Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Renske_ schreef:Lielle schreef:
Inslapen. De pony zal niet vechten tegen de dood, het zal zich alleen slaperig gaan voelen en dan gaan "slapen".Alleen word de pony dan niet meer wakker... De slager zou ik vreselijk vinden.
Die beesten voelen gewoon dat er iets niet goed is en zullen er wild om worden! Ik heb het zelfs een keer gezien een een film over slachten.
Die koe die ik zag rende helemaal weg enzo, en die ogen.. Bah.. Vol angst voor de dood.
dat hoop ik van harte voor je, ik kan je alleen uit ervaring vertellen dat dat niet altijd het geval is. Mss toch iets om even over na te denken. Bij de slager daarentegen (uiteraard een ander paard) was er niets aan de hand, paard liep vol vertrouwen achter me aan en niets wild worden en angst in de ogen.
Hier dezelfde ervaring.
Inslapen een beetje verkeerd/niet zo soepel zien gaan(1x bij paard en 2x bij hond...)
Slacht was zó gebeurd, alleen het geld wilde ik niet, dat kon ik niet.
Mn ouders(moeder was mee naar slager, haar paard ging nml tegelijk) hebben dat dus maar verrekend met mn kostgeld/stalgeld.
De volgende gaan weer naar de slacht, en wel naar dezelfse slager! Supernetjes geregeld daar! (Ton Beerens in Best) maargoed hoop dat dat nog lang niet zo ver is!
Sterre schreef:Cassidy schreef:Maar nu kun je wel alle scenario's van tevoren bedenken, maar als nood aan de man is, moet je toch op dat moment gaan beslissen wat je gaat doen. Je kunt nog zo hard roepen dat je de voorkeur geeft aan de slager, op het moment dat je paard met ernstige koliek staat en je of naar een dierenkliniek af moet reizen, of ter plekke moet beslissen om hem in te laten slapen, zul je ook voor die spuit gaan.
Ik vind het juist goed om daar nu al over na te denken.
Als het moment is aangebroken dat je je daar mee bezig moet gaan houden, hoef je niet in een emotionele bui een beslissing te nemen. Je hebt dat immers van te voren al de voors en tegens in alle rust kunnen afwegen.
Natuurlijk heb je niet veel keuze meer als je je paard (bijv.) met een gebroken been op de wei ziet liggen; dan is in de regel een spuitje de enigste oplosssing. Aan de andere kant heb je (juist doordat je je er van te voren al mee bezig hebt gehouden) misschien wel een DA gevonden die ook een schietmasker gebruikt, zodat je op dat moment je paard dan toch kan laten doden dmv schieten.
Cassidy schreef:Ik ben het er mee eens dat je eventuele scenario's in je hoofd moet doorspelen, maar om even een Duits gezegde aan te halen :Erstens kommt es anders und zweitens als man denkt. Je kunt in je hoofd nog zoveel scenario's doorspelen, als het moment komt, dan pas kun je de beslissing maken. En dat kan weleen heel anders uitpakken dan je wilt of denkt.
Citaat:En ergens hoop ik dat mijn paarden mij de beslissing uit handen nemen en ineens dood in hun box liggen...(wishfull thinking).