Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:33

Barcelano schreef:
Hoefde niet gehecht worden bloede wel best aardig hard.
Aan de andere kant had hij maar niet moeten doorgaan bij die ruin :+
Dus paarden kunnen elkaar goed opvoeden :)

Ocharme.
Hier andersom. Mijn ruin is ontzettend onderdanig dus ik dacht dat het wel zou gaan samen. Nou, ze vlogen over het terrein! := Voor de hengst was het spelen, maar de ruin liet op een gegeven moment zijn urine lopen van angst en nog niet stoppen en geen van beiden kunnen vangen he. Mijn ruin lag echt open van zijn oren tot zijn staart en zoooo bang. Heel sneu. Dus niet meer samen nu :+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:36

Das inderdaad sneu.
Ik kies gewoon dominante ruinen uit :+
Mijn hengst staat nu naast mijn bitchie merrie :D
En sinds dat hij in een openstal staat waar hij ook over zijn staldeur kan kijken is hij eigelijk heel relaxt :)

Ik dek dat de rode draad van onze verhalen is niet om te zeggen je moet het niet doen maar dat je in je oren knoopt waar aan je begint.
En alle voordelen maar vooral de nadelen opweegt...

Urielle

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:39

Precies :j Bedenk het worst case scenario en bedenk dan of je het nog steeds wil
(ik heb trouwens in 2010 een hengst laten staan nog, was redelijk goedkoop, erg mooi, vrij hoog niveau, maar hij werd alleen op stang en trens gereden en op video leek hij me behoorlijk sterk. Dan kan ik wel willen met mijn 1.65 en korte pootjes, maar als zo'n vent met lange stelten al kracht moet zetten dan veegt het dier met mij vermoedelijk de vloer aan, zeker aangezien ik nog M moest starten en alleen een trensje ter beschikking had. Was wel een gave bok, dat wel.)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:40

Mijn beide kerels lopen ook samen buiten. De ene 6 de ander 9. Aan de andere kant van het draad staan merries. Worden gereden tussen andere dieren en op buitenrit, en ze dekken. Het is ze heel goed te leren wanneer ze mogen dekken en wanneer niet.

Mijn oude AVS hengst werd gebruikt voor schouwen\dekken EN ik reed wedstrijden ook in het dekseizoen. Reed er mee in groepslessen en op inrijterreinen tussen de merries en andere hengsten. Meneer wist wanneer hij mocht dekken en wanneer niet! Idioten op pismerries maakte ik met rijden korte meten mee, simpel "plant nog 1x die merrie van onder mijn hengst zijn neus en je krijgt hem in je nek, met mijn toestemming!"

Het ligt heel erg aan HOE je met een hengst omgaat, ik behandel merries, ruinen en hengsten het zelfde. En hoeven horen laag bij de grond, doen ze dat niet word er van mijn kant hard gemept. Ze hebben dat alle 3 een keer geprobeerd en liepen daarna een paar dagen stijf.

TS ervaring opdoen bij een stal met hengsten is een goed begin, ik ben zelf begonnen bij een draverstal.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:11

Je kan het proberen.
Je kan hem dan toch altijd nog laten castreren?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:24

Amaris schreef:
deruijter schreef:
LDRD, geen antwoord dan maar? :P

Ik geloof dat LDRD nooit verlegen zit om woorden, maar eerder weet in te schatten als het even geen zin meer heeft :D

Ik voel een ernstige generatiekloof en die ga ik niet proberen te overbruggen :+ .

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:16

Volgens mij weet ts nu wel een beetje wat er bedoeld wordt. Zoals de meeste adviseren is ervaring op doen bij een stal aan te raden. Andere mensen zeggen dat het best kan mits ze consequent is. Ts zal zelf de keuze moeten maken met wat ze doet.
Iedereen heeft andere ervaringen en een andere kijk op het houden van hengsten. Het is alleen nooit verkeerd om verschillende meningen en ervaringen van anderen te horen. Wellicht zijn er dingen genoemd waar ts nooit aan gedacht heeft.
Het werken met een hengst is leuk alleen anders dan met een merrie of ruin en het is niet verkeerd om informatie in te winnen.

