd mag worden. Maar dat is mijn mening, ik praat vanuit mijn eigen ervaringen en ben geen expert (en zo heb ik ook mijn meningen over inderdaad eventing, dressuur, western, etc. Maar daar gaat het nu even niet over).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:36

ASPC kent geen A en B division hoor, denk dat je in de war bent met AMHR

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:36

stef schreef:
Echter met crosscountry (bestaat dat nog in die vorm? Want als je op Eventing doelt, daarmee is he-le-maal niks mis) wordt het paard niet fysiek verminkt om "mooier" te lijken

Wat is de verminking van AS dan? is een fokrichting net zoals wij tuigers, volbloeden, kwpn etc hebben.
En maakt het uit of ze de benen breken omdat ze een blok eronder hebben of omdat ze ten val komen in de cross?
Praat niks goed maar vind wel dat mensen beetje mogen relativeren ipv : alles wat wij met paarden doen is goed en wij hebben er verstand van en 'zij' zijn de onkundige beulen :')
Lelijk is trouwens kwestie van smaak, je zal mij niet op een koudbloed zien zitten en ik heb een draver dus weet meer dan genoeg over vooroordelen mbt ras/type/sport ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:37

hestejente schreef:
Het gaat me er niet om te "winnen", zal me verder boeien. Het gaat me erom dat er geen verkeerde informatie wordt verspreid en dat mensen hun paard goed opzadelen :Y)

Ja, en mijn punt ligt, dat ik dus precies hetzelfde bedoel als jou maar het verkeerd opschrijf :')

Denken en schrijven zijn voor mij 2 losse dingen. Niet altijd even handig.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:38

stef schreef:

ASPC heeft toch 2 stamboeken, Divisie A en B? Of ben ik nu echt zo in de war :P ?

Edit : Zie nu dat dit in 2009 is afgeschaft, ik loop achter :')
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 07-03-12 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:38

mltex schreef:
Ja dat zijn speciale zadels ook speciaal ontworpen voor de vrijheid aan voorkant en minimale belasting.

Eeh,deze ruiters zitten op het meest kwetsbare deel van de thoracale/lumbale wervelkolom. Op het punt waar deze niet meer ondersteund word door ribben, en relatief de meeste mogelijkheid heeft tot buigen (zowel op/neer als zijwaarts)
Elk zadelmaker zal bij aanmeten van een zadel willen voorkomen dat achterkant zadel hier komt,laat staan de po-po van de ruiter.
Minimale belasting :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:40

wat de verminking is? Vind jij die rug gezond dan?

Ik weet ook genoeg van de vooroordelen, met amerikaanse minipaarden showen is namelijk heul sielugh, die staan tenslotte 24.7 op stal en worden uitgehongerd...
Ik heb me echter in de loop der jaren genoeg in de diverse amerikaanse fokprodukten ingelezen. En dat iets "mooi" is (want over smaak valt niet te twisten) zegt niet dat het gezond is.
Een blok eronder is fysieke verminking IMO, even buiten het gestel om. Je nagelt tenslotte iets in de voet (en niet aan de voet zoals een beschermer oid)

Kijk nou zelf naar het paard uit de OP...Hoe wil je dat relativeren?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:41

Focussed schreef:
stef schreef:

ASPC heeft toch 2 stamboeken, Divisie A en B? Of ben ik nu echt zo in de war :P ?

Edit : Zie nu dat dit in 2009 is afgeschaft, ik loop achter :')

Bij het AMHR kennen ze het wel :j :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:43

stef schreef:
Een blok eronder is fysieke verminking IMO, even buiten het gestel om. Je nagelt tenslotte iets in de voet (en niet aan de voet zoals een beschermer oid)

En hoe verhoudt zich dat volgens jou tot de dressuurruiters die nooit met hun paard over het harde gaan en er ijzers onder laten zetten omdat het paard dan meer afdruk zou hebben? 8)7

