12jarig meisje, paard of pony kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

?

Paard
289 (52%)
Pony
258 (47%)

Totaal aantal stemmen: 547

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:23

Topic loopt al een half jaar. Ik denk dat de keuze ondertussen allang gemaakt is :+

Jipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:42

Misschien kun je een Haf kopen, of een paardje rond de 155 - 160, dit is niet heel groot, maar groot genoeg. Zit ie een beetje in het ponypaardstadiu,.. :)

fibitje

Re: 12jarig meisje, paard of pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:10

Ik zou persoonlijk een paard adviseren. Daar kan je langer mee rijden en als je op wedstrijd zou willen, dan is dit geen probleem. Een pony, daar kan je vanaf je 16de niet meer mee op wedstrijd. Ook ben je een pony vrij snel ontgroeid en het zou spijtig zijn dat je binnen zoveel jaar je pony zou moeten wegdoen of degelijke omdat ze te klein is voor je of omdat een paard net iets 'stoerder' is.

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:07

Paard. :)

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:38

pony kiezen misschien een e maat.
mijn zoon rijd op een paard nu en had beter nog op een pony kunnen rijden. het kost hem veel meer moeite om alles bij elkaar te rijden en het paard uit te kunnen zitten.
het heeft hem zelfs een whiplash opgeleverd!
ze kan haar hele leven nog op een paard rijden, laat haar lekker nog even genieten van de ponytijd

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:39

fibitje schreef:
Ik zou persoonlijk een paard adviseren. Daar kan je langer mee rijden en als je op wedstrijd zou willen, dan is dit geen probleem. Een pony, daar kan je vanaf je 16de niet meer mee op wedstrijd. Ook ben je een pony vrij snel ontgroeid en het zou spijtig zijn dat je binnen zoveel jaar je pony zou moeten wegdoen of degelijke omdat ze te klein is voor je of omdat een paard net iets 'stoerder' is.

je kunt met een pony gewoon tot en met je 18e bij de pony's rijden en daarna kan je ze zelfs nog starten tussen de paarden

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:39

LIgt er aan wat ze wil.
Als ze wedstrijden wil rijden zou ik een pony doen, laat iemand van 12 niet tussen de paarden rijden.. :=

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:43

Ik zou voor een paard gaan, als ze vaker op paarden rijd, en hier geen moeite mee heeft, waarom niet?
Misschien lijkt ze in het begin wat kleiner in verhouding, maar wat maakt dat uit, als ze netjes rondstuurd?

Ik zou ook liever een paard willen voor het leven, ipv voor 2 jaartjes een pony en dan alsnog over moeten naar de paarden.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:44

Mensen.. dit topic is al een half jaar oud!!

ProBier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:10

Maartenn schreef:
Mensen.. dit topic is al een half jaar oud!!

Ook na een half jaar ben ik van mening dat ze voor een paard moet gaan :+

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:54

hahah als dit topic al een half jaar oud is wat voor paard/pony heeft ze nu gekocht ? :P

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:10

casperzazoe schreef:
LIgt er aan wat ze wil.
Als ze wedstrijden wil rijden zou ik een pony doen, laat iemand van 12 niet tussen de paarden rijden.. :=

Hoezo niet ? ik reed op mijn 12e ook tussen de paarden

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:28

nou ben ik toch wel benieuwd naar de keuzen van TS haar zusje! :j

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:40

Paard. :)
Niks mis mee,ik rijdt er ook op! Heb dr nu al een tijd en kreeg haar toen ik ook 12 was.
Ooit moet je toch een overstap maken,of dat nou nu is of later alleen groei je uit een pony. Als je nu de beslissing maakt hoef je dat later niet te doen. Al is 'ie 1,85, als je zusje maar plezier van heeft!

Edit: Las net dat je topic al een tijd loopt,ben benieuwt welke keuze jullie gemaakt hebben!

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 00:21

Oh sorry aan iedereen die nog gepost heeft!
Was het topic helemaal uit het oog verloren, en had ook geen reacties meer verwacht.
Morgen typ ik eventjes het hele verhaal, want oh wat is het een lange nachtmerrie geworden.
Ben nu via mijn gsm, dus is niet zo handig typen.

Voor degenen die nieuwsgierig zijn: het was een pony.
Morgen volgt het hele verhaal ;)

schwieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:38

Ben benieuwd hoe het is gelopen ...

Bubbles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:55

Ik zou een ervaren, wat oudere, grote pony kopen (maximale stokmaat in D), waar ze lekker wedstrijden mee kan rijden en daarna, als ze 17 of 18 is, deze pony een goed pensioen geven en dus niet verkopen, maar bij haar eerste paard laten blijven. Kan ze altijd nog op de grote pony buitenritten maken en het paard dan starten op de wedstrijden. Oh, ik zie net dat jullie al een pony hebben gekocht!

