rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:10

eehhh TS last van Penny praatjes....
Als er zo´n topic op Bokt geplaatst wordt kijk ik altijd eerst even in het profiel..... en dat verklaard eigenlijk al weer alles.

Je hebt een mishandeld paard gekocht dat natuurlijk ALLEEN jou vertrouwd, natuurlijk spring je daar niet mee, dat doet zeer aan de benen. En rukken en plukken al helamaal niet. Waarschijnlijk liever bitloos....
Maar wel je paard 6 maand alleen laten staan om´dat hij teveel naar andere paarden trok?!?!?! DAT IS PAS DIERENMISHANDELING!

On topic: Die paarden die je ziet op GP niveau zijn vechters, hete paarden die erover willen. En ja, daar moet je wel eens ingrijpen zodat hij/zij niet midden in de sprong springt. Maar al dat rukken en plukken valt echt wel mee op een enkeling na. Snap niet wat je wil, en die mensen die zeggen dat ze hopen/lachen dat een ruiter er af valt. Jullie zijn niet goed bij je hoofd! Dat soort dingen wens je toch niet je mederuiter, of je het nu eens bent met de rijstijl of niet.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:11

Electra63 schreef:
Klijntjuh schreef:
ik heb me gister ook zitten verbazen! :n

Alleen gisteren? Ik verbaas me iedere dag, hier op Bokt. :D

:D +:)+

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:11

Het draait allemaal om de verfijning van de communicatie die vanuit vertrouwen en rust moet komen, maar in de spring 'sport' is dat naar genoeg niet mogelijk omdat het adrenaline gehalte veel hoger ligt en omdat men verslaafd is aan dat geruk en gepluk en ben ik blij dat de paarden door dat hoge adrenaline gehalte minder pijn voelen, maar correct is het niet laat staan diervriendelijk om naar te kijken. :n

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:12

Electra63 schreef:
Klijntjuh schreef:
ik heb me gister ook zitten verbazen! :n

Alleen gisteren? Ik verbaas me iedere dag, hier op Bokt. :D

:Y) gister achter de tv :p

foto's van bijv horseevent kreeg ik spontaan tranen van in mijn ogen!!

Afbeelding

geef mij dit maar! *\o/*
Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:12

Miska,
Als je de paarden niet wilt vergelijken, misschien dan de ruiters?
Ik denk dat Lamaze zo op jouw paard wegrijdt, maar jij misschien nog niet kan opstappen op Hickstead?

Maar dit is een zinloze discussie.
Iedere dag wordt er wel op Bokt een topic geopend waarin sportruiters/sportpaarden enz. worden afgezeken, alleen al door jullie woordkeuze.
Prima, ik zie hier op Bokt ook foto's/filmpjes van bijv. bitloze ruiters, word ik ook niet altijd blij van, sommigen zijn IMO zelfs verschrikkelijk, maar ik klik dat gewoon weg. Wat is het nut om die ruiters af te zeiken?

Ik ga even wat anders doen. :wave:

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:14

Klijntjuh,

Gelukkig komt er in de westernsport geen misstanden voor +:)+

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:15

Electra63 schreef:
Miska,
Ik denk dat Lamaze zo op jouw paard wegrijdt, maar jij misschien nog niet kan opstappen op Hickstead?

Iedere dag wordt er wel op Bokt een topic geopend waarin sportruiters/sportpaarden enz. worden afgezeken, alleen al door jullie woordkeuze.
Prima, ik zie hier op Bokt ook foto's/filmpjes van bijv. bitloze ruiters, word ik ook niet altijd blij van, sommigen zijn IMO zelfs verschrikkelijk, maar ik klik dat gewoon weg. Wat is het nut om die ruiters af te zeiken?

Helemaal mee eens en niets aan toe te voegen. *\o/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:17

muc schreef:
Electra63 schreef:
Miska,

Helemaal mee eens en niets aan toe te voegen. *\o/*

Net als jij, kijk ik ook altijd in het profiel :D , wat een leuke paarden heb je gereden en wat een super leuke spikkel ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:17

Klijntjuh schreef:
geef mij dit maar! *\o/*
Afbeelding

Nou ik kreeg toch ook redelijk wat western bij HE te zien waar paarden wel met open monden en tongen eruit liepen. Op iedere tak is wel wat aan te merken en bij de topsport helemaal.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:20

Miska schreef:
Het draait allemaal om de verfijning van de communicatie die vanuit vertrouwen en rust moet komen, maar in de spring 'sport' is dat naar genoeg niet mogelijk omdat het adrenaline gehalte veel hoger ligt en omdat men verslaafd is aan dat geruk en gepluk en ben ik blij dat de paarden door dat hoge adrenaline gehalte minder pijn voelen, maar correct is het niet laat staan diervriendelijk om naar te kijken. :n

Inderdaad.

