Stalgenoot knipt zomaar in manen... wat nu...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:26

Melissa schreef:
Aangifte van vernieling doen kan gewoon. Je paard is dan volgens de wet een goed en hij is beschadigt. Het is met opzet gedaan zonder toestemming van jou, dus voldoet het gewoon aan de bestanddelen van vernieling!

Wat een rot streek zeg!

Jij hebt er zo te lezen wat meer verstand van dan ik. Kan een paard een goed/eigendom zijn voor de wet? En hoe werkt dit dan?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:33

Ik vind dat de staleigenaar de ouders van dat meisje aan moet spreken. Die ouders zijn namelijk zijn klant (want die betalen) en nemen hun dochter als het ware mee naar stal.

Ik snap wel dat hij ze niet direct weg wil sturen, maar aanspreken is wel het minste wat hij kan en imo moet doen.

In feite heeft TS helemaal niks te maken met andere klanten, alleen met de staleigenaar. Iets van de staleigenaar (namelijk een klant van hem) heeft schade aangericht bij TS. Dan lijkt het mij de staleigenaar die dat op moet lossen.

Als je nou onderling had afgesproken elkaars paard te toiletteren en dat is een beetje uit de hand gelopen, dan was het een ander verhaal geweest.

Die staleigenaar laat je weinig keus als hij zelf geen actie onderneemt. Je kunt dan eigenlijk alleen nog maar aangifte doen.
Je zou dat nog tegen hem kunnen zeggen: Jij spreekt die mensen aan en anders vraag ik de politie het doen. Wedden dat hij het dan zelf wel doet? :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:35

Janine1990 schreef:
abeltje_xx schreef:
ik zou het er zeker niet zomaar bij laten zitten, maar aangezien ze heel erg afhankelijk is van haar vader ( financieel iig) voor de paarden, is het misschien effectiever om haar zo te "straffen".
wanneer een vader zich min of meer publiekelijk ( binnen het gezin, of op de hele pensionstal) moet schamen voor de onzin die zijn dochter uithaald dan kan je er vaak donder op zeggen dat die dochter daar flink op wordt aangesproken ;) ( en anders ben ik verkeerd opgevoed :P )

Of het is een gevalletje 'dat doet onze dochter niet!' :P
Dat heeft niets te maken met een verkeerde opvoeding van jouw kant :P

och ja! straks heb je zo'n ouder die een flink bord voor 'n kop heeft en totaal niet wil zien ( of toegeven) dat zijn kind dat doet. dat is erg vervelend ja...

hahaha :P ach ja, ik ben opgevoed onder het mom van "wie zich brandt moet op de blaren zitten ;) "

ik dacht trouwens dat een paard wettelijk gelijk was aan een fiets, maar dat kan ik verkeerd hebben.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:39

jeetje, wat een lef zeg.

ik zou ook woest zijn, maar aangifte doen gat me dan weer te ver.
wel zou ik het paard daar weghalen, nu knipt ze zijn manen, de volgende gaat ze op hem rijden :+

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:40

Zo dan :wow: ik had ook wel staan te stuiteren! Goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij de politie :j Is de stalgenoot in kwestie daar al van op de hoogte?

Je zou bijna in staat zijn om haar paardenstaart eens in te happen met de botte keukenschaar!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:41

Janine1990 schreef:
Melissa schreef:
Aangifte van vernieling doen kan gewoon. Je paard is dan volgens de wet een goed en hij is beschadigt. Het is met opzet gedaan zonder toestemming van jou, dus voldoet het gewoon aan de bestanddelen van vernieling!

Wat een rot streek zeg!

Jij hebt er zo te lezen wat meer verstand van dan ik. Kan een paard een goed/eigendom zijn voor de wet? En hoe werkt dit dan?

Een paard is inderdaad een goed wat beschadigd kan worden. In casu is er sprake van zaaksbeschadiging dan wel vernieling, er is inderdaad voldaan aan alle bestanddelen van vernieling.

Mensen kunnen het wel onzin vinden van aangifte, maar vervang "paard" met "auto" en het woord "afknippen" door "krassen" bijv. Dan wordt er ineens heel anders over deze zaak gedacht.

Het is en blijft beschadiging van een zaak. Stel dat TS haar paard morgen voor de keuring/verkoop dmv veiling had moeten voorbrengen, dan had ze een fictieve waardedaling gehad en daardoor dus schade.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:45

Melissa schreef:

Wat een rot streek zeg!

Aangifte kan altijd, maar of er iets mee zal gebeuren is een tweede. Daar zal echt geen strafzaak van komen. Grote kans dat het OM (als de zaak daar al komt) overgaat tot een sepot.

Ik vind het ook hartstikke naar voor de TS en ik zou zelf ook woedend zijn, maar aangifte? Dat zal geen bevrediging zijn voor de ts, je kan beter samen tot een oplossing te proberen te komen.

