nieuwe roemeense paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: nieuwe roemeense paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:27

Hier ook een stille meelezer.
Super dat jullie dit doen! Ik blijf het volgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:51

Bedankt voor jullie pb's!
Het paard heeft ondertussen een nieuwe plek!!!!!

Super!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:07

mooi stuk in de stenstor :j

maar ik blijf het zeggen het is water naar de zee dragen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:14

tita schreef:
mooi stuk in de stenstor :j

maar ik blijf het zeggen het is water naar de zee dragen

Is ook zo hoor, maar wij hopen dat de EU wakker wordt en het probleem daar gaat aanpakken door bv voorlichting, opvang en medische zorg te verlenen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:07

Hier nog een update over Soare en Liber.

Ze doen het wonderbaarlijk goed! Soare heeft het helemaal flink in de bol, die ging aan de haal met de jollybal en was gewoon niet meer te vangen in de wei vanmiddag. Soare is kop en kont met de shet merrie bij wie ze in de wei staan, de shet rende mooi voor Soare aan om maar te zorgen dat ik der niet bij der (shetje) weg zou halen.
Murg heeft vandaag een dagje rust gehad, even wat gekroeld en een stukje gewandeld uiteraard ook lekker in de wei wat hem heel erg goed doet. Voetjes geven vind ie geweldig, je zegt voetje en hij tild ze braaf op.
Soare is minder makkelijk, haar karakter begint nu boven te komen, het is een echte dondersteen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:07

hahaha linda, gezellig zo'n jaarling he, zeker met een shet erbij.

Brainless, wat fijn dat je dat paard hebt kunnen plaatsen, ik hoor er morgenavond of donderdag alles over.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:22

@Rockwitch, Ja hij komt in Gelderland te staan.
Ik vond het ook super, als je ziet hoeveel fijne reacties ik kreeg (ook rare hoor)!

Ik kom toch morgenavond, weet nog niet hoe laat, maar ik bel je als ik huis vertrek!!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:27

ok is prima, komt mij ook goed uit

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:53

Weer een stille meelezer. :)
Ik vind het echt super wat jullie voor die paardjes doen! :D
En natuurlijk zijn er nog zoveel paarden die het nog erg slecht hebben maar elk paard dat een beter leven krijgt is er 1! :)
Ik blijf alle updates zeker bijlezen! :)

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:59

Hier even een korte update van Romanov:
Vanmiddag weer even lekker gepoetst en getutteld met m, hij vind t toch heel erg fijn haha.
En eens geprobeerd zn hoefjes op te tillen en uit te krabben. Dat vond ie maar gek dat ik zn benen wilde vasthouden, en achter helemaal. Maar er viel weinig uit te krabben, zijn hoeven waren zowat helemaal plat van onderen, helemaal dichtgegroeid... (of gewoon raar bekapt in roemenie, want lang zijn zn hoeven niet)Dus gelijk ook maar even een afspraak bij de smid gemaakt. Hij heeft wel knetterharde goede hoeven!
Volgende week is ook zijn castratie gepland, en een NL paspoort is in aanvraag al :D
Hij heeft vandaag al iets brokjes gehad, en lekker seniores priores slobber, en al wat meer hooi. Hij krijgt kleine beetjes over de dag verdeeld. Hij loopt je zowat omver als je met eten aankomt haha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 00:30

Het klopt dat de hoeven anders kunnen zijn dan de standaard hoeven zoals wij gewend zijn.
De mijne heeft dat ook.
Ze groeien niet snel, maar zijn knoert hard en anders gevormd dan van mijn andere paardjes.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 07:26

Ik had wel verwacht dat het een lief paardje zou zijn, hij heeft zo'n lieve uitdrukking, maar dat hebben ze allemaal wel eigenlijk. Die harde hoeven hebben ze geloof ik echt allemaal.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:29

wat voor ras zijn deze paardjes eigenlijk?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 07:44

haha al sla je me dood.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:12

Zo ik ben net pas weer terug van de paardjes..
Toen ik aankwam zat er een kauw op de kont van Syl zijn haren uit te plukken voor een nestje, zag er erg grappig uit en hij bleef gewoon staan haha

Hij komt ook al gelijk hinnikend naar het hek gelopen als ik aankom, het is echt een scheet!
Roiba blijft nog steeds wat op een afstandje maar ze komt al wel dichterbij!

Ik heb haar helemaal lekker ingesopt met dat spulletje van de DA, gewoon met de slang erop ze was er niet eens bang van!
Ze stond echt te genieten toen al die haren en klitten van haar afkwamen, ze stond me ook iedere keer even aan te kijken met dr oortjes naar voren dat was echt heel mooi!
Sraks weer terug om haar even uit te spoelen en nog een keer met gewoon shampo te wassen.

Ze hebben trouwens ook geen last gehad van de wormen kuur, hun mest ziet er gewoon goed uit.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:14

brainless blijven jullie de herplaatsen paarden in de gaten houden of zoeken jullie enkel en een tehuis en het is over.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:28

tita schreef:
brainless blijven jullie de herplaatsen paarden in de gaten houden of zoeken jullie enkel en een tehuis en het is over.

