GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:23

De bouw heeft er toch sowieso mee te maken lijkt mij.
De 1 heeft een schuine schouder, de ander een een stijle, en zo gaat dat met het hele lichaam.

Wat ik wel weet is dat zoals mijn pony heeft een behoorlijke nek, velen vinden dat mooi, ik niet, omdat het een uiting is van zomereczeem. In de winter is haar hals de helft minder.
En zo zie ik hier op bokt bijvoorbeeld ook dieren waar heleboel bij wegkwijlen, en ik wegklik, puur omdat ik weet dat het 9 van de 10 keer geen spieren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:39

Afbeelding

Ik ben heel benieuwd wat jullie van mijn paard vinden.. Zelf denk ik dat zijn rug te vast zit..

Wat kun je daar dan het beste aan doen? een paarden fysiobellen? osteopaat ?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:43

De bouw van een paard is van belang voor de training en sportdoeleinden die je met het paard hebt. Het zegt niks over de lossigheid of vastheid van de spieren zelf. Wel over de mogelijkheid een been verder naar voren te kunnen plaatsen dan een ander, het bekken beter te kunnen kantelen, meer aanleg te hebben voor een goede draf of een goede galop.
De spieren op een stijle schouder kunnen net zo vast zitten als die op een schuine schouder. Wel zie je bepaalde rassen door hun bouw sneller spierproblemen krijgen. Een paard van een vriendin van mij is hardstikke los maar heeft toch meer moeite met verzamelen door de bouw van het paard dan mijn paard die barst van de spierproblemen maar gewoon makkelijker voor het werk gebouwd is.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:08

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:07

Ik heb het hele topic doorgenomen. 'Toevallig' heb ik voor aanstaande vrijdag een afspraak met een JMM masseur staan.
Mijn pony wordt sinds een jaartje wat intensiever bereden. Was altijd een sterrekijkende dribbelaar en middels training (AdB) is dat gelukkig al een heel eind verbetert. Ik blijf echter het gevoel hebben, dat hij 'vast' zit. Hij is onder periodieke, preventieve behandeling van een fijn en kundig chiropractor (http://www.lodash.nl) dus dat is het niet.. maar er is wèl wat.. vandaar de JMM!
Hier een redelijk recente foto van mijn pony met mijn instructrice erop:
Afbeelding

Niet zo heel duidelijk misschien, maar ik ben toch benieuwd of iemand hier er wat over kan en wil zeggen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:27

Ik heb vandaag standfoto's gemaakt van mijn pony.
Ik ben heel benieuwd wat voor problemen unamie (en miss andere bokkers) kan ontdekken.
Ik zie namelijk niet aan die paarden wat jij er allemaal aan ziet en ik wil toch wel weten waar de problemen precies zitten bij mijn pony.
Eigenlijk zou er 2 weken geleden al iemand van HA komen, maar toen heeft mijn pony een trap gehad en liep ze niet goed meer..
Dit ging niet door, maar ik wil nog een een nieuwe afspraak maken.
Het is nu toch wel een jaar geleden dat ze voor het laatst behandeld is...

Afbeelding

Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:18

Raja@

Ik volg dit topic ook al een tijdje en vind het ook enorm interessant om paarden te zien met verschillende bouwen!
Wat ik nij jou paardje heul duidelijk zie is dat hij toen je hem net had enorm slecht in zijn spieren zat bij zijn schoft! Heel goed verbeterd :D Tis niet dat ik nuttige informatie heb, moest het je gewoon even zeggen :+

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:19

Dank je!
Fijn om te horen :D

Ik vind het ook mega interassant.

Heb een opleiding paarden massage gedaan en ben daarom erg geinteresseerd in wat anderen van mijn paard zeggen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:42

Wat een enthousiaste bokkers hier
Jullie gaan flink door met posten zeg :oo

DaniBanani schreef:
Unamie: volgens jou zou mijn paard dus redelijk wat spierproblemen hebben. Waar zou ik dat in de omgang aan kunnen merken (rijden en evt. grondwerk/vrijheidsdressuur)?

Om even in te gaan op de huidige discussie - hoeveel spierproblemen worden 100% veroorzaakt door slecht rijden/slecht tuig? Want het lijkt mij dat in zo'n geval een massage inderdaad weinig op zou lossen.

De meeste problemen ontstaan door val partijen soms gebeurd dat al als veulen
Maar een slechtpassend zadel kan zo veel problemen geven dat het paard slecht functioneerd en zeker niet los kan blijven
Masseren heeft weinig of zeker minder resultaat als je met een slecht passend zadel blijft rijden

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:45

garny95 schreef:
Unamie, is het een uitdaging voor jou om wat filmpjes en fotomateriaal van paarden die los zijn en bewegen en paarden die duidelijke spierproblemen hebben te plaatsen in een nieuw topic, ik merk dat daar namelijk wel wat honger naar is en dan kan iedereen er van leren en zijn eigen conclussies daaruit trekken, als bokkers hier vragen om jouw blik te werpen op hun paard kan dat vervelende reacties geven en dat is jammer omdat er aan de andere kant ook genoeg bokkers zijn die wel graag meer willen weten.

