rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zorro_Bjorn

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:05

En als je niet in je rubberlaarzen kon komen, dan gingen er boterhamzakjes om je voeten (vooral als de voering kapot was). En die gingen niet om de tegenwoordig alom geliefde geruite ruitersokken, maar gewoon om je witte sportsokken. :roll:

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:10

En in de winter plastic zakjes om je voeten tegen de kou.... In de zomer zogen die laarzen dan vacuüm aan je voeten en kreeg je kramp met uitdoen!

Die fluwelen rijbroeken hebben ze een tijdje geleden bij Horze gehad, ik heb nog altijd spijt dat ik die toen niet besteld heb.

Ik kijk nog steeds heel erg op tegen mensen die Z rijden, of NOG hoger! Maar dat stelt tegenwoordig dus minder voor. Ik las dat ongeveer de helft van de dressuurruiters Z of hoger rijdt. Vroeger was dat misschien 20 % of zo?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:13

op de manege waar mijn dochterje rijdt staan de paarden nog steeds in stands, net als 25 jaar geleden. Ik vind dit nu echt niet meer kunnen hoor. Vroeger vond ik hier niks gek aan...

Ik had vroeger altijd klompen aan op stal en in de winter deed ik er een stukje vloerbedekking in voor de warmte!

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:22

Leuk die oude herinneringen ophalen. Een slechte herinnering moet er ook tussendoor....bijna alle paarden achter het prikkeldraad. Gelukkig is dat steeds minder en zie je verschillende andere omheiningen. Sprak van de week nog iemand over gereden punten op een wedstrijd. Had 185 punten in de B, dat was in de "goede ouwe tijd, een winstpunt in het Z. Ik ben blijven hangen in het "120 punten is een winstpunt" tijdperk. :Z

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:29

Zorro, ik kom ook niet verder dan dat. Ik snap niks meer van die puntentelling en klassenindeling.
120 punten was 1wp, 130 punten 2 wp. Hoger kwam je ook niet zo vaak.

Petra_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:32

Super leuk topic...
Weet het ook allemaal nog, reed op mijn ponybeest met oud zadel van mijn vader, kan nooit goed hebben gepast, met vilten dekje. In een oude rijbroek van mijn moederen rubberen laarzen met voeten in plastic zakjes. Verder deed ik mijn hoofstel (met lage neusriem, maar volgens mij had ik niet zo'n mooit frontriem) gewoon OVER het halster aan, denk omdat dat makkelijker was met vaststaan (aan de boom gewoon). Deden jullie dat ook?

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:38

een bitje aan een stukje leer met frontriem over het halster heen.
touw om de nek van me paard geknoopt.
opstappen... en crossen maar !

en dan in het bos ff uitrusten en paardjelief vastknopen aan een boom ( daar was het halster en het touw voor )

en dan an het uitrusten nog een paar keer springen over die oude omgevallen boom en dan net voor het donker weer terug thuis zijn :)

ik heb gelukkig nog de oude ribfluwelen rijbroeken :)
1 zwart 1 donkerblauw 1 rode en een marine blauwe
lang leve deze heeeeeerlijke broeken ! *\o/*

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:39

En dan de teugels oprollen en aan je keelriem van het hoofdstel vastmaken. 8-)
Zat net nog even fotootjes van "vroeger" te bekijken....20 kilo zwaar Daaleman zadel met een blauw zadelvormig sjabrakje eronder. Maar al wel zo "modebewust" dat er aan mijn hoofdstel met lage neusriem een blauwgeruite frontriem zat. :D Ook had ik al schuine beugelblokjes in mijn stijgbeugels.

Jamiroquai, ik ben nog nooit over die 120 punten heen geweest.... |(

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:43

PSSSSSSSSSSST tegen niemand zeggen, :x volgens mij hebben ze fluwelen broeken bij de Decathlon!

Ik heb nooit wedstrijden gereden, maar gind met de ponyclub mee als hulpje.
Tegenwoordig ben je dan groom...... vroeger was je gewoon paardenmeisje!

Nooit over de 120 punten, Zorro? :(:)

Misschien door je schuine stijgbeugelblokjes.......... _O-

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:48

De ribbroeken... Ik wilde er ook zo een maar kreeg hem niet. Inmiddels heb ik nog wel een beige fluwelen ribbroek voor de liefhebber. Hij is mij net iets te klein. Maat 36/38. Voor 12 euro inclusief verzenden is hij verkocht.

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:52

Nee hoor, lag ook nooit aan mij hoor...pony's waren gewoon niet goed genoeg. O:)

Nee, hier gewoon de eeuwige recreatieruiter die zelfs het rijden heeft opgegeven en is overgestapt op Shetjes. +:)+ . Hoorde mijn vader onlangs nog op een video zeggen (clubwedstrijd aangespannen rijden): Als ik had geweten dat het kind (!) zoveel lol kon hebben op een wedstrij met een karretje, had ze nooit met d'r kont op een zadel gezeten maar had ze meteen een karretje gekregen. (hij bedoelde het goed hoor, mij lieve paps) :=

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:04

wij deden ook altijd over zo'n saai zwarte frontriem een sjaaltje :p

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:30

jamiroquai schreef:
Tegenwoordig ben je dan groom...... vroeger was je gewoon paardenmeisje!

:') _/-\o_

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:34

mltex schreef:
Ik mis wel erg die fluwelen ribbroeken in alle hippe kleurtjes die begin jaren ´90 opkwamen.
De waren geweldig, nu nog 2 van eurostar en donkerblauw en zwart voor een belachelijke prijs.
Waar zijn ze gebleven?
Toen kwam wss de leren zitvlakken om te blijven plakken in het zadel....ik wil die ribbroekjes in die toffe kleurtjes terug!!!!!
Ik rij nog wel met lage neusriem, scheelt een hoop gek.lier met riempjes en minstens zo effectief. Voor mij geen andere meer.

