Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mando schreef:Ik zit me wel eens af te vragen als ik dit allemaal lees.
De hele zomer zie ik alle paardjes lekker buiten staan, veel op het land, veel in een paddock.. het is nu november en ze zijn op 1 hand te tellen die ik momenteel tegen kom.
Hoeveel paarden hebben we in Nederland... laten we zeggen 300.000... hiervan zal misschien als mensen hun paard aan huis hebben 25% in de winter ook buiten op het land staan.
En die andere 75% dan....
Daarvan zal misschien.... 45% hele dagen op stal staan en er alleen uitkomen als de eigenaar komt.
Hoeveel van deze eigenaren komen iedere dag....
De overige komen misschien 2-6 uur per dag buiten en worden daarbij in de avonden nog gereden en.of getraint...
Hoeveel mensen zouden er genoeg geld hebben om hun paarden aan huis te hebben.... als je een rijke pappie of mammie heb... anders zal je toch hard moeten werken om je hypotheek te kunnen blijven betalen.
Dus dan staan je paarden buiten maar is het donker als je weg gaat en thuis komt.
Misschien een klein stukje land maar dat wil je in de winter niet kapot laten lopen anders heb je er in de zomer weer niets aan.
De overige die bv bij een boer staan die alleen een buitenbak heeft die moeten dan nu in de winter korter gaan werken, daardoor kunnen ze hun paard weer trainen terwijl het nog licht is of je heb mazzel en je heb een goede all-weather buitenbak met verlichting.
Dus al met al.. zullen de meeste paarden het slecht hebben.... en die andere 25% de hemel op aarde...
Ravellie,,... hou jij je paard maar lekker hoor... (dierenbeul)...Of verhuis naar een boederij... zoals een ieder wenst voor een ander....
?
1eplaatser schreef:sorry maar 4x is niet veel maar echt wel genoeg een paard hoeft niet 24 uur per dag in de wei te staan..
ik ga ongeveer 5 of 6 x per week naar hem toe en hij wordt ieder dag er uitgelaten .. ongeveer een half uur in de bak in de winter en in de zomer een paar uur in de wei.
als je je paard gewoon een paar keer per week intensief rijd en dat hij er elke dag uit komt dan is dat meer dan genoeg..
je hoeft je geen zorgen te maken over je paard want het is niet zielig ..
Sabinee__ schreef:Mando schreef:Ik zit me wel eens af te vragen als ik dit allemaal lees.
De hele zomer zie ik alle paardjes lekker buiten staan, veel op het land, veel in een paddock.. het is nu november en ze zijn op 1 hand te tellen die ik momenteel tegen kom.
Hoeveel paarden hebben we in Nederland... laten we zeggen 300.000... hiervan zal misschien als mensen hun paard aan huis hebben 25% in de winter ook buiten op het land staan.
En die andere 75% dan....
Daarvan zal misschien.... 45% hele dagen op stal staan en er alleen uitkomen als de eigenaar komt.
Hoeveel van deze eigenaren komen iedere dag....
De overige komen misschien 2-6 uur per dag buiten en worden daarbij in de avonden nog gereden en.of getraint...
Hoeveel mensen zouden er genoeg geld hebben om hun paarden aan huis te hebben.... als je een rijke pappie of mammie heb... anders zal je toch hard moeten werken om je hypotheek te kunnen blijven betalen.
Dus dan staan je paarden buiten maar is het donker als je weg gaat en thuis komt.
Misschien een klein stukje land maar dat wil je in de winter niet kapot laten lopen anders heb je er in de zomer weer niets aan.
De overige die bv bij een boer staan die alleen een buitenbak heeft die moeten dan nu in de winter korter gaan werken, daardoor kunnen ze hun paard weer trainen terwijl het nog licht is of je heb mazzel en je heb een goede all-weather buitenbak met verlichting.
Dus al met al.. zullen de meeste paarden het slecht hebben.... en die andere 25% de hemel op aarde...
Ravellie,,... hou jij je paard maar lekker hoor... (dierenbeul)...Of verhuis naar een boederij... zoals een ieder wenst voor een ander....
Dus omdat het gemiddelde van de nederlandse paarden haast niet buiten komt in de winter, maakt het maar gewoon niet uit?
Zo doen veel mensen het, dus dan iets het maar oke ?
met een ander paardje. Idifix schreef:Of er specifiek rassen zijn die heel goed buiten kunnen weet ik niet..denk paardjes zoals haflingers enzo wel goed gewapend zijn tegen de kou maar kan ook een idee zijn. Denk als je een paard van begin af aan altijd buiten laat hij eraan gewend word, een schuilstal zou ik wel altijd voorzien want koud,wind en regen samen is toch niet altijd zo een hiepercombinatie. Ze zeggen wel eens de gezondste paarden zijn die dat altijd buiten staan dus..Bij ons staan er 2 continu buiten en echt 2 totaal verschillende dieren dus.