Filmpjes zijn alleen goed te beoordelen als ze niet "schokken"
Interessant zijn filmpjes van de stap (en galop) daar zie je de meeste spierproblemen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:35

Alles even bijgelezen :O
Ik wil trouwens best filmpjes beoordelen
vervelende reactie's negeer ik gewoon :P

@pasdedeux
jij kunt het mooi overnemen als ik geen tijd heb
Jij hebt de smaak te pakken :D
Goed geantwoord heb ik weinig meer aan toe te voegen

@xMariekee
wat ik zie bij je pony
zo op het oog geen hele strakke pony
iig de meeste problemen in de voorhand (linkerkand toont strakker dan rechterhand)
Problemen in de hals en schouder (brachiocephalicus infra en supraspinatus)
Seratus en rug kunnen losser
problemen aan de buigers van het voorbeen (kan de knie niet goed strekken)
Dat kun je zien omdat het been niet kaarsrecht is (staat door de knie (knie staat wat naar voren)

@GJ9
zie wel schouder en halsproblemen
wil de hals iig moelijk laten zakken
wat een schattige hondjes heb jij trouwens in de profiel :*

@Mindfields
geweldig mooi paard heb je onder je kont :wow:
Maar toch wel een erg strakke hals en de billen kunnen voller
Het rijden ziet er heel vriendelijk uit vind ik

@Nini_roosje
Jou paard heeft idd geen losse rug
De rechterschouder heeft de meeste problemen (wil geen gewicht op rechts nemen valt over de buiten schouder of juist naar binnen, minder sprong in de rechtergalop
Hals kan ook veel losser

@Raja
de rechterschouder is behoorlijk strak (linker schouder ziet er wat losser uit)
problemen zie hierboven
De rug/lendenen kan losser

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 00:00

CarolShadow schreef:
De bouw heeft er toch sowieso mee te maken lijkt mij.
De 1 heeft een schuine schouder, de ander een een stijle, en zo gaat dat met het hele lichaam.

Wat ik wel weet is dat zoals mijn pony heeft een behoorlijke nek, velen vinden dat mooi, ik niet, omdat het een uiting is van zomereczeem. In de winter is haar hals de helft minder.
En zo zie ik hier op bokt bijvoorbeeld ook dieren waar heleboel bij wegkwijlen, en ik wegklik, puur omdat ik weet dat het 9 van de 10 keer geen spieren zijn.

laatste ben ik helemaal met je eens. meestal is het vet :) Maar het kan ook in de bouw zitten, fokmerrie waar werkelijk nog nooit wat mee is gereden (niet fanatiek) heeft ook zo'n hals, terwijl die merrie niet te dik is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 00:03

unamie wat bedoel je met strakke hals? Deze foto's zijn gemaakt nadat het paard 8 maanden niet gereden is door een tumor net achter zijn voorbeen. Dus in de achterhand is de bespiering wat afgezwakt ja dat klopt. Maar strakke hals wil ik graag van je weten wat je daarmee bedoelt. :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 00:24

unamie schreef:
@GJ9
zie wel schouder en halsproblemen
wil de hals iig moelijk laten zakken
wat een schattige hondjes heb jij trouwens in de profiel :*

Dankje. Ze liet idd haar hals moeilijk zakken. En ze was een spook onder het zadel, ben er dus mee gestopt. Ze loopt nu alleen nog voor de kar. Is prima zo, maar ergens denk ik altijd dat er nog iets mis is met haar.

Dankje, over onze hondjes :) Ik vind ze zelf ook heel schattig :D

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 00:27

bij mijn friezen zie je opzich echt spiermassa`s in de schouders en nek.

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SZOT4OBF.jpg
Op deze foto laat ik haar extra inbuigen omdat haar linkerkant eeen hele tijd goed vast zat geen dierenmishandeling dus (A)

Merrie 15,5 jaar volle nekbespiering en schoudermassa strak buikje ondanks dat zij 8 jaar lang fokmerrie geweest is.

peerd nummer 2 is een 4 jarige fries waarvan ik vind dat ze voor een 4 jarige duidelijke spieren heeft
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XRXPXYMP-1.jpg
hier zie je heel duidelijk dat zij haar juiste nekspier heeft
http://www.mijnalbum.nl/Foto-H4DOHCKM.jpg
Schouder bespiering rugbespiering en der achterhand heeft spieren
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 01-10-09 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 01:01

heb net het hele topic doorgelezen vind het wel interesant allemaal :) ik denk zelf dat mijn merrie ook wat spier problemen heeft? mss als iemand zin heeft om een kijkje te nemen?

