mag een hoefsmid je paard schoppen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:01

Maggot schreef:
hutch84 schreef:
heb een jong paard gezien die mijn hoefsmit aan zijn rug vel op tilde

Dat is niet grappig!

* proest het uit*

:?

Sorry, vind het een weinig zinvolle bijdrage als eerste post := ....

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:06

Ik ben daar denk ik heel tuttig in.

Als een paard gericht trapt... Ok... Ik bedoel als mijn pony een keer naar me trapt, dan krijgt ie ook een klap. Maar sommige hoefsmeden hebben gewoon geen geduld... Als een pony niet stilstaat, schreeuwen, aan het touw gaan rukken etc. En sommige zijn ook gewoon te lomp. Gelukkig nooit meegemaakt :$ Denk dat ik in staat zou zijn om de hoefsmid zelf te gaan schoppen dan als het onterecht is. Wordt mijn beestje alleen onzekerder van dus dat moet ik niet hebben.

Met de hoefsmid is mijn pony gelukkig heel braaf. Met de DA wat minder, die heeft hem wel getrapt... Beest kreeg een enting en sprong van schrik achteruit, toen werd die DA boos. Nu gelukkig een andere DA die gewoon rustig is en gewoon geduld heeft ook al stelt het beestje zich aan (deels is ook aanstellerij, maar het kan een beetje een stresskipje zijn).

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:08

hier ook eens gehad....
Mijn pony was een maand of 14 en net een paar keer bij de smid geweest... ik moest helaas werken dus liet toen vriendlief er naar toe gaan...
Maar de hoefsmid vond haar wild en zette de praam erop... Nou ja ik was zo boos achteraf... het is een jong paardje en moest nog veel leren... Die heb ik niet meer gezien ;)

Daarna toen ze 2-2 1/2 jaar was kwam ze op stal en kreeg ze een andere smid (na een paar keer een ander gehad te hebben).
De eerste keer dat hij haar kapte wilde ze ook niet echt en haalde gericht uit naar hem... maar de hoefsmid was voorbereid en tikte haar voor ze haar eigen voet op de grond kon zetten onder haar billen... maar je had haar hoofdje moeten zien :D ... de gedachte van haar kon ik raden. zo van hoe kan het dat ik nu de pijn voel en mijn eigen been nog niet op de grond staat... daarna heeft ze het niet meer gedaan en voorals nog is ze lief bij de smid (heb inmiddels weer een ander ivm verhuizing)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:11

Anoeska schreef:
Precies! De gemiddelde smid zit de hele dag door in de paarden, terwijl de meeste eigenaren na tig jaar manege eens een paard hebben gekocht. Die ze dan behandelen als een porseleinen pop.
Ik ben helemaal niet voor het in elkaar trappen van een bang paard. Maar ook voor een bang paard is duidelijkheid heel belangrijk. 1 welgemikte skup op het juiste moment geeft duidelijkheid. Paard weet wat wel en niet kan. Klaar!

Precies! Daar ben ik het helemaal mee eens.

En verder zeggen mensen dan liever de schop zelf uit te delen, ik vraag me af hoe je snel genoeg wil zijn. De hoefsmid staat half onder je paard en kan zo een trap uitdelen. Jij moet van voor naast het paard komen en dan de hoefsmid omzeilen terwijl je een trap geeft. Dan is het al te laat, en bovendien te omslachtig. Laat een hoefsmid zijn werk doen.

En de paardeneigenaren die er niet tegen konden dat hun hoefsmid zo reageerden: dan hadden jullie dus je paarden beter moeten opvoeden. Als een paard nog geen voetje geven en Om kent, oefen dat dan voordat je je hoefsmid erbij haalt. Het vak brengt al risico's genoeg met zich mee, laten we dan alsjeblieft voor het welzijn van de hoefsmid zorgen dat onze paarden zo braaf mogelijk staan.

Maylee, wat een onzin. Dus vanwege een praam mocht hij niet meer komen? :+
Een praam werkt rustgevend, en je hoefsmid kan dat beter uit voorzorg doen dan wanneer het paard hem spacet, want dan helpt het niet meer.
Zeker met een jong paard kan een praam heel goede uitkomst bieden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:12

Pff ik ben blij dat ik geen hoefsmid ben zeg... :+

Phrono

Ik weet het niet, ik vind het nogal dubbel. Als het een gemeen/ dominant paard betreft, oke, maar dan vind ik altijd nog dat de eigenaar dit moet corrigeren en niet de smid. Tuurlijk staat de veiligheid van de smid voorop, maar toch worden er vaak schoppen uitgedeeld die naar mijn mening niet terecht zijn.

