buitenrijden is ook een kunst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 09:12

Ik ben altijd de oudste in het gezelschap en ik heb het etiket racemonster opgeplakt gekregen. dAt doet vermoeden dat ik altijd loop te racen buiten maar niets is minder waar. Maar die jongeren die met mij mee gaan durven niet zo hard en als ze dat een keer een beetje mee hebben gemaakt houden ze het voor gezien. EN nu ben en blijf ik dus een racemonster. Resultaat is dat ik voortaan liever met mannen buiten ga rijden dan met vrouwen. Dat zijn niet zo van die sch**tlijsters.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 10:31

Buitenrijden doe ik normaal wekelijks, nu bijna dagelijks. Na een peesblessure is het nog niet verstandig om in de zware bak te gaan dressuren, dus doen we dat lekker buiten op een hardere ondergrond.

Maar eerste voorwaarde blijft voor mij altijd dat ik mijn paard onder controle heb. Wel en sprintje trekken, nooit gerace waarbij ik het idee heb dat ik haar niet meer in kan houden.

Ik ben een dikke schijterd, wil altijd het idee houden dat ik kan ingrijpen als dit nodig is. maar ik vindt het ook niet meer dan normaal. Als je in volle rangalop de bocht om gaat en je komt daar op eens een kinderwagen tegen heb je een probleem.

Ik ga bijna altijd alleen naar buiten, en die van mij doet eigenlijk nooit een stap verkeerd. De tinker van mijn zusje daarintegen vindt het leuk om om de 100 meter op zij te springen in galop en draf. De enige reden dat ik dat niet erg vindt is dat dat beest zit al een huis. Kun je toch niet afvallen. Maar anders was ik er dus echt niet opgeklommen buiten.

Dressuurmuts en schijterd? zal best, maar ik leef graag nog langer dan vandaag

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:01

Desiree schreef:
EN nu ben en blijf ik dus een racemonster. Resultaat is dat ik voortaan liever met mannen buiten ga rijden dan met vrouwen. Dat zijn niet zo van die sch**tlijsters.

Ja daag Doei, doei mag ik effe inhaken !

Crossen en sch**tlijster heeft niets met elkaar te maken.
Crossen is niet nodig. Ik hoef mijn paard nooit in te houden, ik rijd altijd met lange teugel buiten. Waarom zou een paard het zo geweldig vinden om te crossen ? Als je van mening bent dat je paard het heerlijk vindt en dat het wel eens nodig is voor hem, dan praten we hier over 2 hele verschillende paarden, KLAAR !
Peru gallopeerd met mij in het bos aan een hele ruime teugel, oortjes altijd naar voren en geniet. Dat zie je aan het paard.
Met alle respect Desiree, maar jouw ene paard is niet zo rustig buiten, en wil wel graag onder je kont vandaan. Ieder zijn eigen hobby toch.
Maar nogmaals, Crossen heeft niets te maken met niet bang zijn.
Ik kan best op een hoger tempo galloperen, maar voor sommige is er geen middenweg helaas. En dan heb ik het over de ruiters die nauwelijks controle hebben over hun paard.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:02

laurae schreef:
Maar eerste voorwaarde blijft voor mij altijd dat ik mijn paard onder controle heb. Wel en sprintje trekken, nooit gerace waarbij ik het idee heb dat ik haar niet meer in kan houden.

Ben het helemaal met je eens. Rock-on, dudes!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:04

Desiree schreef:
niet zo van die sch**tlijsters.

Ik rij vrijwel altijd alleen, is wel zo lekker; heb ik alle aandacht voor mezelf en paard én dan kan ik ook optimaal van de natuur genieten.
Overigens vliegt mijn vrouw ook in derde galop tussen de olijfbomen door; soort vliegende dressuur?

Dat gezeur over buitenrijden gaat dus in de grond eígenlijk om sch**terigheid; een kínderwagen om de hoek???? Misschien heeft die mevrouw toch een olifant gekocht en staat zíj wel om de hoek, want áls.... als de hemel naar beneden valt zijn we allemaal dood!

