Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:49

ja ik heb gelukkig nog nooit op een echte manege gereden

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:09

Ik ben pas 12 en heb bijna 4 jaar les op een manege en rijd alleen met een simpel hoofstel met alleen een hoge neusriem en de rest met bit natuurlijk, en een simpel vzh zadel ik rijd sins kort alleen met sporen dit is me aangeraden door mijn instuctrice. Maar ik vind wel dat er een keer iets over gezegd mag worden of gediscuceerd!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:12

Lisa99 schreef:
Ik ben pas 12 en heb bijna 4 jaar les op een manege en rijd alleen met een simpel hoofstel met alleen een hoge neusriem en de rest met bit natuurlijk, en een simpel vzh zadel ik rijd sins kort alleen met sporen dit is me aangeraden door mijn instuctrice. Maar ik vind wel dat er een keer iets over gezegd mag worden of gediscuceerd!

Met sporen op manege pony's ?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:33

Liesje1611 schreef:
En ik denk zelf ook dat er een flinke fout ligt bij maneges en instructeurs/ices. (Natuurlijk ook lang niet allemaal..) Aangezien ik zelf 9 jaar op een manege heb gereden en nog nóóit voorlichting of uitleg heb gekregen over hulpteugels ect. En ondertussen werden we wel op pony's gezet die we met elastiek moesten rijden.
brrrrr dat snap ik echt niet op een manegepaard ??? waarom doen ze dat eigenlijk ??
Zomaar wat gedachten:

Moet het ponyrijden tegenwoordig allemaal zo snel of zo ??.. zodat ouders snel resultaat kunnen zien ?
Wat is er op tegen dat de standaard manege's eens een ander soort rijles aanbieden ?
Lessen in de richting vrijheidsdressuur b.v. , je richten op puur recreatief rijden (en creatief /3 ) ,
minder of geen gebruik van bit, minder teugeltje trek, etc, etc.
Lesrijden zonder bit, af en toe es een les grondwerk ? , lessen in je houding naar de pony's /paarden toe, paardentaal leren, etc, etc.
Zijn ze bang of zo dat het haaks staat op hun huidige manier van lesgeven ?
Natuurlijk het zijn bedrijven, maar weet wel zeker dat dit soort lessen tegen hetzelfde tarief ook populair zullen zijn.
Tja, en niet elk manage pony / paard is er geschikt voor natuurlijk, maar een vaste lesgroep in de week heeft aan 8 geschikte paarden al genoeg.

Ik zal de eerste zijn die me daarvoor aanmeld :) naast de reguliere les, lijkt me zeer boeiend en zeker positief voor het standaard rijden.
En..: het lijkt me zeer leuk voor de pony's / paarden om te doen :D naast het standaard werken.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:36

Peetstap schreef:
Liesje1611 schreef:
En ik denk zelf ook dat er een flinke fout ligt bij maneges en instructeurs/ices. (Natuurlijk ook lang niet allemaal..) Aangezien ik zelf 9 jaar op een manege heb gereden en nog nóóit voorlichting of uitleg heb gekregen over hulpteugels ect. En ondertussen werden we wel op pony's gezet die we met elastiek moesten rijden.
brrrrr dat snap ik echt niet op een manegepaard ??? waarom doen ze dat eigenlijk ??
Zomaar wat gedachten:

Moet het ponyrijden tegenwoordig allemaal zo snel of zo ??.. zodat ouders snel resultaat kunnen zien ?
Wat is er op tegen dat de standaard manege's eens een ander soort rijles aanbieden ?
Lessen in de richting vrijheidsdressuur b.v. , je richten op puur recreatief rijden (en creatief /3 ) ,
minder of geen gebruik van bit, minder teugeltje trek, etc, etc.
Lesrijden zonder bit, af en toe es een les grondwerk ? , lessen in je houding naar de pony's /paarden toe, paardentaal leren, etc, etc.
Zijn ze bang of zo dat het haaks staat op hun huidige manier van lesgeven ?
Natuurlijk het zijn bedrijven, maar weet wel zeker dat dit soort lessen tegen hetzelfde tarief ook populair zullen zijn.
Tja, en niet elk manage pony / paard is er geschikt voor natuurlijk, maar een vaste lesgroep in de week heeft aan 8 geschikte paarden al genoeg.