Ik heb nog wel in bordeauxrode clubtrui gereden in idd een vzh stubben zadel (die ik nu weer heb)
Van mij hoeft die poespas niet en nog erger> setjes, beest als een kerstboom door de bak.
Gebruik alleen wat nodig is.

Ja die broeken waren echt fijn. Sleten alleen bij je knieën en verder bleven die heel lang mooi. In die tijd ben ik uit de paardenwereld gegaan. Toen mijn dochter 3 jaar geleden het virus kreeg ben ik weer ermee in aanraking gekomen. Ze moest toen ook rijkleding en ik was helemaal verbaasd, dat die broeken niet meer bestonden :o . Waarschijnlijk nal heel lang niet meer :+

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:39

ik hoorde van mijn vader die nu 64 is dat ze er vroeger niet eens bij stil stonden of het zadel wel paste op een paard. ze klapte er een zadel op en het was rijden maar. of het nou goed is weet ik niet maar tegenwoordig vind ik wel dat er wat over dreven word :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:44

mehorsrex schreef:
ik hoorde van mijn vader die nu 64 is dat ze er vroeger niet eens bij stil stonden of het zadel wel paste op een paard. ze klapte er een zadel op en het was rijden maar. of het nou goed is weet ik niet maar tegenwoordig vind ik wel dat er wat over dreven word :D

Vroeger bij een handelaar: deed een paard het of hij deed het niet.
Als hij het niet deed (wat gelukkig niet vaak voor kwam) dan werd hij weer net zo makkelijk doorverkocht.

Als je als particulier (meisje) een paard had, tja dan had je het er maar mee te doen.
Hoe lelijk, lomp of moeilijk te rijden hij was... het was of dit paard of geen een.

Vaak kreeg je de pony van je zusje/nichtje/buurmeisje te rijden en werd er niet proefgereden.
Pa kwam gewoon thuis met een pony en dat was het dan.

__Fien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:53

Als ik het zo hoor heb ik nog niet zo een klagen ...
Ik ben 15 jaar en rijd paarden bij een oude boer.
Altijd halster onder hoofdstel, gewoon oud zadel en vilten dekje.
Ik rijd ook nooit met cap :=
Samen met de andere meisjes nemen we elke week wel eens de pony's uit de weide,
gewoon met halster en touwtje, soms met twee op een pony en dan rennen,
wedstrijdje.
Vond het ook best raar toen ik de commentaren hier las op bokt
van goed passende zadels , caps, veiligheid, ...
Nu proberen we het wat veiliger te doen, maar er is niets leuker als
met de hele hoop pony's de bossen in trekken.
Weglopende pony's zijn we hier ook wel best gewoon, maar dan lopen ze
weer naar de weide midden in de bossen en vinden we ze daar terug.
Zou het zelf nooit doen met eigen paarden, maar het gaat daar gewoon nog zo.
Of voor de koets spannen met tuigen die voor de helft uit koorden zijn gemaakt :roll:

Ik moet zeggen dat ik hier al meer geleerd heb als in alle maneges waar ik reed :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:56

mehorsrex schreef:

Of een dikke vette verhuisdeken er tussen, dan paste alles.

Maar nu zou je echt voor schut rijden met zo'n deken ertussen :') . Wie ziet zichzelf met verhuisdeken onder zadel tussen de Anky setjes rijden _O-

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:57

Ik heb er wel aan gedacht om dat op trektocht wel te doen om eerlijk te zijn. Maar in de rijbak leg ik er toch maar een gewoon shabrakje onder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:00

Eigenlijk zouden we nu eens een foto moeten maken van onze paarden a la retro. Alleen heb ik nergens zo'n lelijke verhuisdeken :+, tegenwoordig heb je allemaal van die felle kleurtjes fleece dekentjes bij de zeeman enzo.

'Vroegah' reden we ook gewoon met een zwart hoofdstel bij een bruin zadel. :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:02

Ik heb dat allemaal niet. Ik heb wel nog een oud rondgenaaid Hubertus hoofdstel met lage neusriem liggen (en nieuwe teugels die dus niet zo donker zijn als het hoofdstel :P ). Maar paardliefs neusje is nu heel ernstig verbrand dus dat moet nog even wachten.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 27-08-11 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:03

Vroeger had ik niet eens een zwart hoofdstel...dus dat paste dan weer aardig bij mijn inderdaad bruine zadel

Ik rij nu overigens wel met een zwart hoofdstel bij een bruin zadel...(met zwarte randjes, dat dan weer wel. :D)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:05

Malenka schreef:
Maar paardliefs neusje is nu heel ernstig verbrand dus dat moet nog even wachten.

Verbrand door de zon? Welke zon?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:07

Ja,...de paarden zijn geen zon meer gewent...dus dat beetje is al genoeg he... :D

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:10

Wat een heerlijk topic, paraderijden, gekleurde bandjes om de vlechten, gewoon rijden met een deken onder je zadel, of gewoon op een deken met singel (leerde je goed van zitten), zelf frontriem versieren met gekleurd plakband, lange trektochten, met zijn allen met de vrachtwagen op wedstrijd,of met zijn allen onder de man naar de wedstrijd waren ze vast losgereden, koelboxen en klapstoeltjes mee, achttal, viertal rijden (bij ons verplicht) en zo kan ik wel door blijven gaan. Wat hadden we het toch super gezellig, ik denk er nog graag aan terug.
Als ik nu op concours al die luxe zie, hoop ik maar dat ze nog steeds zoveel lol aan hun hobby beleven als wij toen, want daar gaat het toch om :+