Paardrijden is vooral dikke pret. Maak je niet zo druk over wat er allemaal zou kunnen gebeuren; geniet ervan OK dan!
Iedereen zijn eigen lol met zijn paard. Dressuur is niet het hoogste goed en een rengalop van een steenslaghelling af ook niet. Voor beíden is echter veel vaardigheid nodig en voor de laatste óók lef.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-09-03 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:07

Toch moet je mensen die niet buiten rijden, of niet graag buiten rijden ook in hun waarde laten vind ik. Ieder z'n hobby en mensen zijn nou eenmaal niet verplicht om te genieten van een buitenrit met een galopje.
Vind ik dan.
Ik rijd zelf wel heel graag buiten en doe dat ook al van kleins af aan, maar mij zal je bijvoorbeeld nooit een cross zien springen.
Is dat dan ook fout? Omdat ik het lef er niet voor heb?
Genieten kun je pas als je ergens helemaal achter staat, dus je kunt mensen niet opdringen dat ze moeten genieten, dat moet uit jezelf komen, en als dat met een buitenrit niet lukt, ga dan iets doen waar je je wel prettig bij voelt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:09

Citaat:
Misschien heeft die mevrouw toch een olifant gekocht en staat zíj wel om de hoek

als het een rose olifant is, is het Botervloot die om hoek staat, dan zou mijn Morrie toch wel ff flink van aan de hol gaan! Haha! Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:16

Cody schreef:
Omdat ik het lef er niet voor heb?
Genieten kun je pas als je ergens helemaal achter staat, dus je kunt mensen niet opdringen dat ze moeten genieten, dat moet uit jezelf komen, en als dat met een buitenrit niet lukt, ga dan iets doen waar je je wel prettig bij voelt.

Helemaal gelijk heb je Cody. Lekker in de bak blijven als je het gevoel hebt buiten te weinig onder controle te hebben en niemand moet harder gaan dan hij/zij durft, maar daar dan óók voor uit komen en niet roepen dat klassieke dressuur 'the begin and end of all' is.

Ik 'cross' dus wel en heb daar dikke pret in.
Laat ik daarbij nog wel wat relatieveren: de snelheid van een paard op top tussen de bomen door of een helling af vind ik niet zo harig, want ik rij vergelijkbare routes met makkelijk de dubbele snelheid op mijn noppenfiets.
Ik heb niet bijster veel ervaring en nog nooit meegemaakt dat ik het idee had de beel niet in de hand te hebben. OK, er gaat wel een wat fout, maar ongelukken gebeuren. Mijn paard(en) kan ik altijd sturen en of afremmen. Stap echter NIET op Nanouk van de buurvrouw, want als die in galop gaat, wordt dat vanzelf een derder rengalop die eindigt bij het hek van zijn wei, wáár die galop ook begint. Ik wéét dat ik die niet de baas kan en toch niet kan laten dat te proberen, dus ik stap er niet op.

Nogmaals: veel plezier!
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 16-09-03 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 11:23

Sando"]
[Ja daag Doei, doei mag ik effe inhaken !
.
[/quote]
uiteraard.

[quote="Sando"]
[
Crossen en sch**tlijster heeft niets met elkaar te maken.
.
[/quote]
Maar ik GA niet altijd crossen. omdat iones daar niet altijd zin in heeft en als hij geen zin heeft hoeft hij niet. Hij mag geheel zelf zijn tempo bepalen, ik ga niet jagen, NOOIT. MAar ik heb de naam dat ik ALTIJD cros, dat weet je. En je weet ook dat ik dat lang niet altijd doe. De zaterdag op de veluwe was eigenlijk weer de eerste keer dat we zo hard gegaan zijn sinds lange, lange tijd. Want ik pas me wel aan bij degenen die meegaan hoor. Hoe vaak hebben we gecrost dat jij erbij was? volgens mij nooit. Of wel? Jij was toch ook nooit bang om met mij mee naar buiten te gaan? EN je leeft nog steeds! en je paard ook! Haha!