Het is dan aan de ruiter om te kunnen omgaan met het temprament zonder het dier "pijn" te doen....

Velen doen het goed of in elk geval hun best, maar sommige zou je gewoon van het paard willen rukken en bij henzelf een brok ijzer in de mond willen doen.

Overigens geldt dit ook voor dressuurruiters die in de bak het paard alle hoeken van de bak laten zien, want het paard doet het volgens hen niet goed. Terwijl ik als recreatie/hobby ruiter duidelijk kan zien dat ZIJ zelf de fouten maken.
En vervolgens durven ze niet naar buiten (duin en strand) Dan sturen ze anderen (mijn vader bijv.) met hun paard naar buiten.

Grrrr. Hoevaak ik niet de bak uitgegaan ben omdat ik echt niet meer kon aanzien wat zij hun paard (spring en dressuur) aandeden. Ontelbaar.....

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:30

muc schreef:
Als er zo´n topic op Bokt geplaatst wordt kijk ik altijd eerst even in het profiel..... en dat verklaard eigenlijk al weer alles.

Je hebt een mishandeld paard gekocht dat natuurlijk ALLEEN jou vertrouwd, natuurlijk spring je daar niet mee, dat doet zeer aan de benen. En rukken en plukken al helamaal niet. Waarschijnlijk liever bitloos....
Maar wel je paard 6 maand alleen laten staan om´dat hij teveel naar andere paarden trok?!?!?! DAT IS PAS DIERENMISHANDELING!

On topic: Die paarden die je ziet op GP niveau zijn vechters, hete paarden die erover willen. En ja, daar moet je wel eens ingrijpen zodat hij/zij niet midden in de sprong springt. Maar al dat rukken en plukken valt echt wel mee op een enkeling na. Snap niet wat je wil, en die mensen die zeggen dat ze hopen/lachen dat een ruiter er af valt. Jullie zijn niet goed bij je hoofd! Dat soort dingen wens je toch niet je mederuiter, of je het nu eens bent met de rijstijl of niet.

Wij mensen hebben de 'sport' bedacht en als het dan misgaat moeten ze ook maar de consequenties ervan ondervinden en dan heb ik absoluut geen medelijden met een valpartij die ten nadele is van de ruiter.
Ook al is het niet natuurlijk, blijf ik wel keihard als de natuur denken. ;)
Sh!t happens!

Electra63 schreef:
Miska,

Ik heb totaal geen ambities om zoals die ruiters te worden en dat is misschien moeilijk om aan te nemen, maar juist doordat die ruiters een VOORBEELD functie hebben, zullen zij eens -meer- mogen gaan nadenken over de het welzijn van het paard en welke effecten het heeft op de volgzame kudde.
Omdat de wereld al zo graag wil volgen en niet zelf kan nadenken, vind ik het persoonlijk toch wel prettig als de mensen van de top iets meer inzicht verschaften.

En ik zie niet in waarom ik niet op een Hickstead zou kunnen rijden, maar helaas bezit ik niet zo'n godsvermogen om zo'n paard te rijden en geef ik liever mijn geld uit aan het oplappen van de afdankertjes die voor de 'sport' GELUKKIG niet goed genoeg zijn, zodat er toch nog wat minder leed in de wereld is waarvoor we allemaal onze ogen sluiten.

Wat jullie allemaal mogen vertalen dat ik niet kundig genoeg zou zijn om op zo'n paard te rijden, maar het is natuurlijk nooit leuk om je eigen tekortkomingen gespiegeld zien te worden door iemand die -niet- aan de top rijdt, want diep in je hart weet je wel beter alleen je bent nog niet tot dat inzicht gekomen.
Ik word namelijk pas geloofwaardig wanneer ik me bewezen heb, maar ik hoef het niet te bewijzen, want ik WEET zelf dat ik het juiste verkies doordat mijn paard voorop gesteld wordt in al zijn natuurlijke behoeften.

