Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:41

Ik zou in dat geval flink gaan grondwerken met zo'n paard..
heel eenvoudig beginnen, wijken voor druk alle kanten op.. netjes meelopen, goed stilstaan..
Daarna wat werk op de circel, stap, draf, galop..
en wat obstakeltraining

Als dat goed gaat kun je het gaan uitbouwen..

Dat is imo de basis.. (maar ik ben geen expert)

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:48

Sommige mensen denken hier te makkelijk over.. kopen een jong paard en 'slaan' vervolgens al het karakter en werkwilligheid van een paard eruit.
Veel consequent zijn en geduld is het belangrijkste en mensen die denken dat ze met schoppen en slaan een paard krijgt dat leergierig en toegeweid is, horen geen paarden te hebben denk ik.
Ik geef toe dat ik mijn paard ook wel een een tik geef, maar er is een wezelijk verschil tussen een corrigerende tik of in elkaar meppen...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:54

BraveSpots schreef:
En wat als het paard bij de vorige eigenaar inderdaad geleerd heeft dat hij boven de mens staat, wat doe je dan? Want een simpele mep lost je probleem dan niet meer op denk ik.

Ik denk dat zo'n paard bij de juiste paardenman/vrouw héél snel weet hoe de verhoudingen liggen hoor. Ze zijn niet achterlijk :n .

Bij mij op stal staat er één die zich ernstig misdraagt bij de eigenaar heb ik onlangs moeten constateren }:) .
En ik maar roepen tegen iedereen dat het zo'n schatje is in de omgang; ja, als ik er mee bezig ben blijkt nu :roll: .

Zo zie je maar hoe slim ze zijn en hoe precies ze weten hoe de verhoudingen liggen. En nee, dit dier heeft van mij nog nooit een lel gehad :n .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:58

Nou eerlijk gezegd zie ik net zoveel paarden van mensen die de verkeerde schop op het verkeerde moment geven, dan paarden die van pakweg sommige naturals met net niet voldoende eigen gevoel met een paard aan het grondwerken blijven, de signalen niet oppikken tot het paard staatsgevaarlijk wordt. Zomaar uit het niet.. zeggen ze dan.

Maar deze laatste zin zal ongetwijfeld voor een flinke hoeveelheid boze Natural opmerkingen zorgen. Dus voor de zekerheid: ik bedoel NIET alle naturals. En NIET alle paardeneigenaren ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:59

Inderdaad LDRD.
Dat is precies zo'n paard waar het hier over gaat.
Die zet je een keer op zijn plaats en dan weet hij hoe het zit.
Op zijn plaats zetten kan achterwaarts zetten zijn, kan een ruk(je) aan het halster geven zijn. Kan ook een flinke tik zijn. Net wat voor paard het is en wat hij doet.

Voor de rest is het niet meer dan zelf duidelijk zijn. Jij loopt als eerst door de deur. Jij bepaalt of hij moet stilstaan of loopt.
En wat vandaag zo is, is morgen ook zo.
Uiteraard beloon je hem met je stem of een kriebel. Maar bij iets wat bij een 10 jarige heel gewoon is ga ik dan niet meer extra belonen, terwijl ik een jaarling die voetjes geven niet kent de hemel in prijs als hij zijn voetje optilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:01

Gaan we opeens over op hokjes en etiketjes, Anya? :?
Erg bevorderlijk voor de discussie. *not*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:01

Een paard doet nooit iets extreems vanuit het niets, er is altijd een aanleiding en vaak is dat de mens.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:07

Nogmaals:

BraveSpots schreef:
Juist ja, maar hoeveel 'gewone' (want ik krijg de indruk dat de meesten zichzelf wel hoger inschatten dan de gemiddelde paardenhouder) mensen kunnen dat correct inschatten? Op het juiste momment en met de juiste intensiteit de juiste mep geven? Ik vrees bitter weinig eerlijk gezegd.