[quote="Sando"]
[
Crossen is niet nodig. Ik hoef mijn paard nooit in te houden, ik rijd altijd met lange teugel buiten. Waarom zou een paard het zo geweldig vinden om te crossen ? Als je van mening bent dat je paard het heerlijk vindt en dat het wel eens nodig is voor hem, dan praten we hier over 2 hele verschillende paarden, KLAAR !
.
[/quote]
Ik denk dat de meeste paarden het wel eens leuk vinden om het te doen. MAar je moet het lang niet altijd doen als je buiten gaat rijden want je kweekt al snel een behoefte hiermee en op een gegeven moment willen ze niet anders meer. Iones vindt het de ene keer leuk om rustiger te gaan, en de andere keer wil hij de sokken er in zetten. Hij is een verstandig paard dat zich door een ander niet snel op laat kloten. Hij bepaalt zelf zijn tempo al naar gelang hoe hij zich voelt.

[quote="Sando"]
[
Peru gallopeerd met mij in het bos aan een hele ruime teugel, oortjes altijd naar voren en geniet. Dat zie je aan het paard.
.
[/quote]
Iones kan dat ook, ondanks dat hij mijn paard is! Haha!

[quote="Sando schreef:
[
Met alle respect Desiree, maar jouw ene paard is niet zo rustig buiten, en wil wel graag onder je kont vandaan..
[/quote]

Klopt. Paddy is jagerig, vluchterig. En TOCH kan ik haar terughouden (als er niet een of andere gek voor mij zit die onder mijn neus wegspuit, je weet wel wie ik bedoel). Afgelopen zondag nog ondervonden. De eerste keer voorop en ik kon haar toch weer terugkrijgen (ja, we galoppeerden wel over de gehele breedte van het pad, van links naar rechts, dus de afstand min of meer 2x Haha! omdat er links en rechts kabouters zaten, maar ze kwam toch terug! De 2e keer bleef ik met haar achter iones en dan gaat alles zoals het hoort.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:28

Volgens mij begrijp je mij verkeerd Huertecilla, ik bedoelde met crossen bv eventing. Crossen in de bossen doe ik zelf ook Lachen Zij het inderdaad met beleid zodat ik de controle houd, maar dat betekent niet dat het altijd langzaam moet. Ben juist een buitenrijder ipv dressuurrijder, dus ik denk dat je mijn woorden verkeerd begrepen hebt.

Rest ben ik ook wel met je eens, maar ik heb eigenlijk niemand dat horen roepen in dit topic.
Er zijn zelfs zat mensen die toegeven dat ze buitenrijden niet leuk of eng vinden, maar roepen ook zeker niet dat buitenrijden niks voorstelt volgens mij.

Volgens mij gaat het gewoon om respect hebben voor elkaars discipline.
De een is goed in dressuur, de ander kan met praktisch elk paard een buitenrit maken, de ander is een goede springer, enz enz.
Zo heeft iedereen zijn eigen kwaliteiten.

Ik snap de opzet van dit topic wel, omdat er vaak kleinerend over buitenrijden gesproken wordt, zo van, als je niet kunt springen of dressuurrijden, dan kan je altijd nog een buitenritje maken, omdat elke idioot dat kan, maar dat is dus niet zo volgens de topicstarter en daar ben ik het helemaal mee eens.

Ook buitenrijden vergt weer speciale kwaliteiten, die je misschien voor dressuur weer niet nodig hebt. Of je dus een goede ruiter bent, kan je zo niet bepalen, want je hebt overal andere kwaliteiten voor nodig.
Dus om een superruiter te zijn kan je alle disciplines denk ik Lachen
Laatst bijgewerkt door Cody op 16-09-03 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:30

Huertecilla"]

Helemaal gelijk heb je Cody. Lekker in de bak blijven als je het gevoel hebt buiten te weinig onder controle te hebben en niemand moet harder gaan dan hij/zij durft, maar daar dan óók voor uit komen en niet roepen dat klassieke dressuur 'the begin and end of all' is.
[/quote]

spijt me maar dat vind ik echt banketstaaf. Ik ben een zeer fanatiek wedstrijdruiter, en train dan ook 95 % van de tijd in de bak. Voor mij is het dressuurgericht trainen van je paard het uitgangspunt om hem gezond, fit en capabel voor zijn werk te maken. Hieronder een stukje over wat ik onder dressuurmatig trainen met een bepaald einddoel versta:

[quote="Lielle schreef:
dressuur:
het zo elegant en ongedwongen mogelijk uitvoeren van oefeningen door ruiter en paard.

dressuurmatige arbeid(in het Engels flatwork): het trainen en scholen van een paard zodat hij de aan hem gestelde eisen steeds eenvoudiger kan vervullen.

het verschil is dus dat dressuur echt gaat om dat plaatje en dressuurmatige arbeid het werk is dat je doet om dat plaatje (of een springparcours, endurance rit, reining proef) te kunnen uitvoeren.

Ht onderscheid tussen dressuur (is apenpakkie, keertwending) en dressuurmatige training (is schakelen, sterker maken, reactie op de hulpen).

dressuurmatige training met doel dressuur: flitsend aan de hulpen, constante aanleuning, soepel en buigzaam naar beide kanten. einddoel is een opgericht paard dat dansend door de ring gaat. Een dressuurpaard moet zich willen laten pesten Haha!

dressuurmatige training met doel springen: flitsend aan de hulpen, meedenken, soepel en buigzaam naar beide kanten. Einddoel is een snel reagerend paard dat de ruiter ook eens redt als het nodig is. Houding is minder belangrijk, kunnen verlengen en verkorten is essentieel. Een springpaard moet vooral handig zijn.

dressuurmatige training met doel SGW: vergelijkbaar met een springpaard, alleen moet een crosspaard nog meer lef hebben voor rare dingen.

dressuurmatige training met doel endurance: (ben geen endurance ruiter maar zo kijk ik er tegenaan) Ontspannen, rechtgericht met een goed gebruik van rugspieren en gehoorzaam. Een endurance paard moet gemakkelijk lange afstanden kunnen afleggen (*duh*) zonder fysieke problemen. Training is dan ook gericht op het zorgen dat er geen fysieke belemmeringen zijn, en uiteraard het opbouwen van conditie.

Dus voor mij is de klassieke dressuurMATIGE TRAINING inderdaad 'the begin and end of all' omdat ik graag mijn paard over 10 jaar ook nog heb (en we hebben er een van 26 die zijn hele leven in de sport heeft gelopen, zie mijn profiel -> Trammelant). Maar ik rijd met heel veel liefde buiten (niet al te vaak want dat vind ik dus SAAI met hoofdletters), start SGW en springen en heb ook volbloeden voor de renbaan gereden dus je moet niet komen aanzetten dat ik bang ben.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:32

Ja, jij weet best wat er begeurd is toen ik voor de allereerste keer met Peru naar buiten ging met hou. Dat hoef ik hier niet te herhalen.
Jij hebt idd een sticker opgeplakt gekregen met crossen. Ik weet ook wel dat Iones braaf is, maar als een paard niet zo nodig hoeft, waarom zou ik. Bovendien vind ik het soms niet eens verantwoord.

Maar goed, al met al, Dressuuruiters zijn niet per definitie sch**ijlijster.
maar de sch**tlijsters zijn wel vaak de dressuurruiters.
En toch blijf ik erbij dat crossen niets met lef te maken heeft. Voor mij althans niet. Controle is zoooo belangrijk.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:32

Wordt zo ondertussen wel benieuwd naar de 'harige' ritten, 'harige' paarden en 'harige' bergen van Huertecilla Knipoog. Lijkt me dat je daar vooral in het voorjaar een hele trui van kunt breien Haha! .