LadyMadonna

Re: Waar zijn we mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:45

een normaal beslag geen problemen mee. Speciaal beslag om medische redenen (bijv eggbars) ook geen probleem mee, speciaal beslag ter behoudt van het paard (sliding plates) ook geen probleem mee, speciaal beslag puur om het cosmetische, wél een probleem mee :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:46

hestejente schreef:
stef schreef:

En hoe verhoudt zich dat volgens jou tot de dressuurruiters die nooit met hun paard over het harde gaan en er ijzers onder laten zetten omdat het paard dan meer afdruk zou hebben? 8)7

Of om stiften in te draaien als ze wedstrijden op nat gras moeten rijden in het outdoorseizoen :)*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:48

oh joepie, nu moet ik me ineens tegen alles gaan verdedigen :?

Zie eerdere post. Wat is er cosmetisch aan stiften?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:48

nee, maar dat dressuur ruiters daar dus wel ijzers voor gebruiken ookal komen ze niet op het harde, ik verdedig jou :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:50

stef schreef:
oh joepie, nu moet ik me ineens tegen alles gaan verdedigen :?

Zie eerdere post. Wat is er cosmetisch aan stiften?

Ik denk dat ze bedoelt dat je ijzers nodig hebt om die stiften te kunnen gebruiken. Net zoals je ijzers nodig hebt als je bijvoorbeeld scalpers wil gebruiken.

Maar kom op bokt (irl gelukkig niet :Y) ) mensen tegen die toegeven dat ze die ijzers voor de "afdruk" willen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:51

VisibreTeam schreef:
nee, maar dat dressuur ruiters daar dus wel ijzers voor gebruiken ookal komen ze niet op het harde, ik verdedig jou :')

sorry, ik zit in office en dan mis ik de smileys...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:52

Voor de afdruk... Kunnen ze beter een printer halen :Y)

@stef, geeft niet.
En nogmaals, ik typ redelijk onlogisch.

Koper

stef schreef:
VisibreTeam schreef:

sorry, ik zit in office en dan mis ik de smileys...

Hihihi (denk hier de grijnssmiley)

VT: ik snapte je. En anders komen we er uiteindelijk wel uit :')
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-03-12 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

@ elmo en anderen: is niet persoonlijk maar er komen mensen binnenvallen met enkel opmerking wat een lelijke paarden, wat een dierenbeulen, walgelijk... mag toch wel iets meer verwachten van een discussietopic.
Ik zou trouwens geen nee zeggen tegen AS of TWH (zonder soring, blokken etc) ik vind ze niet lelijk. Niet volledig mijn smaak maar aanzienlijk meer mijn type dan bv haflinger :o

Die blokken zitten er niet onder genageld, die kunnen eraf. Ik ben ook niet voor en in VS zullen ook vele tegen zijn. Ik probeer aan te geven dat dit een type paard is voor een type sport waar goede en slechte dingen in gebeuren.
Zoals overal.
Daarnaast is eerder aangehaald, zet ze blootvoets, niet opgesteld op een rechte geasfalteerde weg en het zijn hele gewone paarden. En dat weet ik wel uit ervaring :j

Hoe dat met gewicht dragen en in hoeverre ze daadwerkelijk dragen moet je eens vragen aan die mensen ipv hier speculeren.
Ik kan je vertellen dat het doorgaans kleine paardjes zijn, lees D/E pony's en wat erop zit zijn geen mcdonaldsruiters van 1.90, dat speelt ook mee.(en je dan uberhaupt moet afvragen of je wel op een paard moet gaan zitten, en dan krijg je weer gewichtsdiscussies etc)
Mijn eerste reactie is ook : veel te ver naar achter. Maar kijk naar mongoolse pony's daar zitten de ruiters er weer bovenop :? .
Ik blijf mijn paard ook liever zadelen zoals ik nu doe en zal dat niet veranderen maar sta wel open voor mensen die anders doen en daar redenen voor hebben en kunnen onderbouwen. Volgens mij is er tot nu toe niemand in topic die dat weet. Misschien kan die bokker eens aan haar tante vragen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:56

Lijkt hier genageld te zitten (Of iig een vaste verbinding tussen ijzer en blok dmv nagels)
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:58

Mltex: Ik heb niks tegen AS an sich, mooi ras zelfs, maar ik heb wel wat tegen de extremen die je op de shows ziet. Zet het paard uit de OP blootvoets en recht, en hij is nog steeds zo krom als een hoepel in zn rug.
Oh en die blokken kunnen eraf? Ja, ijzers kunnen er ook af :j

Afbeelding

Mensen die normaal met showpaarden omgaan zal je mij echt niet over horen, maar al die foefjes...