Afbeelding
zoals je kan zien ene flinke nek, hier was ze wel herstellende dus deed niet veel met haar :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:28

Wat een interessant topic!
pasdedeux en unamie jullie uitleg is super +:)+

Ik zal nog even op zoek naar een foto, mijn paard loopt op het moment niet fijn en ik denk dus ook dat er iets met de spieren is. De fysio is al gebeld, maar toch zou ik het leuk vinden om ook een reactie van jullie te krijgen ;)

edit; foto toegevoegd
(ze loopt hier wel wat gespannen)
Afbeelding

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:41

Laatst bijgewerkt door Daihyo op 01-10-09 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:47

ben wel benieuwd wat jullie van mijn paardje vinden, ze is helaas laatst spierbevangen geweest (en heeft haar achterbeen gekneusd) dus laat haar binnenkort een keertje nakijken door de Fysio.: zal binnenkort nog even standfoto maken..
Afbeelding
Afbeelding
http://img7.imageshack.us/img7/7105/misty08.jpg
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 01-10-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link

Raja

Re: GZ: FOTO van een perfect bespierd paard + uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:17

@ unamie
Dank je!
Valt me alles mee ;)
Dat van de schouder klopt ook wel! Hij houdt rechts ook vast en heeft moeite met buigen.
lendenen zijn naar mijn idee niet heel strak, maar hij staat op de stand foto ook erg ge spannen ergens naar te kijken dus dan klopt jouw beeld van een wat strakkere lendenpartij natuurlijk wel!
Hij heeft een vrij plat kruis en loopt makkelijk van het achterbeen af.
Daar zijn we in de training erg mee bezig.
Ik ga iig zijn schouder eens onder handen nemen!!
Het is toch moeilijk om je eigen paard te beoordelen. Daar kijk je niet erg objectief tegen aan natuurlijk!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:19

Raja schreef:
Het is toch moeilijk om je eigen paard te beoordelen. Daar kijk je niet erg objectief tegen aan natuurlijk!

Dat vind ik ook, van een vreemd paard zie je het toch anders/beter :j

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:21

Nibbit schreef:
Raja schreef:

Dat vind ik ook, van een vreemd paard zie je het toch anders/beter :j

Ja, dat is echt zo!
En vaak Wil je het niet zien bij je eigen paard ;)

Ik ben paardenmasseuse (doe er eigenlijk niks meer mee) maar toch is het erg moeilijk om je eigen paard te masseren.
dat doe ik dus ook bijna nooit!
Alleen als ik merk dat er egens een probleem gebiedje dan pak ik dat of ik maak zn rug/hals wat extra los voor het rijden, maar nooit een hele uitgebreide massage...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:53

Na het topic gelezen te hebben ga ik toch ook maar reageren. Nadat ik mijn draversmerrie 3 jaar zonder begeleiding heb bereden, hebben we sindskort 'dressuur'les. Enkel om mijn lichaamshouding te verbeteren en mijn paard (nog) meer naar de ontspanning -lang/laag- te kunnen rijden. Perfect gespierd is ze helaas (voor dit topic) niet, maar ik kan wel wat foto's laten zien met commentaar daarbij.

Nog volledig in koersconditie. Paard is hier zeer atletisch gebouwd met een zeer sterke (gespierde) achterhand en schouderpartij. Voor haar magere schoftje begint haar iele nekje. Door de manen is wel al de nekspier goed te zien.
Afbeelding

Haar typische loopje waarbij ze altijd met haar neus richting de grond gaat. De nekspier is hier zeer goed te zien.
Afbeelding

In vergelijking met de eerste foto is het paard een stuk forser geworden. Ik durf wel te zeggen dat het enkel een spierkwestie is waarin ze is verandert, vetjes heeft ze bijna niet. Opvallend is dat juist haar rugspieren en bovenste nekspieren (laatste helaas niet goed te zien op de foto) enorm zijn ontwikkeld en toegenomen. Paard behoudt evengoed de gespierde schouderpartij en billen, deze zijn ook toegenomen. Na 2 jaar is ze een dekenmaat (175 -> 185) gegroeid.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M4SKGE63.jpg

Hier nog een impressie tijdens het oefenen wat we in de les hebben geleerd.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TBF36V7B.jpg
Voornamelijk lang en laag en het paard van achteren naar voren rijden. Aangezien mijn paard zo een enorm gespierde en krachtige achterhand heeft, heeft zij (en ik overgens ook) moeite met overgangen rijden. Ze heeft namelijk de neiging om met haar hele voorhand de lucht in te komen bij overgang naar een vlottere gang. Wanneer ik haar terug rij in een gang, dan heeft ze juist erg de neiging om uit elkaar te vallen. Momenteel kan ik haar dankzij begeleiding van mijn instructrice tijdens overgangen ook laag blijven rijden, enkel moeten we nog aan het 'lang' werken.

Hopelijk levert mijn post een bijdrage tot dit topic! :D
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 01-10-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:25

Hallo ik kwam toevallig hier terecht, interessant topic.

Mijn paard is afgelopen maandag door Karin (Unamie) behandeld. Op het oog zag mijn paard er niet zo heel verkeerd uit, maar ze bleek toch helemaal vast te zitten. Na de eerste behandeling liep ze al ruimer en duidelijk losser in d’r lijf. Dus bij deze sorry lief paard voor het te krappe zadel :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:18

Mensen, dus als ik bij de bil aan de achter zijkant 2 spieren zie lopen aan beide kanten identiek, dan is het dus niet goed, dan zijn ze gespannen en moet ik daar wat mee laten doen? ;(