Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:59

Wellicht heeft dit werkelijk niets met het onderwerp van de TS te maken, maar ik wil er evengoed even op inhaken ;) :

Het nadeel/trieste met "dure" paarden is ook nog eens, dat zo'n beestje 9 van de 10 keer niet eens paard mag zijn. Het moet de hele dag op stal staan, omdat het anders "kans loopt een blessure te krijgen" en "daar heeft het teveel voor gekost". Dan ben ik toch maar heel erg blij met mijn pony die ik - als veulen - voor 500 Euro heb gekocht en waar ik nu met heel veel plezier mee kan buiten rijden (meestal voorop, omdat de rest van de paarden "niet durft"), los zetten, het weiland op, andere disciplines proberen...
Er zijn zat uitzonderingen, waarbij de "dure" paarden heus wel los mogen (meestal alleen i.v.m. mogelijke blessures), maar het echte paard-zijn zie ik niet zo vaak in die categorie. :o

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:01

M'n vriendin rijdt in de hogere dressuur en het hoogste bedrag wat zij ooit heeft betaald is 10.000,- gulden zij weigert om met het mode verschijnsel mee te gaan door paarden duur te kopen. Dit paard was 'n kleine tuiger welke zo verpest was door z'n vorige berijder dat er niets meer mee te beginnen was. Uiteindelijk heeft dit paard na veel geduld en rust zz zwaar gelopen met punten voor overstap naar de LT op zak.

Ik blijf erbij dat ik weiger om 10.000 euro voor een 3 jarige te betalen omdat het een mooi papier heeft en een plaatje van een paard is.
Een paar weken geleden had ik een advertentie geplaats met paard gezocht daar heb ik leuke reacties op gekregen maar er waren er ook 'n paar die mij uit lachten omdat ik een bepaald bedrag in m'n hoofd had waar ik niet boven wilde gaan. Er zijn er in m'n zoektocht 2 voorbijgekomen waar ik 'n uitzondering voor wilde maken maar na goed nadenken kwam ik tot de conclusie dat ik het zelf niet waard was om 'n paard voor 'n dusdanig bedrag te kopen terwijl ik het er niet kan uitrijden. Ik ga juist kijken bij de paarden van ronde de 3000,- euro en daar zitten echt goede paarden tussen. Het viel me alleen op dat er meer merries in deze prijsklasse worden aangeboden dan ruinen & hengsten, dat bevreemd mij 'n beetje.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:03

Ik heb een merrie die ik als driejarig gekocht heb voor weinig geld. Sinds 2 maanden een nieuw paard erbij die al M dressuur en L springen heeft gelopen. Ik heb hier een normale prijs voor betaald. Maar voor mij waren het al heel veel centjes.
Maar toch lopen ze hier hele dagen buiten.
Ik vind het niet correct om een 'duur' paard maar op stal te houden want sel je voor dat ie een blessure op loopt.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:13

Helaas denken veel mensen daar anders over Felicity. De paarden die ik voor iemand anders reed kwamen niet buiten want stel je voor...uiteindelijk heb ik het toch voor elkaar gekregen dat ze naar buiten mochten moest er alleen wel bij blijven waardoor ze niet langer als een uurtje buiten stonden.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:20

En wanneer krijgen ze blessurs als ze na een lange periode stal naar buiten mogen :+ (is niet bedoeld als reactie op hierboven vind het zelfs super dat je dat voor elkaar hebt gekregen)

Iemand bij mij op stal heeft jonge dieren met veel potentie en oudere hoger in de sport alles gaat gewoon naar buiten. Zelfs in de sneeuw ze hebben toch 4 benen? :+ Vind zulke mensen echt super!

Zou het ook niet aan de onervaren mensen liggen dat sommige ook voor een hoge prijs wordt verkocht? Ik bedoel als diegene wat wil en er is een mooi Z paard te koop dan vind diegene misschien wel dat het paard juist duurder hoort te zijn. haha aparte zin maar hoop dat iemand hem snapt ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:24

wouterpaard schreef:
En wanneer krijgen ze blessurs als ze na een lange periode stal naar buiten mogen :+ (is niet bedoeld als reactie op hierboven vind het zelfs super dat je dat voor elkaar hebt gekregen)

Iemand bij mij op stal heeft jonge dieren met veel potentie en oudere hoger in de sport alles gaat gewoon naar buiten. Zelfs in de sneeuw ze hebben toch 4 benen? :+ Vind zulke mensen echt super!

Zou het ook niet aan de onervaren mensen liggen dat sommige ook voor een hoge prijs wordt verkocht? Ik bedoel als diegene wat wil en er is een mooi Z paard te koop dan vind diegene misschien wel dat het paard juist duurder hoort te zijn. haha aparte zin maar hoop dat iemand hem snapt ;)

Super, zo hoort het! +:)+

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:26

grauwman schreef:
M'n vriendin rijdt in de hogere dressuur en het hoogste bedrag wat zij ooit heeft betaald is 10.000,- gulden zij weigert om met het mode verschijnsel mee te gaan door paarden duur te kopen. Dit paard was 'n kleine tuiger welke zo verpest was door z'n vorige berijder dat er niets meer mee te beginnen was. Uiteindelijk heeft dit paard na veel geduld en rust zz zwaar gelopen met punten voor overstap naar de LT op zak.

Ik blijf erbij dat ik weiger om 10.000 euro voor een 3 jarige te betalen omdat het een mooi papier heeft en een plaatje van een paard is.
Een paar weken geleden had ik een advertentie geplaats met paard gezocht daar heb ik leuke reacties op gekregen maar er waren er ook 'n paar die mij uit lachten omdat ik een bepaald bedrag in m'n hoofd had waar ik niet boven wilde gaan. Er zijn er in m'n zoektocht 2 voorbijgekomen waar ik 'n uitzondering voor wilde maken maar na goed nadenken kwam ik tot de conclusie dat ik het zelf niet waard was om 'n paard voor 'n dusdanig bedrag te kopen terwijl ik het er niet kan uitrijden. Ik ga juist kijken bij de paarden van ronde de 3000,- euro en daar zitten echt goede paarden tussen. Het viel me alleen op dat er meer merries in deze prijsklasse worden aangeboden dan ruinen & hengsten, dat bevreemd mij 'n beetje.

Ik had preccies hetzelfde! Een prok merrie met goed papier ivm veulentje fokken. Allround paard fijn lopen. Bruin/dbruin of zwart, weinig aftekening. 1,72 of hoger. Moet volledig goedgekeurd worden zonder aanmerkingen. Normale prijsklasse
De eerste reactie in mijn gezocht advertentie was van een betweter dat ik die niet ging vinden in een normale prijsklasse met mijn eisen pakket. Ik heb voor een prikkie het paard van bovenstaande omschrijving gekocht. Was welliswaar niet helemaal in goede conditie maar wel het paard dat ik zocht!

Nu vind ik wel dat er wel paarden zijn dat zulke bewegingswonders zijn dat die als 3 jarige die 10.000 echt wel waard zijn!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:41

Ze zullen het ongetwijfeld waard zijn dat heb ik de betreffende verkopers ook gemeld maar durf het niet aan. Heb een oudje waar ik zoveel pech mee heb gehad dat je sneller realistisch wordt wat betreft je eisenpakket en uitgaven.

Bij ons gaan de paarden 's winters 3 uur naar buiten en zomers de hele dag het land op wouterpaard. .M'n oudje staat sinds een week in een rusthuis waar hij zelf kan kiezen of hij binnen of buiten wil zijn.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:43

Ik had ook niks aanvallends op je!

Maar op de paarden die lang en veel binnen staan ivb het geld. ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:05

de goude kooi heet zoiets he?! ken hier ook wel een paar van die bloedmooie sportpaarden die zo verknald worden.
hier staat een veulen soms wel een week in zijn box zonder naar buiten te mogen ( want weet je wat hij gekost heeft?)

ik vraag me af waarom nederland nog niet uitblinkt in de sport met al die topppers op marktplaats.
:D
ik vind het jammer dat mensen altijd maar moeten lijken te vangen aan een paard.
hier gaat een paard weg naar kwalitieit en niet omdat ik rijk wil worden van de verkoop.
en ja, kwaliteit kost dan wel geld. staat tegenover dat je voor een paard met gewoonweg mindere prestatie ook minder betaald.
en dat hij over 10 jaar misschien wel ZZ loopt. kan ik nu helaas niet voor vragen....