Maar ik trek mij verder terug uit dit topic. Als men toch niet wilt openstaan voor andere meningen heeft het geen nut welke argumenten ik naar voor breng. Jammer.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:14

Een paard van mensen die ik ken, zie ik elke dag aftakelen. Niet omdat hij wordt gestraft..dat nooit en daarom juist. Het beest is gekocht voor de kinders en alle moet worden verkregen (alles= weinig) met fluwelen handschoenen. Het jonge beestje werd na het inrijden niet actief bereden wat erg slecht is voor de rug en het spookte van alles uit. Dit alles viel onder 'de puberteit' en werd gewoon toegestaan. Elke dag was het weer huilen en viel het meisje eruit, het paard werd foei toegefluisterd en werd weer de wei op gedaan. In de wei schopt hij alles wat in zijn buurt komt, ook naar de kleine zusjes en naar moeders. Met longeren is het zijn willetje, hij sloft wat en trapt zo nu en dan eens rond. Hij staat boven hen en is de baas. En of hij daar heerlijk van in zijn vel zit? Nee!! Hij is als 3,5 jarige ingereden gekocht en is nu al 5 jaar. Het hele 'proces' heeft te lang geduurd en nu wordt hij steeds gevaarlijker.
Mijn merrie heeft vroeger streken gehad en daarvoor de nodige tikken. Nu zal ze niemand slaan, bijten, trappen o.i.d. Ze loopt de trailer in, is braaf bij hoefsmid/dierenarts en kan goed met kinderen en andere dieren. Als ze afentoe te druk is of niet luisterd is een stemverheffing voldoende. Met het grondwerk sta ik boven haar en tijdens het rijden ook. Als er iets is wat ze vreemd/eng vind stap ik af en is alles in orde..ze volgt me en vertrouwt me, ja, wij hebben een band! Zo nu en dan krijgt ze heus een opdoffer. Het blijft een beest van 600 kg en ik blijf de baas. Niet dat het tegenwoordig nodig is of dat ze gevaarlijke dingen doen, dat nooit. Maar ze wil wel eens wat druk doen en streken uithalen. Daarna is alles weer goed. Consequent zijn is voldoende ik heb haar vroeger op punten gewezen en ik hoef haar nooit meer te slaan o.i.d. Een beest van goud! Als ik zelf niet consequent ben is dit verwarrend voor het paard, vervelend voor mij en niet fijn voor haar. Ze zit dan niet goed in haar vel en dat zie ik gebeuren. Ik denk dan altijd, zo'n pakslaag of brommen is af en toe echt nodig. Bij een kind ook alleen sla je deze niet meteen omdat het geen dier is. Ik neem altijd maar een voorbeeld aan mijn lieve merrie(s) als mensen mij vertellen dat je nooit boos op een paard mag worden. Zomaar gaan rammen hoeft niet, stemverheffen/waarschuwen en dan een tik is genoeg. Een paard hoeft helemaal geen angst voor de baas te hebben maar respect.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:25

JoviBan schreef:
Gaan we opeens over op hokjes en etiketjes, Anya? :?
Erg bevorderlijk voor de discussie. *not*

Nee ik ga niet over op hokjes en etiketjes. Maar ik kom opeens een aantal mensen tegen die zeker weten dat als je een paard maar vanaf het begin hebt, veel grondwerkt, veel schriktrainingen e.d. doet, dat je dan nooit een stevige correctie hoeft te geven. Mensen die ook aangeven dat in een goed gesettelde kudde nooit een ernstiger correctie plaatsvindt door de leidende merrie. Want in al die uren langs de wei is dat nooit voorgekomen.

Ik heb ook heel wat uren langs diverse weiden doorgebracht, bij goed gesettelde kuddes die al jaren bij elkaar staan en de rangorde al heel lang hebben bepaald. En toch heb ik blutsen, bijwonden, schaafwonden e.d. geconstateerd. Toch zie ik de leidende merries van de drie verschillende kuddes die ik regelmatig zie echt wel correcties geven die verder gaan dan een oor bewegen.

Andere paarden?? Nee, alle typen paarden door elkaar. Wel vrij veel jong grut en wat redelijk dominante paarden.
Maar de zekerheid dat het nooit hoeft, die steviger correctie, komt wel van de naturals die in dit topic opduiken. Nu heb ik helemaal niets tegen natural. Ik gebruik er zelf zeker onderdelen van. Maar ik heb wel iets tegen de steeds weer opduikende stelligheid waarmee alles een soort superwaarheid wordt.