Mijn hoefsmid is de rust zelve en mijn merrie is zo mak als een lammetje bij hem. Ik geloof nooit dat hij een paard een schop zal verkopen, en andersom zal mijn merrie het ook niet doen.

kamsel

Wat is er mis met een praam?
Als het zonder dus blijkbaar niet makkelijk gaat is het vele malen rustiger en vriendelijker dan gehannus zonder..
Mijn paard heeft gewoon een kop (net als ik trouwens), maar dat zal het verschil al wel zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:16

Tja, ik wil dus geen geschop en ook geen praam. :n
Ik zie een praam toch als dwangmiddel en daarbij, is het ook totaal niet nodig bij mijn paard, dusssss.......... ;)
En bij vele paarden waar ze wel een praam opzetten, is een stukje vertrouwen geven vaak ook een oplossing.
Maar ja, daar heeft men het geduld niet voor blijkbaar. Wat ben ik toch blij met mijn NBer, dat realiseer ik me des te meer eigenlijk. :D

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:18

Ik ben wat dat betreft heel makkelijk ;
De eerste de beste die naar mijn paard zou uithalen is bij mij aan de beurt .

Natuurlijk hoort een paard niet te trappen , dat ten eerste . Maar ik zou het zeer zeker niet waarderen als iemand zoals mijn hoefsmid haar een trap terug zou geven .
Er zijn andere manieren om het op te lossen .

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:20

Twiggy er zijn andere karaktertjes dan jouw paard :o
Ook onopgevoede of gewoon lastige duvels zullen moeten worden bekapt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:21

Eigenlijk zou de hoefsmid die (bijna) getrapt wordt door een paard natuurlijk de eigenaar een schop onder de billen moeten verkopen. Die had het paard beter moeten opvoeden :D

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:21

Twiggy2008 schreef:
Maar ja, daar heeft men het geduld niet voor blijkbaar. Wat ben ik toch blij met mijn NBer, dat realiseer ik me des te meer eigenlijk. :D

Mijn smid is geen NBer, maar wel heel lief en geduldig met de paarden :j .

*SannexRebel, hoe zou jij het dan oplossen als je paard de hoefsmid trappen verkoopt :) ?
Anoeska schreef:
Eigenlijk zou de hoefsmid die (bijna) getrapt wordt door een paard natuurlijk de eigenaar een schop onder de billen moeten verkopen. Die had het paard beter moeten opvoeden :D

:')
Laatst bijgewerkt door Sterre op 27-09-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:22

En wat zijn die andere manieren? :)
Ik laat me toch echt niet slaan door een paard, ook niet annermans paard.

Mijn paarden van 0-26 hebben ook geen praam of schop nodig. Maar mocht dit nodig blijken mag mijn hoefsmid die zeker uitdelen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:22

SannexRebel, andere manieren om het op te lossen oftewel dat gedrag af te leren/voorkomen had JIJ als eigenaar al veel eerder moeten doen. Dan had het paard het namelijk niet in z'n hoofd gehaald om uit te halen naar de smid ;).

En als eigenaar straffen ipv de smid werkt niet zoals ik aanhaalde in mijn eerdere post.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:24

bijdehandje1 schreef:
Twiggy er zijn andere karaktertjes dan jouw paard :o
Ook onopgevoede of gewoon lastige duvels zullen moeten worden bekapt.

Daar heb ik al eerder op geantwoord. :)
Daarbij heb ik met meerdere paarden in mijn leven te maken gehad dan de mijne (heb nu alleen maar tijd voor mijn eigen paard). ;)
Bij het jonge paard van een vriendin bleek dat het beestje totaal verkeerd was benaderd door een vorige hoefsmid, waardoor ze nu helemaal haar benen niet meer wilde geven. Was echt een hoop gedoe, kan ik je vertellen. Ze hebben gewoon geoefend en als de smid kwam, plande hij wat meer tijd in. Nu gaat het voorbeeldig. Niks geen praam en gedoe. Zo los je problemen echt op, zo zie ik het. Het is gewoon een andere benadering. Snap je de nuance?

Sterre, gelukkig zijn er ook geduldige hoefsmeden, ik ken ze ook, hoor. Maar ook een hoop niet, helaas. :\

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:26

"Lieve Black Beauty van me, zou je alsjeblieft al je voetjes weer op de grond willen zetten?" :o

Klinkt lief, maar ik denk niet, dat het werkt :Y)

Twiggy, een paard die geen voeten wil geven, is toch iets anders dan een paard, wat de smid blauw slaat.
Ik denk, dat de meesten hier wel met meerdere paarden te maken hebben, of hebben gehad :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:31

bijdehandje1 schreef:
"Lieve Black Beauty van me, zou je alsjeblieft al je voetjes weer op de grond willen zetten?" :o

Klinkt lief, maar ik denk niet, dat het werkt :Y)

Twiggy, een paard die geen voeten wil geven, is toch iets anders dan een paard, wat de smid blauw slaat.
Ik denk, dat de meesten hier wel met meerdere paarden te maken hebben, of hebben gehad :o

Jij doet je naam eer aan :+ , maar gaat daarmee voorbij aan wat ik bedoel. Jammer.
Laat maar zitten, je wilt of kunt het gewoon niet begrijpen blijkbaar.