De rest is immers bijzaak en ik kan de andere paarden alleen maar mijn liefde sturen en hopen dat hun eigenaren ook hun hart werkelijk durven te openen voor de buitenaardse liefde van paarden, want er is nog zoveel meer te ontdekken. :j
En daar sluit ik het voor vandaag ook mee af!

Bless you all! <3

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:49

jes_sira schreef:
Miska schreef:

Inderdaad.

Het is dan aan de ruiter om te kunnen omgaan met het temprament zonder het dier "pijn" te doen....

Velen doen het goed of in elk geval hun best, maar sommige zou je gewoon van het paard willen rukken en bij henzelf een brok ijzer in de mond willen doen.

Overigens geldt dit ook voor dressuurruiters die in de bak het paard alle hoeken van de bak laten zien, want het paard doet het volgens hen niet goed. Terwijl ik als recreatie/hobby ruiter duidelijk kan zien dat ZIJ zelf de fouten maken.
En vervolgens durven ze niet naar buiten (duin en strand) Dan sturen ze anderen (mijn vader bijv.) met hun paard naar buiten.

Grrrr. Hoevaak ik niet de bak uitgegaan ben omdat ik echt niet meer kon aanzien wat zij hun paard (spring en dressuur) aandeden. Ontelbaar.....

Ontzettend herkenbaar, maar ach wij rijden niet aan de top dus ons zullen ze niet geloven en omdat we niet zo ambitieus zijn, wat misschien een les voor mij kan zijn om dat dan toch te worden, alleen ik heb HELAAS niet de middelen en de mogelijkheden om daadwerkelijk op top niveau verandering aan te brengen, dus vind ik dat het een taak is van de zogenaamde toppers onder ons die het juiste voorbeeld kunnen geven, maar die blijven zitten waar ze zitten en willen hun succes niet delen met anderen behalve zichzelf.
Dus wat heeft het dan voor zin zou je denken?
Heel veel, want ook al is het kleinschalig zal het zeker wel zijn sporen nalaten voor de mensen in je persoonlijke omgeving en die geven het ook weer door, mits ze de verleiding van de grote kudde volgen durven te weerstaan.

Hitler wordt toch ook bestempeld als een fout mens en heeft ook inderdaad gruwelijke dingen gedaan, maar er waren ook goeie dingen en dankzij zijn volgzame kudde kon hij bestaan, want in zijn uppie had het hem nooit gelukt en Hitler op zichzelf staand was geen slecht persoon, hij had enkel een droom en probeerde die te verwezenlijken.
Zoals we allemaal proberen te doen.
Dus het is maar net hoe je er naar kijkt.

Toch zetten mijn woorden mensen echt wel aan het denken en blijft er altijd wel een gedeelte hangen, ook al vind je mij een achterlijk mens dat niet spoort, so be it.
I really don't care.
Het heeft toch iets in beweging gezet. :j (voor mij ook)
Aangezien alles iets over jezelf zegt en je nu weer wat wijzer bent geworden dan een paar minuten geleden.

En dat is alleen maar mooi toch, het leven is zo leuk!!! :))

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:56

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:58

Ik zie niet zoveel mis met die foto... wat ik zie is een knabbelend paard maar ach

Miska het was ook zeker niet een aanval of direct naar jou gericht zoals ik al zei lees ik bij jou ook dingen waar ik het mee eens ben. Maar omdat we, dus zeker niet jij alleen maar eigenlijk wij bijna allemaal dus ik ook(al probeer ik het zo min mogenlijk maar ach ik blijf ook maar mens), eigenlijk allemaal vinden dat wat wij zelf doen het "goede" is en dat echt niet altijd de enige waarheid is. (ik zeg ook niet dat jij dat wel beweerd)

Maar gelukkig hebben we allemaal een mening en kunnen we wel veel dingen van elkaar leren (dat doe ik iig) en eigen meningen aanpassen of veranderen door dat andere het anders zien, doen, vinden, en uitleggen. als we er maar voor openstaan om te luisteren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:07

Ik snap alleen niet, dat mensen die nooit in de topsport gereden hebben, het afkraken en het veroordelen er toch zoveel vanaf schijnen te weten.
Je zou denken als je zo tegen springen bent op hoog niveau, dat je er ook niet naar gaat kijken.
Waarom zou je dat doen, naar paardensport op TV kijken als je het veroordeelt.
Alleen om hier later een topic te kunnen maken hoe erg het wel niet is?