Benen opscheren, insmeren met spiritus, inwikkelen in folie, en net voor je de ring uit gaat folie eraf, gaat lekker bijten, dus benen worden hoger opgetild... Tja... joepie.
En zo ken ik nog zat van die trukjes

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 13:59

stef schreef:
Vergelijk nu doodsimpel eens onze huidige KWPNner met de wpnners van vroeger, die door de weeks voor de ploeg liepen, op zaterdag met dochter op wedstrijd gingen en op zondag voor de koets naar de kerk gingen... Hoef je met het huidige paarden niet te doen :n

Laat ik nou juist zo'n ouderwets modelletje hebben :D

Overigens heten ze toen geen WPNers maar VLNers (Vereniging tot behoud van de Landbouwtuigpaardenfokkerij Nederland) Met daarin op genomen de fokrichtingen Sgrt en Sgldt) VLN is later gefuseerd met het NWP en toen werd het WPN.

Het verschil met deze Amerikaanse execessen en de KWPN fokkerij is dat bij het KWPN op functionaliteit en gezondheid gefokt wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:00

oh, das nog voor mijn tijd denk ik Natasja ;) NWP weet ik idd nog wel nu je het zegt

En KWPN gefokt op gezondheid...

ucheOCDuche....
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 07-03-12 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Oeh jij hebt nog een betere versie stef :D

Tja het hele soring vind ik echt walgelijk en extreem...
Citaat:
Je hebt twee soorten van "sore" maken:
Chemisch en mechanisch.

Chemisch: men brengt een zeer bijtend of brandend product aan op de pijp en enkels/kootholtes. Meest gebruikte producten zijn mosterd olie, diesel en kerosine (brandstof voor vliegtuigen). Daarna wordt er plastic folie over het been gedaan met een bandage daar weer over heen. Dit wordt ook wel "cooking" genoemd (het kookt als het ware in de huid). Dit wordt ca 24 uur omgelaten.

Mechanisch:
Kettingen worden om de enkels gedaan, bij iedere stap slaan die op de al kapot gebrande huid waardoor het paard z'n benen zo hoog opgooit om de pijn te omzeilen. Bij het bekappen wordt dan de achterkant van de hoef bij de hoefballen bijna compleet weggehaald waardoor het paard bijna niet meer normaal staan zonder pijn. Verder worden er soms ook spijkers e.d in het leven geslagen waardoor iedere stap nog meer pijn doet.

Omdat dit niet mag doen trainers er veel aan om het te verbergen. De littekens die ontstaan door het chemische soren maskeren ze , door bijv verf op de benen aan te brengen. Als er te veel littekenweefsel is van het branden doen ze nog iets veel gruwelijkers. Ze doen een bepaalde mix van chemicaliën op de benen die het hele vlees wegvreten. Hierdoor kan het paard van de pijn niet meer staan. Hierdoor zeggen ze ook wel "it cures it, or it kills it" gezegd, aangezien het paard vaak overlijdt door het veel te lange liggen.

Verder leren ze het paard niet te reageren op pijn door aanraking. De inspectie drukt vaak op de huid rond de enkels om te kijken of het paard dan terug deinst. De trainers leren het paard hier niet meer op te reageren, dit wordt ook wel "stewarding" genoemd. Vaak doen ze dit door ergens anders pijn te veroorzaken. Vaak gebruikt zijn "aligatorbek tangetjes" die ze dan in de mond, lippen of tong klemmen zodat het paard daar nog meer pijn heeft en dus niet reageert op de aanraking van de benen.

Mioux

arm paardje ook hoor, die nagels er 100x ingeslagen, ding schots en scheef erop