Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:37

En nu helpen ze mij ook aan een zalige frikandel ;)
Vlees is vlees, van heerlijke huppelende lammetjes tot een stukje paard in een frikandel.
Kwestie van smaak.
Ja ik let wel op welzijn, daarom is paard juist beter om te eten. Helaas vind ik het alleen niet echt lekker...

Ik ben niet hypocriet, eet rustig een hapje skippy en ja wil best stukje slang of hond proberen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-01-12 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:37

@ Driesprong; Wat heeft Nederland alleen er mee te maken? Paarden worden niet edel genoemd omdat ze alleen in Nederland hebben geholpen, dan gaan we het ook niet over alleen Nederland hebben qua voedselproductie ;) Katten en honden worden dus wel gegeten, het is in Nederland alleen niet gebruikelijk, alleen tijdens de oorlog waren de katten en honden, OOK in Nederland, toch in de pan geëindigd :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:41

Driesprong, het spijt me echt verschrikkelijk, maar ik ga echt niet mee met jouw mening :o . Paarden hebben evenveel gedaan dan de andere dieren, maar zijn er pas 3500 jaren later mee begonnen (omdat ze zo moeilijk te domesticeren waren, ze wilden namelijk liever vrij zijn en waren moeilijk bij te houden, gingen altijd ontsnappen en lopen). Dit verzin ik niet, dit leer ik op de universiteit (diergeneeskunde). Voor mij zijn alle dieren dus gelijk.

Katten en honden worden hier niet gegeten nee, maar in andere streken wel. En waarom ook niet? Ik zie er niet veel vlees aan en ik denk dat de productie ervan niet veel zou opbrengen, maar in de oorlog werden ze idd gegeten.
In de arme streken van Italië (waar mijn moeder familie heeft wonen) aten ze ook de straatkatten op zo'n 20 jaar geleden, nu nog steeds waarschijnlijk. Het is dus niet enkel in China dat dit gebeurt, maar in armere landen heeft niet iedereen geld voor goed en gezond vlees (carnivoren vlees is minder gezond meestal).

Edit: even mezelf beter en vriendelijker verwoord.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 10-01-12 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Ine23

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:43

Die karren werden trouwens evengoed door Ossen getrokken dan door paarden, dus die stelling gaat ook niet echt op... In Oost-Europa zijn er evengoed nog mensen die met ossen de straat op gaan, net als met paarden of ezels.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:44

Mijn vriendin was in Afrika, de hond was van de een op andere dag verdwenen maar een dag later stond er wel een stoofpot te pruttelen... Rara ;) ja ze vond het prima. Tuurlijk, beest had een goed leven en is in een goede maaltijd veranderd.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:47

We proberen hier een gewone rustige discussie te houden, maar blijkbaar gaan sommige mensen altijd meteen in de tegenaanval. Erg jammer vind ik dat, aangezien iedereen toch een andere mening mag hebben? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:47

Joh, zij was niet diegene die hem de das om deed, maar weggooien is verspilling als die toch is klaargemaakt. En ja in de landen is dat wel doodzonde (hier ook, maar wij kunnen makkelijker even naar de supermarkt). Eten moet je toch ;)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:48

Ik eet geen paardenvlees, omdat ik bang ben een paard te eten, wat ik zelf gekend heb. En dat zou ik niet willen. Van de andere kant, zou ik juist paardenvlees moeten gaan eten, omdat deze dieren in de meeste gevallen een veel beter leven hebben gehad, dan de varkens, koeien en kippen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:49

Ik ken ook genoeg boeren die zelf hun eigen vee weer opeten, erg? Nee dat is juist mooi. Bewust omgaan met een dier, goed gezond happy dier maakt goed vlees. Gaat niets verloren. Mooi de vriezer in :)
Vroeger was het heel normaal, vlees was toen niet anoniem. Nu is het al gehakt, frikandel of hamburger, geen dier meer in te herkennen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:51