Een stevige correctie is nooit nodig als je het vanaf het begin maar goed doet. Nee. Dat ligt toch echt aan het type paard. En daar gaat het volgens mij dan ook vaak mis. Het ene paard is het andere niet. De een heeft nooit een stevige correctie nodig en de ander een keertje wel. Zo werkt dat ook met kinderen trouwens ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:28

BraveSpots schreef:
Nogmaals:

BraveSpots schreef:
Juist ja, maar hoeveel 'gewone' (want ik krijg de indruk dat de meesten zichzelf wel hoger inschatten dan de gemiddelde paardenhouder) mensen kunnen dat correct inschatten? Op het juiste momment en met de juiste intensiteit de juiste mep geven? Ik vrees bitter weinig eerlijk gezegd.

Maar ik trek mij verder terug uit dit topic. Als men toch niet wilt openstaan voor andere meningen heeft het geen nut welke argumenten ik naar voor breng. Jammer.

Ik wil daar best op reageren.
Door de jaren heen heb ik erg weinig problemen gehad met verschillende paarden. Paarden die snel bang waren, paarden die dominant waren, paarden die lomp waren.
Dan denk ik dat mijn manier niet slecht werkt en ik mezelf wat dat betreft niet te hoog heb ingeschat.
En ik vermoed dat het bij andere ook zo is en dat die ook meer paarden gezien hebben dan hun enige eigenste (verzorg)paard.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:43

Ik werk dagelijks met vreemde paarden.
In het begin werd ik afgebluft door de paarden, stuk voor stuk namen ze me in t ootje. Waarom? Omdat ik de taal niet sprak en t gevoel van een paard miste.

Door bezig zijn met verschillende paarden, te kijken naar échte paardenmensen, en dan bedoel ik écht echte.. hoe zij problemen oploste, en hoe zij reageerden in een bepaalde situatie.
Ook het observeren van een kudde kan je heel veel leren over hoe om te gaan met paarden.
Ik heb veel geleerd en durf te zeggen dat ik best met een paard overweg kan, en dat ik ze best kan opvoeden. In mijn werk is dat ook wel érg handig :)

Helaas zijn er, zoals gezegd in t begin topic, teveel inconsequente mensen. Mijn ervaring leert ook dat, dat soort paarden met een dag of 2 a 3 goed en duidelijk grondwerk weer heel snel in t gareel te krijgen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:15

Anya schreef:
Maar de zekerheid dat het nooit hoeft, die steviger correctie, komt wel van de naturals die in dit topic opduiken.

Hokje en etiketje dus, die je zèlf op mensen plakt.
Nogmaals, niet bevorderlijk voor de discussie van dit topic die je notabene zelf bent gestart.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 21:23

Joviban zoek even terug... Ik heb alleen van Arabesk gelezen dat zij aangeeft dat ze soms een stevige correctie nodig vindt. En volgens mij ben jij het meest stellig in dat dat niet/nooit nodig is. Omdat je het zelf niet bent tegengekomen en alleen heel rustige kuddes kent. Misschien reageer jij daarom wel zo fel. Voel je je aangesproken dan?

Want ik had het echt over het algemeen, niet speciaal over jou. Maar ik heb zelf wel ervaren dat met name heel stevig dominante paarden die bij sommige mensen vandaan komen die aangeven natural te zijn soms ook behoorlijk onhandelbaar lijken te zijn geworden omdat ze heel hardnekkig nee zeggen en daar al een poosje mee wegkomen.

Ik kan het niet genuanceerder zeggen. Heeft niets met hokjes te maken. Wel met mijn mening. En dat mag volgens mij nog altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:36

Anya, ik heb nergens geschreven dat een stevige correctie nooit nodig is. Waar staat dat?
Ik kijk er gewoon anders tegenaan dan jij en deel mijn visie en ervaring, net als ieder ander.