Ik zal de eerste zijn die me daarvoor aanmeld :) naast de reguliere les, lijkt me zeer boeiend en zeker positief voor het standaard rijden.
En..: het lijkt me zeer leuk voor de pony's / paarden om te doen :D naast het standaard werken.

Oeeehhh is er een vind ik leuk knopje ? Ik ben het zooooooooooo met jou eens *\o/*

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:42

ik rij bij een pony club, en daar had je vroeger 2 lessen 1 de kleintjes A B C en dan 2 groepen voor de grotere C D E.
op dinsdag kreeg iedereen les van suzan
op vrijdag de kleintjes van marieke
en de grote wisselde af met antoon en volgensmij ingrit ( in die tijd).
bij marieke dede we vaak het 1e half uur 'serius' rijden en daar na vaak tikkertje, voetbal, op gymnastiek ik vond dit altijd heel leuk.
nu is marieken er niet meer, en ben ik ondertussen een groep hoger gegaan. maar ik heb wel eens een B pony tussen door gehad en ik wilde dan niet met de B pony tussen die d'ers en dan ging ik vaan bij de kleintjes rijden, maar dan is het bij hun alleen maar seriuis rijden.
ik denk dat kinden een beetje die speel tijd missen door dat de ouders te veel willen.

de ouders van wie ik paard rijles krijg hebben een optometristen zaak, en die hebben een boek en dat heet dyslectie en touwtje springen. dat boek gaat dan over dat mensen al te snel willen dat hun kind leerd lezen, en dan slaat dat kind een periode over en ontwikkeld het een soort van dyslectie.
dat gebeukt nu ook bij die kinder die paardrijden, die slaan een soort van speel periode over.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:06

Liesje1611 schreef:
Nogmaals, dit topic is GEEN aanval op alle tieners.
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat het hier natuurlijk lang niet om iedereen gaat en dat er uitzonderingen zijn, dus bij deze nog maar een keer..

Toch vind ik de posts van o.a. MaritAriel wel erg aanvallend.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:11

ik ben zestien, en had tot me 11de altijd op de manege gereden, dan is het meestal met de pony's schoppen en flink trekken in de mond als ze niet luisteren. toen kreeg ik sophie, mijn lekkere western pony en ben nog nooit zo hard van een paard afgevlogen. heb veel geleert en onder andere dat je op bijna alle maneges niet echt leert 'paardrijden'. en als zestien jarige kan je wel volwassen zijn, je leert snel met een eigen paard & ik vind bitloos rijden en dan je paard mooi hebben lopen zo veel 'Stoerder". (:

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:17

Surprise_ schreef:
Liesje1611 schreef:
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat het hier natuurlijk lang niet om iedereen gaat en dat er uitzonderingen zijn, dus bij deze nog maar een keer..

yeah right . En wat vind jij dan aanvallend ?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:18

Surprise_ schreef:
Liesje1611 schreef:

Ben benieuwd welke post dat was, en waarom je die aanvallend vind.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:19

MaritAriel schreef:
Hier ben ik het mee eens. Maar tieners kijken ook nogal veel omzich heen , nemen dingen over van oudere 'ervaren' dressuur / spring / westernruiters en daar gaat het fout . Ze willen dat hun paard net zo loopt en gaan lopen prutsen omdat ze geen idee hebben hoeveel kracht dat het paard kost en hoelang je daarvoor moet trainen om zo'n oefening voor elkaar te krijgen en dan komt die hulpteugel erbij , want tja .. Het paard doet niet wat ze willen . En dat is ook een stukje stoerdoenerij , want als hun vriendinnetjes of vriendjes komen moeten ze natuurlijk wel kunnen laten zien dat hun paard heel mooi kan lopen .
Daarom denk ik dat het wél leeftijds gebonden is!

MaritAriel schreef:
Toch nog altijd bij de tieners vind ik . Meestal hebben ze ouders die totaal geen verstand hebben van paarden en die zich er verder ook totaal niet mee bemoeien . IEDEREEN weet dat les zeker van belang is voor een eigen pony . Helaas voelen veel tieners zich hier te stoer voor omdat ze alles al weten , geven ze hun geld fout uit waardoor ze geen geld meer hebben om de les te betalen of ze luisteren niet omdat ze het allemaal toch wel beter weten. Er zijn uiteraard uitzonderingen .

Aanvallend en ook een beetje tegenstrijdig. 'Toch altijd tieners' en 'Er zijn altijd uitzonderingen'. Wat is nu je punt?

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:22

MaritAriel heeft gelijk, bij de meeste pubers is het belangrijk als hun 'bodywarmen matcht bij hun paarden setjes'. vreselijk hoe het der soms aan toe gaat..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:22

Surprise_ schreef:

MaritAriel schreef:
Toch nog altijd bij de tieners vind ik . Meestal hebben ze ouders die totaal geen verstand hebben van paarden en die zich er verder ook totaal niet mee bemoeien . IEDEREEN weet dat les zeker van belang is voor een eigen pony . Helaas voelen veel tieners zich hier te stoer voor omdat ze alles al weten , geven ze hun geld fout uit waardoor ze geen geld meer hebben om de les te betalen of ze luisteren niet omdat ze het allemaal toch wel beter weten. Er zijn uiteraard uitzonderingen .

Aanvallend en ook een beetje tegenstrijdig. 'Toch altijd tieners' en 'Er zijn altijd uitzonderingen'. Wat is nu je punt?[/quote]

Nou, ik denk dat MaritAriel het over 'tieners' heeft, omdat het een beetje dubbelzinnig is om in elke post te zeggen: 'Die tieners, en natuurlijk bedoel ik niet allemaal, want er zijn uitzonderingen..' en dat elke keer te herhalen.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:23

maar der zijn inderdaat uitzonderingen, ik moet wel heel eerlijk zeggen dat mijn pony's voor me bf, en bff gaan. ;o

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:24

Puagaus12 schreef:
MaritAriel heeft gelijk, bij de meeste pubers is het belangrijk als hun 'bodywarmen matcht bij hun paarden setjes'. vreselijk hoe het der soms aan toe gaat..

nou daar val ik dan echt buiten, heb niks in een setje

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:24

maar maritariel, nare ervaring meegemaakt? (:

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:25

nicky_rilana schreef:
Puagaus12 schreef:

nou daar val ik dan echt buiten, heb niks in een setje

ik ook niet ): maar als je kijkt naar mijn 'ponyclub' schrik je wel, mijn mama zegt altijd je hebt paarden mensen en mensen met paarden. (:

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:25

Het komt op mij aanvallend over, als tiener zijnde. Ik doe m'n best om ieder paard dat ik rij zo min mogelijk te hinderen en respectvol te behandelen. En dan wordt je hier als tiener zijnde als een soort monsterlijke huppelkut afgeschilderd, die het alleen maar boeit dat haar paard in de krul loopt met een roze setje aan :')

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:26

Surprise_ schreef:
Het komt op mij aanvallend over, als tiener zijnde. Ik doe m'n best om ieder paard dat ik rij zo min mogelijk te hinderen en respectvol te behandelen. En dan wordt je hier als tiener zijnde als een soort monsterlijke huppelkut afgeschilderd, die het alleen maar boeit dat haar paard in de krul loopt met een roze setje aan :')

wooow heb je gelezen dat der uitzonderingen zijn , ik ben ook nog een tiener :+

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:28

maar ik moet toegeven, ik heb een blauw setje voor springen gekregen voor me eindcijferlijst ;D

Surprise_

Wordt hier door sommigen nogal over een kant geschoren :')

M'n vader zegt ook altijd, er zijn paardenmensen en mensen met paarden!

nicky_rilana

ik heb wel allemaal leuke kleurdje van bandages, maar dat is meer omdat ik mijn pony met bandages moets rijden en als ik dan 1 paar heb kan ik daar echt niet 6 dagen mee rijden

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:29

Surprise_ schreef:

Okee, ik denk dat het van niemand hier de bedoeling is om alle tieners als monsterlijke huppelkutjes af te schilderen. En ik doe dat al helemaal niet, aangezien ik dan mezelf behoorlijk zou uitschelden :')

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:32

Surprise_ schreef:
Wordt hier door sommigen nogal over een kant geschoren :')

M'n vader zegt ook altijd, er zijn paardenmensen en mensen met paarden!

haha nog iemand met een goede mening, maargoed. je hebt altijd dat het een paar voor iedereen verpest. moet der sereuis een leeft tijd zijn om een paard te hebben, nee maar meer begeleiding.

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:33

Ja inderdaad, ik vind zoiets niet leeftijdsgebonden.