Douraque; Ik denk dat er nog te twisten valt of dit onder beschadiging valt. Manen groeien vanzelf weer aan, dus er is niet echt een concrete schade te noemen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre een rechter daarover denkt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:45

abeltje_xx schreef:
och ja! straks heb je zo'n ouder die een flink bord voor 'n kop heeft en totaal niet wil zien ( of toegeven) dat zijn kind dat doet. dat is erg vervelend ja...

hahaha :P ach ja, ik ben opgevoed onder het mom van "wie zich brandt moet op de blaren zitten ;) "

ik dacht trouwens dat een paard wettelijk gelijk was aan een fiets, maar dat kan ik verkeerd hebben.

Ooh, dat is interessant. Nog niet eens zo heel gek, die vergelijking. Als je maar niet bij diefstal van je paard een nieuwe kunt ophalen bij het bureau voor 20 euro. :P

Ja, niet vergeten dat je die ouders ook hebt! Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar het verloop... Kan niet wachten tot TS weer online is!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:46

Douraque schreef:
Een paard is inderdaad een goed wat beschadigd kan worden. In casu is er sprake van zaaksbeschadiging dan wel vernieling, er is inderdaad voldaan aan alle bestanddelen van vernieling.

Mensen kunnen het wel onzin vinden van aangifte, maar vervang "paard" met "auto" en het woord "afknippen" door "krassen" bijv. Dan wordt er ineens heel anders over deze zaak gedacht.

Het is en blijft beschadiging van een zaak. Stel dat TS haar paard morgen voor de keuring/verkoop dmv veiling had moeten voorbrengen, dan had ze een fictieve waardedaling gehad en daardoor dus schade.

_/-\o_

De rest is interessant, ga ik onthouden!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:47

Janine1990 schreef:
Wat betreft jouw wedstrijdrijden, als jouw paard geschuurd heeft, of in de billen is gebeten, noem maar wat op... Dan kan je er niemand op aanspreken. Daar heeft eigenlijk geen mens schuld aan. In dit geval is het door een persoon geknipt, die nota bene 24 is.
Dat is absoluut vervelend, vervelender dan morgen weer aan het werk te moeten, als je het mij vraagt.

Jij kent mijn baas niet :D

Tja resultaat is hetzelfde, paard wat minder mooi aan de start komt. Voor mij maakt het op dat moment niet uit, er hangt geen bord boven zijn kop IK BEN MISHANDELD.
Er loopt gewoon een paard met een bijtwond op zijn bil of met wat minder mooie manen. Niemand weet verder toch hoe en wat...

@Douraque: krassen op mijn auto geven blijvende schade, kost me een hoop geld om te repareren. Staart en manen een stukje afknippen is niet mooi maar groeit wel weer aan. Staart is niet tot de wortel afgeknipt zodat men zou KUNNEN spreken van mishandeling. Maar ik denk dat je zelf het verschil ook wel snapt ;)

En stel...... dat mijn tante klootjes had dan was het mijn oom geweest. Dat is hier toch helemaal niet aan de orde :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:48

Tjonge wat een raar mens..

je kan er na kijken en misschien over hebben van goh wat een lange manen ofzo(eigenlijk ook niet),... maar je blijft er toch gewoon met je tengels van af!

hoe kort heeft ze de staart dan geknipt?

voor het zelfde geld heeft ze met de schaar bij wijze van je paard gestoken.. jammer dat hij haar geen trap heeft verkocht.. (hoewel ze dan natuurlijk zelf gaat slaan)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:51

Janine1990 schreef:
_/-\o_

Vervang "paard" door "kind" en "afknippen" door "vermoorden"
DAN is het pas erg joh! :oo

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:51

IKbenEllen schreef:
Janine1990 schreef:
Wat betreft jouw wedstrijdrijden, als jouw paard geschuurd heeft, of in de billen is gebeten, noem maar wat op... Dan kan je er niemand op aanspreken. Daar heeft eigenlijk geen mens schuld aan. In dit geval is het door een persoon geknipt, die nota bene 24 is.
Dat is absoluut vervelend, vervelender dan morgen weer aan het werk te moeten, als je het mij vraagt.

Jij kent mijn baas niet :D

Tja resultaat is hetzelfde, paard wat minder mooi aan de start komt. Voor mij maakt het op dat moment niet uit, er hangt geen bord boven zijn kop IK BEN MISHANDELD.
Er loopt gewoon een paard met een bijtwond op zijn bil of met wat minder mooie manen. Niemand weet verder toch hoe en wat...

