Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lovely schreef:Thaliaatje, ik vind het aan een kant wel jammer dat je niet op zoek bent gegaan naar de oorzaak, waarom je paard dus ineens afslaat op wedstrijd. Dat je hem er door slaat, zal mij verder worst wezen, maar de oorzaak ligt misschien niet helemaal alleen bij hem?
Waarom wordt dit nu ineens weer een discussie over traditioneel (belachelijke term trouwens) en natural? Het gaat hier toch gewoon om de gektes die overal maar de kop opsteken en of dat nou een WoWzadel of een touwhalster is, zal mij verder worst wezen, maar het zijn allemaal lapmiddeltjes.
Lovely schreef:DaniBanani, ik heb nog nooit een paard laten readen, niet dood en niet levend. Om de vrij simpele reden dat ik jarenlang dagelijks dat dier in handen heb en ik niet denk dat een vreemde hem beter snapt dan ik.
Laatst vroeg ik om een karakteranalyse van het paard in mijn avatar, maar dat moest geld kosten en dat heb ik er niet voor over, dan haal ik het zelf wel uit het boek van LTJ. Toch vind ik het echt vreemd dat mensen geloven dat iemand van een foto kan vertellen hoe het paard in elkaar steekt, zonder hem in het echt te zien.
. Als het je niet interesseert is het ook goed hoor, maar je kwam zelf met het voorbeeld. Nu zit ik helemaal niet in de softe sector hoek, maar ik vind wel dat je altijd moet kijken of je ook een antwoord kunt vinden op de vraag waarom. Al die goeroes verzinnen een antwoord ter plekke, zo vaak als je wilt, maar je kunt zelf ook het echte antwoord vinden. 
Mowoah schreef:Soms zien mensen in dat het dat het ook op een andere manier kan, soms niet.
En als iemand die manier de goede vind is dat prima, maar niet iedereen is hetzelfde.
Veel mensen kunnen goed overweg met zijn paarden als natural, veel mensen kunnen het ook op de traditionele manier.
Veel mensen blijven in de slechte manier hangen, maar wie bepaald wat slecht is?
Je kunt op een slechte manier een natural zijn, en op een slechte manier een traditionele ruiter...
KiWiKo schreef:Mowoah schreef:Soms zien mensen in dat het dat het ook op een andere manier kan, soms niet.
En als iemand die manier de goede vind is dat prima, maar niet iedereen is hetzelfde.
Veel mensen kunnen goed overweg met zijn paarden als natural, veel mensen kunnen het ook op de traditionele manier.
Veel mensen blijven in de slechte manier hangen, maar wie bepaald wat slecht is?
Je kunt op een slechte manier een natural zijn, en op een slechte manier een traditionele ruiter...
het enige wat bepaald of iets slecht is of niet............ is het paard zelf..............
KiWiKo schreef:Caira schreef:Of omdat mensen zien dat je zoveel meer lol met je paard kunt hebben als je zijn of haar basis behoeften bewaakt en respecteert.
Ook ik heb met sporen, stang en slof gereden want zo had ik het allemaal geleerd. Maar ik heb nooit de voldoening gehad die ik nu wel heb met mijn touwhalstertje, leadrope en 'wichelroede' . Nu heb ik een paard die zonder touwen, hoofdstellen etc. los met me mee loopt en die komt als ik haar roep. Noem het 'penny' maar ik geniet ervan.
Laat mensen toch eens in hun waarde, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
OOOOOOOO Absoluut............... maar dat heeft niet zoveel te maken met wat ik zegbit/boom of wat mij betreft zadelloos is niet wat ik bedoel
![]()
wat ik bedoel is het getruthet "het is koud dus ik doe een deken om" het "hij is stout dus de hele santekraam word open getrokken..... de "het regent dus hij moet naar binnen" het "mijn paard vind mij niet lief, moet ik NOG meer worteltjes kopen"
Lovely schreef:Je hebt gedaan wat je goed vond, maar je weet nog steeds niet waarom je paard afsloeg. Als het je niet interesseert is het ook goed hoor, maar je kwam zelf met het voorbeeld. Nu zit ik helemaal niet in de softe sector hoek, maar ik vind wel dat je altijd moet kijken of je ook een antwoord kunt vinden op de vraag waarom. Al die goeroes verzinnen een antwoord ter plekke, zo vaak als je wilt, maar je kunt zelf ook het echte antwoord vinden.
Lovely schreef:DaniBanani, ik heb nog nooit een paard laten readen, niet dood en niet levend. Om de vrij simpele reden dat ik jarenlang dagelijks dat dier in handen heb en ik niet denk dat een vreemde hem beter snapt dan ik.
Ik hoop ten zeerste dat we daar binnen 10 jaar allemaal hartelijk om kunnen lachen. Lovely schreef:DaniBanani, ik heb nog nooit een paard laten readen, niet dood en niet levend. Om de vrij simpele reden dat ik jarenlang dagelijks dat dier in handen heb en ik niet denk dat een vreemde hem beter snapt dan ik.
Laatst vroeg ik om een karakteranalyse van het paard in mijn avatar, maar dat moest geld kosten en dat heb ik er niet voor over, dan haal ik het zelf wel uit het boek van LTJ. Toch vind ik het echt vreemd dat mensen geloven dat iemand van een foto kan vertellen hoe het paard in elkaar steekt, zonder hem in het echt te zien.
