een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:47

mijn pony is een beginnerspony, van mij mag iedereen er op rijden. als ik ze maar ken, mijn buren, vriendinnen, en al. ze hebben er allemaal al op gereden. geen enkel probleem! maar dat is je eigen mening

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:48

Stel dat je zo'n sensibel, eenkennig, getraumatiseerd enz. paard hebt en je overlijdt plotseling. Wat gebeurt er dan met je paard want er kan tenslotte niemand anders als jijzelf op rijden?!
Moet zo'n dier maar naar de slager gebracht worden? Want er zijn natuurlijk geen mensen die de gebruiksaanwijzing van jouw paard kennen...[/quote]

Tja daar zal je met een fries nooit last van hebben, al kan daar niemand op kan je hem altijd nog voor de kar zetten..
Maar met een paard wat getraumatiseerd is door een zwaar ongeluk moet dan maar gelijk naar de slacht..?? :?
Ik geloof niet dat dat hierover gaat in dit topic.. :n

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:50

Op mijn verzorgpaardje ben ik ook de enige die erop rijdt.
Verder wil de eigenaar nog wel eens uitstappen, en later een zelf een rondje rijden :D Prima toch :j
Of als er ooit iemand meegaat (bijna nooit) mag diegene er ook wel op.
Als zij er anderen op wil laten rijden, zegt ze dat ook altijd tegen mij.
Vind het zelf fijn om er dan bij te zijn :j Ik weet zo ongeveer wel hoe ze ergens op reageert of wat ze kan/doet.
Vind het heel erg fijn dat het zo gaat :j Dat ik er ook zo bij betrokken ben en niet alleen maar een verzorgertje ben. :)

Vind het wel goed om niet alleen maar dezelfde ruiter op een paard te hebben, gelukkig heb ik dan weer zon verzorgpaardje waarbij bijna alles kan <3

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:00

Elco schreef:
En wat als er wat gebeurd met jou of het paard jullie komen bv te val en jullie raken ernstig geblesseerd.??
Heeft dei eigenaar een extra verzekering voor jullie afgesloten of betaald ze alles uit eigen zak..??
Daar wordt namelijk nooit iets over geschreven, weet je wel dat je als eigenaar ten aller tijd verantwoordelijk bent voor je paard en de begeleider of persoon wat er op zit..
Nalatigheid van de berijder daar buiten gelaten..

Leg dit eens nader uit. Want ik begrijp niet waar je het over hebt. Wat moet ze betalen denk je?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:06

Anne_GTI schreef:
Elco schreef:
En wat als er wat gebeurd met jou of het paard jullie komen bv te val en jullie raken ernstig geblesseerd.??
Heeft dei eigenaar een extra verzekering voor jullie afgesloten of betaald ze alles uit eigen zak..??
Daar wordt namelijk nooit iets over geschreven, weet je wel dat je als eigenaar ten aller tijd verantwoordelijk bent voor je paard en de begeleider of persoon wat er op zit..
Nalatigheid van de berijder daar buiten gelaten..

Leg dit eens nader uit. Want ik begrijp niet waar je het over hebt. Wat moet ze betalen denk je?

Alle schade wat het paard heeft veroorzaakt..Dus ook aan jou.. :j
Er zijn daar aprte verzekeringen voor tegenwoordig..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:08

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:11

Elco schreef:
Tja daar zal je met een fries nooit last van hebben, al kan daar niemand op kan je hem altijd nog voor de kar zetten..

Beetje rare stelling. Niet iedere Fries kan voor de kar en heel veel andere rassen kunnen ook gewoon voor de kar beleerd worden. Slaat dus eigenlijk nergens op.

En wat voor ras het ook is, een getraumatiseerd paard kun je denk ik niet zo snel "omscholen" naar wat anders. Maar "iemand anders op je paard laten rijden" is iets heel anders dan een "getraumatiseerd paard".

