Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lisa99 schreef:Ik ben pas 12 en heb bijna 4 jaar les op een manege en rijd alleen met een simpel hoofstel met alleen een hoge neusriem en de rest met bit natuurlijk, en een simpel vzh zadel ik rijd sins kort alleen met sporen dit is me aangeraden door mijn instuctrice. Maar ik vind wel dat er een keer iets over gezegd mag worden of gediscuceerd!
Liesje1611 schreef:brrrrr dat snap ik echt niet op een manegepaard ??? waarom doen ze dat eigenlijk ??En ik denk zelf ook dat er een flinke fout ligt bij maneges en instructeurs/ices. (Natuurlijk ook lang niet allemaal..) Aangezien ik zelf 9 jaar op een manege heb gereden en nog nóóit voorlichting of uitleg heb gekregen over hulpteugels ect. En ondertussen werden we wel op pony's gezet die we met elastiek moesten rijden.
Peetstap schreef:Liesje1611 schreef:brrrrr dat snap ik echt niet op een manegepaard ??? waarom doen ze dat eigenlijk ??En ik denk zelf ook dat er een flinke fout ligt bij maneges en instructeurs/ices. (Natuurlijk ook lang niet allemaal..) Aangezien ik zelf 9 jaar op een manege heb gereden en nog nóóit voorlichting of uitleg heb gekregen over hulpteugels ect. En ondertussen werden we wel op pony's gezet die we met elastiek moesten rijden.
Zomaar wat gedachten:
Moet het ponyrijden tegenwoordig allemaal zo snel of zo ??.. zodat ouders snel resultaat kunnen zien ?
Wat is er op tegen dat de standaard manege's eens een ander soort rijles aanbieden ?
Lessen in de richting vrijheidsdressuur b.v. , je richten op puur recreatief rijden (en creatief) ,
minder of geen gebruik van bit, minder teugeltje trek, etc, etc.
Lesrijden zonder bit, af en toe es een les grondwerk ? , lessen in je houding naar de pony's /paarden toe, paardentaal leren, etc, etc.
Zijn ze bang of zo dat het haaks staat op hun huidige manier van lesgeven ?
Natuurlijk het zijn bedrijven, maar weet wel zeker dat dit soort lessen tegen hetzelfde tarief ook populair zullen zijn.
Tja, en niet elk manage pony / paard is er geschikt voor natuurlijk, maar een vaste lesgroep in de week heeft aan 8 geschikte paarden al genoeg.
Ik zal de eerste zijn die me daarvoor aanmeldnaast de reguliere les, lijkt me zeer boeiend en zeker positief voor het standaard rijden.
En..: het lijkt me zeer leuk voor de pony's / paarden om te doennaast het standaard werken.
Surprise_ schreef:Liesje1611 schreef:Nogmaals, dit topic is GEEN aanval op alle tieners.
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat het hier natuurlijk lang niet om iedereen gaat en dat er uitzonderingen zijn, dus bij deze nog maar een keer..
Toch vind ik de posts van o.a. MaritAriel wel erg aanvallend.
Surprise_ schreef:Liesje1611 schreef:Nogmaals, dit topic is GEEN aanval op alle tieners.
Ik heb al meerdere malen aangegeven dat het hier natuurlijk lang niet om iedereen gaat en dat er uitzonderingen zijn, dus bij deze nog maar een keer..
Toch vind ik de posts van o.a. MaritAriel wel erg aanvallend.
MaritAriel schreef:Hier ben ik het mee eens. Maar tieners kijken ook nogal veel omzich heen , nemen dingen over van oudere 'ervaren' dressuur / spring / westernruiters en daar gaat het fout . Ze willen dat hun paard net zo loopt en gaan lopen prutsen omdat ze geen idee hebben hoeveel kracht dat het paard kost en hoelang je daarvoor moet trainen om zo'n oefening voor elkaar te krijgen en dan komt die hulpteugel erbij , want tja .. Het paard doet niet wat ze willen . En dat is ook een stukje stoerdoenerij , want als hun vriendinnetjes of vriendjes komen moeten ze natuurlijk wel kunnen laten zien dat hun paard heel mooi kan lopen .
Daarom denk ik dat het wél leeftijds gebonden is!
MaritAriel schreef:Toch nog altijd bij de tieners vind ik . Meestal hebben ze ouders die totaal geen verstand hebben van paarden en die zich er verder ook totaal niet mee bemoeien . IEDEREEN weet dat les zeker van belang is voor een eigen pony . Helaas voelen veel tieners zich hier te stoer voor omdat ze alles al weten , geven ze hun geld fout uit waardoor ze geen geld meer hebben om de les te betalen of ze luisteren niet omdat ze het allemaal toch wel beter weten. Er zijn uiteraard uitzonderingen .
Surprise_ schreef:
MaritAriel schreef:Toch nog altijd bij de tieners vind ik . Meestal hebben ze ouders die totaal geen verstand hebben van paarden en die zich er verder ook totaal niet mee bemoeien . IEDEREEN weet dat les zeker van belang is voor een eigen pony . Helaas voelen veel tieners zich hier te stoer voor omdat ze alles al weten , geven ze hun geld fout uit waardoor ze geen geld meer hebben om de les te betalen of ze luisteren niet omdat ze het allemaal toch wel beter weten. Er zijn uiteraard uitzonderingen .
nicky_rilana schreef:Puagaus12 schreef:MaritAriel heeft gelijk, bij de meeste pubers is het belangrijk als hun 'bodywarmen matcht bij hun paarden setjes'. vreselijk hoe het der soms aan toe gaat..
nou daar val ik dan echt buiten, heb niks in een setje
Surprise_ schreef:Het komt op mij aanvallend over, als tiener zijnde. Ik doe m'n best om ieder paard dat ik rij zo min mogelijk te hinderen en respectvol te behandelen. En dan wordt je hier als tiener zijnde als een soort monsterlijke huppelkut afgeschilderd, die het alleen maar boeit dat haar paard in de krul loopt met een roze setje aan
Surprise_ schreef:Het komt op mij aanvallend over, als tiener zijnde. Ik doe m'n best om ieder paard dat ik rij zo min mogelijk te hinderen en respectvol te behandelen. En dan wordt je hier als tiener zijnde als een soort monsterlijke huppelkut afgeschilderd, die het alleen maar boeit dat haar paard in de krul loopt met een roze setje aan
Surprise_ schreef:Wordt hier door sommigen nogal over een kant geschoren
M'n vader zegt ook altijd, er zijn paardenmensen en mensen met paarden!