Er komen hier meningen voorbij die uit de lucht gegrepen zijn, iets wat iemand zelf maar heeft bedacht. Helemaal niet gebaseerd op hoe het werkelijk is.

Ik zou zeggen, als je zo tegen springen bent op hoog niveau, kijk dan niet naar paardensport op TV.
Die mensen zijn professioneel bezig, waarom moet je hen zo naar beneden halen.
Ik hoor de top ruiters ook nooit negatief praten over recreatie/basisruiters terwijl als ze zouden willen, zouden ze genoeg negatieve dingen kunnen noemen.
Misschien zouden ze wel een foto van de TS maken en op internet plaatsen en het volledig afkraken. (helaas voor de TS was de foto net op een verkeerd moment genomen zodat haar paard er ongelukkig uitziet op de foto)

Ik snap al helemaal niet waarom Hitler erbij gehaald wordt?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 16-09-11 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:08

Miska schreef:

Ik ben erg benieuwd of je wel eens op het losrijterrein van zo'n grote wedstrijd hebt gekeken. Dat is bijna alleen maar ontspanning. Springpaarden die op het hoogste niveau springen ondervinden vaak juist weinig stress. In de ring worden ze echter enthousiast(wat ook nodig is en alles behalve verkeerd).

Ik las ook over losspringen.. Met losspringen hebben paarden niet telkens een juiste afstand. Vaak wat te groot en soms slaan ze ook helemaal de plank mis. Een ruiter moet dan proberen waar dat nodig is deze afstand perfectioneren waardoor het paard een optimale sprong kan maken.

En paarden kunnen hijgend en mankend de ring uit komen, als ze maar foutloos zijn.. Dit is echt de reinste onzin. Er zijn veterinairen aanwezig die de gezondheid van het paard waarborgen. Ook zal een ruiter nooit met een paard dat niet 100% fit is starten, want daar zijn ze veel te waardevol voor.

Iemand een ongeluk toewensen vind ik nog wel het erste. Iemand in een auto is ook niet natuurlijk en de bestuurder kiest er ook zelf voor. Als die persoon een ongeluk krijgt vind je dat toch ook erg? Laat anderen gewoon in hun waarde..

Ik vind het jammer dat naarmate de pagina's toenemen er ook steeds meer overdreven wordt. En vooral door mensen die de wereld van de topsport niet kennen. Verdiep je er eerst eena in voordat je dingen roept en iedereen over 1 kam scheert.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:08

doebidon schreef:
Ik zie niet zoveel mis met die foto... wat ik zie is een knabbelend paard maar ach

Miska het was ook zeker niet een aanval of direct naar jou gericht zoals ik al zei lees ik bij jou ook dingen waar ik het mee eens ben. Maar omdat we, dus zeker niet jij alleen maar eigenlijk wij bijna allemaal dus ik ook(al probeer ik het zo min mogenlijk maar ach ik blijf ook maar mens), eigenlijk allemaal vinden dat wat wij zelf doen het "goede" is en dat echt niet altijd de enige waarheid is. (ik zeg ook niet dat jij dat wel beweerd)

Maar gelukkig hebben we allemaal een mening en kunnen we wel veel dingen van elkaar leren (dat doe ik iig) en eigen meningen aanpassen of veranderen door dat andere het anders zien, doen, vinden, en uitleggen. als we er maar voor openstaan om te luisteren.

Precies en daar gaat het om!
Zijn we bereid om het anders te doen?!
Zo ja, waarom doe je dat dan (nog) niet?
Zo nee, waarom niet?
En als je het al anders doet, blijf dan open staan voor verbeteringen die op alle vlakken gunstig zijn, maar terug gaan is geen optie of je hebt niet de juiste beslissing gemaakt.
Er is geen ultieme manier, maar als we allemaal eerlijk zijn weten we gewoon dat er nog heel veel veranderd kan/mag worden.
Maar het is een kwestie van daadwerkelijk DOEN!
Woorden zijn namelijk maar woorden wanneer je ze niet naleeft.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:10

Miska,

Ik ben bang dat het gros van de prof./semi-prof. ruiters die het wel prima vinden dat geruk, getrap en geram helemaal geen notie nemen van anderen er over denken.
Tenzij er top spring ruiters komen die zeggen en laten zien dat het anders kan. Dan pas staan ze open voor anders.
Verder vinden zij de "gewone" ruiters dom en simpel.

