Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:21

ik vind dat je genoeg bij je paard komt hoor.
en hij komt ook genoeg buiten, zijn veel paarden die het minder hebben.

ik weet niet, maar geen enkele stal bij ons hebbben de paarden ´s winters de hele dag buiten.. 20 hectare grond bij de stal.. maar het gaat allemaal kapot (klei)

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:23

Op mijn stalling gaan de paarden vanaf april/mei naar buiten en mogen ze tot wanneer het weer het toe laat, op de wei staan. Dit jaar was dat vorige week zondag voor het laatst. Nu staat alles weer op stal. Ik ga elke dag naar mijn paard en probeer zo veel mogelijk afwisselende dingen met mijn paard te doen. Mijn paard toont gelukkig, ondanks dat ze op stal staat. :)

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:23

Ik zou alleen een eigen paard nemen als ik zeker zou weten dat hij/zij elke dag voldoende beweging enz. zou krijgen.
Ik vind niet dat je zelf elke dag persé moet gaan, je kan natuurlijk altijd een verzorger/bijrijder nemen.

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:24

Denk dat het beter is om een verzorgster/berijdster te zoeken zodat je paard toch elke dag er even nog uitkan,. En meer aandacht ofzo

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:26

Mando schreef:
Ik zit me wel eens af te vragen als ik dit allemaal lees.

De hele zomer zie ik alle paardjes lekker buiten staan, veel op het land, veel in een paddock.. het is nu november en ze zijn op 1 hand te tellen die ik momenteel tegen kom.

Hoeveel paarden hebben we in Nederland... laten we zeggen 300.000... hiervan zal misschien als mensen hun paard aan huis hebben 25% in de winter ook buiten op het land staan.
En die andere 75% dan....

Daarvan zal misschien.... 45% hele dagen op stal staan en er alleen uitkomen als de eigenaar komt.
Hoeveel van deze eigenaren komen iedere dag....

De overige komen misschien 2-6 uur per dag buiten en worden daarbij in de avonden nog gereden en.of getraint...

Hoeveel mensen zouden er genoeg geld hebben om hun paarden aan huis te hebben.... als je een rijke pappie of mammie heb... anders zal je toch hard moeten werken om je hypotheek te kunnen blijven betalen.
Dus dan staan je paarden buiten maar is het donker als je weg gaat en thuis komt.
Misschien een klein stukje land maar dat wil je in de winter niet kapot laten lopen anders heb je er in de zomer weer niets aan.
De overige die bv bij een boer staan die alleen een buitenbak heeft die moeten dan nu in de winter korter gaan werken, daardoor kunnen ze hun paard weer trainen terwijl het nog licht is of je heb mazzel en je heb een goede all-weather buitenbak met verlichting.

Dus al met al.. zullen de meeste paarden het slecht hebben.... en die andere 25% de hemel op aarde...

Ravellie,,... hou jij je paard maar lekker hoor... (dierenbeul)... :D Of verhuis naar een boederij... zoals een ieder wenst voor een ander....

Dus omdat het gemiddelde van de nederlandse paarden haast niet buiten komt in de winter, maakt het maar gewoon niet uit :D ?
Zo doen veel mensen het, dus dan iets het maar oke ?

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:34

ik vind het wel weinig, dan staat je paard 20 uur lang in zijn box, zou ik ook niet echt fijn vinden, kan je geen verzorger of bijrijdster zoeken voor 3 dagen in de week?

Marlllot

Re: Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:51

sorry maar 4x is niet veel maar echt wel genoeg een paard hoeft niet 24 uur per dag in de wei te staan..

ik ga ongeveer 5 of 6 x per week naar hem toe en hij wordt ieder dag er uitgelaten .. ongeveer een half uur in de bak in de winter en in de zomer een paar uur in de wei.
als je je paard gewoon een paar keer per week intensief rijd en dat hij er elke dag uit komt dan is dat meer dan genoeg..
je hoeft je geen zorgen te maken over je paard want het is niet zielig .. ;)

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:39

Naar mijn mening is het inderdaad niet genoeg. Vind dat hij te weinig beweging krijgt en buiten komt. Ik vergelijk een stal voor een paard altijd met een mens in een wc hok...

Ik kom dagelijks bij mijn paard, soms meerdere malen per dag.
Hij staat op dit moment overdag van 9.00-18.00 buiten in een paddock met 3 anderen en 's nachts op een ruime stal met mogelijkheid tot contact met anderen paarden. In de zomer staan ze 24/7 buiten.