KiWiKo schreef:naar aanleiding van een hoop topics op bokt kan ik niet anders dan tot de conclusie te komen dat mensen zich helemaal gek laten maken als het om het wezen paard gaat........
bijvoorbeeld stalling.... is not done
Heck, ik zit ook 8 uur per dag op mijn buro stoel, dan nog eens een uur of wat in de auto....... en ik, ook ik ben gewoon een bewegingsdier!!
over opgroeien.......... opgroeien is niet leuk, ik heb ook de nodige dingen meegemaakt in mijn jeugd en in het leerproces naar volwassen worden......... maken paarden ook mee, en terechtwaarom mogen paarden geen vervelende dingen meemaken???????
waarom is een paard gelijk getraumatiseerd als die een keer een paar klappen krijgt............. ik ben het ook niet, en ik heb ze ook wel eens gehad......... evenzoveel mensen met mij.......
Mijn schoenen zitten ook niet altijd even lekker.............. sterker nog ik kan behoorlijk pijn aan mijn voeten hebben van sommige schoenen......... maar ijzers is not done, terwijl een paard daar geen last van ondervind.
Ik ben ook wel eens niet gelukkig in mijn leven, en ik moet ook wel eens dingen doen die ik niet wil............ is dat voor een paard anders????
tuurlijk zorg je zo goed mogelijk voor je dier, en tuurlijk wil je dat ie happy is.............. maar moeten we niet allemaal bij tijd en wijlen wat inleveren???? en waarom het paard dan niet....
de mensen die handig op deze materie inspelen verdienen goud geld aan goedgelovige paardeneigenaren beetje readen hier, beetje hoolikiboo daar........ beetje wortelstok zus en een beetje fluisteren zo.......
Ik vraag het me af of dat soort sjut nou allemaal wel zo goed is voor het wezen paard.........
een paard moet ook gewoon opgroeien met pro's en con's zo werkt het..... zo is het......
gisteren las ik dat inrijden traumatisch is............. en dan denk ik dikke neus, de eerste dag dat ik naar de basisschool ging was ook traumatisch![]()
maar heck, ben toch leuk opgedroogd na die tijd............
en dat zijn maar kleine simpele voorbeeldjes.......
ach zit even mijn gedachten van mij af te typen
Citaat:maar moeten we niet allemaal bij tijd en wijlen wat inleveren????en waarom het paard dan niet....
LadyLynn schreef:KiWiKo schreef:naar aanleiding van een hoop topics op bokt kan ik niet anders dan tot de conclusie te komen dat mensen zich helemaal gek laten maken als het om het wezen paard gaat........
bijvoorbeeld stalling.... is not done
Heck, ik zit ook 8 uur per dag op mijn buro stoel, dan nog eens een uur of wat in de auto....... en ik, ook ik ben gewoon een bewegingsdier!!
over opgroeien.......... opgroeien is niet leuk, ik heb ook de nodige dingen meegemaakt in mijn jeugd en in het leerproces naar volwassen worden......... maken paarden ook mee, en terechtwaarom mogen paarden geen vervelende dingen meemaken???????
waarom is een paard gelijk getraumatiseerd als die een keer een paar klappen krijgt............. ik ben het ook niet, en ik heb ze ook wel eens gehad......... evenzoveel mensen met mij.......
Mijn schoenen zitten ook niet altijd even lekker.............. sterker nog ik kan behoorlijk pijn aan mijn voeten hebben van sommige schoenen......... maar ijzers is not done, terwijl een paard daar geen last van ondervind.
Ik ben ook wel eens niet gelukkig in mijn leven, en ik moet ook wel eens dingen doen die ik niet wil............ is dat voor een paard anders????
tuurlijk zorg je zo goed mogelijk voor je dier, en tuurlijk wil je dat ie happy is.............. maar moeten we niet allemaal bij tijd en wijlen wat inleveren???? en waarom het paard dan niet....
de mensen die handig op deze materie inspelen verdienen goud geld aan goedgelovige paardeneigenaren beetje readen hier, beetje hoolikiboo daar........ beetje wortelstok zus en een beetje fluisteren zo.......
Ik vraag het me af of dat soort sjut nou allemaal wel zo goed is voor het wezen paard.........
een paard moet ook gewoon opgroeien met pro's en con's zo werkt het..... zo is het......
gisteren las ik dat inrijden traumatisch is............. en dan denk ik dikke neus, de eerste dag dat ik naar de basisschool ging was ook traumatisch![]()
maar heck, ben toch leuk opgedroogd na die tijd............
en dat zijn maar kleine simpele voorbeeldjes.......
ach zit even mijn gedachten van mij af te typen
ik vind dat je een paard niet kan vergelijken met een mens. Totaal niet.
Wat ik wel vind, ook wij 'moeten' dingen doen die we niet leuk vinden, en een paard soms ook. Maar aan de andere kant, je probeer het toch juist op die éne manier te doen, zodat je paard er plezier in heeft, waardoor hij het graag voor je wílt doen?
Een paard kan niet denken, dus als hij idd iets traumatisch mee heeft gemaakt zal hij zich dat zijn leven lang herinneren, ofja, hij zal een verband leggen en daaruit een conclusie trekken dat 'datgene/diegene' gevaarlijk/onbetrouwbaar of gemeen is.Citaat:maar moeten we niet allemaal bij tijd en wijlen wat inleveren????en waarom het paard dan niet....
omdat een paard zijn leider en vertrouwen niet baseerd op vriendschap met de baas. Een paard kent geen vriendschap, een paard kent alleen vertouwen en duidelijkheid. Niet zoals wij mensen, aardig zijn, iemand helpen = iets aardigs terug verwachten.
Ik snap je gedachtegang wel, als het zo werkelijk zou zijn zou het heel mooi zijn. Maar dan kun je nog wel 100 dingen verzinnen, waarom kan een paard in ...naam niet praten?.. Dan kun je vragen waarom hij zo stout is![]()
Maar nee, je kunt het alleen doen met je eigen gezonde verstand, kennis en ervaring, en hopen dat je een juist antwoord hebt op het gedrag van je paard.