Ts ik wens je veel succes toe en natuurlijk veel plezier naar het zoeken van informatie!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:35

Ik zal het niet doen, hengsten kunnen niet in een kudde met merries, dat is dus al moeilijk met een stalling zoeken, en in de les / op wedstrijd / in het bos kunnen ze ook eruuug heftig reageren op merries..

Neem een leuke ruin, die is ook ooit hengst geweest dus qua uiterlijk is er niet veel verandering hoor :j (als de hengst niet te vroeg gecastreerd is)

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:59

hengsten zijn bijna niks anders hoor :P je moet alleen wat consequenter opletten. ik heb wedstrijden gereden met een hengst. maar hij springt heus niet op iedere merrie :P ze kunnen alleen soms hinniken of gespanne lopen.. maar dan is het gewoon ''EEY Opletten!'' doorlopen en rijden met die knol :P iets consequenter zijn. maar het zijn gewoon paarden

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:15

Hengsten zijn mannen... Niet te vertrouwen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:33

Tendance schreef:
Hengsten zijn mannen... Niet te vertrouwen!

_O- Zo is het maar net!

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 21:26

No_No schreef:
Volgens mij weet ts nu wel een beetje wat er bedoeld wordt. Zoals de meeste adviseren is ervaring op doen bij een stal aan te raden. Andere mensen zeggen dat het best kan mits ze consequent is. Ts zal zelf de keuze moeten maken met wat ze doet.
Iedereen heeft andere ervaringen en een andere kijk op het houden van hengsten. Het is alleen nooit verkeerd om verschillende meningen en ervaringen van anderen te horen. Wellicht zijn er dingen genoemd waar ts nooit aan gedacht heeft.
Het werken met een hengst is leuk alleen anders dan met een merrie of ruin en het is niet verkeerd om informatie in te winnen.

Ts ik wens je veel succes toe en natuurlijk veel plezier naar het zoeken van informatie!

IDD en dankjewel!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:18

Ik lees dat je zei dat je het hebt over de KWPN hengsten en niet over de PRE hengsten, dan kan je beter helemaal niet aan beginnen, want die is vaak pittiger en erger als de PRE. Maar geen 1 hengst is hetzelfde. Er zijn ook gevallen van hele brave sukkels tussen.

Maar als ik jou was zou ik maar gewoon lekker blijven dagdromen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:21

Ragdollcat schreef:
Ik lees dat je zei dat je het hebt over de KWPN hengsten en niet over de PRE hengsten, dan kan je beter helemaal niet aan beginnen, want die is vaak pittiger en erger als de PRE. Maar geen 1 hengst is hetzelfde. Er zijn ook gevallen van hele brave sukkels tussen.

Nou, PRE's staan er ook om bekend dat ze flink wat temperament kunnen hebben hoor :=

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:21

Wist je dat ze alleen maar in ons land en omliggende landen zo moeilijk doen over hengsten?
In Spanje lopen bijna alleen maar hengsten rond!
Niet te moeilijk doen, gewoon proberen!
Mijn jaarling is een hengst, en blijft een hengst, ondanks dat we 2 merries hebben! Zolang zijn gedrag netjes blijft is er totaal geen probleem. Ze moeten niet agressief worden natuurlijk......

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 19:24

Ragdollcat schreef:

Daar was ik mij ook van bewust dan kwpn mogelijk pittiger zijn... Daarom vermelde ik dit ook even. Ik wil het liefst een twee jarige kopen, omdat ik dan zelf voor kan zorgen dat hij goed ingereden wordt, maar als hij echt onhandelbaar is kan de dierenarst het zaakje er als nog afhalen... /3

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 19:24

1Boefje schreef:
Wist je dat ze alleen maar in ons land en omliggende landen zo moeilijk doen over hengsten?
Niet te moeilijk doen, gewoon proberen!
Mijn jaarling is een hengst, en blijft een hengst, ondanks dat we 2 merries hebben! Zolang zijn gedrag netjes blijft is er totaal geen probleem. Ze moeten niet agressief worden natuurlijk......

dit bedoel ik dus ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:40

Bizzybijtje schreef:
Ragdollcat schreef:

Nou, PRE's staan er ook om bekend dat ze flink wat temperament kunnen hebben hoor :=

Natuurlijk, ik zet er ook bij geen 1 hengst is hetzelfde. dus daar bedoel ik ook een PRE mee hoor. Hengsten zijn hengsten en bij alle rassen, altijd oppassen geblazen. Maar KWPNER is meestal erger als de PRE, gewoon omdat PRE meestal erop gefokt zijn dat ze hanteerbaarder zijn, want een PRE met een slecht karakter worden meestal geruind en of opgeruimd, voor zover ik weet. Bij KWPNER kijken ze naar wat ze kunnen presteren en dus iets minder naar de karakter.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-03-12 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:42

Hengsten staan juist bekend om hun flegmatiekheid tijdens het rijden...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:43

ik las in je OP dat je geen flegmatiek paard wilde.....hengsten zijn vaak flegmatiek.
Met hengsten omgaan is anders dan met ruinen en merries....hoewel ik minder moeite heb met hengsten dan met merries :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:43

44Myrthe44 schreef:
Hengsten staan juist bekend om hun flegmatiekheid tijdens het rijden...

:D tegelijk...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:46

melaniehut schreef:
Ragdollcat schreef:

Daar was ik mij ook van bewust dan kwpn mogelijk pittiger zijn... Daarom vermelde ik dit ook even. Ik wil het liefst een twee jarige kopen, omdat ik dan zelf voor kan zorgen dat hij goed ingereden wordt, maar als hij echt onhandelbaar is kan de dierenarst het zaakje er als nog afhalen... /3

Een tweejarige is juist vaak ondeugend, dus oppassen, heeft niks met goed in rijden te maken maar de opvoeding en dat zul je echt zelf moeten doen.

Duidelijk geval van niet weten waar je aan begint, want je sugereert hier min of meer dat een 2 jarige braaf is en dat je ervoor zorgt dat het goed ingereden wordt.

Ik heb zelf jaren geleden een jaarling hengst gekocht en veel plezier van gehad en zeer makkelijk hanteerbaar (volbloed arabier), toen hij 2 jaar werd werd hij te erg naar zijn soortgenoten toe, toen werd besloten dat hij gecastreerd werd zodat hij altijd met soortgenoten kan blijven omgaan en lekker samen t land op kan, ik ga er toch niet mee fokken.

En merries zijn ook pittig hoor dus je kan merrie gaan zoeken dat voldoet aan pittigheid, maar dat heb je ook met ruinen hoor, gewoon goed zoeken en uitproberen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:29

1Boefje schreef:

NL is dan ook zeer druk bevolkt qua paarden :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:56

Je moet het zelf onder vinden wat een hengst is.
Eigelijk zou je voor de gein een hengst een tijdje moeten doen die op en top hengst is.
Dan weet je ook wat ze kunnen doen.

Er zijn echt wel brave hengsten maar je weet niet wanneer moeder natuur toeslaat en een hengst kan zelfs op zijn 15e nog een omzwaai krijgen.
Zoals ik al zei het zijn en blijven hengsten.

En zoals hiervoor wordt gezegt: In NL rijd je ook met iets meer mensen op een losrij terrein en geloof me sommigen hebben echt schijt aan de hele wereld en rijden je gewoon voor je sokken ongeacht waar je op rijd....

Wedstrijd rijden moet leuk zijn...En als je constant een gevecht aan moet gaan(ergste geval) is de lol er denk ik ook van af.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 20:09

@ ragdoll

haha, ik heb niet gezegt dat ik denk dat twee jarige braaf zijn... en ik ga hem ook niet zelf zadel maken maken , maar laat dit doen door iemand anders die echt veel ervaring heeft met hengst, die kan mij wel vertellen of het wat word of niet, zo niet nou dan moet hij voortaan al ruin door het leven... maar als ik een Super ruin vind laat ik hem NATUURLIJK niet staan omdat het een ruin is...

ohja en ik bedoelde pittig qua karakter,,, en een merrie is niks voor mij op een of andere manier heb ik meer met het mannelijk geslacht 8)7