Anoeska

Re: mag een hoefsmid je paard schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:35

Twiggy, jij zou ook kunnen aannemen dat jouw manier niet de enige juiste manier is. Er leiden meer wegen naar Rome.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 12:39

ik zie wel dat veel mensen hier gewoon niet lezen,en beginnen over de opvoeding van mijn paard.ze is 19,heeft nooit problemen gegeven bij de smid,maar is bang geworden door de vorige hoefsmid.ze trapt uit ANGST,en oefenen zal niet werken,omdat ze voor mij niet bang is.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:41

Karin 1976, het gaat allang niet meer over jouw paard in het bijzonder, maar het topic heeft toch meer een algemene wending genomen.
Ik vind dus niet, dat je kunt zeggen dat de mensen niet lezen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:45

Ik lees hier toch wel heel veel reacties tegen een smid, als zijnde geen geduld, bruut, etc.

Nu kan dat allemaal wel zijn, maar hoe vaak komen die mannen (en vrouwen) ook gewoon niet van die mega-verwende bokken tegen. Paarden die idd slaan, niet willen stilstaan, niet vastgebonden kunnen staan etc etc.

Als iedere paardeneigenaar als eens wat meer discipline aan de dag legt dan zouden er al veel minder van dergelijke verhalen ontstaan. Ik keur het gedrag niet goed, maar naar mij moet ook geen enkele bok uithalen, want dan zou die het ook ff goed mogen voelen.

Ik heb zelf een heel geduldige smid (heb ook vaak van die megaverwende bokken mogen herscholen op alle vlak) en dat gecombineerd met paarden die je zelf met respect en vertrouwen behandeld is een topcombinatie.
Maar no way dat ik een smid gaat laten klooien met een paard waar ik zelf nog niet achter kan staan.

Laatst een nieuwe lesklant. Paard kan niet vaststaan (ja want dan trekt die los :roll: , maw paard is baas), paard ligt heel de tijd te schrapen (tja wat wil je als je bij elk borsteltje snoep krijgt)

Een paard moet opgevoed bij de smid komen en daar mankeert het gewoon aan.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:47

Ik kan het alleen maar met Bulck eens zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:50

Citaat:
Kont stuk rijden, help!

Vast vooruit gestuurd..

Citaat:
Zo'n aarslelijke omaonderbroek helpt.

Precies daar hoort hij omheen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:51

bijdehandje1 schreef:
Karin 1976, het gaat allang niet meer over jouw paard in het bijzonder, maar het topic heeft toch meer een algemene wending genomen.
Ik vind dus niet, dat je kunt zeggen dat de mensen niet lezen.

Dat ben ik niet met je eens. De TS schrijft het verhaal vanuit haarzelf. Dat de discussie een andere globalere wending neemt betekent niet dat TS niet zou mogen melden dat er niet goed wordt gelezen. ;)
Misschien suggereert de titel anders, maar misschien kan dat eventueel aangepast worden.
Normaliter zou een moderator eventueel kunnen "ingrijpen"om aan te geven of het hier offtopic gaat of niet.

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:58

Sees schreef:
SannexRebel, andere manieren om het op te lossen oftewel dat gedrag af te leren/voorkomen had JIJ als eigenaar al veel eerder moeten doen. Dan had het paard het namelijk niet in z'n hoofd gehaald om uit te halen naar de smid ;).

En als eigenaar straffen ipv de smid werkt niet zoals ik aanhaalde in mijn eerdere post.

Ho ho , kalm maar .
Ik heb nooit gezegt dat ik het hier niet mee eens ben .
Inderdaad is de eigenaar van het paard verantwoordelijk voor de acties van zijn of haar dier .
Dus ja de eigenaar zit fout en had dit probleem al moeten oplossen voordat het dier uithaalde naar de smid .

En om even misverstanden uit de wereld te helpen ; ik heb alle respect voor de smid . Hun doen erg zwaar werk , en komen ook inderdaad bij hele vervelende paarden die ook nog wel eens een goeie mep willen geven .
En persoonlijk had ik bij mijn zeer moeilijke merrie nooit problemen met de smid , terwijl mevrouw toch echt niet altijd zo lief was tegen hem . Hij reageerde altijd zeer correct en had al het geduld met haar .
En zo hoort het vind ik , dan betaal je er maar wat meer voor ;)