Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:11

Juist saskia505, die verhalen ken ik ook. En het worden er steeds meer. De paardenkrakers schieten de laatste jaren als paddestoelen uit de grond om dit soort beestjes te behandelen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:18

mijn vriendin is tussen 90/100 kg op deze foto
en ze heeft even op mijn paard gereden toen ik hem net had,ze weegt veel maar is veel leniger dan ik ben
en rijd al bijna 40 jr paard.
en nee, ik heb geen moeite om haar op mijn paard te laten rijden
ze heeft ook op mijn appaloosa van 150 cm gereden.
Afbeelding
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:20

Nou sorry, ik kan het niet respectvoller zeggen. Maar op mijn paard van 700 kilo van 1.83m komt zij echt niet!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:22

Jessix schreef:
Nou sorry, ik kan het niet respectvoller zeggen. Maar op mijn paard van 700 kilo van 1.83m komt zij echt niet!!

dat zou ze niet eens willen :+

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 23:23

Ik wil niet respectloos zijn, maar ik denk dat hierdoor het paard sneller slijt.... Het is toch logisch dat hoe meer gewicht hoe meer slijtage? Wat denk je dat er gebeurt als er een hindernis wordt gesprongen met dit gewicht, wat komt er dan aan op de knieën van een paard?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:27

mirgino schreef:
Jessix schreef:

dat zou ze niet eens willen :+

Hij ook niet! :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:28

Jessix schreef:
@ beantsje: Ik heb het hele topic doorgelezen en post vanaf het begin al mee. Als jij niet bij die "jullie" hoort waar ik het nu tegen heb dan hoefde je uiteraard niet te reageren ;)

@ mirgino: Jezelf dan buiten beschouwing gelaten.. Wat vind jij veel overgewicht? Of bestaat dat helemaal niet? Vind jij dat iedereen maar gewoon op elk paard kan gaan zitten? Jij leent jouw paard ook wel uit aan een 120 kilo wegende vrouw van 1.65m met een hele dikke buik, kont, benen, etc. Heel veel lichaamsvet dus, want dat is in mijn ogen overgewicht. En in mijn ogen zit je daarmee wel degelijk een paard in de weg. Misschien vind jij het respectloos tegenover de zware mevrouw, maar ik vind het respectloos tegenover het paard.

120 kg is natuurlijk extreem, En nee, die komt ook niet op mijn paard. maar daar is iedereen het wel over eens, denk ik.

Waar het mij om gaat zijn de 'tussengevallen' laten we zeggen tussen de 70 en 100 kg.
Want je kan eenvoudigweg niet zeggen dat dat wel of niet kan. 70 kg kan voor een klein maar lang warmbloedje met weke rug al teveel zijn terwijl de 100 kg zware ruiter zonder problemen op zijn shire doorrijdt.
Of om het nog extremer te maken;
De ene fries die toevallig goed gebouwd is, hobbelt vrolijk rond met een ruiter van 85 kg terwijl de andere fries met een weke rug, al problemen krijgt met zijn ruiter van 75 kg.

En dan het overgewicht;
ja een vrouw van 1.65 met laten we zeggen 110 kg heeft flink overgewicht en komt niet op mijn paard. Maar die boomlange, fors gebouwde vent van over de 2 meter, ook 110 kg, heeft eigenlijk geen of nauwelijks overgewicht maar die komt net zo min op mijn paard. 110 kg is 110 kg. Sterker nog; gezien het zwaartepunt laat ik liever mevrouw even een rondje op mijn paard stappen, dan mijnheer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:29

MarielleB schreef:
Ik wil niet respectloos zijn, maar ik denk dat hierdoor het paard sneller slijt.... Het is toch logisch dat hoe meer gewicht hoe meer slijtage? Wat denk je dat er gebeurt als er een hindernis wordt gesprongen met dit gewicht, wat komt er dan aan op de knieën van een paard?
Tsja.. ik vind het in en in zielig.. Kan er niets aan doen. Alleen maar hopen dat maximaal ruitergewicht op wordt genomen in de wet op dieren welzijn.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:30

dat zou ze niet eens willen :+[/quote]

Hij ook niet! :+[/quote]

================================================================================
dat zeg jij >;) wie weet zit zij hem helemaal niet in de weg en heeft hij absoluut geen probleem met het gewicht :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:30

Jessix schreef:
Tsja.. ik vind het in en in zielig.. Kan er niets aan doen. Alleen maar hopen dat maximaal ruitergewicht op wordt genomen in de wet op dieren welzijn.

