Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Electra63 schreef:Miska,
Als je de paarden niet wilt vergelijken, misschien dan de ruiters?
Ik denk dat Lamaze zo op jouw paard wegrijdt, maar jij misschien nog niet kan opstappen op Hickstead?
Maar dit is een zinloze discussie.
Iedere dag wordt er wel op Bokt een topic geopend waarin sportruiters/sportpaarden enz. worden afgezeken, alleen al door jullie woordkeuze.
Prima, ik zie hier op Bokt ook foto's/filmpjes van bijv. bitloze ruiters, word ik ook niet altijd blij van, sommigen zijn IMO zelfs verschrikkelijk, maar ik klik dat gewoon weg. Wat is het nut om die ruiters af te zeiken?
Ik ga even wat anders doen.
muc schreef:Electra63 schreef:Miska,
Ik denk dat Lamaze zo op jouw paard wegrijdt, maar jij misschien nog niet kan opstappen op Hickstead?
Iedere dag wordt er wel op Bokt een topic geopend waarin sportruiters/sportpaarden enz. worden afgezeken, alleen al door jullie woordkeuze.
Prima, ik zie hier op Bokt ook foto's/filmpjes van bijv. bitloze ruiters, word ik ook niet altijd blij van, sommigen zijn IMO zelfs verschrikkelijk, maar ik klik dat gewoon weg. Wat is het nut om die ruiters af te zeiken?
Helemaal mee eens en niets aan toe te voegen.
Miska schreef:Het draait allemaal om de verfijning van de communicatie die vanuit vertrouwen en rust moet komen, maar in de spring 'sport' is dat naar genoeg niet mogelijk omdat het adrenaline gehalte veel hoger ligt en omdat men verslaafd is aan dat geruk en gepluk en ben ik blij dat de paarden door dat hoge adrenaline gehalte minder pijn voelen, maar correct is het niet laat staan diervriendelijk om naar te kijken.
muc schreef:eehhh TS last van Penny praatjes....
Als er zo´n topic op Bokt geplaatst wordt kijk ik altijd eerst even in het profiel..... en dat verklaard eigenlijk al weer alles.
Je hebt een mishandeld paard gekocht dat natuurlijk ALLEEN jou vertrouwd, natuurlijk spring je daar niet mee, dat doet zeer aan de benen. En rukken en plukken al helamaal niet. Waarschijnlijk liever bitloos....
Maar wel je paard 6 maand alleen laten staan om´dat hij teveel naar andere paarden trok?!?!?! DAT IS PAS DIERENMISHANDELING!
On topic: Die paarden die je ziet op GP niveau zijn vechters, hete paarden die erover willen. En ja, daar moet je wel eens ingrijpen zodat hij/zij niet midden in de sprong springt. Maar al dat rukken en plukken valt echt wel mee op een enkeling na. Snap niet wat je wil, en die mensen die zeggen dat ze hopen/lachen dat een ruiter er af valt. Jullie zijn niet goed bij je hoofd! Dat soort dingen wens je toch niet je mederuiter, of je het nu eens bent met de rijstijl of niet.
Electra63 schreef:Miska,
jes_sira schreef:Miska schreef:Het draait allemaal om de verfijning van de communicatie die vanuit vertrouwen en rust moet komen, maar in de spring 'sport' is dat naar genoeg niet mogelijk omdat het adrenaline gehalte veel hoger ligt en omdat men verslaafd is aan dat geruk en gepluk en ben ik blij dat de paarden door dat hoge adrenaline gehalte minder pijn voelen, maar correct is het niet laat staan diervriendelijk om naar te kijken.
Inderdaad.
Het is dan aan de ruiter om te kunnen omgaan met het temprament zonder het dier "pijn" te doen....
Velen doen het goed of in elk geval hun best, maar sommige zou je gewoon van het paard willen rukken en bij henzelf een brok ijzer in de mond willen doen.
Overigens geldt dit ook voor dressuurruiters die in de bak het paard alle hoeken van de bak laten zien, want het paard doet het volgens hen niet goed. Terwijl ik als recreatie/hobby ruiter duidelijk kan zien dat ZIJ zelf de fouten maken.
En vervolgens durven ze niet naar buiten (duin en strand) Dan sturen ze anderen (mijn vader bijv.) met hun paard naar buiten.
Grrrr. Hoevaak ik niet de bak uitgegaan ben omdat ik echt niet meer kon aanzien wat zij hun paard (spring en dressuur) aandeden. Ontelbaar.....
Miska schreef:Het draait allemaal om de verfijning van de communicatie die vanuit vertrouwen en rust moet komen, maar in de spring 'sport' is dat naar genoeg niet mogelijk omdat het adrenaline gehalte veel hoger ligt en omdat men verslaafd is aan dat geruk en gepluk en ben ik blij dat de paarden door dat hoge adrenaline gehalte minder pijn voelen, maar correct is het niet laat staan diervriendelijk om naar te kijken.
doebidon schreef:Ik zie niet zoveel mis met die foto... wat ik zie is een knabbelend paard maar ach
Miska het was ook zeker niet een aanval of direct naar jou gericht zoals ik al zei lees ik bij jou ook dingen waar ik het mee eens ben. Maar omdat we, dus zeker niet jij alleen maar eigenlijk wij bijna allemaal dus ik ook(al probeer ik het zo min mogenlijk maar ach ik blijf ook maar mens), eigenlijk allemaal vinden dat wat wij zelf doen het "goede" is en dat echt niet altijd de enige waarheid is. (ik zeg ook niet dat jij dat wel beweerd)
Maar gelukkig hebben we allemaal een mening en kunnen we wel veel dingen van elkaar leren (dat doe ik iig) en eigen meningen aanpassen of veranderen door dat andere het anders zien, doen, vinden, en uitleggen. als we er maar voor openstaan om te luisteren.
muc schreef:eehhh TS last van Penny praatjes....
