paarden weg doen vanwege financiele problemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:22

Ik heb het ook met verbazing zitten kijken.
Zo'n hoog inkomen, daar kunnen veel mensen enkel maar van dromen.
Wat hebben ze in hemelsnaam dan allemaal gedaan om zo in de schulden te komen???
Mijn gedachten waren ook meteen,ga verder met je praktijk, maak er reklame voor, misschien had het dan niet zover hoeven komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:36

kr0elkip schreef:
heb t ook gezien
alleen wat ik niet snap
die paarden kosten 300 per maand,
en ze krijgen nog eens ongeveer 500 van de belasting per maand terug
dan hoef je je paarden toch ook niet weg te doen?

Ik heb het al vaker gelezen in dit topic dat ze dan hun paarden niet weg hoeven te doen maar men vergeet even dat ze nog wel een schuld van 45.000 euries hebben weg te werken. En volgens dat programma ging dat nog wel 3 jaar duren. Kortom voor hun is het pas mogenlijk om over 4 of 5 jaar weer eens aan een paard te gaan denken.

Ik heb ook met open mond zitten kijken dat je met dat bedrag niet normaal rond kan komen.
Ik wou dat ik de maandelijks de helft ontving...dan was ik voor mij doen schat hemeltje rijk.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:44

BraveSpots schreef:
Ben je niet al te laat met je paard(en) weg te doen als je al zo diep in de schulden zit?

Objectief beschouwd wel ja, maar als je in zo'n situatie zit dan zijn de dieren die je beschouwt als jouw gezinsleden, waar je zo aan gehecht bent, wel het laatste wat je weg doet, zelfs als dat betekent dat je op andere vitale gebieden in moet leveren. Op het moment dat je in zo'n situatie zit houdt je jezelf bovendien op de been met de hoop dat je de situatie om kunt draaien. Verder heb je wel andere dingen aan je hoofd op die momenten dan nieuwe eigenaren zoeken voor je beminde huisdieren. Het daaraan verbonden verdriet komt nog bovenop de rest van de problemen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:53

Cowgirl schreef:
Ik heb het al vaker gelezen in dit topic dat ze dan hun paarden niet weg hoeven te doen maar men vergeet even dat ze nog wel een schuld van 45.000 euries hebben weg te werken. En volgens dat programma ging dat nog wel 3 jaar duren. Kortom voor hun is het pas mogenlijk om over 4 of 5 jaar weer eens aan een paard te gaan denken.

Ik heb ook met open mond zitten kijken dat je met dat bedrag niet normaal rond kan komen.
Ik wou dat ik de maandelijks de helft ontving...dan was ik voor mij doen schat hemeltje rijk.

Mensen leven conform hun inkomen. Dit soort problemen heeft helemaal niets met de hoogte van het inkomen te maken. Het kan iedereen overkomen. Het verschil is dat mensen met een hoger inkomen in de regel een huis aanschaffen dat bij hun mogelijkheden past en activiteiten gaan ondernemen die zij zich op dat moment kunnen veroorloven.
Indien iemand (of hij nou 20.000 EUR of 50.000 EUR per jaar verdient) zijn werk kwijt raakt, omdat het bedrijf bijvoorbeeld failliet gaat (hoef je als werknemer lang niet altijd vooraf aan zien komen), dan krijg je een sociaal inkomen gebaseerd op je laatst verdiende loon, maar daar zit ook een maximum aan verbonden. Indien je dus niet meteen een andere baan hebt, dan zit je dus per direct met een probleem. Er kunnen dan nog wat factoren zijn die de situatie ongunstig beinvloeden en daar zit je al. Daar hoef je helemaal niet dom of onverstandig voor geweest zijn. Een bank geeft echt geen hypotheek van bv 500.000 EUR af indien zij kan aanvoelen dat de persoon in kwestie die niet meer zal kunnen betalen.
Mensen die hun hele leven in zekerheid geleefd hebben beseffen zich vaak helemaal niet hoe dun het lijntje is. Dan heb ik het niet alleen over de mensen die dit overkomt, maar vooral over de mensen die er vooroordelen over hebben.

fokfanaat

Re: paarden weg doen vanwege financiele problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:54

ja maar daar zit gewoon veel meer rek in, als je weinig verdient en weinig uitgeeft, en je komt voro onvoorziene zaken te staan heb je een veel groter probleem dan als je veel verdient en veel uitgeeft!

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:01

fokfanaat schreef:
ja maar daar zit gewoon veel meer rek in, als je weinig verdient en weinig uitgeeft, en je komt voro onvoorziene zaken te staan heb je een veel groter probleem dan als je veel verdient en veel uitgeeft!

