Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
BraveSpots schreef:En wat als het paard bij de vorige eigenaar inderdaad geleerd heeft dat hij boven de mens staat, wat doe je dan? Want een simpele mep lost je probleem dan niet meer op denk ik.
.
.
.
.

BraveSpots schreef:Juist ja, maar hoeveel 'gewone' (want ik krijg de indruk dat de meesten zichzelf wel hoger inschatten dan de gemiddelde paardenhouder) mensen kunnen dat correct inschatten? Op het juiste momment en met de juiste intensiteit de juiste mep geven? Ik vrees bitter weinig eerlijk gezegd.
JoviBan schreef:Gaan we opeens over op hokjes en etiketjes, Anya?![]()
Erg bevorderlijk voor de discussie. *not*

BraveSpots schreef:Nogmaals:BraveSpots schreef:Juist ja, maar hoeveel 'gewone' (want ik krijg de indruk dat de meesten zichzelf wel hoger inschatten dan de gemiddelde paardenhouder) mensen kunnen dat correct inschatten? Op het juiste momment en met de juiste intensiteit de juiste mep geven? Ik vrees bitter weinig eerlijk gezegd.
Maar ik trek mij verder terug uit dit topic. Als men toch niet wilt openstaan voor andere meningen heeft het geen nut welke argumenten ik naar voor breng. Jammer.

JoviBan schreef:Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt Hermelientje.
Er wordt veel te vaak geschermd met "als het paard door me heen loopt", "als het paard me bijt of trapt" etcetera. Het gaat er imo om dat je dusdanig met je paard omgaat (opvoedt) dat dit soort dingen dus niet voorkomen. Dàt is een basis leggen.
Wanneer je iedere keer maar discussieert 'wat te doen als het paard je bijt of trapt' en adviseert 'geef 'm een dreun', dan loop je achter de feiten aan en ben je "probleemoplossend" bezig (waarin de vraag dus maar net is of je dan met een schop of klap inderdaad wel een probleem oplost).
Daarom blijft "terug naar de basis" altijd een terugkomend advies. En ja, vaak is dat dan grondwerk. Dat hoef je geen NH te noemen, dat kun je gewoon grondwerk noemen of desnoods een andere naam geven.
Anya schreef:Nee hoor Hinke, je reageert alleen o.b.v. achterhaalde en onvolledige informatie. Bovendien is het knippen van één zinnetje en daarop reageren, waarmee je teksten uit de context haalt een probaat middel om discussies op scherp te zetten, maar het is zo weinig constructief.
Tot nog toe heb ik echter nog geen constructieve bijdrage van je gelezen in dit topic. Dus tenminste ben je consistent.
Citaat:Maar i.i.g. heb ik wel opgevoede paarden, waar ik een prima band mee heb
Citaat:- ik lees van heel veel bokkers dat ze kennelijk onvoldoende consequent zijn / kennis hebben van het gedrag van paarden dat er redelijk onhandelbare paarden uitkomen. Of zelfs gevaarlijke paarden.

Citaat:Waarom het me zo aan mijn hart gaat heb ik al vaker opgeschreven. Omdat een groot deel van die paarden geen blij leven tegemoet gaat. Als onhandelbaar verkocht wordt. Via een handelaar maar ergens terecht komt. Waar iemand ze dan wel even zal leren.. met alle ellende van dien.

Niet dat ik mij daar iets van aantrek en ik geef altijd keurig een reactie terug omdat ze het dan snappen. 500 kilo tegen 60 kilo is natuurlijk geen indrukwekkende trap
en dat zal hem echt geen pijn doen zoals zij dat denken
) 

Anya schreef:JoviBan schreef:Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt Hermelientje.
Er wordt veel te vaak geschermd met "als het paard door me heen loopt", "als het paard me bijt of trapt" etcetera. Het gaat er imo om dat je dusdanig met je paard omgaat (opvoedt) dat dit soort dingen dus niet voorkomen. Dàt is een basis leggen.
Wanneer je iedere keer maar discussieert 'wat te doen als het paard je bijt of trapt' en adviseert 'geef 'm een dreun', dan loop je achter de feiten aan en ben je "probleemoplossend" bezig (waarin de vraag dus maar net is of je dan met een schop of klap inderdaad wel een probleem oplost).
Daarom blijft "terug naar de basis" altijd een terugkomend advies. En ja, vaak is dat dan grondwerk. Dat hoef je geen NH te noemen, dat kun je gewoon grondwerk noemen of desnoods een andere naam geven.
Hierboven bijvoorbeeld Joviban.