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:16

Was meer om aan te geven dat ik er zelf anders over denk dan de desbetreffende eigenaar wouterpaard ;)

Jammergenoeg zien sommige mensen ze als gebruiksvoorwerp ipv paard waardoor de prijs ook omhoog gedreven wordt.

kimmie88

Re: Alle paarden, tegenwoordig toppers of alleen qua prijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 02:22

Ik sluit me er volledig bij aan. Er wordt echt veel te veel voor bepaalde paarden gevraagt.

Ik zou zelf (al had ik het geld) echt geen paard van 3 kopen voor 10-15.000 euro, wat zich nog helemaal niet heeft bewezen, niet eens zadel mak is bijvoorbeeld.
Allleen omdat de afstamming goed is, kost het vaak al een vermogen.
Idd wat er al eerder werd gezegt. Kijk eens op MP. Vaak is het goedkoopste paard een (oude) draver voor ruim €1000 euro.
Pfff.
Zijn er dan echt geen leuke, leuk geprijsde paarden meer?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 06:09

Ze zijn er wel maar je moet goed zoeken heb er uiteindijk 2 1/2 jaar over gedaan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 06:25

kimmie88 schreef:
Ik sluit me er volledig bij aan. Er wordt echt veel te veel voor bepaalde paarden gevraagt.

Ik zou zelf (al had ik het geld) echt geen paard van 3 kopen voor 10-15.000 euro, wat zich nog helemaal niet heeft bewezen, niet eens zadel mak is bijvoorbeeld.
Idd wat er al eerder werd gezegt. Kijk eens op MP. Vaak is het goedkoopste paard een (oude) draver voor ruim €1000 euro.
Pfff.
Zijn er dan echt geen leuke, leuk geprijsde paarden meer?

Het is niet de afstammeling wat een vermogen waard is het is de beweging, de bouw en het vermogen wat een dier een vermogen waard maakt. Ik ken zat droom afstammelingen die lopen als een krant en die kosten echt geen vermogen :Y)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:21

wat ik me afvraag, als ik sommige reacties lees, is het nu daadwerkelijk zo is dat er veel paarden worden aangeboden voor groot geld, of dat men zoekende is en dat de paarden die men op het oog heeft een prijskaartje hebben die hoger is dan het budget.
En dat vermogen, kunnen, beweging etc geen reden mogen of kunnen zijn voor een hoger prijskaartje.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:24

kimmie88 schreef:

ik kan het me in sommige gevallen wel voorstellen. Als een paard op de keuring goed gepresteert heeft bv, uit een goede moederlijn komt, en ookal is die niet zadelmak gaan ze wel voor deze prijzen weg. Je koopt verwachtingen. En idd het gaat niet enkel om afstamming, maar ook om het gehele plaatje.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:33

Tja je kan er nu nog zoveel over willen zeggen, paardenverkoop is een vrije markt.
Kan je het niet betalen of wil je het niet betalen, dan moet je verder zoeken.

Maar het is net als met huizen, waarom kost een appartement in een grootstad (ik ben nu wel Belg, maar neem nu brussel en amsterdam) praktisch evenveel of meer dan vaak een riant huis in een randgemeente. UIteindelijk zijn het ook maar 4 muren, en betaal je ook de ligging en mogelijkheden en dat maakt het duur. En zo kan je dat met een paard ook zien.

En wat is het beste? Dat is een hele individuele invulling.

patiepatoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:57

ben het helemaal eens met bulck. Ga maar es een veulen kopen, bev een zwart dressuurveulen, dan mag je van geluk spreken als je hem voor 5000 euro kunt kopen. Een braaf leerpaard van hoog niveau, waar je ook nog mee op wedstrijd kunt, kost geld. Een dressuurpaard beleren kost jaren van geduld en tijd en geld natuurlijk. Kan je dat er niet aan geven dan moet je tevreden zijn met een manegepaardje dat je voor 1000 of 1500 euro kan kopen.
Maar iedereen wil iets goed voor weinig geld. Kwaliteit kost geld.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:54

patiepatoe ONZIN! er zijn genoeg zwarte veulens die voor een habbekrats van de hand gaan ;-)