Dat betwijfel ik. Ik denk juist dat het probleem groter wordt naarmate de schulden groter zijn. Daarbij denk ik dat mensen die minder verdienen zuiniger met hun geld omgaan en minder snel een lening aangaan. Een serieus probleem heb je als je een grote lening hebt die je niet meer kunt betalen, of je hypotheek. Over het openstaande bedrag moet namelijk ook nog eens rente betaald worden. Een lening van 45.000 EUR kost je dus in realiteit zowat 52.000 EUR bij 5% rente als je het in 3 jaar afbetaalt (als dat al gaat lukken).

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:03

NB als het geld op is van iemand met een klein inkomen dan is het op, maar als het op is bij iemand met een groot inkomen en leningen dan is de situatie een stuk nijpender.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:06

ze moeten gewoon een trap onder de kont hebben en stoppen met geld uitgeven!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:07

Ik heb de voorstukjes gezien. Ze had die paarden allang weg moeten doen. Op het moment dat je schulden moet gaan maken moet je al nadenken over wat weg moet om daar niet in te komen. En paarden zijn nu eenmaal duur zeker meerdere paarden.

Wat verdiende ze dan per maand?edit zie het staan op de vorige pagina. 4800 is meer als gemiddeld Lijkt dan toch dat ze inderdaad een schop onder de hol moeten hebben en de rem op de knip.
Typisch geval van gat in de hand

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:25

Macusa schreef:
BraveSpots schreef:
Ben je niet al te laat met je paard(en) weg te doen als je al zo diep in de schulden zit?

Objectief beschouwd wel ja, maar als je in zo'n situatie zit dan zijn de dieren die je beschouwt als jouw gezinsleden, waar je zo aan gehecht bent, wel het laatste wat je weg doet, zelfs als dat betekent dat je op andere vitale gebieden in moet leveren. Op het moment dat je in zo'n situatie zit houdt je jezelf bovendien op de been met de hoop dat je de situatie om kunt draaien. Verder heb je wel andere dingen aan je hoofd op die momenten dan nieuwe eigenaren zoeken voor je beminde huisdieren. Het daaraan verbonden verdriet komt nog bovenop de rest van de problemen.

Ik zou dat niet zomaar kunnen. Zou het ook zo lang mogelijk rekken. Je weet maar nooit. Straks heb je ze verkocht en blijkt de belasting een fout gemaakt te hebben. Misschien kom dat bedrijf toch wel van de grond... Ik zou mijn hoofd dan ook in het zand stoppen. De problemen niet willen zien om dat afscheid uit te stellen. Ik begrijp dat inderdaad wel. Maar het mag niet ten koste gaan van.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:38

Heb het net op uitzending gemist gezien en ik heb gehuild! Jeetje wat zielig..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:44

Ik vind het heel sneu, maar met zo'n inkomen! Ongelooflijk! Heb het laatste stukje gezien, vanaf dat ze in het weiland stonden ongeveer.

Heb echt met mijn mond vol gestaan. Hoe kan het toch gebeuren dat mensen zo hun kop in het zand steken en het toch zover laten komen.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:23

Tranen sprongen mij in de ogen |(
Totdat ik zag dat mevrouw eerst niet werkte en daar wel de mogelijkheid voor had :)*
En toen ik zag dat ze een totaal inkomen van 4800,- hadden begreep ik er niets meer van :?
Volgens mij moet je daar van rond kunnen komen met 2 paarden in de wei, een motor en 3 kinderen als je verder niet te gek doet >;)
Ik heb niet het hele programma gezien dus ik kan en mag er niet over oordelen :o
Maar ik vraag mij wel af hoe ze aan de schulden gekomen zijn en wat hun vaste lasten zijn.
Als je zoveel om je paardjes geeft dan ga je toch direct kijken waar je op kunt bezuinigen?
Desondanks is het toch wel heel sneu dat de paardjes weg moesten.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:45

Die paardjes kostten alleen aan verzorging, stalling e.d. € 300 samen per maand. Zij ging er alleen heen om wat te knuffelen en te wandelen. Geld voor extra dingen was er niet.
Deze mensen kwamen structureel iedere maand 700 euro tekort. Die motor was een lease-motor en kostte handenvol geld. Zou in 5 jaar meer dan 20.000 gekost hebben.
Gelukkig is dankzij bemiddeling de motor teruggenomen. Met tegenzin van de man van het gezin want die motor gaf zoveel vrijheid..... Typisch een geval van "geen benul van geld".

Ik hoop dat ze begeleiding blijven krijgen anders zitten ze zo weer in de sh*t. Het was ook niet alleen die 45.000 schuld maar ze hebben ook nog een hypotheek.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:47

Ik vond bij dat progamma beetje raar inderdaad.. Je zult toch wel vrienden hebben waar je hem voor een paar maanden nood kan stallen? Of de beste optie: verleas je paard. Scheelt je zo weer de helft per maand!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:50

still angel, ze moeten 3 jaar lang elke cent omdraaien om schuldenvrij te worden! paar maanden noodstalling helpt niks!!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:52

Themba schreef:
NOOIT ik heb het geluk dat mijn oma nogal wat weiland heeft en bij nood kan ik hem altijd daar neer zetten.. maar weg doen ik zou het denk ik niet aankunnen hoor

Maar wat als je de financiële kant ook niet meer kan dragen? Een paard heeft heus wat meer nodig dan water en gras.