Hier is niet zoveel haar (wel zeewater Tong uitsteken).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:36

crossen heeft ook met lef te maken, veel dressuurruiters denken dat ze geen controle meer hebben als het paard harder gaat dan een middengalop. Als je dat nog nooit hebt meegemaakt, voelt het idd spannend. Maar ik ken veel (te veel?) dressuurruiters die beweren dat hun paard springen/buitenrijden/stoelendans (noem maar op) niet leuk vindt (of niet kan!) terwijl ze het in feite zelf niet leuk vinden/kunnen. Niets mis mee, maar dan houd je dus jezelf goed voor de gek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:37

Even terug naar de essentie van het topic:

Huertecilla schreef:
Paardrijden is vooral dikke pret. Maak je niet zo druk over wat er allemaal zou kunnen gebeuren; geniet ervan OK dan!
Iedereen zijn eigen lol met zijn paard. Dressuur is niet het hoogste goed en een rengalop van een steenslaghelling af ook niet. Voor beíden is echter veel vaardigheid nodig en voor de laatste óók lef.

Je hebt helemaal gelijk Cody. Een goede ruiter is een veelzijdige ruiter.
Voor míj is paardrijden genieten, doe ik met 'lol' als doel en ík geniet het meeste in de wijde wereld daar buiten. Daar vind ik vaak meer dan uitdaging genoeg en ja, ik vind goed buitenrijden een kunst. Net als dressur, springen, mennen en...

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:38

Dat ben ik dan 100% met je eens Lachen
Ik viel alleen even over de toon waarop gepraat werd over mensen die niet willen buitenrijden, want ik vind dat dat net zo goed hun goed recht is, maar dat schrijf jij in deze reactie ook Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:40

Apple schreef:
Wordt zo ondertussen wel benieuwd naar de 'harige' ritten, 'harige' paarden en 'harige' bergen van Huertecilla Knipoog. Lijkt me dat je daar vooral in het voorjaar een hele trui van kunt breien Haha! .

Zie ITP: Andalusisch Paardenfeest.
Die harige miep naast me is mijn lief.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:40

Lielle schreef:
crossen heeft ook met lef te maken, veel dressuurruiters denken dat ze geen controle meer hebben als het paard harder gaat dan een middengalop.

ja, maar crossen is een onderdeel van buitenrijden.
Het ging ook voornamelijk over buitenrijden.
Dressuurruiters zijn zelden buiten te vinden.
Crossen is er een onderdeel van, en ik vind dat ieder voor zich moet weten of dat hij/ zij dat prettig vindt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:41

ik denk dat wij het niet oneens zijn, maar heb je wel eens op een fijn dressuurmatig afgericht paard buiten gereden? Geef mij die maar ipv een echte crosspony, rijdt veel comfortabeler!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:43

Sando, voor mij is crossen niet per se een onderdeel van buitenrijden. Ik heb regelmatig heerlijke wandelritjes gemaakt, is ook genieten.

sando schreef:
Crossen is er een onderdeel van, en ik vind dat ieder voor zich moet weten of dat hij/ zij dat prettig vindt.

tuurlijk, maar geldt dat niet voor alle takken van paardensport.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 11:44

Lielle schreef:
crossen heeft ook met lef te maken, veel dressuurruiters denken dat ze geen controle meer hebben als het paard harder gaat dan een middengalop.

inderdaad. Terwijl ze die controle best zouden hebben. MAar dat weten ze niet, daar komen ze namelijk nooit achter want ze proberen het niet. Daar missen ze het lef voor.

Maar goed, als je zelf geen behoefte hebt aan crossen omdat het je niet kan bekoren is het weer een ander verhaal.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:44

Apple schreef:

Joh, dat is gewoon Harry's horse Extreme duivel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 11:47

Verrek, wist niet dat Huertecilla en harrys horse een en dezelfde waren! *LOL*

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:47

Hairy's Horse Haha!

Inderdaad ben ik het er wel mee eens dat buitenrijden niet altijd crossen betekent, ik heb meer buitenritten gemaakt zonder een knoertharde galop dan ritten mèt.
Misschien dat sommige mensen dan een verkeerd beeld hebben van buitenrijden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 11:49

Cody schreef:
ik heb meer buitenritten gemaakt zonder een knoertharde galop dan ritten mèt.
.

Ik ook!!!!!!!!!!!!! maar veel mensen weten dat niet, die denken dat het altijd crossen met mij is.