_Nancy, waarom vind je het wel goed om niet alleen maar dezelfde ruiter op een paard te hebben? Een heleboel privépaarden hebben maar 1 ruiter en daar word het paard niet slechter door ;)

Suus___

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:12

Naar mijn weten ben ik gewoon verzekerd op welk paard ik ook zit.. Dat risico heb je toch altijd?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:17

Elco, iedereen die een bijrijder heeft, sluit daar een verzekering voor af. Heel simpel. Daarvoor zijn die verzekeringen ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:24

ik doe er niet moeilijk over hoor, als je paard goed opgeleid is verprutst iemand anders dat niet zo maar even,en een beginner leert je paard niet even snel verkeerde dingen ;)
ik heb bijrijders voor mn paarden en die worden er niet slechter van dat ik merk, ze nemen ze mee naar buiten,mogen er mee op wedstrijd of de orun doen en met een is endurance gereden,daar wordt dan overigens wel raar gekeken als je met een zz-l paard meedoet :D
Ook vraag ik geregeld iemand die bij me lest om eens op een van mijn paarden te klimmen,best goed om eens verder te kijken dan alleen maar je eigen paard..
ik geloof dat het voor een paard ook best wel goed is zo een lekker afwisselend programma.
Wat ik vaak merk is de toon van "ik ken mn paard het beste en alleen ik kan er mee overweg, of alles waar ik de hele week op getraind heb is in een x eruit gereden door mn bijrijder..." nou ik denk dat diegenen zichzelf te hoog inschalen.
ik gun mn paarden lekker hun bijrijders, zeer uitgebreid vertroeteld en gepoetst worden ,leuke uitjes ,snoepjes ,fruit en lekkers..nee hoor mijn paarden zijn dol op ze

Diesel2005

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:32

Mensen die niet kunnen rijden mogen best een rondje stappen aan de hand. Geen probleem mee. Laatst vroeg een vriendin of ik haar les wilde geven op mijn paard. Ze kan nog niets. Nou wil ik het haar wel leren, maar niet op Bliss. Daar is ze te gevoelig en stresserig voor. Ze wil nog weleens plotseling op de rem gaan of een huppeltje opzij maken. Dat is voor de ruiter vervelend, maar voor Bliss is die spanning ook niet leuk.
Ik rijd op haar en mijn vriendin (tevens mede eigenaar). Mijn kinderen mogen weleens een rondje stappen nadat ik zelf gereden heb. Dan is ze niet meer zo kijkerig en fris.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:37

Elco schreef:
Alle schade wat het paard heeft veroorzaakt..Dus ook aan jou.. :j
Er zijn daar aprte verzekeringen voor tegenwoordig..

En wanneer gaan die verzekeringen uitkeren en waarom is de premie maar 30 euro per jaar denk je?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:44

Suus___ schreef:
Naar mijn weten ben ik gewoon verzekerd op welk paard ik ook zit.. Dat risico heb je toch altijd?

Yep, jij weet dat je een bepaald risico loopt als je op een paard stapt. En als dat paard normaal APK waardig is zonder hele bijzonder gebreken die de eigenaar verzuimd te vertellen kan die eigenaar niet aangesproken worden omdat jij er zelf voor gekozen hebt een voet in de beugel te zetten.

Het wordt anders als de stalhouder in de bak drijfzand veroorzaakt en jij komt met paard en al ten val zonder dat hij gewaarschuwd heeft.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:45

GamblersCup schreef:
Elco schreef:

Beetje rare stelling. Niet iedere Fries kan voor de kar en heel veel andere rassen kunnen ook gewoon voor de kar beleerd worden. Slaat dus eigenlijk nergens op.

En wat voor ras het ook is, een getraumatiseerd paard kun je denk ik niet zo snel "omscholen" naar wat anders. Maar "iemand anders op je paard laten rijden" is iets heel anders dan een "getraumatiseerd paard".