Ik besef dat mijn stal wel ideaal is en niet iedereen dit kan bieden. Maar ondanks dat hij dus niet veel op stal staat ben ik er wel dagelijks, zorg ik dat hij dagelijks beweging krijgt op 'n manier (wat niet perse rijden hoeft te zijn). En anders is het misschien een idee om eens rond te vragen of er iemand is die hem af en toe wil poetsen, knuffelen en wandelen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:20

Ik kom lang niet elke dag bij mijn paard. Woon in Groningen op kamers, en het paard staat nog thuis. Ik ben er op zaterdag, zondag en maandag. De rest van de week wordt ze 1x gereden door de staleigenaresse, prima vind ik, ze is ook al 19. Ze gaat 's ochtends de wei op met haar vriendjes, en als het donker wordt gaat ze op stal, weer met haar vriendjes. Ik heb echt het meest blije en tevreden paardje op deze wereld volgens mij, voor ons werkt dit echt helemaal prima zo!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:52

1eplaatser schreef:
sorry maar 4x is niet veel maar echt wel genoeg een paard hoeft niet 24 uur per dag in de wei te staan..

ik ga ongeveer 5 of 6 x per week naar hem toe en hij wordt ieder dag er uitgelaten .. ongeveer een half uur in de bak in de winter en in de zomer een paar uur in de wei.
als je je paard gewoon een paar keer per week intensief rijd en dat hij er elke dag uit komt dan is dat meer dan genoeg..
je hoeft je geen zorgen te maken over je paard want het is niet zielig .. ;)

Ik -en gelukkig velen met mij- vind dit dus echt níet genoeg.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:01

Sabinee__ schreef:
Mando schreef:
Ik zit me wel eens af te vragen als ik dit allemaal lees.

De hele zomer zie ik alle paardjes lekker buiten staan, veel op het land, veel in een paddock.. het is nu november en ze zijn op 1 hand te tellen die ik momenteel tegen kom.

Hoeveel paarden hebben we in Nederland... laten we zeggen 300.000... hiervan zal misschien als mensen hun paard aan huis hebben 25% in de winter ook buiten op het land staan.
En die andere 75% dan....

Daarvan zal misschien.... 45% hele dagen op stal staan en er alleen uitkomen als de eigenaar komt.
Hoeveel van deze eigenaren komen iedere dag....

De overige komen misschien 2-6 uur per dag buiten en worden daarbij in de avonden nog gereden en.of getraint...

Hoeveel mensen zouden er genoeg geld hebben om hun paarden aan huis te hebben.... als je een rijke pappie of mammie heb... anders zal je toch hard moeten werken om je hypotheek te kunnen blijven betalen.
Dus dan staan je paarden buiten maar is het donker als je weg gaat en thuis komt.
Misschien een klein stukje land maar dat wil je in de winter niet kapot laten lopen anders heb je er in de zomer weer niets aan.
De overige die bv bij een boer staan die alleen een buitenbak heeft die moeten dan nu in de winter korter gaan werken, daardoor kunnen ze hun paard weer trainen terwijl het nog licht is of je heb mazzel en je heb een goede all-weather buitenbak met verlichting.

Dus al met al.. zullen de meeste paarden het slecht hebben.... en die andere 25% de hemel op aarde...

Ravellie,,... hou jij je paard maar lekker hoor... (dierenbeul)... :D Of verhuis naar een boederij... zoals een ieder wenst voor een ander....

Dus omdat het gemiddelde van de nederlandse paarden haast niet buiten komt in de winter, maakt het maar gewoon niet uit :D ?
Zo doen veel mensen het, dus dan iets het maar oke ?

Inderdaad, dit heb ik eerder in het topic ook al eens gezegd. Maar dat werd me niet in dank afgenomen.
Ik snap ook niet dat mensen kunnen denken, "omdat zoveel mensen het doen is het goed".

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:16

Amen _/-\o_

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:28

Ik ben het hier ook helemaal mee eens.. Ik moet mijn pony ook zelf buiten en binnen zetten in de wintermaanden. Gelukkig werk ik niet fulltime en kan ik haar sowieso 4 dagen per week overdag buiten hebben op de dagen dat ik werk is dat lastig maar ik zorg er wel voor dat ze er elke dag uit komt. Ik weet dat het op de dagen dat ik werk niet veel is dat ze buiten is maar beter een paar uurtjes dan helemaal niet..

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:32

ik kon vroeger ook niet zoveel gaan rijden of elke dag naar haar toe gaan maar ze gingen wel bijna hele dag buiten dusja..
Kan je echt niets regelen?Ik snap wel dat het een pension stal is maar soms heb ik zoiets van ik betaal er ook wel voor ale ja..
Ze gaan het weiland uitbreiden zeg je ,wilt dat zeggen als dat gebeurd is ze wel langer de wei opmogen?

je zegt dat je van een gewone stalling met alleen buitenbak en veel weidegang naar een stalling met binnen en-buitenbak en weining weidegang gaat. Wel wat me nu opvalt is dat ik dat de laatste tijd veel tegenkom hier thuis staat mijn paard ook veel buiten zoveel als het kan en ze is daar reuzegelukkig mee, nu is ze voor 3 maanden op training naar een stal met wel een binnenbak,stapmolen enzoverder allemaal heel leuk hoor maar daar is het ook maar 2 uurtjes op de wei als het al elke dag is en anders de stapmolen en rijden. Ik vraag mij eigenlijk af hoe het komt dat je op zo'n plaats dan altijd zoveel minder weidegang hebt..
Ik vind het nou voor haar heel zielig maar dat is ook omdat ik weet hoezeer ze op de wei rond loopt te crossen dus.