Mijn vaders paard was ook velen malen gevoeliger voor hulpen toen hij nog van mij was. Na een aantal jaren in mijn vaders bezit, lachte hij me uit om mijn "zachte" hulpen. En dan was mijn vader nog super eerlijk en goed voor zijn paard. Maar ja, hij heeft wel een hardere hand (man he), dus zelfs deze "kleine verandering" werd het paard dus ook harder en minder gevoelig.

Het begint bij het inrijden. Harde en grove raakt een paard aan gewend (eeltvorming en pijngrens verschuivend) en zal dan ook niet goed meer reageren op zachte hulpen.
Heel simpel en logisch....

Toevoeging
Lezen is ook een vak. Scheren over 1 kam?? Wie wat waar??

Maar ja, recreanten zijn dom en simpel en weten niet waar we over praten, toch?

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:23

Miska ik vind de vergelijking wel heel erg slecht en zeker ongepast!!!!

Hij vond het ene leven meer waard dan het andere. Dat is iets wat jij juist (gelukkig) niet vind (tenminste dat zei je zelf)

Bah de rillingen gaan over m'n hele lijf!!! bleh
Laatst bijgewerkt door doebidon op 16-09-11 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:23

muc schreef:

Dit is nou echt helemaaaaaal off-topic. Dat je iemands profiel bekijkt, oké, prima. Maar dat heeft toch helemaal NIETS met haar mening te maken? Je kent TS niet eens!
Ik vind het een erg mooi verhaal op TS haar profiel, en als je iemand dáárop gaat afkraken... Kom op zeg, doe eens een beetje volwassen en reageer gewoon op het topic. Als je niets nuttigs te melden hebt en alleen TS uitmaakt voor pennymeisje, tja dan vraag ik me af wat je hier doet...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:25

Ik heb (mijn ouders doen het nog steeds) 12 jaar zeer actief in een onderlinge springvereniging gezeten.
5x per jaar wedstrijden voor jong en oud. Hoog en laag. Ongeveer 50 starts. Voor de lol en oefenparcour voor prof. wedstrijd springers.

Ik kan je vertellen, rukken trekken, rammen e.d. wordt niet toegelaten bij ons. 1x waarschuwing en dan de bak uit.
Simpelweg omdat het niet nodig is. Liever 10x overnieuw dan anders.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:26

jori_X schreef:
Miska schreef:

Ik ben erg benieuwd of je wel eens op het losrijterrein van zo'n grote wedstrijd hebt gekeken. Dat is bijna alleen maar ontspanning. Springpaarden die op het hoogste niveau springen ondervinden vaak juist weinig stress. In de ring worden ze echter enthousiast(wat ook nodig is en alles behalve verkeerd).

Ik las ook over losspringen.. Met losspringen hebben paarden niet telkens een juiste afstand. Vaak wat te groot en soms slaan ze ook helemaal de plank mis. Een ruiter moet dan proberen waar dat nodig is deze afstand perfectioneren waardoor het paard een optimale sprong kan maken.

En paarden kunnen hijgend en mankend de ring uit komen, als ze maar foutloos zijn.. Dit is echt de reinste onzin. Er zijn veterinairen aanwezig die de gezondheid van het paard waarborgen. Ook zal een ruiter nooit met een paard dat niet 100% fit is starten, want daar zijn ze veel te waardevol voor.

Iemand een ongeluk toewensen vind ik nog wel het erste. Iemand in een auto is ook niet natuurlijk en de bestuurder kiest er ook zelf voor. Als die persoon een ongeluk krijgt vind je dat toch ook erg? Laat anderen gewoon in hun waarde..

Ik vind het jammer dat naarmate de pagina's toenemen er ook steeds meer overdreven wordt. En vooral door mensen die de wereld van de topsport niet kennen. Verdiep je er eerst eena in voordat je dingen roept en iedereen over 1 kam scheert.

