Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Missmoonie86 schreef:nine1987 schreef:
Mijn moppie wordt komend jaar 22 en ik rijd haar nog elke dag..Sterker nog, volgende zomer staat t eerste B-proefje gepland
IK zag je berichtje hier staan en mijn paard wordt volgend jaar ook 22. Ik heb dit jaar eerste b-proefje met hem gehad.. En hij had er echt plezier in.. Ook doen we nog elke week mee in de springles en dan lijkt hij echt een 4jarige.. Nog zoooo Hyper actief hihi.
Ik rijd hem 4dagen in de week 2x in de week longeren en 1 dag rustdag

roxy_ZharaX schreef:dat is wel heel slecht voor hun spieren en gewrichten op die leefdtijd nog zoveel rijden en springen al helemaal laat ze gezellig oud worden op de weide met af en toe een wandeling
Inmiddels is hij bijna 31 en nu wel echt met pensioen, maar meer omdat ik te groot werd. Hij vond het altijd nog heerlijk om wat te doen, rust roest hoor! met begin 20 hoeft een paard echt nog niet bejaard-oud te zijn hoor!
Je moet gewoon per paard kijken maar er zijn er genoeg die nog heel wat aankunnen en een b-proefje stelt echt niks voor. Het is ook juist goed om nog vaak te rijden, je moet alleen niet te lang rijden en goed kijken wat het paard aangeeft. maar zeker bij oudjes geldt dat rust roest en je dus beter dagelijks 20 minuten kan rijden dan 2 keer in de week een uur, dat is veel slechter! Als je vaker kort rijd worden ze niet stijf (stilstaan is dus pas echt slecht voor hun spieren) en als ze een keer stijf zijn dan blijft dat ook... Ilsemarie schreef:roxy_ZharaX schreef:dat is wel heel slecht voor hun spieren en gewrichten op die leefdtijd nog zoveel rijden en springen al helemaal laat ze gezellig oud worden op de weide met af en toe een wandeling
Waarom is dat slecht dan?
ik reed met mijn pony met 26 nog Z1 dressuur, we reden altijd maar 1 proef maar hij vond het nog helemaal geweldig en het kon hem 's ochtends niet snel genoeg gaan om naar wedstrijd te gaan! Uitgestrekte galop in de 20x60 baan was overigens zijn favoriete onderdeel, lekker hardInmiddels is hij bijna 31 en nu wel echt met pensioen, maar meer omdat ik te groot werd. Hij vond het altijd nog heerlijk om wat te doen, rust roest hoor! met begin 20 hoeft een paard echt nog niet bejaard-oud te zijn hoor!
Je moet gewoon per paard kijken maar er zijn er genoeg die nog heel wat aankunnen en een b-proefje stelt echt niks voor. Het is ook juist goed om nog vaak te rijden, je moet alleen niet te lang rijden en goed kijken wat het paard aangeeft. maar zeker bij oudjes geldt dat rust roest en je dus beter dagelijks 20 minuten kan rijden dan 2 keer in de week een uur, dat is veel slechter! Als je vaker kort rijd worden ze niet stijf (stilstaan is dus pas echt slecht voor hun spieren) en als ze een keer stijf zijn dan blijft dat ook...
Fijn dat je er net zo over denkt als ik. Die van mij is net een jonge knul in een wat oudere verpakking. Heerlijk om zo'n paard nog zo gelukkig te zien
Ilsemarie schreef:roxy_ZharaX schreef:dat is wel heel slecht voor hun spieren en gewrichten op die leefdtijd nog zoveel rijden en springen al helemaal laat ze gezellig oud worden op de weide met af en toe een wandeling
Waarom is dat slecht dan?
ik reed met mijn pony met 26 nog Z1 dressuur, we reden altijd maar 1 proef maar hij vond het nog helemaal geweldig en het kon hem 's ochtends niet snel genoeg gaan om naar wedstrijd te gaan! Uitgestrekte galop in de 20x60 baan was overigens zijn favoriete onderdeel, lekker hardInmiddels is hij bijna 31 en nu wel echt met pensioen, maar meer omdat ik te groot werd. Hij vond het altijd nog heerlijk om wat te doen, rust roest hoor! met begin 20 hoeft een paard echt nog niet bejaard-oud te zijn hoor!
Je moet gewoon per paard kijken maar er zijn er genoeg die nog heel wat aankunnen en een b-proefje stelt echt niks voor. Het is ook juist goed om nog vaak te rijden, je moet alleen niet te lang rijden en goed kijken wat het paard aangeeft. maar zeker bij oudjes geldt dat rust roest en je dus beter dagelijks 20 minuten kan rijden dan 2 keer in de week een uur, dat is veel slechter! Als je vaker kort rijd worden ze niet stijf (stilstaan is dus pas echt slecht voor hun spieren) en als ze een keer stijf zijn dan blijft dat ook...