@Douraque: krassen op mijn auto geven blijvende schade, kost me een hoop geld om te repareren. Staart en manen een stukje afknippen is niet mooi maar groeit wel weer aan. Staart is niet tot de wortel afgeknipt zodat men zou KUNNEN spreken van mishandeling. Maar ik denk dat je zelf het verschil ook wel snapt ;)

En stel...... dat mijn tante klootjes had dan was het mijn oom geweest. Dat is hier toch helemaal niet aan de orde :+

Krassen is ook geen blijvende schade evenals een deuk in de auto, dit kan ook gemaakt kan worden. Ik denk dat jij dat ook wel ziet. Het maakt in de wet niet uit of het repareerbaar is, het blijft beschadiging van een goed. En ik spreek niet van mishandeling, dat is Strafrecht. Ik spreek van zaaksbeschadiging ofwel het privaatrecht
Laatst bijgewerkt door Douraque op 11-01-12 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:52

IKbenEllen schreef:
Janine1990 schreef:
_/-\o_

Vervang "paard" door "kind" en "afknippen" door "vermoorden"
DAN is het pas erg joh! :oo

Daar gaat het niet om, het gaat om zaaksbeschadiging. Een kind is geen zaak, een auto wel. Daarom die vergelijking, vooral kijkend naar de wet.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:55

Poeh he! ik geloof dat ik op zo'n moment wel geklapt was.
Ik zou echt zoooooo boos zijn geworden!
En dat was ook niet met een dag weer goed geweest ben ik bang.
Vind het echt knap dat je zo rustig gereageerd hebt.

Jij moet er mee verder en als jouw gevoel goed is nu nadat je haar duidelijk hebt gemaakt hier niet van gedient te zijn, dan is het goed.
Anders hierover toch nog een babbel maken denk ik.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:57

Vet naar! Als iemand dat bij mijn paardje zal doen, dan zal ik er zeker verder op in gaan. Maar ik zag hier ergens ook al aangifte doen. Dat is wel lastig omdat het wel gewoon een stalmaatje is. Misschien camera's ophangen ofz?

Vala

Re: Stalgenoot knipt zomaar in manen... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:58

Ik zou ook een waas voor mijn ogen krijgen als iemand dat bij mijn paard zou doen..
En wat een ontzettend lakse stalhouder zeg, niet te geloven!

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:01

Ik zou razend worden als het bij mijn paardje zou gebeuren.
Vind het van de staleigenaar ook onacceptabel dat hij hier niets mee doet, en dat zou voor mij ook reden zijn om aangifte te doen.
Het klinkt misschien wel overdreven om dat te doen, maar zo word het voor haar misschien wel duidelijk dat dit niet zomaar ongestraft kan, ook zou ik haar vader hierop aanspreken
Wie weet wat haar volgende actie is als ze weer eens jaloers is op iemand...........zulke mensen gaan steeds een stapje verder, tot het moment komt dat er echt ongelukken van komen.
En ik haalde mijn paard er zeker weg, als je al niet meer op de staleigenaar kunt rekenen in zulke situatie's, zou ik het geen prettige plek vinden om mijn paard daar achter te laten.

Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat aflopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:02

Douraque schreef:
Krassen is ook geen blijvende schade evenals een deuk in de auto, dit kan ook gemaakt kan worden. Ik denk dat jij dat ook wel ziet. Het maakt in de wet niet uit of het repareerbaar is, het blijft beschadiging van een goed. En ik spreek niet van mishandeling, dat is Strafrecht. Ik spreek van zaaksbeschadiging ofwel het privaatrecht

Ik strafrechtelijk, nu het geval is dat TS aangifte wilt doen.
Ik betwijfel of het beschadiging is, daar de manen kosteloos (zonder reparatie oid) gewoon weer aangroeien.

Als jij doelt op een od, dan heb je een goed punt. Ts wilt het alleen strafrechtelijk oplossen ipv privaatrechtelijk, dus dat maakt uiteindelijk weinig uit.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:03

Erg vreemd dit!Weet je wel zeker dat ze ook niet stiekem op je paard rijdt??Lijkt of ze graag zou hebben dat jou paard van haar is..

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:06

nou...

ik krijg nu de bibbers van het woord 'stalgenoot' :brr:

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:15

purkie schreef:
nou...

ik krijg nu de bibbers van het woord 'stalgenoot' :brr:

Ik dus ook!

Marisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:20

Jeetje als dit leest denk je dat dit een actie is van een kind van 10\12 jaar, maar iemand van 24!!
Vind het gewoon een beetje eng dat iemand die al ruim volwassen is dat soort dingen doet bij een ander zijn paard, dan weet je toch dondergoed dat je daar hebt af te blijven.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:21

Wat ontzettend vervelend dat andere mensen niet van jouw paard af kunnen blijven.

Ik heb hier hetzelfde probleem. Ik mocht aan de binnenkant van mijn stal een slotje bevestigen. (misschien een idee voor jouw?) Omdat mijn paard echt werd lastig gevallen.

Sommige mensen zijn jaloers en laten het paard daarvoor boeten.. alsof het paard er wat aan kan doen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:24

Majolen schreef:
Ik heb hier hetzelfde probleem. Ik mocht aan de binnenkant van mijn stal een slotje bevestigen. (misschien een idee voor jouw?) Omdat mijn paard echt werd lastig gevallen.

O jakkie, nee!! Dan maar de manen dr af, maar geen slotje op de deur hoor...