Ik heb genoeg gezien en kan er niet meer naar kijken.
Ik zeg niet dat het overal zo is en dat iedereen zo rijdt, maar mijn ogen kunnen het niet meer aan met de dingen die ik wel zie en wellicht zie ik overal beren in het bos, maar ik verkies voor mezelf een andere weg en hoop dat de paarden er niet al te veel onder lijden.
Verdeeldheid blijft er toch en die moet er ook zijn anders kan er geen balans komen. ;)

En over dat auto ongeluk, ja het is erg voor de eventuele nabestaanden en de persoon zelf, maar de situatie veranderd er niet door en je zult er mee moeten dealen of je het leuk vindt of niet.
Maar ik verkies er persoonlijk voor om dat niet erg te vinden, want ik kan niet al het wereld leed van een ander op mijn schouders dragen.
Het is heus niet zo dat ik die persoon dat letterlijk toewens, maar wanneer zoiets gebeurt en het onmacht is kies ik altijd voor de kinderen en de dieren, omdat een volwassen persoon al iets meer levenservaring en als het goed is verstand van zaken heeft.
Maar wanneer een ruiter een hindernis in knalt krijgt het paard vaak de schuld, terwijl wij mensen het laten springen dus die vlieger gaat voor mij gewoon niet op. :n
Domme pech en jammer dat je geen prijzen behaald hebt, volgende keer beter!
Alleen dan komt er vaak de strengere aanpak aan te pas en moet en zal het dit keer goed gaan en alleen om een geldprijs of een rozet.
Terwijl het leven/welzijn van een mens of dier veel belangrijker is in mijn ogen, maar de mens doet domme dingen met het paard en als er dan zoiets gebeurt word ik er niet warm of koud meer van.
Ben ook te veel afgestompt denk ik.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:26

ElineB schreef:
muc schreef:

Dit is nou echt helemaaaaaal off-topic. Dat je iemands profiel bekijkt, oké, prima. Maar dat heeft toch helemaal NIETS met haar mening te maken? Je kent TS niet eens!
Ik vind het een erg mooi verhaal op TS haar profiel, en als je iemand dáárop gaat afkraken... Kom op zeg, doe eens een beetje volwassen en reageer gewoon op het topic. Als je niets nuttigs te melden hebt en alleen TS uitmaakt voor pennymeisje, tja dan vraag ik me af wat je hier doet...

Zij zou het paard in kwestie waarschijnlijk naar de slacht gebracht hebben. Want het is niet meer bruikbaar voor alles wat zij van paarden verwacht....

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:27

jes_sira schreef:
Ik heb (mijn ouders doen het nog steeds) 12 jaar zeer actief in een onderlinge springvereniging gezeten.
5x per jaar wedstrijden voor jong en oud. Hoog en laag. Ongeveer 50 starts. Voor de lol en oefenparcour voor prof. wedstrijd springers.

Ik kan je vertellen, rukken trekken, rammen e.d. wordt niet toegelaten bij ons. 1x waarschuwing en dan de bak uit.
Simpelweg omdat het niet nodig is. Liever 10x overnieuw dan anders.

Maar ja, ik ben geen sportruiter, dus ben dom.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:27

mika11 schreef:
Ik snap alleen niet, dat mensen die nooit in de topsport gereden hebben, het afkraken en het veroordelen er toch zoveel vanaf schijnen te weten.
Je zou denken als je zo tegen springen bent op hoog niveau, dat je er ook niet naar gaat kijken.
Waarom zou je dat doen, naar paardensport op TV kijken als je het veroordeelt.
Alleen om hier later een topic te kunnen maken hoe erg het wel niet is?

Ik heb nooit gezegd dat ik heel de springsport verkeerd vind, want dat vind ik niet.

Wat ik wél vind is dat geruk en gepluk er niet fijn uit zien! Ik lees hier veel dat het komt omdat je anders verongelukt met paard en al.... Mijn mond valt open. Dus als je je paard niet doormidden trekt (om hem bij je te houden/onder controle te houden) kan het je laatste sprong worden? Dit is wat jullie zeggen hè? Hoe kan iemand nou lol in zo iets hebben.... Vind dit wel erg ver gaan persoonlijk. Als je je paard pijn moet doen om niet te verongelukken... Nou dan klopt er volgens mij iets niet ;) . Of vinden jullie dit allemaal "heel normaal"?