Ik zelf zet me nog liever te kamperen en droog brood te eten, maar als ik mijn dieren niet meer kan geven wat ze nodig hebben, spijtig, maar dan gaan ze weg naar een thuis die dat wél kan of de slacht. Heb hier trouwens ook twee gewone grasmaaiers lopen hoor, die enkel kosten, maar zolang of het lukt, mogen ze gerust blijven :j
Mijn blinde draver zal niet snel meer elders anders aarden, dus hoe spijtig dan ook, gedaan er mee...
Zou het wel proberen maar als hij zich niet kan aanpassen is het toch wel beter voor het beestje. B

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:54

Ik heb het programma gisteravond ook gezien. En net als meerdere mensen hier met open mond zitten kijken :o
Mensen hadden toch een mooi inkomen, maar een afgrijselijke manier van leven qua geld uitgeven... :=
En dan nog je gezicht mooi in de plooi houden tegenover de buitenwereld :?

Het was echt een slikmoment toen het paard werd opgehaald :o Maar ik denk voor deze mensen wel beter. Vrouw kon al niet eens een paardentandarts betalen, terwijl die zo hard nodig was voor paard?
Hoop zelf nooit zo ver te zakken, dat zal ik altijd voorkomen. Want wat er ook gebeurd: ik hou mijn paard. Eet zelf nog liever een droge boterham, dan dat ik mijn paard tekort doe.

Maargoed, waarschijnlijk zou ik anders kletsen met een schuld van 45000 euri... Ik zou het ten eerste al niet zo ver laten komen. :n
Dus hoop nooit voor de keuze te komen staan!!

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:59

ja ik had het progamma ook gezien!
die vrouw had er echt kei veel moeite mee... ik vond echt zielig ;(
ik zou het zelf nooit kunnen ...!
zorgen dat wij maar niet in de problemen komen he? ;)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:02

ik heb het programma niet gezien; ben nu wel benieuwd door alle reacties hier
weet iemand of er een herhaling komt of dat ik ergens de aflevering nog kan zien

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:06

ja als dat de enige oplossing is dan gaan ze naar een goed adres.
ik ga mijn beesten niet houden als ik er geen geld voor heb, klinkt hard maar wel realistisch. wat als het paard een DA nodig heeft? moet ik hem dan maar niet laten komen omdat ik geen geld heb?
nee, als je beesten heb moet je ook voor kunnen zorgen en verzorgen! en als de financieen dat niet toelaten is de keuze gauw gemaakt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:08

rtl gemist..
Heb het straks ook met verbazing zitten kijken.
Die mensen hebben echt voor langere tijd begeleiding nodig anders gaat dat niet goed. Er staat geen luxe in huis...
2x per jaar op vakantie... Als je niet doorhebt dat je daar op kunt besparen.... pfffff krijg je het nog heel zwaar.
Denk dat de paarden trouwens expres als onverkoopbaar zijn gestempeld.. Anders hadden ze van het programma vast een handelaar laten komen en nu zijn ze bij een bekend adres terecht gekomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:57

ook ik heb het met verbazing zitten kijken, hoe kan het zo ver komen dat een paard bijna niet meer kan eten, en er geen tandarts bij komt? ik ben student, heb ook geen hoog inkomen, maar leg elke maand geld opzij, werk op zaterdag, en nu vrij ben ga ik ook meer werken, pony krijgt alles wat hij nodig heeft (wormenkuur e.d.) kan dat niet meer dan zal ik hem ook moeten verkopen..

ik denk dat er toch wel wat met het paard aan de hand is hoor, paard is gered (van de slacht??) kan bijna niet meer eten door tandproblemen, en er word gezegd dat ze naar iemand gaat die ook een blind paard heeft, ze verkopen het paard niet zomaar voor de slachtprijs denk ik want het was wel een leuk beestje om te zien..

coachmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:42

Even los van het programma:
Het is naar mijn mening altijd heel erg als je je paard noodgedwongen moet wegdoen. Zeker als je de nodige zorg niet meer kan geven. Dan denk je, hoe moeilijk het emotioneel ook mag zijn, in het belang van je paard (rationeel).
Het is moeilijk, niet ieder geval is gelijk. Sommige mensen komen in de problemen door foute keuzes, andere kunnen er totaal niets aan doen ( werkeloos - vooral in deze tijd-, door ziekte een uitkering enz,enz ).
vraag me af of dit meer speelt ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:43

leten we heel eerlijk zijn .......... niemnad kan voorzien in onvoorzien...........