Ben je dan echt niet gevoelig voor argumenten? :Z

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:31

@ beantsje: Daar heb jij helemaal gelijk in. Een lange, zware man zou ik ook niet op mijn paard toe laten, al had hij een normaal porstuur.

mirgino

Jessix schreef:
MarielleB schreef:

_O- en dan komen ze met de weegschaal achter de ruiters aan om ze te wegen _O-

Jessix

beantsje schreef:
Jessix schreef:

Ben je dan echt niet gevoelig voor argumenten? :Z

Sorry hoor, maar wat bedoel je nou?? Volgens mij zijn wij het met elkaar eens namelijk..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:32

mirgino schreef:

Ik hoop het van harte!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:33

mirgino schreef:
dat zeg jij >;) wie weet zit zij hem helemaal niet in de weg en heeft hij absoluut geen probleem met het gewicht :D

Hij laat d'r niet eens opstijgen.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 23:35

_O- en dan komen ze met de weegschaal achter de ruiters aan om ze te wegen _O-[/quote]

Je kunt zelf ook wel zien dat deze mevrouw overgewicht heeft, wat niet erg is hoor! Absoluut niet! Maar ik denk dat het haar wel in de weg zit op het paard. Ook denk ik dat deze verhouding niet ideaal is. Maar het is jouw paard, jouw keuze.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:37

Jessix schreef:
mirgino schreef:

Hij laat d'r niet eens opstijgen.

heeft hij een slechte rug? -O-

sorry hoor maar wat een :') gepraat hier zeg!

elk paard laat iedereen op zijn rug,want wat zou jouw paard doen dan?
op zijn rug gaan liggen als hij een zwaarder iemand ziet aankomen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:37

Jessix schreef:
Sorry hoor, maar wat bedoel je nou?? Volgens mij zijn wij het met elkaar eens namelijk..

Ik denk het niet.
Ik heb namelijk proberen te onderbouwen dat het maximaal toelaatbare gewicht per paard verschilt.
En zelfs voor 1 paard varieert het nog. Voor mijn paard zou het misschien 95kg voor een beginnende ruiter zijn, maar 110 kg voor een geoefende ruiter. ('t is maar een voorbeeld hoor, vang me niet op de cijfers)
Maar... bij een slecht passend zadel is 60 kg al teveel!
(misschien moet er maar een verplicht pas-keurmerk voor zadels komen...)
Dus...hoe wou je dan het maximaal ruitergewicht vaststellen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:38

MarielleB schreef:

Je kunt zelf ook wel zien dat deze mevrouw overgewicht heeft, wat niet erg is hoor! Absoluut niet! Maar ik denk dat het haar wel in de weg zit op het paard. Ook denk ik dat deze verhouding niet ideaal is. Maar het is jouw paard, jouw keuze.[/quote]

:D nee hoor het zit haar niet in de weg, ze is haar hele leven al zo en ze heeft er geen last van. :D
ik ken haar niet anders :7

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:41

Ik vind sommige reacties wel erg zwart wit.
Beantsje: jouw lijstje is een mooie leidraad denk ik :j

Zelf ben ik ook een ruiter met overgewicht. Ik heb een redelijk stevige haflinger van 1.55. Ik heb hem vorig jaar gekocht. Te vroeg ingereden scheef, weinig/geen bespiering, tijd gereden met slecht passend zadel.
In overleg met dierenarts en zadelmaker ben ik gaan rijden en longeren. Juist omdat ik zwaarder ben heb ik dit overlegd. Ik heb een zadel gekocht wat zowel voor mij als Jim goed past, ook in overleg. Zadelmaker komt elk half jaar kijken of alles nog goed zit.

Het mooiste compliment kreeg ik van de ostheopaat een maand of 2 geleden. Ik had het verhaal van zijn verleden verteld (verkeerd ingereden, scheef, enz.). En hij gaf mij het mooiste compliment wat ik kon krijgen. Jim had namelijk nergens een blokkade zitten. Hij hoefde niet te behandelen. Hij zei letterlijk: ik weet niet wat je doet met rijden, maar ga er vooral mee door. Ik kom maar weinig paarden tegen die ik niet hoef te behandelen. Hij zit lekker in zijn vel, bespiering is heel goed en je hebt hem prima voor elkaar.

Ik denk dat het als zwaardere ruiter goed is om je bewust te zijn van je gewicht. En dus een paard te kopen dat goed bij je past. Daarnaast moet je zorgen dat je tuig passend is, je goede begeleiding hebt om je paard optimaal te trainen zodat zijn bespiering goed wordt. En verder dingen als bijvoorbeeld opstappen met een krukje.
Ook moet je zorgen dat je eigen conditie gewoon goed is, zodat je je paard niet hindert in zijn beweging. Ook zwaardere ruiters kunnen aan hun conditie werken, zonder aan de lijn te gaan.

