Oudste paard van nederland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TheJokerr

Re: Oudste paard van nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 16:29

mijn oude oma regina gaat dit jaar voor de 34! :D

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:25

Missmoonie86 schreef:
nine1987 schreef:
Afbeelding
Mijn moppie wordt komend jaar 22 en ik rijd haar nog elke dag.. :D Sterker nog, volgende zomer staat t eerste B-proefje gepland :P

IK zag je berichtje hier staan en mijn paard wordt volgend jaar ook 22. Ik heb dit jaar eerste b-proefje met hem gehad.. En hij had er echt plezier in.. Ook doen we nog elke week mee in de springles en dan lijkt hij echt een 4jarige.. Nog zoooo Hyper actief hihi.
Ik rijd hem 4dagen in de week 2x in de week longeren en 1 dag rustdag

dat is wel heel slecht voor hun spieren en gewrichten op die leefdtijd nog zoveel rijden en springen al helemaal laat ze gezellig oud worden op de weide met af en toe een wandeling

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:31

Iedere dag rijden kan echt geen kwaad hoor. De vraag is alleen hoeland houden ze het nog vol? Maar dat geven ze zelf wel aan en als je paard op zo een leeftijd is kan je dat nou een maal van de een op de andere dag verwachten.

Snisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:33

Dat is al een behoorlijke leedtijd.
Ik ken een paardje die is 34 ;) ...

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:27

het oudste paard wat ik ken is nu zo'n 38 jaartjes!
een shetland pony die nog af en toe (héel af en toe) met een klein meisje een rondje loopt. ;)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:55

@roxy_ZharaX

Slecht voor de spieren en de gewrichten? Laat ze lekker in de wei staan.... Ik rijd zelf een schimmel van 21 jaar. En ja, ook nog dressuurwedstrijden. We springen 1x per 2 weken mee in de springles. Echt geen meter meer, maar mijnheer vindt het geweldig. En juist de beweging is goed voor deze oldtimertjes. De spieren en gewrichten blijven lekker soepel en ze blijven fris in de kop. Als ik die van mij op de wei gooi, denk ik dat ie het geen jaar uithoudt. Hij zal stram en stijf worden en zich stierlijk vervelen. Nee, mensen met oldtimertjes, lekker mee aan werk blijven met altijd in je achterhoofd rekening houden met de mogelijke beperkingen. Ik moest dit gewoon even kwijt...

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:40

Rust roest, dat zeg ik ook altijd! Dat betekent niet dat je het alleruiterste van je paard moet vragen, maar een rustig ritje maak ik ook nog afentoe met mijn oudje. (En hij wordt over 2 maanden alweer 30 :))

alexmeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:46

Il00n__ schreef:
Ahhhhhh Mieke!! Wat een schattige oude oma:P

haha dankje ! Ze is zo'n schatje ! xxx

alexmeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:49

Even inpikken, rust roest inderdaad, laat die oudjes maar wat beweging krijgen !
Goed voor ze , want als ze lang op stal staan beginnen ze stijf te worden.
ken een paard loopt elke week in manegelesjes (enkel stap en draf) en is 26 ofzo !
Maar het paard heeft er deugd van xxx

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:52

ik hoop echt dat mijn paardjes ook zo lekker oud worden :)
de ene word volgende zomer 16 en de andere is 9 dus ze gaan hopelijk beide nog wel een tijdje mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:10

Ik werk op een boerderij en daar staat een welsh kruizing dit jaar 41 wordt :)
Je merkt wel dat ze ouder wordt. Ze weet dan plotseling de weg naar het weiland niet meer, of blijft maar uit de emmer likken in de hoop nog wat slobber uit de bodem te kunnen likken :P
het is verder echt een schat!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:38

roxy_ZharaX schreef:
dat is wel heel slecht voor hun spieren en gewrichten op die leefdtijd nog zoveel rijden en springen al helemaal laat ze gezellig oud worden op de weide met af en toe een wandeling

Waarom is dat slecht dan?
ik reed met mijn pony met 26 nog Z1 dressuur, we reden altijd maar 1 proef maar hij vond het nog helemaal geweldig en het kon hem 's ochtends niet snel genoeg gaan om naar wedstrijd te gaan! Uitgestrekte galop in de 20x60 baan was overigens zijn favoriete onderdeel, lekker hard ;) Inmiddels is hij bijna 31 en nu wel echt met pensioen, maar meer omdat ik te groot werd. Hij vond het altijd nog heerlijk om wat te doen, rust roest hoor! met begin 20 hoeft een paard echt nog niet bejaard-oud te zijn hoor! :n Je moet gewoon per paard kijken maar er zijn er genoeg die nog heel wat aankunnen en een b-proefje stelt echt niks voor. Het is ook juist goed om nog vaak te rijden, je moet alleen niet te lang rijden en goed kijken wat het paard aangeeft. maar zeker bij oudjes geldt dat rust roest en je dus beter dagelijks 20 minuten kan rijden dan 2 keer in de week een uur, dat is veel slechter! Als je vaker kort rijd worden ze niet stijf (stilstaan is dus pas echt slecht voor hun spieren) en als ze een keer stijf zijn dan blijft dat ook...