Paardenmensen kopen niet op kleur maar op, moederlijn, type en kwaliteit,
het gros van de hobbyisten daarintegen is helaas wel gevoelig voor een zwart velletje >;)

Ik snap best dat mensen geen 10.000-15.000 uit willen geven,
maar het totale "plaatje" is ook anders in deze prijscatogorie dan bv een paard beneden de 5000 euro ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:01

De sportpaarden die ik ken en ook wat waard zijn komen juist allemaal buiten (soms samen, soms alleen maar wel op de weide). Ik zie juist grote problemen bij een andere groep paarden bezitters maar ja... daar is helaas dit topic niet voor.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:06

zie al fjorden voor 2500/3000 euro, dan was die 14 jaar, geen prestatie's, enkel onder het zadel beleerd, ruin dus geen fok etc.
dan denk ik tja.. dat word hem.. niet

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:11

patiepatoe schreef:
ben het helemaal eens met bulck. Ga maar es een veulen kopen, bev een zwart dressuurveulen, dan mag je van geluk spreken als je hem voor 5000 euro kunt kopen. Een braaf leerpaard van hoog niveau, waar je ook nog mee op wedstrijd kunt, kost geld. Een dressuurpaard beleren kost jaren van geduld en tijd en geld natuurlijk. Kan je dat er niet aan geven dan moet je tevreden zijn met een manegepaardje dat je voor 1000 of 1500 euro kan kopen.
Maar iedereen wil iets goed voor weinig geld. Kwaliteit kost geld.

Ik denk dat veel mensen hier juist NIET opzoek zijn naar zon type paard. Ik iig toen niet, ik hoef geen hoog niveau, al verder doorgetraind paard.
En tussen 1500 en 10.000 zit ook nog veel.....al heb ik gemerkt dat het toch wel begint bij 5000 euro, een leuk paard voor in de basissport, wat verder nog vrij 'groen' is. En ja, ook 5000 vind ik veel geld voor een paard, dat je rijdt als hobby.

Dat er binnen de fokwereld wel hoge bedragen worden gevraagd, prima, daar kan ik inkomen. Maar de paarden die hieruit voortkomen vertrekken veelal voor veel geld naar het buitenland...en daardoor wordt naar mijn inzien de prijs hier in NL ook hoger.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:34

Er worden wel hoge prijzen gevraagd maar hoeveel mensen kopen een duur paard? Had het net met iemand over de veiling van Dronten, waar normaal echt uitschieters zijn qua prijzen. Dit jaar is het prut met peren geweest en gingen paarden voor minder we dan waard.

patiepatoe, ja voel me aangevallen heb zelf een 'manegeknol' en mag kom goed mee in de wedstrijden. En er zijn ook genoeg manege's waar ze toppaarden in de lessen hebben lopen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:38

Alane schreef:
wat ik me afvraag, als ik sommige reacties lees, is het nu daadwerkelijk zo is dat er veel paarden worden aangeboden voor groot geld, of dat men zoekende is en dat de paarden die men op het oog heeft een prijskaartje hebben die hoger is dan het budget.
En dat vermogen, kunnen, beweging etc geen reden mogen of kunnen zijn voor een hoger prijskaartje.

Ik kijk altijd naar paardenprijzen ookal ben ik zelf niet op zoek :7
Maar mij valt het echt op dat er veel geld gevraagd word voor simpele dieren (dus niet de bewegingstoppers waar ze dus dikker geld voor kunnen vragen naar mijn idee)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:47

wouterpaard schreef:
Er worden wel hoge prijzen gevraagd maar hoeveel mensen kopen een duur paard? Had het net met iemand over de veiling van Dronten, waar normaal echt uitschieters zijn qua prijzen. Dit jaar is het prut met peren geweest en gingen paarden voor minder we dan waard.

die veilingen geven naar mijn idee niet altijd de juiste indicatie. Daar speelt veel meer dan mensen die zich niet in de kringetjes bevinden kunnen weten.

en wat is een bewegingswonder? De meeste mensen kijken naar een zwaaiend voorbeen, echter zie ik zelf veel liever een achterbeen dat onder de massa geplaatst wordt dan een die met zn voorbeen zwaait, maar echter zn achterbeen achter de massa plaatst. Die voorbeenzwaaiers hoef ik nl niet.