Ik denk als je beter kan vinden qua weidegang je er wel voor moet gaan. als je dan eens een dagje niet kan gaan hoef je je niet druk te maken van 'oh jee nu is ie amper buiten geweest..'.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:50

jeetje ik heb het dan toch wel getroffen denk ik, ok ga 6x per week naar mijn paard, als dat overdag lukt (ivm werktijden) dan gaan we een paar uur het bos in en als dat 's avonds is dan gaan we in de bak wat doen of spelletjes spelen of losgooien of longeren of rijden of we gaan met een knalgele deken buiten stappen (in het geval van bak-bevriezing) verder komt hij elke dag buiten van 6 uur 's ochtends tot 5 uur 's avonds, ik kom dan meestal nog 's avonds naar hem toe, behalve in het weekend en de vrije middagen.
om het weekend ben ik bij mijn vriend in rotterdam en dan heb ik een bijrijdster die hem die dagen meeneemt naar het bos, dus eigenlijk heb ik het best getroffen.

En ik sta maar op een stal met 3 paarden incl. de mijne.

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:55

Ik zie mijn 2 paarden elke dag.
Ze komen ook elke dag naar buiten alleen soms met echt pestweer niet, maar zelfs dan probeer ik ze naar buiten te doen.

esmeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:59

Heb ook een vraag weten jullie ook of er rassen zijn die de hele winter buiten kunnen staan?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:21

Of er specifiek rassen zijn die heel goed buiten kunnen weet ik niet..denk paardjes zoals haflingers enzo wel goed gewapend zijn tegen de kou maar kan ook een idee zijn. Denk als je een paard van begin af aan altijd buiten laat hij eraan gewend word, een schuilstal zou ik wel altijd voorzien want koud,wind en regen samen is toch niet altijd zo een hiepercombinatie. Ze zeggen wel eens de gezondste paarden zijn die dat altijd buiten staan dus..Bij ons staan er 2 continu buiten en echt 2 totaal verschillende dieren dus.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:09

Opzich geef je je paard qua rijden genoeg beweging alleen is het wel erg jammer dat hij de overige uren niet in een weiland of paddock ofzo kan staan zodat hij niet de hele dag in zn box staat..
Ik ga wel iedere dag naar mn paard toe, al is het maar dat ze me eventjes ziet. Ze staat dan wel thuis dat is natuurlijk wel wat makkelijker maar ik denk dat ik dat ook wel had gedaan als ze op een pensionstal stond.

@ anouk_esmee: zoals Idifix zegt, als je paard van kleins af aan buiten staat en niet geschoren word creërt hij vanzelf een goede vacht om bestand te zijn tegen al dat rotweer. Er zijn wel rassen met dikkere vachten zoals fjorden, shetlanders, haflingers. Maar dat betekend niet dat een ander ras het koud zou hebben.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:16

Een eigen paard moet je echt elke dag heen.. Vind ik dan. Maar hoelang duurt je opleiding? Het lijkt me niet dat het over een maandje weer over is. Een maandje en dan 4x per week is nog te doen, maar al gauw een paar jaren is iets minder.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:26

Waarom zoek je geen pensionstalling waar je paard wel genoeg buiten komt? Probleem opgelost.
Als je paard genoeg buiten komt hoef je echt niet elke dag naar je paard en al helemaal niet elke dag te rijden.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:29

ik ga 5x per week, hij wordt elke dag met andere paarden buiten gezet en op de dagen dat k r niet ben kijkt iemand anders naar m. Gaat prima. Rijden doe k ook maar max 4x per week.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:49

Ik kan ook maar 4x per week naar mijn pony, maar ze staat wel 24/7 op de wei.
Toch verkoop ik haar om de reden dat ik vind dat ze meer beweging nodig heeft, ze is nu namelijk
echt veelste dik.. maar meer kan ik gewoon niet.. mn school gaat niet zo lekker op het moment
dus daar moet ik echt meer tijd aan gaan besteden (niet nog minder gaan, maar wel max. 4x)

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:50

Andere stalling, kan iedereen wel zo makkelijk zeggen..
maar zoals bij mij in de buurt valt er geen goede stalling te vinden.

Die zijn er wel, maar die zijn dan weer zo superduur..
ik sta nu gewoon bij een boer :+ met een ander paardje.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:52

Idifix schreef:
Of er specifiek rassen zijn die heel goed buiten kunnen weet ik niet..denk paardjes zoals haflingers enzo wel goed gewapend zijn tegen de kou maar kan ook een idee zijn. Denk als je een paard van begin af aan altijd buiten laat hij eraan gewend word, een schuilstal zou ik wel altijd voorzien want koud,wind en regen samen is toch niet altijd zo een hiepercombinatie. Ze zeggen wel eens de gezondste paarden zijn die dat altijd buiten staan dus..Bij ons staan er 2 continu buiten en echt 2 totaal verschillende dieren dus.

In principe kan je zelfs een arabier buiten laten staan in de winter, hij maakt zn vacht er zelf naar.
Wel moet hij dan een deken op als het gaat vriezen denk ik..

Maar het ligt helemaal aan jezelf. Mijn zus doet altijd zulke dikke dekens op, dat haar paard echt
een watje is geworden.