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:35

Ilsemarie schreef:
roxy_ZharaX schreef:

ik reed met mijn pony met 26 nog Z1 dressuur, we reden altijd maar 1 proef maar hij vond het nog helemaal geweldig en het kon hem 's ochtends niet snel genoeg gaan om naar wedstrijd te gaan! Uitgestrekte galop in de 20x60 baan was overigens zijn favoriete onderdeel, lekker hard ;) Inmiddels is hij bijna 31 en nu wel echt met pensioen, maar meer omdat ik te groot werd. Hij vond het altijd nog heerlijk om wat te doen, rust roest hoor! met begin 20 hoeft een paard echt nog niet bejaard-oud te zijn hoor! :n Je moet gewoon per paard kijken maar er zijn er genoeg die nog heel wat aankunnen en een b-proefje stelt echt niks voor. Het is ook juist goed om nog vaak te rijden, je moet alleen niet te lang rijden en goed kijken wat het paard aangeeft. maar zeker bij oudjes geldt dat rust roest en je dus beter dagelijks 20 minuten kan rijden dan 2 keer in de week een uur, dat is veel slechter! Als je vaker kort rijd worden ze niet stijf (stilstaan is dus pas echt slecht voor hun spieren) en als ze een keer stijf zijn dan blijft dat ook...

_/-\o_ Fijn dat je er net zo over denkt als ik. Die van mij is net een jonge knul in een wat oudere verpakking. Heerlijk om zo'n paard nog zo gelukkig te zien *D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:03

ben ik ook mee eens:rust roest(tenzij ze atrose of iets degelijks hebben dat het echt niet meer kan)
kijk eens in soest enz...oude manege paarden/ponys ze lopen dagelijks hun rondje op maneges ,sommige komen daar en....klaar met ze in korte tijd

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:33

Die van mij wordt dit jaar 31....... En ik heb haar alweer 18 jaar.

Ze geniet heerlijk van haar pensioen.

Afbeelding

Groetjes Mirjam

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:34

Die ziet er ook nog goed uit zeg! :D

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:56

Volgende heb ik gevonden:

Heel bijzonder was Elsje, die jarenlang de ponytram van de dierentuin in Amersfoort had getrokken en pas op haar 50ste jaar is overleden, het oudste paard van Nederland.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:42

Ilsemarie schreef:
roxy_ZharaX schreef:

Juist dat vind ik ook! Ik liep ook nog iedere dag een rondje met mijn Trekpaard anders was ze echt niet de oudste van Nederland geworden! Je merkte wel dat ze in de winter heel wat stijver werd maar dat is niet gek op en een leeftijd, maar nu kan mijn meisje zonder pijn verder maar niet hier.

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:39

na aanleiding van een eerder bericht in dit forum
wou ik even mededelen

dat Trappel op 14 januari 2011 na hevige darm verstoppingen helaas van ons is heengegaan
zij heeft iig de leeftijd van +35 breikt (wij weten niet haar exacte leeftijd)

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:41

jannetta1986 schreef:
na aanleiding van een eerder bericht in dit forum
wou ik even mededelen

dat Trappel op 14 januari 2011 na hevige darm verstoppingen helaas van ons is heengegaan
zij heeft iig de leeftijd van +35 breikt (wij weten niet haar exacte leeftijd)

Ow ;( Gecondoleert met dit grote verlies Y;(

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:49

ze heeft een mooie leeftijd bereikt Y;(
sterkte ermee :(:)

dit is mijn pony, niet zo heel oud, maar oud genoeg voor dit topic. ;)
ze word in juli 20.
en inderdaad, rust roest.
rijd bijna elke dag op haar.
springen, rustig tuffen, dressuur rijden, crossen door het bos.

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ORL73YF3.jpg

nogmaals, sterkte :(:)

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:03

lekker blijven doen
met stil zetten worden ze alleen maar ongelukkig
ik heb zelf niet heel veel moeite met het verlies van trappel (maar bedankt voor jullie medeleven)
ze was 1 van onze manege pony,s en liep dagelijks nog in de les
voor de kinderen is dit verlies dus veel groter
ook omdat er van het zomer al 2 pony,s waren heen gegaan 1 aan Cussing en 1 aan ouderdom

maar bedankt voor jullie lieve reacties
en jokenicky wees maar erg trots en zuinig op je paardje :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:59

sterkte met het verlies van trappel |( ,denk met plezier terug aan de leuke momenten :D

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:21

ik ken een paard van ook in de 30 en die rijd nog gezellig mee met manege lessen spring ook nog! :D

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:34

jannetta1986 schreef:
en jokenicky wees maar erg trots en zuinig op je paardje :)

ach.. wat sneu voor die kinderen :(:)
bedankt ;)