_Nancy, waarom vind je het wel goed om niet alleen maar dezelfde ruiter op een paard te hebben? Een heleboel privépaarden hebben maar 1 ruiter en daar word het paard niet slechter door ;)

Je moet wel het hele bericht quoten..

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:47

LHS_80 schreef:
Uppojono schreef:
Bij anderen is het paard helemaal van slag als er een keer iemand anders op zit. Weer anderen gaan op de loop.. Misschien gaat er iets mis in de africhting??!!

Goed punt. Ik hoop mijn paard straks ook zo af te richten, dat hij normaal doet bij andere mensen. Ik vind iedereen moet erop kunnen, mits die hem met respect behandelen. Paarden die al bij voorbaat debiel doen bij alle vreemde, al rijden die gewoon goed en met respect, zijn ik eigenlijk nogal verwend (oftewel niks gewend) of overgevoelig.. en die zullen er best zijn, dat ontken ik niet. Misschien vinden dat hun baasjes het ergens stiekem ook wel leuk dat hun paard gek doet bij een ander.. voelen ze zichzelf extra bijzonder ;)

Met alle respect, maar de mijne is er dus een die een verleden heeft. Er kúnnen anderen op, er hebben in het verleden ook anderen op gereden voor hij van mij was maar ik 'm al wel kende (heb 'm ook zelf ingereden, toen dus voor de vorige eigenaar). Hij is gewoonweg rete sensibel, en ja, soms zou ik wel willen dat hij dat minder was, want ook als ik zelf een keer mijn neus ophaal wil ie nog wel eens schrikken. Aan de andere kant, zo'n sensibel dier is, als je de gebruiksaanwijzing eenmaal kent (ook al komen er steeds nieuwe dingen bij) erg fijne paarden om te rijden. Overigens wordt de mijne niet gek bij een ander en zal hij je er nooit uit kwaadheid afmieteren, hoogstens uit angst, wat dát is zijn probleem.
En mijn andere paard? Daar hebben we simpelzat zo veel geld in gestoken om 'm weer 'goed' te krijgen, dat ga ik niet door een ander laten verpesten. En nee, daarmee zeg ik niet, dat er NIEMAND op mag, maar ik bekijk wel heel goed wie er dan op komt.. En sowieso ben ik er dan altijd zelf bij, ik laat niemand onbeheerd m'n dieren rijden.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:47

GamblersCup schreef:
Elco, iedereen die een bijrijder heeft, sluit daar een verzekering voor af. Heel simpel. Daarvoor zijn die verzekeringen ;)

Wat ik hier allemaal lees, zijn daar weinig mensen van op de hoogte..Ze gaan er vanuit dat je eigen verzekering dat allemaal betaald maar dat is waar..
Daar heb je sinds kort een nieuwe verzekering voor..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:50

Elco schreef:
Je moet wel het hele bericht quoten..

Nee hoor, dan zou ik precies hetzelfe geschreven hebben. Dit was korter, met dezelfde reactie.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:51

Elco schreef:
GamblersCup schreef:

Wat ik hier allemaal lees, zijn daar weinig mensen van op de hoogte..Ze gaan er vanuit dat je eigen verzekering dat allemaal betaald maar dat is waar..
Daar heb je sinds kort een nieuwe verzekering voor..

Noem een voorbeelden wanneer die nieuwe verzekering gaat uitkeren. Ik heb er al 1 genoemd maar kom eens met voorbeelden waarom je die verzekering zou moeten afsluiten als je een bijrijder hebt.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:54

Mijn merrie van 18, daar mag best een ander op, als je durft! Er zit een gebruiksaanwijzing bij en ik had graag dat je die volgt (ze laat het je wel merken als je het niet goed doet!) en verder test ze de andere ruiter van voor tot achter :)) Behandel haar met respect, dan zal zij (en ik!) dat ook doen!
Ik ben er zelf bij, omdat degene die haar rijden weten hoe ze is :Y) en vinden het verstandiger dat we samen gaan....
Mijn 3,5 jarige pony wordt momenteel ingereden door mijzelf, en daar mag ook best een andere ruiter op, daar leert hij alleen maar van. Uiteraard is dit niet de eerste de beste, maar een ervaren persoon die weet hoe die met jonkies om moet gaan.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:01