Rockwitch is degene die adoptanten heeft gezocht.
Het is volgens mij wel de bedoeling dat zij (of een ander van de actie) over een tijdje bij de paardjes op bezoek gaat.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 12:28

Tita we houden graag contact, en willen graag weten hoe het gaat, maar dat is na een tijdje, als ze er echt al goed bij staan in principe gewoon prima. Maar het blijft leuk om er af en toe nog wat van te horen.

Fijn om zo'n goeie update te horen Joyce, dan valt Syl toch wel heel erg mee, aangezien hij wat zuur was de eerste avond, maar die zal wel gewoon doodop geweest zijn en erg hongerig natuurlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:35

@adoptanten.
Let op met wormkuren ed. de paarden zijn voor dat ze naar Nederland mochten al zeer sterk ontwormd.

Ook met bijvoeren oppassen.
Ik had ook de neiging om (wat) musley voor sobere paarden bij te voeren, om zo wat vlees op de botten te krijgen.
Maar dit mocht absoluut niet van mijn da.
Mijn da komt veel bij mensen die verwaarloosde paarden/pony's opvangen en zegt dat je ze in eerste instantie niets moet bijvoeren omdat hun darmen en lever een optater kunnen krijgen met de dood als gevolg.
Hun lichaam heeft maanden amper hoeven te werken (vooral de magere).
Ze zijn niets gewend (ze hebben heel hun leven geen brok gezien!). Eerst hun darmen weer laten wennen aan ruwvoer (daar halen zij echt al voldoende uit, hun lichaam staat op spaarstand). Als je wilt bij voeren dit pas na 2 a 3 weken langzaam mee beginnen.

De mijne heeft de hele winter op een voor ons doen kale wei gestaan en ze is ontzettend aangekomen in de winter.
Dus het komt echt wel goed.

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:51

Wat goed van jullie allemaal zeg. Ik blijf de verhalen volgen :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:09

Pashon schreef:
Hier nog een update over Soare en Liber.

Ze doen het wonderbaarlijk goed! Soare heeft het helemaal flink in de bol, die ging aan de haal met de jollybal en was gewoon niet meer te vangen in de wei vanmiddag. Soare is kop en kont met de shet merrie bij wie ze in de wei staan, de shet rende mooi voor Soare aan om maar te zorgen dat ik der niet bij der (shetje) weg zou halen.
Murg heeft vandaag een dagje rust gehad, even wat gekroeld en een stukje gewandeld uiteraard ook lekker in de wei wat hem heel erg goed doet. Voetjes geven vind ie geweldig, je zegt voetje en hij tild ze braaf op.
Soare is minder makkelijk, haar karakter begint nu boven te komen, het is een echte dondersteen.

Klinkt heerlijk zeg! Ik zie dat je in Nieuw-Amsterdam woont, staan de paardjes daar ook? Ik woon in Erm, vlakbij dus. Leuk dat ze zo dicht in de buurt staan! :)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:14

Vraag........: Het zijn allemaal pony maten.....deze Roemeense paarden, zijn er ook Grote paarden of alleen pony maten ???
Of zijn dit voor daar de standaard werkpaarden ??

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 19:21

eeeehm ik geloof dat de meeste een beetje dit formaat zijn eigenlijk. Maar ik weet het niet, neem aan dat ze ook gewoon paarden hebben, maar misschien zijn deze pony's sterker als paarden ofzo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:36

ik denk niet dat de paarden groter zijn, nederlanders zijn lang en willen lange paarden, en wij vinden groot mooi. Voor hen levert dat niet veel praktische bijkomstigheden op. Zie je toch wel veel meer in het buitenland...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:10

nog even een korte update.

Liber zijn schimmel is erger geworden, helaas zit het nu ook op het hoofd. op aanraden van de DA moet ik hem 2 maal daags wassen met imaverol, dit gaan we dus uiteraard ook doen.
Verder zag hij er wonderbaarlijk goed uit voor zijn doen, z'n poep was heel goed en hij heeft zelfs al een redelijke glans op zijn vacht (wat een beetje gras al niet kan doen). Gelukkig heb ik een DA die zich erg nauw betrokken voeld bij zijn behandelde paarden en de komende week komt hij dagelijks langs om even controle uit te oefenen om een terugval van Liber te voorkomen.
Na stevig overleg tussen de DA en de hoefsmid hebben we besloten dat ze over 2 week aan het speciaal beslag gaan, het is nu nog te corrigeren en als ze over enige tijd wat zwaarder zijn is het voor de hoeven ook wat zwaarder. over 1,5 week mogen ze er beide aan geloven.

Heb vanmiddag even een dikke wollen zweetdeken gekocht voor Liber zodat hij lekker warm blijft na het wassen.

Ze doen het verder erg goed, ze rennen en vliegen door de wei zelfs Liber heeft vandaag een sprintje getrokken (een heus galopje) hij leeft echt elke dag een stukje meer.
Soare weet dat als er iemand in de wei komt dat ze lekkers krijgt en ze is dan ook helemaal gek op een plakje brood (droog brood uiteraard)