Blijkbaar kan menigeen ergens stellig over zijn, maar zodra mensen ergens stellig over zijn die jij "natural" vindt, vind jij het blijkbaar nodig om dat woord "natural" er meteen maar even bij te slepen.
Ik voel me niet aangesproken nee, en reageer ook helemaal niet "fel", ik wijs je er alleen even op dat die hokjes en etiketjes niet nodig zijn, niets toevoegen, niets verduidelijken en de discussie er niet leuker of interessanter op maken. That's all.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 21:44

JoviBan schreef:
Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt Hermelientje.

Er wordt veel te vaak geschermd met "als het paard door me heen loopt", "als het paard me bijt of trapt" etcetera. Het gaat er imo om dat je dusdanig met je paard omgaat (opvoedt) dat dit soort dingen dus niet voorkomen. Dàt is een basis leggen.
Wanneer je iedere keer maar discussieert 'wat te doen als het paard je bijt of trapt' en adviseert 'geef 'm een dreun', dan loop je achter de feiten aan en ben je "probleemoplossend" bezig (waarin de vraag dus maar net is of je dan met een schop of klap inderdaad wel een probleem oplost).
Daarom blijft "terug naar de basis" altijd een terugkomend advies. En ja, vaak is dat dan grondwerk. Dat hoef je geen NH te noemen, dat kun je gewoon grondwerk noemen of desnoods een andere naam geven.

Hierboven bijvoorbeeld Joviban. En met je melding dat paarden elkaar in de wei zelden stevig corrigeren. Maar fijn dat je je niet aangesproken voelt.

Ik geef slechts een mening, en volgens mij is geen enkele groep vrij te pleiten.

- niet alle mensen die zich natural noemen, want dat predikaat maakt niet persé automatisch goede opvoeders. En er zijn mensen die denken van wel.
- niet de mensen die een paard met een geweldig showrecord hebben. Ik ken trainers waar ik mijn paarden voor geen goud heen zou willen brengen wegens het toedienen van ongelofelijk nare 'trainings/opvoedingsmethoden. Het goede showrecord maakt niet automatisch goede trainers/opvoeders.
- ik ken boeren waarvoor het zelfde geldt omdat ze alles met een 'eind hout' denken op te lossen. Boer zijn maakt niet automatisch goede natuurlijk met dieren omgaande mensen.
- ik lees van heel veel bokkers dat ze kennelijk onvoldoende consequent zijn / kennis hebben van het gedrag van paarden dat er redelijk onhandelbare paarden uitkomen. Of zelfs gevaarlijke paarden.

- oh ja.. en dan wil ik mezelf ook niet vrij pleiten. Ik doe ook niet altijd het juiste. Niet op tijd of achteraf bedenk ik dat het ook anders had gekund (juist zachter of juist duidelijker).

Maar i.i.g. heb ik wel opgevoede paarden, waar ik een prima band mee heb ;) :D

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:49

Anya schreef:
Nee hoor Hinke, je reageert alleen o.b.v. achterhaalde en onvolledige informatie. Bovendien is het knippen van één zinnetje en daarop reageren, waarmee je teksten uit de context haalt een probaat middel om discussies op scherp te zetten, maar het is zo weinig constructief.

Tot nog toe heb ik echter nog geen constructieve bijdrage van je gelezen in dit topic. Dus tenminste ben je consistent.

Zo, en dat terwijl ik al 2 hele posts heb geplaatst in dit topic!!

Maar ik zou toch nog wel ff graag willen weten waarom je het zo aan je hart gaat, dat er zoveel onopgevoede paarden zijn. Heb je daar last van? Mag iedereen niet zelf weten wat hij met zijn paard doet?

Ik reageer mss een beetje fel maar ik heb nu toch al een aantal keer mensen gehad die mij vertelden dat ik het niet goed doe en mijn pony niet goed opvoedt, terwijl ik totaal geen enkel probleem met mijn haflinger ervaar en ik kan alles met haar doen wat ik wil. Ik noem dat bemoeizuchtig en betweterig..

Citaat:
Maar i.i.g. heb ik wel opgevoede paarden, waar ik een prima band mee heb

Gefeliciteerd!

Citaat:
- ik lees van heel veel bokkers dat ze kennelijk onvoldoende consequent zijn / kennis hebben van het gedrag van paarden dat er redelijk onhandelbare paarden uitkomen. Of zelfs gevaarlijke paarden.

