Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

santajuJarig

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:24

Even een reminder: Ineke de Wilde heeft (ik meen vorig jaar) bij indoor zeeland in Goes tijdens het pauzenummer hindernissen gesprongen met een koe! (heeft id krant gestaan, maar kan het zo snel niet op internet vinden) Vind je dan dat dit dier ook niet geslacht mag worden? Het heeft immers ook een dienst geleverd!

santajuJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:25

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:30

@renske, ik zou in jouw geval mss dan het geld naar Brooke hebben gestort.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:33

Dat was ook wat ik dacht, Lielle.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:34

Dat is idd ook een goed idee! Die onthoud ik!
Destijds was ik iets te van slag om er een beetje zinnig over na te kunnen denken...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:39

Kan ik me voorstellen hoor :)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:48

Renske_ schreef:
Lielle schreef:

Inslapen. De pony zal niet vechten tegen de dood, het zal zich alleen slaperig gaan voelen en dan gaan "slapen".Alleen word de pony dan niet meer wakker... De slager zou ik vreselijk vinden.
Die beesten voelen gewoon dat er iets niet goed is en zullen er wild om worden! Ik heb het zelfs een keer gezien een een film over slachten.
Die koe die ik zag rende helemaal weg enzo, en die ogen.. Bah.. Vol angst voor de dood.

dat hoop ik van harte voor je, ik kan je alleen uit ervaring vertellen dat dat niet altijd het geval is. Mss toch iets om even over na te denken. Bij de slager daarentegen (uiteraard een ander paard) was er niets aan de hand, paard liep vol vertrouwen achter me aan en niets wild worden en angst in de ogen.

Hier dezelfde ervaring.

Inslapen een beetje verkeerd/niet zo soepel zien gaan(1x bij paard en 2x bij hond...)
Slacht was zó gebeurd, alleen het geld wilde ik niet, dat kon ik niet.
Mn ouders(moeder was mee naar slager, haar paard ging nml tegelijk) hebben dat dus maar verrekend met mn kostgeld/stalgeld.

De volgende gaan weer naar de slacht, en wel naar dezelfse slager! Supernetjes geregeld daar! (Ton Beerens in Best) maargoed hoop dat dat nog lang niet zo ver is!

Hier ook meerdere slechte ervaringen met inslapen. (Ook één goede!)
Is ook logisch!!
Paard is prooi/vluchtdier. Je zwak voelen maakt je binnen dat instinct tot prooi. Vallen en liggen betekent binnen dat instinct de dood en dus doodsangst.
Heb meerdere paarden zien strijden tegen het vallen. Ze weten dat ze dan letterlijk ten onder gaan. En eens wel twintig minuten zien duren. Twintig minuten doodsangst...
Iemand wel eens een ambulance moeten bellen en weet je nog hoe lang het leek voor ze kwamen? en dat is toch echt heel snel!
seconden worden minuten en minuten worden uren als je een doodstrijd voert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 00:51

Sterre schreef:
Cassidy schreef:
Maar nu kun je wel alle scenario's van tevoren bedenken, maar als nood aan de man is, moet je toch op dat moment gaan beslissen wat je gaat doen. Je kunt nog zo hard roepen dat je de voorkeur geeft aan de slager, op het moment dat je paard met ernstige koliek staat en je of naar een dierenkliniek af moet reizen, of ter plekke moet beslissen om hem in te laten slapen, zul je ook voor die spuit gaan.

Ik vind het juist goed om daar nu al over na te denken.
Als het moment is aangebroken dat je je daar mee bezig moet gaan houden, hoef je niet in een emotionele bui een beslissing te nemen. Je hebt dat immers van te voren al de voors en tegens in alle rust kunnen afwegen.
Natuurlijk heb je niet veel keuze meer als je je paard (bijv.) met een gebroken been op de wei ziet liggen; dan is in de regel een spuitje de enigste oplosssing. Aan de andere kant heb je (juist doordat je je er van te voren al mee bezig hebt gehouden) misschien wel een DA gevonden die ook een schietmasker gebruikt, zodat je op dat moment je paard dan toch kan laten doden dmv schieten.

Ik ben het er mee eens dat je eventuele scenario's in je hoofd moet doorspelen, maar om even een Duits gezegde aan te halen :Erstens kommt es anders und zweitens als man denkt. Je kunt in je hoofd nog zoveel scenario's doorspelen, als het moment komt, dan pas kun je de beslissing maken. En dat kan weleen heel anders uitpakken dan je wilt of denkt.
En ergens hoop ik dat mijn paarden mij de beslissing uit handen nemen en ineens dood in hun box liggen...(wishfull thinking).

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 01:38

Cassidy schreef:
Ik ben het er mee eens dat je eventuele scenario's in je hoofd moet doorspelen, maar om even een Duits gezegde aan te halen :Erstens kommt es anders und zweitens als man denkt. Je kunt in je hoofd nog zoveel scenario's doorspelen, als het moment komt, dan pas kun je de beslissing maken. En dat kan weleen heel anders uitpakken dan je wilt of denkt.

Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat je pas op het moment suprême kunt beslissen op welke manier je het leven van je paard laat beeindigen :) . Maar als je bijv. nog nooit van de mogelijkheid van een schietmasker op stal hebt gehoord en je je DA nog nooit hebt gevraagd of hij dat op stal zou kunnen doen, kies je misschien voor een spuit omdat je paard niet meer vervoerd kan worden, terwijl je liever had gehad dat ´ie dmv het schietmasker aan z´n eind was gekomen ;) . Ik ben liever op de hoogte (en daardoor in zekere zin ook voorbereid) van de div. mogelijkheden, dan dat ik volledig emotioneel beslissigen moet gaan nemen ;) .

Citaat:
En ergens hoop ik dat mijn paarden mij de beslissing uit handen nemen en ineens dood in hun box liggen...(wishfull thinking).

Ik denk dat we dát allemaal wel zouden willen ;) !

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 02:19

Mijn paard(en) gaan indien mogelijk naar de slager.
En ja, van mij mogen ze opgegeten worden ook.
Ik zie het ook niet echt als mijn paard in de kroket, maar als vlees, mijn paard leeft dan al niet meer.

Meerdere redenen eigenlijk, ten eerste zelfde als de TS.
Ten tweede weet ik zeker dat mijn paardje een goed leven gehad heeft, en niet een leven als slachtvee opgesloten in een hokje, ik zie liever dat mensen zoiets eten dan dat er dieren speciaal voor gefokt moeten worden.

Maar ok, bij mij speelt vooral mee dat het snel is, ik heb paarden tegen de spuit zien vechten, niet willen liggen, niet willen gaan, en dat is zeker niet prettig, heb ook een paard vredig zien gaan emt spuit maar veel meer paarden gewoon aan zien lopen bij de slager, pats boem en weg....en dat lijkt me fijner.
En dan is het niet meer mijn paard, maar een dood dier, mijn paardje zit dan gewoon in mijn hart, met het vlees mogen ze doen wat nodig is, vind het ergens onzinnig om goed vlees weg te gooien, zonde ook, alleen maar omdat het toen er nog een ziel in zat mijn paard was.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 03:49

ik vrees dat ik het niet zou kunnen een schot..ik wil bij hem/haar zijn tot het einde en dat trek ik niet. helemaal de gedachte dat ze erna op iemands bord ligt...ik zou toch voor het spuitje gaan

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:22

@Alexandra:
Ik krijg het idee dat je niet het hele (een deel van het) topic hebt gelezen, want zoals meerdere malen is aangegeven kan je het paard ook thuis laten schieten, zonder dat hij opgegeten zal worden en je kan je paard ook bij de slager laten schieten en dan alsnog door Rendac ophalen, zodat hij ook niet wordt opgegeten. :)

Wel of niet opgegeten worden hoeft dus niet meteeen je beslissing te bepalen hoe jij je paard aan zijn einde wilt laten komen.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:40

Ik denk dat ik toch ook voor de slager/schietmasker zou gaan.
Ik heb ook zolwel goed als slechte dingen zien gebeuren bij het spuitje geven van een paard. De ene weet gewoon al dat het afgelopen is en geeft op, de andere vecht zo lang mogelijk voor zijn leven.
Slager is, voor zover ik weet, kort maar krachtig. En of ie dan bij iemand op het bord komt of niet... ik weet het niet. Godzijdank zetten ze de namen van de paarden niet op de dozen frikadellen (A).

Zou het aan het karakter van het paard liggen hoe erg ze vechten tegen een spuit? of zou het ook meespelen hoe ziek ze zijn en hoelang al?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:13

dat zou best kunnen, mijn pony stond doodziek met erg veel pijn in de kliniek
en met inslapen liet ze alles gelaten toe
het vallen ging wat wild ,maar verder ging het super , gelukkig maar want ik al al verdriet genoeg!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:18

Ik heb mijn paard in laten slapen en ben nog steeds heel erg blij dat ik dat zo heb gedaan.
Hij is lekker thuis op een afgelegen plek met mensen die nauw betrokken bij hem waren ingeslapen.
Ik heb hem de hele tijd toe gesproken en hij is met zijn hoofd op mijn schoot heel erg vredig en rustig heengegaan.
Het voelde erg goed om tot zijn laatste zucht bij hem te blijven.. (hoe moeilijk het ook was) hij heeft er niet tegen gevochten en zich helemaal overgegeven.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:03

Ik heb Natal in laten slapen op de kliniek en ik ben blij dat ik dat zo gedaan heb. Hij heeft niet gevochten en ik heb tot het allerlaatste moment tot zijn laatste adem en hartslag bij hem kunnen blijven. Ik heb het er nog steeds best moeilijk mee.. vooral als ik dingen lees over eingenaren met paarden die voor diezelfde moeilijke keuze staan.. of als ik foto's van Natal zie.

MBonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:11

ik zou er niet tegen kunnen, als mun pony, daar de slager gaat, het is dan wel 'nuttig',
als je je pony in laat slapen, heb ik het gevoel, dat hij nu een soort 'Rust' heeft....
en in de paarden hemel ofso komt :+ Maarja, nog nooit gebeurd, onze ponies zijn nog jong, alleen inka, die is al 19 jaartjes, maar nog vrij fit *D

Ksje

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:34

Ik zou voor een spuitje kiezen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, en ik weet dan in een frinkandel bijna geen paard zit, maar ik zou bijna vegetariër worden als ik dan een frikandel zou zien en zou weten dat dat wel eens een héél klein stukje van mijn paard zou kunnen zijn..

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:52

ik heb altijd gezegd dat ik voor spuitje zou gaan. maar eerlijk gezegd, ik weet het niet. mijn ouders zouden slager kiezen maar op het moment zelf denk ik dat mijn moeder ook een spuitje zou kiezen. (zijn wel mijn paarden maar zij is ook zeer emotioneel betrokken ermee)

ik vraag me af, louter ter informatie, als er in het paspoort staat 'uitgesloten voor menselijke consumptie' of je nog geld van de slager ervoor terugkrijgt.
niet dat ik dat belangrijk vind ofzo!! integendeel

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:37

Ik heb voor inslapen gekozen. Gewoon thuis, op een dikke laag stro. Normaal vocht hij altijd voor verdovingen, maar nu was hij zo rustig en relaxt.
Alsof hij wist dat hij uit zijn lijden verlost zou worden.
De eerste spuit maakte hem helemaal "high" En bij de volgende ging hij neer.
Ik vond het op deze manier prettig omdat ik na zijn dood nog lange tijd bij hem heb zitten huilen en hem nog heb geaaid.
Ik weet dat mijn paard daar niks meer aan had, maar ik vond het zelf fijn om echt afscheid van zijn lichaam te nemen.

Ook even over het cremeren. Dat wou ik ook altijd, maar dat kostenplaatje zat bijna tegen de 2000 euro aan.
Dat bedrag had ik niet, en zou het er ook niet voor over gehad hebben.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:21

Ik vind het een erg moeilijke keuze...
Ik hoop dat ik er nooit over hoef na te denken, maar ik denk dat ik voor inslapen zal gaan...
Wat ik hierboven hoor, ik denk dat ik dan meer vrede zou hebben met de manier van afscheid nemen. Ik zou het heel erg vinden om mijn paard op een vrachtwagen te zien staan met de wetenschap dat hij nooit meer terug zal komen...

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:13

ik vindt het ook moeilijke keuzen maar toch zou ik voor inslapen kiezen, want naar slacht huis bregen kan je mijn niet vertellen dat dat stres bestendig is ookal wordt nog zo goed schoon gemaakt met chloor etc, ze ruiken het donders goed!

Mijn Verzorg paarden hun eigenaar kreeg haar vorige paard ook nooit langs het punt waar vroeger het slacht huis bij ons zat zelfs niet al was het schoon gemaakt, en na een jaar dat Gesloten was en hellemaal geen slacht huis was ook niet meer.

nee voor mij zou niet hoeven.. naar de slacht.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:26

Bietjuhh, de ervaringen spreken nochtachs fel tegen. Vraag hier maar eens naar de mensen die naar het slachhuis geweest zijn, vraag aan de mensen die verschillende keren excursie hebben gedaan...het grote merendeel zal je vertellen dat het paard heel rustig en braaf stond te wachten...Dat jij toevallig een ervaring hebt over een paard dat niet voorbij een slachthuis wilde(de vraag is dan ook nog waarom, aangezien ze als ik het goed begrijp een jaar na de laatste slachting nog altijd zo doen ik sterk twijfel dat het met dood te maken heeft) dat alle paarden panische angst hebt bij het zien ervan. Je hebt net zoveel kans dat je paard panisch gaat vechten tegen de spuit, ik ben om eerlijk te zijn hier op bokt al véél meer verhalen tegengekomen van paarden die ondanks hun grote dosis vreselijk vochten tegen de spuit, dan dat ze panikeerde in een slachthuis, ik weet niet als het toeval is...Maar wat je ook kiest, je hebt bij alletwee evenveel kans dat het supergoed of dat er iets radicaal misloopt. Heb je een paard dat gaat vechten tegen de spuit dan heb je gewoon pech, heb je een paard dat panikeert bij het zien van een slachthuis dan heb je gewoon pech.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:33

Wat gebeurd er eigenlijk met je paard als je hem laat schieten en niet voor consumptie wil?
Wat doet de slager er dan mee?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:43

Hij wordt dan alsnog opgehaald door Rendac.