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:35

We kochten een mooie d-pony.
Alles leek in orde, buigproef enzo allemaal oke.
Thuis hadden we hem 3 weekjes op de wei gezet om wat te wennen aan nieuw voeder, nieuwe eigenaars,...
In tussentijd rustig wat gereden en mee bezig geweest.
Eenmaal hij op stal stond mooi geschoren omdat die toch wel haren begon te krijgen.
Hoefsmid kwam voor mijn paardje, dus gingen we hem ook maar eens laten doen.
De smid was net klaar met mijn paardje, toen hij toch wel plotseling heel geschrokken naar de stal van de pony keek.
Stond die daartoch niet te weven gelijk een GEK!
Maar echt niet normaal, ik weet zeker dat als ik de filmpjes hier op bokt neerzet dat ie-de-reenstuk voor stuk met vol verbazing zit dat een pony zo gek kan weven.
Hij gaat niet gewoon van links naar rechts, nee, hij draait met heel zijn hals van uiterst links naar uiterstrechts, en dan ondertussen ook nog eens helemaal van boven tot beneden.
Natuurlijk leek het hem ook nog eens interessant om zijn benen telkens toch zo'n 20 centimeter van de grond te tillen, om ze daarna weer schuivend op de grond te zetten.
En daarbij ook nog met zijn hoofd recht tegen de muur!
Zijn hele hoofd lag open, hij werd doodmoe, mager, en kreeg een kapot hoofd.
het ergste van alles: ik kon hem niet weer op de wei zetten, hij was geschoren :(
Nu kanje natuurlijk wel zeggen dat ik hem niet zosnel had moeten scheren, maar ik dacht er ook niet bij na dat we een wevende pony hadden gekocht. Ik verwachtte zoiets gewoon niet.
Maar hij begon toch zo te zweten tijdens het rijden, en de wedstrijden gingen ook nog volgen dus geschoren werd die toch.

Nu hadden wij de vorige eigenaar opgebeld met de vraag omons het geld terug te batalen, en hij kreeg de pony terug. Maar die ging hier natuurlijk niet mee akkoord.
Mijn vader heeft een kennis die advocaat is, dus wij hebben hem ingeschakeld.

Wij hadden ook geen paspoort, geen mutatiedocument, dus geen enkel bewijs dat het onze pony was.
Gelukkig hadden we wel op papier staan dat wij €xxxx hadden betaald voor de pony, met als vorige eigenaar ..., met dat imatriculatienummer, die leeftijd, dat geslacht, deze kenmerken,...
Met een mooie handtekening van de vorige eigenaar, en eentje van ons.
Ook stond er op dat papier dat we het boekje inclusief mutatiedocument binnen de week opgestuurd zou worden.
Helaas hebben we dit afgelopen vrijdag pas ontvangen.

Onze advocaat had dus geregeld dat als wij het paspoort (met mutatiedocument) afgelopen vrijdag niet hadden, dat de vorige eigenaar dan €100 per dag moest betalen tot de dag dat we het paspoort gekregen hadden.

Nu is dit dus ons verhaaltje in het kort.
6 april is de uitspraak in de rechtbank.
Het beste van alles: mijn zusje is enkele weken na aankoop op d'r knie gevallen en mag geen enkele vorm van sport doen tothet einde van de zomer.
Komt best goed uit nu omdat haar pony toch niet meer te rijden is :+

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 23:38

Ik vergeet het beste van allemaal: via dat mutatiedocument zijn we dus te weten gekomen dat de pony pas vanaf de datum 11.11.2011 in eigendom van de verkoper was.
En wij hebben de pony op 03.10.2011 gekocht, wat dus betekent dat hij een pony verkocht die niet van hem was.

parelliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:31

sommige pony's zijn even groot als een paard
dus pony of paard stelling maakt in principe niks uit als je op dit moment nog niet iets super groots zoekt
anders wordt het toch een paard
en er zitten vaak bij mij op de manege kinderen van 8 op hele grote paarden
dus zou lekker een paard kopen als ze nu al lange benen heeft

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 21:34

Sorry maar als je 1 post naaar boven kijkt zie je dat het echt niet meer nodig is.
Toch bedankt...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:38

Arme arme pony. Hoe komt zo'n beestje er toe om zo te doen?

MAar ik begrijp trouwens niet waarom een geschoren pony niet op de wei kan. Dan leg je toch gewoon een dek op? Het kan toch niet dat een pony niet op de wei kan? Ik begrijp dat stukje dus niet goed.

Of stond hij soms dag en nacht op de wei dat hij nu 's nachts opgestald werd?
Waar is de pony nu en hoe gaat het met hem? Ik hoop dat de knie van je zusje weer in orde komt. Knieen zijn rottige dingen om iets aan te krijgen. Daar blijf je vaak lang mee tobben.

Hoe lang is je zusje eigenlijk, dat jullie toch gekozen hebben voor een d pony?

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:57

Ja hij kwam overdag in de wei.
Nu staat die sinds enkele weken 24/7 op wei, en is weer rond en gezond aan het worden.
Ja ze loop er en bijna een jaar mee, maar eerst was het helemaal niet erg.
Ik weet niet precies hoelang ze juist is, maar uiteindelijk vond ze de kleine reeksjesbij de pony's toch leuker en geezelliger.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:48

Het is inderdaad leuker als 12 jarige bij de ponyclub te gaan waar leeftijdsgenoten zijn, i.p.v. bij een rijvereniging waar je de jongste bent.

JJenniferxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:55

Ik zou zeggen pony :+