Mag ik de links van die topics?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 22:59

Ja dat waren twee niet zo constructieve posts in mijn opinie ;)
Ik zou zeggen kijk even op omgang met paarden Hinke.
Dankjewel: ik neem de felicitaties met genoegen in ontvangst.

Waarom het me zo aan mijn hart gaat heb ik al vaker opgeschreven. Omdat een groot deel van die paarden geen blij leven tegemoet gaat. Als onhandelbaar verkocht wordt. Via een handelaar maar ergens terecht komt. Waar iemand ze dan wel even zal leren.. met alle ellende van dien.

Daarom. Wat je met je fiets doet moet je zelf weten. Maar hier gaat het om dieren. Dat is toch even wat anders.
En ik kan er niet echt wat aan doen, behalve dan hier een keer wat van me laten horen.

En als jij geen probleem met je haf hebt, zul je mij niet horen. Geen bijtend paard? geen steigerend paard? je kunt er gewoon mee lopen? Je krijg hem in je eentje uit de wei? Hij trapt niet? Valt niet aan? Je kunt ermee van het erf afkomen? Geeft voetjes? kan vastgebonden staan? Loopt normaal de trailer in? Geen grote problemen. Volgens mij dat. Over die groep eigenaren heb ik het niet.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:09

Citaat:
Waarom het me zo aan mijn hart gaat heb ik al vaker opgeschreven. Omdat een groot deel van die paarden geen blij leven tegemoet gaat. Als onhandelbaar verkocht wordt. Via een handelaar maar ergens terecht komt. Waar iemand ze dan wel even zal leren.. met alle ellende van dien.

Wat noem jij een groot deel? Hoe weet je dat? Zijn er misschien niet meer paarden die als onhandelbaar verkocht worden door andere zaken dan mensen die ze niet goed opvoeden? Imo zijn paarden van zichzelf al 'opgevoed' als ze bij andere paarden staan. En het zou kunnen dat ze bij een eigenaar leren dat ze niet hoeven te luisteren en mogen bijten oid maar daar krijg je alleen maar lichtelijk vervelende drampaarden van maar niet 'onhandelbare' paarden...

Echt onhandelbare paarden, daar zijn er niet zoveel van hoor...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:14

Helaas zijn er ook paarden (zoals die van mij) die door traumatische gebeurtenissen van lief en braaf paard, naar 'monster' gegaan zijn waar je achteraan kan skieen :=
(probleem is aardig opgelost doordat ik hem overigens 3 week bij een nh trainingstal heb neergezet en zelf op cursus ben gegaan).
over 1 trauma komt hij helaas niet heen...

Het valt mij in mijn omgeving vaak op dat mensen juist te soft zijn voor het paard, misschien omdat hier een druk bezocht wandelgebied is en ze bang zijn voor commentaar (heb ik ook regelmatig al meegemaakt, dat mensen het belachelijk vonden dat ik een pony van 500 kilo een schop onder zijn hol gaf omdat hij de kont naar mij toekeerde :+ Niet dat ik mij daar iets van aantrek en ik geef altijd keurig een reactie terug omdat ze het dan snappen. 500 kilo tegen 60 kilo is natuurlijk geen indrukwekkende trap ;) en dat zal hem echt geen pijn doen zoals zij dat denken :P)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:16

Anya: Heb je pb'tje gelezen en beantwoord ;)

@welshcobfan: idd!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 23:18

Oh maar dat ben ik met je eens.. echt onhandelbaar zijn er niet veel. En eerlijk gezegd ben ik er nog maar eentje tegengekomen die ik met liefde heb overgedaan aan iemand die het met heel veel tijd en geduld nog een keer wilde proberen. Ik heb de tandafdrukken van dat paard nog steeds in mijn lijf staan. Dit was dan ook het enige paard dat helemaal niet waarschuwde voor hij aanviel. Die was pas echt verkloot. Later heb ik gehoord wat het dier allemaal had doorgemaakt en daar lusten de honden geen brood van.

