Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Re: Wat doen jullie met je paard als het overlijdt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:12

Hoe ``vernietigen`` ze een dood dier dan?:p

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:22

ja daar was ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:57

Moontje1991 schreef:
zijn jullie er eigelijk zelf bij geweest het naar de weg brengen en op het moment dat je paard werdt opgehaald?

Nee, de staleigenaar heeft haar uit de stal gehaald en laten ophalen door de Rendac. Mijn laatste afscheid was dat ze gewoon in haar eigen stalletje lag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:00

sabina1998 schreef:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=48&t=762876
'Na het ontvangst in Son gaat het kadaver door een machine die het er allemaal stukjes van maakt die kleiner zijn dan 50 mm.
Dit doen ze omdat alles tot 85 graden verhit moet worden, ook helemaal binnen in, dit is de pasteurisatie.
Hierna gaan ze in de verwerking. Dit is een tank waar alles verhit wordt tot 133 graden voor 20 minuten lang. Op deze tank staat ook een flinke druk (3 bar). Dit is een beetje het idee van een snelkookpan.'

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:01

nijntjuh94 schreef:
ik denk dat ik het dan ook zou laten cremeren of anders begrafen.. !!

Paarden worden in Nederland niet begraven.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:03

simodi schreef:
nijntjuh94 schreef:
ik denk dat ik het dan ook zou laten cremeren of anders begrafen.. !!

Voortaan niet je mond open doen over iets dat je niet weet.
Want je kan je paard wel laten begrafen in nederland.
Er zijn meerdere paardenbegraafplaatsen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:05

Moontje1991 schreef:
simodi schreef:

Voortaan niet je mond open doen over iets dat je niet weet.
Want je kan je paard wel laten begrafen in nederland.
Er zijn meerdere paardenbegraafplaatsen.

He, je hoeft niet zo agressief te reageren hoor!

Mij zijn geen paardenbegraafplaatsen bekend, maar waar zijn die dan? Ik ken alleen begraafplaatsen voor huisdieren zoals honden en katten.

(Als ik google op paardenbegraafplaats vind ik nl ook niets in NL)
Laatst bijgewerkt door simodi op 21-12-09 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:07

Sommige komen met een vrachtwagen en wordt je paard doormiddel van een rolband rustig er in gelegd

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:07

Cremeren, een paard waar je zoveel lief en leed mee heb gedeeld zou ik (en heb dat al jaren gelden eens moeten doen) laten cremeren, respectvol afscheid is het minste vind ik wat je kan doen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:09

Uh agresief?
Beetje snel op je teentjes getrapt?
Asl je het wil weten moet je even een paar pagina`s teurg bladeren daar staan er een aantal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:11

Taniya schreef:
Cremeren, een paard waar je zoveel lief en leed mee heb gedeeld zou ik (en heb dat al jaren gelden eens moeten doen) laten cremeren, respectvol afscheid is het minste vind ik wat je kan doen.

Dat is een respectvol afscheid voor jou, en voor jou geweten :)
Het paard zal het echt een worst wezen wat er met zn lichaam gebeurt nadat hij dood is. De discussie slachten/cremeren/rendac/ect. heeft eigenlijk niks met een paard te maken, destemeer met de eigenaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:15

Moontje1991 schreef:
Uh agresief?
Asl je het wil weten moet je even een paar pagina`s teurg bladeren daar staan er een aantal.

Ze heeft iets over het hoofd gezien, gebeurt wel eens, jij daarin tegen brengt meteen het artillerie geschut in positie.
Je kan ook rustig, beleefd en normaal zeggen dat het er een paar paginas terug op stond, in plaats van meteen te reageren met zinnen als 'Voortaan niet je mond open doen over iets dat je niet weet.' en daarna 'Uh agresief?' 'Beetje snel op je teentjes getrapt?'.

Van paarden begraaf plaatsen had ik ook nog nooit gehoord. (waar liggen die?)

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:20

Asyaa schreef:
Taniya schreef:

Dat is een respectvol afscheid voor jou, en voor jou geweten :)
Het paard zal het echt een worst wezen wat er met zn lichaam gebeurt nadat hij dood is. De discussie slachten/cremeren/rendac/ect. heeft eigenlijk niks met een paard te maken, destemeer met de eigenaren.

Dat klopt, er staat ook vind ik!
Voor mij is dit respectvol voor een vriend (mijn paard) waar ik jaren mee gedeeld heb. Ik weet alleen niet wat je met geweten bedoel??
Jij weet ook niet, net zoals ik, hoe een paard het ervaar toch? Gelukkig ben ik nog niet dood geweest om te vertellen hoe het erna was.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:21

Het ligt er net aan hoe je het leest.
Is voortaan je mondje dicht houden als je het niet weet beter?
Of moet ik vragen of ze voortaan niet zou willen oordelen over iets wat ze niet weet?
(sjongejonge weer eens problemen zoeken die er niet zijn)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:24

Moontje1991 schreef:
Uh agresief?