Driessprong denk dat je maar beter weg kan blijven uit dit topic, er valt niet zinnig te discussiëren als het zo op deze manier gaat. Ik verveel niemand, ik onderbouw mijn mening duidelijk en ik sta overal voor open. Jij niet

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:56

Wil je dan alsjeblieft wel op je taalgebruik letten?
Het is nogal irritant lezen zo. Alvast bedankt. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:56

Driessprong, dit is een discussieforum, je behoort je mening duidelijk te onderbouwen en niet blind staren op wat jouw (niet onderbouwde) visie is van paardenvlees eten en open staan voor wat andere ook te zeggen hebben. Dit doe jij echter niet dus vandaar dat ik heel logisch zeg dat het misschien fijner is als je stopt met reageren omdat je toch niet luistert naar wat wij te zeggen hebben :)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 10-01-12 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:57

Zeg Driesprong, kun jij niet even op je taalgebruik letten?
Oogt niet echt van volwassenheid... En op deze manier een discussie voeren. :)

Goh SA-tje toevallig???

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:59

Met moeite, anders vroeg ik het ook niet. :)
Maar geloof dat het zelfs in de boktregels staat? Correct me if I'm wrong.
Fijn lezen is het in ieder geval niet, zeker voor mensen die geen ''msntaal'' kennen is het (bijna) niet te doen.

Daarnaast beantwoord je mijn vraag niet. Vandaar nogmaals; wil je op je taalgebruik letten?

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:59

Jolliegirl schreef:
Goh SA-tje toevallig???

Dat denk ik wel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:01

Gewoon negeren, dat werkt het beste :) Vroeger was ik ook altijd anti paardenvlees, maar eigenlijk is het toch wel het meest biologische vlees dat je kunt hebben. Enige reden dat ik het nu nog niet eet is dat ik bang ben dat ik daarmee de paardenvleesvraag laat stijgen en dat in de toekomst paarden ook gefokt gaan worden voor de slacht. Mss een beetje naief, maar dat gevoel heb ik erbij.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:01

Wat irritant zeg die driesprong...

OT ik zou nooit expres paardenvlees eten, zal het nooit kopen. Ik weet niet waarom eigenlijk, misschien hypocriet maar toch. Verder eet ik wel gewoon frikandellen, waar het bij sommige fabrikanten ook in zit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:02

Zullen we het dan lekker negeren in deze (inmiddels) zinloze discussie... Misschien dat het dan weer een zinvolle discussie kan worden.

Bokkertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:07

heee, ik ben nieuw hier op Bokt.nl,
ik las het gesprek even door.
Wie is driesprongg eigenlijk ?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:08

Het is gewoon nooit goed, eet je wel paard is dat raar, eet je het niet is het ook raar.

Wat ik hier veel lees is dat men geen paardenworst of biefstuk of zo eet maar wel snacks zonder er op te letten dat er paard in zit. Bij mij is dat juist andersom, ik lees altijd wat er op de verpakking staat omdat ik geen geïmporteerd paardenvlees wil eten maar geen moeite heb met een stukje Nederlands paardenvlees.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:22

Helaas zit paardenvlees echt bijna overal in.... :n

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:33

Jolliegirl: daar heb je gelijk in, een kaassouflé is dan ook onze favorite snack ;) .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:34

Sharani schreef:
Jolliegirl: daar heb je gelijk in, een kaassouflé is dan ook onze favorite snack ;) .

Ja hier ook!
Nja een frikadel maak ik me niet zo druk om eerlijk gezegd...
Misschien hypocriet.. maargoed.. Ik eet vlees wat (ik zelf geslacht heb) fatsoenlijk geslacht is... Dus ben daar al heel blij mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:38

Mijn reactie op de OP. Ik vind het hypocriet. Als je geen paardenvlees wilt eten, mij prima, maar het met zo'n flutreden rechtvaardigen dat je wel koeien en varkens eet, nou, daar valt mijn mond van open.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:39

Ik snap je niet Mindim?
Wat bedoel je precies?