Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jessix schreef:@ beantsje: Ik heb het hele topic doorgelezen en post vanaf het begin al mee. Als jij niet bij die "jullie" hoort waar ik het nu tegen heb dan hoefde je uiteraard niet te reageren
@ mirgino: Jezelf dan buiten beschouwing gelaten.. Wat vind jij veel overgewicht? Of bestaat dat helemaal niet? Vind jij dat iedereen maar gewoon op elk paard kan gaan zitten? Jij leent jouw paard ook wel uit aan een 120 kilo wegende vrouw van 1.65m met een hele dikke buik, kont, benen, etc. Heel veel lichaamsvet dus, want dat is in mijn ogen overgewicht. En in mijn ogen zit je daarmee wel degelijk een paard in de weg. Misschien vind jij het respectloos tegenover de zware mevrouw, maar ik vind het respectloos tegenover het paard.
MarielleB schreef:Tsja.. ik vind het in en in zielig.. Kan er niets aan doen. Alleen maar hopen dat maximaal ruitergewicht op wordt genomen in de wet op dieren welzijn.Ik wil niet respectloos zijn, maar ik denk dat hierdoor het paard sneller slijt.... Het is toch logisch dat hoe meer gewicht hoe meer slijtage? Wat denk je dat er gebeurt als er een hindernis wordt gesprongen met dit gewicht, wat komt er dan aan op de knieën van een paard?
Jessix schreef:MarielleB schreef:Tsja.. ik vind het in en in zielig.. Kan er niets aan doen. Alleen maar hopen dat maximaal ruitergewicht op wordt genomen in de wet op dieren welzijn.Ik wil niet respectloos zijn, maar ik denk dat hierdoor het paard sneller slijt.... Het is toch logisch dat hoe meer gewicht hoe meer slijtage? Wat denk je dat er gebeurt als er een hindernis wordt gesprongen met dit gewicht, wat komt er dan aan op de knieën van een paard?
beantsje schreef:Jessix schreef:Tsja.. ik vind het in en in zielig.. Kan er niets aan doen. Alleen maar hopen dat maximaal ruitergewicht op wordt genomen in de wet op dieren welzijn.
Ben je dan echt niet gevoelig voor argumenten?
Jessix schreef:mirgino schreef:dat zeg jijwie weet zit zij hem helemaal niet in de weg en heeft hij absoluut geen probleem met het gewicht
Hij laat d'r niet eens opstijgen.
Jessix schreef:Sorry hoor, maar wat bedoel je nou?? Volgens mij zijn wij het met elkaar eens namelijk..
MarielleB schreef:en dan komen ze met de weegschaal achter de ruiters aan om ze te wegen
Amanda schreef:Ik vind sommige reacties wel erg zwart wit.
Beantsje: jouw lijstje is een mooie leidraad denk ik
Zelf ben ik ook een ruiter met overgewicht. Ik heb een redelijk stevige haflinger van 1.55. Ik heb hem vorig jaar gekocht. Te vroeg ingereden scheef, weinig/geen bespiering, tijd gereden met slecht passend zadel.
In overleg met dierenarts en zadelmaker ben ik gaan rijden en longeren. Juist omdat ik zwaarder ben heb ik dit overlegd. Ik heb een zadel gekocht wat zowel voor mij als Jim goed past, ook in overleg. Zadelmaker komt elk half jaar kijken of alles nog goed zit.
Het mooiste compliment kreeg ik van de ostheopaat een maand of 2 geleden. Ik had het verhaal van zijn verleden verteld (verkeerd ingereden, scheef, enz.). En hij gaf mij het mooiste compliment wat ik kon krijgen. Jim had namelijk nergens een blokkade zitten. Hij hoefde niet te behandelen. Hij zei letterlijk: ik weet niet wat je doet met rijden, maar ga er vooral mee door. Ik kom maar weinig paarden tegen die ik niet hoef te behandelen. Hij zit lekker in zijn vel, bespiering is heel goed en je hebt hem prima voor elkaar.
Ik denk dat het als zwaardere ruiter goed is om je bewust te zijn van je gewicht. En dus een paard te kopen dat goed bij je past. Daarnaast moet je zorgen dat je tuig passend is, je goede begeleiding hebt om je paard optimaal te trainen zodat zijn bespiering goed wordt. En verder dingen als bijvoorbeeld opstappen met een krukje.
Ook moet je zorgen dat je eigen conditie gewoon goed is, zodat je je paard niet hindert in zijn beweging. Ook zwaardere ruiters kunnen aan hun conditie werken, zonder aan de lijn te gaan.
Overigens kan ik niet afvallen door een genetische aandoening. Ik sta op de lijst voor een operatie en hoop binnenkort wat kilo's minder te wegen. Een excuus om op een paard te gaan zitten? Nee, dat niet. Maar ik ben er wel heel bewust mee bezig en zolang mijn paard nog steeds erg blij met mij de bak door gaat en helemaal los door zijn lijf kan lopen ga ik hier gewoon mee door.
beantsje schreef:Ik heb namelijk proberen te onderbouwen dat het maximaal toelaatbare gewicht per paard verschilt.
En zelfs voor 1 paard varieert het nog. Voor mijn paard zou het misschien 95kg voor een beginnende ruiter zijn, maar 110 kg voor een geoefende ruiter. ('t is maar een voorbeeld hoor, vang me niet op de cijfers)
Maar... bij een slecht passend zadel is 60 kg al teveel!
(misschien moet er maar een verplicht pas-keurmerk voor zadels komen...)
Dus...hoe wou je dan het maximaal ruitergewicht vaststellen?