Diverse dierenbegraafplaatsen die daar genoemd worden vermelden op hun website alleen grote huisdieren, maar geen paarden. De link naar de site paardenbegraafplaats.nl betreft een begraafplaats net over de grens in Belgie. Dus ik heb gewoon nog geen begraafplaats voor paarden kunnen vinden.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:24

Mijn paard zal toch ook met de rendac meegaan als hij dood moet. In zijn eigen omgeving overleiden en ik kan gewoon afscheid van hem nemen. Cremeren vind ik zelf geen optie. Ik vind het zowiezo niets, ook niet bij mensen. Dat je paard na z'n dood wordt verwerkt vind ik ook zeker niet leuk, maar ben er zegmaar aan 'gewend' dat dat zo gaat. Ik woon zelf op een boerderij en heb al meerdere dieren daarheen zien gaan. Ik heb zelf dan meer aan een foto als herinnering van m'n paard dan aan een pot met as.
En ik vind dat je niet zomaar kan zeggen dat ik dan niet om m'n paard geef. Ik geef heel veel om m'n paard, maar ik laat dat zien tijdens zijn leven en ik zal er zeker heel veel moeite mee hebben als hij ooit overleid.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:30

Asyaa schreef:
sabina1998 schreef:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=48&t=762876
'Na het ontvangst in Son gaat het kadaver door een machine die het er allemaal stukjes van maakt die kleiner zijn dan 50 mm.
Dit doen ze omdat alles tot 85 graden verhit moet worden, ook helemaal binnen in, dit is de pasteurisatie.
Hierna gaan ze in de verwerking. Dit is een tank waar alles verhit wordt tot 133 graden voor 20 minuten lang. Op deze tank staat ook een flinke druk (3 bar). Dit is een beetje het idee van een snelkookpan.'

Is dat minder erg dan cremeren dan?? Dan steken ze je paard in de fik. :D

Dood is dood, wat maakt het dan nog uit.
Als er eentje 'zomaar' dood gaat dan gaan ze met Rendac mee, anders gaan ze naar de slager.

Wat je ook doet, uiteindelijk blijft er toch niks van over...

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:06

Jeetje, nu ik net een topic zag,
Met foto`s van de slager..
Dan moet ik er niet aan denken om Suus zo .. blehh..

Ik vind de slager zo respectloos als ik het zo zag net op die foto`s.. Vreselijk.. bah..

Zie je opeens een dood hangend paard zonder hooft en dat hoofd op de grond.

Bah bah bah.

Geen enkel paard verdient dat.
En ook geen koe of schaap ofzo.

Gewoon vreselijk respectloos tegen over de dieren.

Dus een spuitje, en dan begraven/cremeren.

Ahh bah, vreselijk die foto`s!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:14

Zoals de jullie kunnen zie is het voor mij maar kort geleden.
Ik had het ook liever gehad dat ik hem op de wei kon laten inslapen, helaas had ik geen keus.
Ik heb zelf nog een paard en ook hij krijgt een crematie, wil ook geen ander paard meer.
Ik heb ze ook naar de slacht gebracht en een weggebracht om te laten inslapen, helaas was het toen nog niet aan de orde om te cremeren.
De een heeft het geld er voor over , 1100 euro voor een paard van 170 ( helaas kunnen ze nog niet groter ) dit is incl: vervoer.
Ik ben overals bij geweest , ook bij de crematie en er kan en mag van alles.
Natuurlijk zijn de extra kosten voor je zelf, bv een mooie urn.
Voor een pony is het weer goedkoper, om het maar zo te zeggen.
Sommige komen hard over,maar niet iedereen denk of is het zelfde, hou daar een beetje rekening mee.
Voor vragen over hoe en wat , je weet hoe het werkt via PB

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:23

sabina1998 schreef:

Door een machine.. Daarna word het dier verdeeld in een groep, sommige gaan in honden/kattenvoer..
Als hij medicijnen heeft gehad en dergelijke kan het dus niet voor consumptie en tja, dan word het in lijm verwerkt..

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:38

ik zou het eigenlijk het allermooiste vinden als hij net verwerkt word, geen idee hoe. rendac vind ik best hard, maar het is wel veilig qua hygiene. en begraven lijkt me wel mooi, maarja, waar en hoe? maar ik wil er eigenlijk niet over nadenken, mijn pony heeft hopelijk nog vele jaren, want hij is 5 (:

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:54

Mijn Azra wordt gecremeerd, hoe en wat met de andere paarden heb ik nog nooit over nagedacht.
Het liefste zou ik ze allemaal in de tuin begraven, maar dat is toch iets lastiger als een poes begraven.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:14

Ik zeg nu cremeren, omdat ik er vanuit ga dat ik haar nog heeel lang bij me heb, en met die tijd 1200 op kan brengen voor een afscheid waar ik mij goed bij voel.
Onze honden zijn ook gecremeerd en ik vind dat voor mezelf erg fijn. Gewoon omdat ik dan weet waar ze 'terecht' komen.

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 00:09

[/quote]

Niet geheel nutteloos dan, toch ;)[/quote]

kan dan in jouwn ogen misschien niet nutteloos zijn, maar ik ben van mening dat niks en niemand nog geld hoeft te verdienen aan mijn 'dood' maatje..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:26

@ Onne; een pony cremeren is niet per definitie goedkoper. Mijn pony van 1.49 is voor 1425 euro gecremeerd in Beverwijk. Hij moest wel helemaal vanuit Groningen komen en dat kost ook een zak met geld.

Hoe dan ook, ik zou het bij een volgend paard zo weer doen. Het zal mijn pony misschien niks kunnen schelen wat er met hem gebeurt, maar mij geeft het een geruststellend gevoel. Laat ik het zo zeggen; ik heb een trauma opgelopen aan zijn ongeluk, ik ga mezelf niet nog meer rottigheid bezorgen door hem naar de Rendac te laten gaan. Ik heb dus geld gestoken in mijn eigen welzijn, door mijn beste vriendje te laten cremeren.