Ik heb vaak genoeg andere mensen op mijn pony gehad. Vanmiddag nog: de 5 jarige dochter van de stalbaas :D . Nu is mijn pony ook heel rustig, en ik hang er wel een longeerlijntje aan. Pony word echt niet verpest in een kwartiertje gepluk aan de teugels en gestuiter in draf (poging tot lichtrijden).
Ik vind het leuk om andere mensen dat plezier te geven. Zolang het geen wildvreemden zijn, waarom niet?
Bij een jong paard met gebruiksaanwijzing vind ik het wel een ander verhaal.

MadameFanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:05

Ik nodig vrienden en vriendinnen zelf uit om eens op mijn paard te zitten en een rondje mee te stappen. Maar echt als bijrijder of intensief rijden zou ik ook niet willen. Maar gewoon eens 5 minuutjes stappen en draven vind ik nu geen kwaad kunnen. Aan kinderen sta ik het ook toe, maar dan ook gewoon even hobbelen en met mij aan het halstertouw. Ik beschik over een braaf Arabisch ruintje, maar bij langdurig en intensiever rijden durft hij wel eens de draak uithangen en in galop een bokje te wagen, dus als andere mensen erop zitten blijft het gewoon bij eens een toertje stappen of draven. Een bijrijder is iets anders en zou ik niet kunnen verdragen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:06

moyra schreef:
een verzekering voor een bijrijder of stalhouder (valt hier ook gewoon onder, iedereen die contact heeft met het paard ) kost 30 euro per jaar

http://www.hippozorg.nl/Verzekeringen/A ... fault.aspx

tja, wat hier mee gedekt wordt stelt ook niet zo heel veel voor. De premie is natuurlijk ook niet zo hoog.
daarnaast kan ik aantonen een normaal paard te hebben en dat de bereidster voldoende ervaris is om zelfstandig te rijden.
ik zie daar dus niet zo heel veel risico in. Heb eerlijk gezegd ook nog nooit iemand gehoord die hier daadwerkelijk problemen mee gehad heeft. Jullie?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:13

Ik zit me nu te bedenken dat ze iets anders in gedachten had dan ik wat betreft de verzekering voor een bijrijder. Die sluit je af (is hier ook verplicht als anderen op je paard rijden) voor als er iets gebeurt en ruiter raakt gewond. Hier is ook de verzekering verplicht voor als je schadeletsel aan iets of iemand anders veroorzaakt. Zo zijn beide partijen verzekerd.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 19:22

jury schreef:
moyra schreef:
een verzekering voor een bijrijder of stalhouder (valt hier ook gewoon onder, iedereen die contact heeft met het paard ) kost 30 euro per jaar

http://www.hippozorg.nl/Verzekeringen/A ... fault.aspx

tja, wat hier mee gedekt wordt stelt ook niet zo heel veel voor. De premie is natuurlijk ook niet zo hoog.
daarnaast kan ik aantonen een normaal paard te hebben en dat de bereidster voldoende ervaris is om zelfstandig te rijden.
ik zie daar dus niet zo heel veel risico in. Heb eerlijk gezegd ook nog nooit iemand gehoord die hier daadwerkelijk problemen mee gehad heeft. Jullie?

Het is een extra verzekering voor het geval de zorgverzekering niet uitkeert. Maar wat wordt er niet gedekt door je zorgverzekering of WA verzekering?

Het is net zo'n wassen neus als die WA verzekering bij het ruiterbewijs. Wel premie innen maar de kans dat er ooit uitgekeerd moet worden is nihil.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:11

me ma en instructrice heb ik totaal geen probleem mee, soms een vriendin vindt ik ook niet erg.
En het dochtertje van me instructrice of meisje van stal stappen hem wel eens uit.