Als er zo´n topic op Bokt geplaatst wordt kijk ik altijd eerst even in het profiel..... en dat verklaard eigenlijk al weer alles.
Je hebt een mishandeld paard gekocht dat natuurlijk ALLEEN jou vertrouwd, natuurlijk spring je daar niet mee, dat doet zeer aan de benen. En rukken en plukken al helamaal niet. Waarschijnlijk liever bitloos....
Maar wel je paard 6 maand alleen laten staan om´dat hij teveel naar andere paarden trok?!?!?! DAT IS PAS DIERENMISHANDELING!
On topic: Die paarden die je ziet op GP niveau zijn vechters, hete paarden die erover willen. En ja, daar moet je wel eens ingrijpen zodat hij/zij niet midden in de sprong springt. Maar al dat rukken en plukken valt echt wel mee op een enkeling na. Snap niet wat je wil, en die mensen die zeggen dat ze hopen/lachen dat een ruiter er af valt. Jullie zijn niet goed bij je hoofd! Dat soort dingen wens je toch niet je mederuiter, of je het nu eens bent met de rijstijl of niet.
jori_X schreef:Miska schreef:Het draait allemaal om de verfijning van de communicatie die vanuit vertrouwen en rust moet komen, maar in de spring 'sport' is dat naar genoeg niet mogelijk omdat het adrenaline gehalte veel hoger ligt en omdat men verslaafd is aan dat geruk en gepluk en ben ik blij dat de paarden door dat hoge adrenaline gehalte minder pijn voelen, maar correct is het niet laat staan diervriendelijk om naar te kijken.
Ik ben erg benieuwd of je wel eens op het losrijterrein van zo'n grote wedstrijd hebt gekeken. Dat is bijna alleen maar ontspanning. Springpaarden die op het hoogste niveau springen ondervinden vaak juist weinig stress. In de ring worden ze echter enthousiast(wat ook nodig is en alles behalve verkeerd).
Ik las ook over losspringen.. Met losspringen hebben paarden niet telkens een juiste afstand. Vaak wat te groot en soms slaan ze ook helemaal de plank mis. Een ruiter moet dan proberen waar dat nodig is deze afstand perfectioneren waardoor het paard een optimale sprong kan maken.
En paarden kunnen hijgend en mankend de ring uit komen, als ze maar foutloos zijn.. Dit is echt de reinste onzin. Er zijn veterinairen aanwezig die de gezondheid van het paard waarborgen. Ook zal een ruiter nooit met een paard dat niet 100% fit is starten, want daar zijn ze veel te waardevol voor.
Iemand een ongeluk toewensen vind ik nog wel het erste. Iemand in een auto is ook niet natuurlijk en de bestuurder kiest er ook zelf voor. Als die persoon een ongeluk krijgt vind je dat toch ook erg? Laat anderen gewoon in hun waarde..
Ik vind het jammer dat naarmate de pagina's toenemen er ook steeds meer overdreven wordt. En vooral door mensen die de wereld van de topsport niet kennen. Verdiep je er eerst eena in voordat je dingen roept en iedereen over 1 kam scheert.
ElineB schreef:muc schreef:eehhh TS last van Penny praatjes....
Dit is nou echt helemaaaaaal off-topic. Dat je iemands profiel bekijkt, oké, prima. Maar dat heeft toch helemaal NIETS met haar mening te maken? Je kent TS niet eens!
Ik vind het een erg mooi verhaal op TS haar profiel, en als je iemand dáárop gaat afkraken... Kom op zeg, doe eens een beetje volwassen en reageer gewoon op het topic. Als je niets nuttigs te melden hebt en alleen TS uitmaakt voor pennymeisje, tja dan vraag ik me af wat je hier doet...
jes_sira schreef:Ik heb (mijn ouders doen het nog steeds) 12 jaar zeer actief in een onderlinge springvereniging gezeten.
5x per jaar wedstrijden voor jong en oud. Hoog en laag. Ongeveer 50 starts. Voor de lol en oefenparcour voor prof. wedstrijd springers.
Ik kan je vertellen, rukken trekken, rammen e.d. wordt niet toegelaten bij ons. 1x waarschuwing en dan de bak uit.
Simpelweg omdat het niet nodig is. Liever 10x overnieuw dan anders.
mika11 schreef:Ik snap alleen niet, dat mensen die nooit in de topsport gereden hebben, het afkraken en het veroordelen er toch zoveel vanaf schijnen te weten.
Je zou denken als je zo tegen springen bent op hoog niveau, dat je er ook niet naar gaat kijken.
Waarom zou je dat doen, naar paardensport op TV kijken als je het veroordeelt.
Alleen om hier later een topic te kunnen maken hoe erg het wel niet is?