Overigens kan ik niet afvallen door een genetische aandoening. Ik sta op de lijst voor een operatie en hoop binnenkort wat kilo's minder te wegen. Een excuus om op een paard te gaan zitten? Nee, dat niet. Maar ik ben er wel heel bewust mee bezig en zolang mijn paard nog steeds erg blij met mij de bak door gaat en helemaal los door zijn lijf kan lopen ga ik hier gewoon mee door.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 23:45

Amanda schreef:
Ik vind sommige reacties wel erg zwart wit.
Beantsje: jouw lijstje is een mooie leidraad denk ik :j

Zelf ben ik ook een ruiter met overgewicht. Ik heb een redelijk stevige haflinger van 1.55. Ik heb hem vorig jaar gekocht. Te vroeg ingereden scheef, weinig/geen bespiering, tijd gereden met slecht passend zadel.
In overleg met dierenarts en zadelmaker ben ik gaan rijden en longeren. Juist omdat ik zwaarder ben heb ik dit overlegd. Ik heb een zadel gekocht wat zowel voor mij als Jim goed past, ook in overleg. Zadelmaker komt elk half jaar kijken of alles nog goed zit.

Het mooiste compliment kreeg ik van de ostheopaat een maand of 2 geleden. Ik had het verhaal van zijn verleden verteld (verkeerd ingereden, scheef, enz.). En hij gaf mij het mooiste compliment wat ik kon krijgen. Jim had namelijk nergens een blokkade zitten. Hij hoefde niet te behandelen. Hij zei letterlijk: ik weet niet wat je doet met rijden, maar ga er vooral mee door. Ik kom maar weinig paarden tegen die ik niet hoef te behandelen. Hij zit lekker in zijn vel, bespiering is heel goed en je hebt hem prima voor elkaar.

Ik denk dat het als zwaardere ruiter goed is om je bewust te zijn van je gewicht. En dus een paard te kopen dat goed bij je past. Daarnaast moet je zorgen dat je tuig passend is, je goede begeleiding hebt om je paard optimaal te trainen zodat zijn bespiering goed wordt. En verder dingen als bijvoorbeeld opstappen met een krukje.
Ook moet je zorgen dat je eigen conditie gewoon goed is, zodat je je paard niet hindert in zijn beweging. Ook zwaardere ruiters kunnen aan hun conditie werken, zonder aan de lijn te gaan.

Overigens kan ik niet afvallen door een genetische aandoening. Ik sta op de lijst voor een operatie en hoop binnenkort wat kilo's minder te wegen. Een excuus om op een paard te gaan zitten? Nee, dat niet. Maar ik ben er wel heel bewust mee bezig en zolang mijn paard nog steeds erg blij met mij de bak door gaat en helemaal los door zijn lijf kan lopen ga ik hier gewoon mee door.

Ontzettend goed dat je er zo bewust mee bezig bent vind ik! Maar dat zijn de meeste mensen niet denk ik. Een haflinger is natuurlijk ook een paardje wat meer draagkracht heeft dan sommige andere rassen. Mag ik wat persoonlijks vragen? Weeg je boven de 120 kilo?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:49

MarielleB schreef:
Mag ik wat persoonlijks vragen? Weeg je boven de 120 kilo?

Weet je, ik hoef het niet te weten. Als ik in haar profiel kijk, zie ik een paardje wat lekker over de rug loopt. Dat vind ik een argument.

('t ziet er ook echt niet als boven de 120 kg uit, overigens)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:49

beantsje schreef:
Ik heb namelijk proberen te onderbouwen dat het maximaal toelaatbare gewicht per paard verschilt.
En zelfs voor 1 paard varieert het nog. Voor mijn paard zou het misschien 95kg voor een beginnende ruiter zijn, maar 110 kg voor een geoefende ruiter. ('t is maar een voorbeeld hoor, vang me niet op de cijfers)
Maar... bij een slecht passend zadel is 60 kg al teveel!
(misschien moet er maar een verplicht pas-keurmerk voor zadels komen...)
Dus...hoe wou je dan het maximaal ruitergewicht vaststellen?

Oh dan vergis ik me en heb ik je niet goed begrepen. Ik denk er zo over. Ja ik vind het moeilijk om een maximaal gewicht vast te stellen, mede door al de argumenten die jij op noemt. Maar toch vind ik dat er eentje moet zijn. Bijvoorbeeld die al eerder in het topic naar voren is gekomen. Dit zou ik graag zien om dat het volgens mij de enige manier is om iets wettelijk te kunnen beargumenteren. Als je helemaal geen poot hebt om op te staan dan begin je natuurlijk niets tegen de ruiters die hun paard wel degelijk in de weg zitten. Heb je een bepaalde regelgeving dan kun je daar van uit naar de individu kijken.

En slecht passende zadels, dat zou al helemaal niet voor mogen komen. Welk gewicht er dan ook nog eens op zit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:55

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:55

I present; the solution

Afbeelding