En ja hoor paarden voeden elkaar in de kudde op. Maar daar leren ze alleen wat voor paarden onderling noodzakelijk is. Maar hoeven geven, meelopen aan een touw, vastkunnen staan, niet bijten, gewoon even stil staan, niet trekken aan een touw, niet je eigenaar van de weg lopen zijn toch dingen die niet geheel horen tot de aangeboren kundes van een paard :n

Die 'licht vervelende drampaarden' kunnen voor de betreffende eigenaar behoorlijk gevaarlijk zijn. Maar ik neem aan dat jij die hoeven van een steigerende nee zeggende 3 jarige hengst kennelijk nog nooit vlak langs iemands hoofd hebt zien gaan. Ik wel meermalen. Of de steigerende paarden die zich desnoods achterover laten vallen om maar niet van het erf te hoeven. Lichtelijk vervelende drampaarden??? Dacht ik niet :n

Bij iedereen niet hanteerbaar? Nee, ze hebben doorgaans een feilloos gevoel voor bij wie ze dit soort gedrag kunnen vertonen. Daarom heeft het ook doorgaans maar beperkt zin een paard te 'heropvoeden' als je de eigenaar niet mee 'opvoedt'. Anders staan ze 3 maanden later weer op de stoep met hetzelfde probleem. Dat geldt ook voor ouders van kinderen met gedragsproblemen die zijn ontstaan door opvoeding trouwens.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:28

Anya schreef:
JoviBan schreef:
Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt Hermelientje.

Er wordt veel te vaak geschermd met "als het paard door me heen loopt", "als het paard me bijt of trapt" etcetera. Het gaat er imo om dat je dusdanig met je paard omgaat (opvoedt) dat dit soort dingen dus niet voorkomen. Dàt is een basis leggen.
Wanneer je iedere keer maar discussieert 'wat te doen als het paard je bijt of trapt' en adviseert 'geef 'm een dreun', dan loop je achter de feiten aan en ben je "probleemoplossend" bezig (waarin de vraag dus maar net is of je dan met een schop of klap inderdaad wel een probleem oplost).
Daarom blijft "terug naar de basis" altijd een terugkomend advies. En ja, vaak is dat dan grondwerk. Dat hoef je geen NH te noemen, dat kun je gewoon grondwerk noemen of desnoods een andere naam geven.

Hierboven bijvoorbeeld Joviban.

Volgens mij heeft hier nog helemaal niemand geschreven dat je helemaal nooit een stevige correctie mag geven. Zoals ik het lees beaamde JoviBan slechts mijn gedachtengang dat het zo jammer is dat het steeds bijna alleen maar daarover lijikt te gaan als er een discussie over opvoeden is.

Enne wees eens eerlijk ben je echt niet bezig mensen in hokjes te plaatsen, want waar slaat die opmerking over "alleen Arabesk" dan op. Er zijn wel meer mensen geweest die hetzelfde hebben gezegd als zij, maar die zitten dan misschien toch in een ander hokje.....

Ik wil trouwens ook even opmerken dat ik ook kinderen/dieren ken die wel geslagen worden maar toch ontzettend onopgevoed zijn. Dus misschien is het toch zinvoller om echt een discussie met elkaar te hebben over opvoeden want daar ging dit topic toch over?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:33

Bij opvoeden horen consequenties, met kinderen kun je praten over het 'waarom', bij paarden moet je direct reageren want uitleggen gaat dmv directe correctie. Daar ga ik geen discussie mee aan! Mijn pony krijgt ook niet direct na de 'straf' een knuffel als goedmakertje :+
Dus paarden opvoeden met kinderen opvoeden vergelijken is geen doen: 2 verschillende werelden (al moet je bij beide consequent zijn).

Bij mijn pony gaat de correctie voorlopig altijd samen met een tik :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 23:36

Ik bedoel van de voor mij bekende naturals 'alleen Arabesk'.

En weer gaat het alleen over slaan en dat dat ook onopgevoed kan opleveren. Zeker waar. Heb ik al een keer of wat geschreven. Ik heb mijn definitie van opvoeden al gegeven. Daarbij ook ook die stevige correctie. Daarbij hoort niet 'an gort meppen' of meppen zonder dat duidelijk is waarvoor o.i.d.
Laatst bijgewerkt door Anya op 27-04-09 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt