Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
binky schreef:@ Ikke ,Dat deed ik dan ook ,ik heb geen rijbak dus ik ging zo met hem de straat op....
Roo_19 schreef:Oke..ik verstop me dan ook maar niet meer en zal toch maar eerlijk zijn te zeggen dat ik een angsthaas ben maar dan niet een hele.. nee een halve! Met mn haflinger heb ik totaal geen angst en ga ik in volle rengalop over de ruiterpaden maar owee als ik op mijn grote reus moet! Toch vertrouw ik hem door en door, heb hem al 8 jaar en nog nooit heeft hij gebokt, gesteigerd of iets anders raars gedaan. Waarom dan toch die angst, ik heb werkelijk geen idee. Van de week had ik weer les en meneer vond het nodig om te hinniken en wat harder te draven, op mijn haf had ik er een tik bij gegeven! Gewoon normaal doen! Maar nee, net doen of je gek bent en niet doordraven...nee even stappen want ik moet echt even op adem komen! Allemaal rotsmoesjes die ik op mn haflinger nooit zal hebben..pfieuw hoe kom ik er toch vanaf!?
. Ik gebruik geen smoesjes meer ik leg het uit. Meestal goed begrepen door mensen vooral als je eerlijk bent. Elk stapje is er 1 en soms ga ik 3 stappen achteruit. Dan vraag ik me af waarom ik dit mezelf aan doe? Al die stress, terwijl het een hobby is. Maar als ik alle moed weer heb verzameld en er weer op stap, weet ik weer waarom. Ik wou dat ik mijn angst en twijfels de prullebak in kon gooien, want ik weet niet eens waar ik zo bang voor ben. Er gebeurt niks raars, ik val er niet af, heb controle, maar toch dat gevoel wat ik helaas niet kan uitschakelen.
Ook hier angst, met name om buiten te rijden. Alleen weet ik precies waar het fout gegaan is. Met mijn oudje die buiten steeds gekker en enger werd. Die is bij mij geboren en getogen, heb dr zelf als 3 jarige ingereden en vanaf de 4e keer dat ik erop zat al baar buiten geweest. Maar met de jaren is die steeds extremer geworden en vind steeds meer dingen buiten eng. BV een groene container das nie eng, maar een groene brievenbus daar zit bakkabouter in en wil ons laten schrikken
Sloten zijn buitengewoon eng, zitten allemaal krokedillen in, en tja Steve Irwin leeft niet meer he, die kan ze niet meer voor dr vangen. Open velden vreselijk, huizen ojeeeeeee overal kabouters met paarse puntmutsjes (en die bijten). De enigste plek waar ze fijn en ontspannen kan en wil lopen is in het bos. Daar ziet ze niet zoveel. Maar ook in het bos kan ze flippen, met name als er tennisbanen midden in het bos liggen
Het geluid van tennisballen is reden om passage te gaan lopen
Zo kan ze ook bepaalde wedstrijdterreinen vreselijk flippen, je merk al aan haar als je daar aankomt en naar de bak loopt dat het fout is. Ze was kwa wedstrijden ook altijd een "het kan vriezen of het kan dooien paard". Als ze liep moesten ze rekening met dr houden, ging het niet kon ik wel ophouden. Nou had ik daar binnen in de bak niet zoveel problemen mee, het gespring en gestuiter, maar buiten werd het link en mij te link. Ik werd bang en goed ook. Als je een paar keer op een mm na in een sloot terrecht komt omdat paardlief begint te springen (en ze was een ster in omhoog komen en daarbij 180 graden te draaien) dan hoef ik niet meer zo nodig.
Ik maak dus geen uitredes om niet te gaan rijden, ik ga gewoon NIET buitenrijden.
) maar erop is een heel ander punt, met name dus als ik die spanning voel.
En dan baal ik als een stekker. Ik denk dat de leeftijd (45 jaar) ook wel mee gaat tellen.
, heb ik aardig de bibbers in mijn benen gekregen.
) dag al mijn moed bij elkaar verzameld en voor het eerst alleen met hem naar buiten gegaan, complete scenario bij elkaar; bibberende handjes en knikkende knietjes.
weliswaar maar 300 m, maar met een paard wat doet alsof hij niets anders gewend is ( lief, lief paard
)
Geldt voor iedereen hier, jullie zijn super dat jullie het blijven proberen! Toppie
(zo, nou weer verder lezen in topic hoor)
)
Jammeer dat hij nu weinig update.

binky schreef:Ik denk ook en misschien herkennen jullie je zelf er ook wel in dat ik vaak te "lief" ben voor mijn paard,ben er inmiddels wel achter dat ik gerust de zweep mag gebruiken {op een rustige manier voordat ik heel bokt over me heen krijg *bukt alvast*} als dat nodig is. Dat ik niet altijd zijn gedrag moet goed praten en smoes jes daarvoor verzin,ach hij heeft zijn dag niet,hij is moe of heeft last van dit of van dat enz enz. Nee soms moet je gewoon weg even strenger zijn zonder de angst dat hij juist averechts er op reageren gaat....bij mij helpt het wel degelijk.Na al die jaren ben ik weer de leider,niet hij.
)