Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:50

ja joh een hengst voor een beginner :))

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:23

mick75 schreef:
Als we die 15%- regel heel strak zouden nemen kan iemand van 100 kilo dus op paarden van vanaf grofweg 675 kilo rijden. Daarmee komen vrij veel grote, robuuste rassen in the picture. Als we er dan vanuit gaan dat een beginner meer "dood gewicht" meezeult dan een ervarener ruiter die mee kan gaan met de bewegingen kom je hoe dan ook op de grote koudbloeden uit, zoals Belgen, Nederlands Trekpaard, Shires en dergelijke rassen.

Is ook erg kort door de bocht, die regel:

Mijn tinker van 1.62 weegt 600 kg. 't Is echt een sterk paard met mooie sterke rug en lekker stevig gebouwd maar niet teveel vet.
Zou dus 90 kg mogen dragen incl. zadel. Daarmee vallen dus een heleboel mannen al af want je moet zadel + dekje, ruiterkleding + laarzen etc. ook meewegen!
maar goed, stel, man + uitrusting weegt totaal 95 kg. Is 5 kg te veel.

Als ik mijn tinker nou flink laat eten en ze wordt 35 kg zwaarder. Totaal gewicht na een grasrijke zomer 635 kg. Mag ze nu wel 95 kg dragen? :+

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:31

Op gevaar voor eigen leven :+
Omdat ik zojuist een opmerking voorbij zag komen dat een arabier niet zou kunnen :P

Mijn arabische volbloed (475 kg?) zeult ruim 100 kg rond (inclusief westernzadel).
Ik houd hem wel extra goed in de gaten, en ik rijd er ook geen 160-ers op ;)
Maar wel gewoon af en toe een (buiten)ritje met stap / draf / galop.
(Vanwege pijnlijke knie helaas niet zo vaal als ik zou willen).

Hij vindt zichzelf absoluut niet zielig: hij staat vooraan als er gereden kan gaan worden.
Maar aangezien ik nogal een ziemel ben met mijn paard, en te weinig "verstand van zaken" heb,
laat ik elk half jaar een check uitvoeren: de DA en de osteopaat zijn tevreden met zijn fysieke toestand.
Ik ga er dus van uit dat ik mijn poownie niet naar de slager rijd.

(Osteopaat heeft trouwens niet te maken met het feit dat ik mijn paard "rijtechnisch" naar de knoppen rijd, maar met het feit dat
hij tijdens zijn professionele carriere enkele grotere blessures heeft gehad, en ik 100% zeker wil weten dat hij helemaal OK blijft.
Ook als hij alleen gereden zou worden door iemand van 45 kg).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:42

IndianLady schreef:
Er zullen maar weinig mensen daadwerkelijk 65 kilo wegen met 1.70 >;)
Weet je, ik verwijder het stipje gewoon uit mn berichten, dan hoef ik dit soort dingen ook niet te lezen. :Y)

Het is een gezond gewicht voor iemand van 1:70.... dat is dus niet heel raar.

Onali

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:44

Echt hoe kom je daar nou weer bij. De 1 is een zwaargebouwd persoon van 1.70 en de ander is een spriet van 1.70. Dus je kan helemala niet zeggen of dat het een gezond gewicht is voor iemand. Er spelen veel meer factoren mee dan alleen vet.
(tot zover mn voornemen om niet meer deel te nemen in de discussie)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:51

IndianLady schreef:
Echt hoe kom je daar nou weer bij. De 1 is een zwaargebouwd persoon van 1.70 en de ander is een spriet van 1.70. Dus je kan helemala niet zeggen of dat het een gezond gewicht is voor iemand. Er spelen veel meer factoren mee dan alleen vet.
(tot zover mn voornemen om niet meer deel te nemen in de discussie)

Bij een lengte van 1:70 mag je ongeveer van 52 kilo tot 75 kilo wegen... Maar goed, dat is op basis van BMI... dus je kan soms best wat meer of wat minder wegen en toch helemaal op en top gezond zijn.
Ga je met die lengte richting de 90 is het echt even op de rem trappen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:55

"mag je"
Please :roll:
Je moet je niet vastbijten in die BMI, das meer een gemiddelde tabel. Niet een handleiding.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:00

IndianLady schreef:
"mag je"
Please :roll:
Je moet je niet vastbijten in die BMI, das meer een gemiddelde tabel. Niet een handleiding.

Tja, ik zeg "mag je"... maar had ook kunnen zeggen "kun je".... ik begrijp niet wat hier mis mee is?

Zelf zeg ik ook dat het niet op de centimeter nauwkeurig gevolgd hoeft te worden... maar hanteer nu eens een afwijking van 10 kilo, dan nemen we het ruim. Dat zit je dus op ipv maximaal 75 kilo (in de tabel is de max 75 kilo bij die lengte) bij een lengte van 1:70, op 85 kilo.... veel meer zou het dan toch niet moeten zijn bij die lengte in het belang van je gezondheid?
Zeg ik nu echt hele gekke dingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:34

Is een paardenrug per definitie gewoon bij elke paard hetzelfde? Volgens mij moet je niet op een robuust ras gaan zitten per definitie, maar een paard met enorme bespiering op de rug. Een robuust ras heeft niet per definitie een sterkere rug vanzelf. Net als een zwaar mens geen betere rug heeft dan een licht mens. Een pony zou ik al helemaal niet nemen en ik zou zekers eerst maar eens gaan afvallen voor je een paardenrug belast, om eerlijk te zijn.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 01:06

De 15%- regel is ook een gemiddelde. Hoewel ik er voor ben om deze eerder te strak dan te los te nemen. Maar het ene paard van 1.65 zal zeker meer kunnen dragen dan het andere, hangt ook af van de lichaamsbouw van het paard, de conditie, de bespiering, de voeding en wat ik allemaal wel niet vergeten ben af. Het ene paard van 1.65 zakt bijna door de hoeven als er grofweg 70 kilo op gaat zitten terwijl de ander met 120 kilo zo wegloopt. Blijft wel de vraag of je met 120 kilo (een getal dat ik gewoon uit de lucht geplukt heb, slaat op niemand hier in het topic) op een paard van 1.65 moet gaan zitten ongeacht de bouw.

Maar 100 kilo is vooral een psychologische grens, daarmee kan je ook als je de 15-% regel heel strak houdt nog op best wat paarden rijden. Vooral de grote paarden (1.70 en hoger) zitten al snel aan de 700 kilo, vooral als ze goed in de bespiering zitten en flink getraind worden ook door andere, lichtere mensen. En het doel waarvoor je het paard koopt speelt ook een rol. Koop je een wedstrijdpaard moet je met 100 kilo met een beste jongen aankomen, voor af en toe een recreatief buitenritje (wel met dressuurmatige achtergrond) kan je met een kleiner, zwaarder paard prima toe.

Pony's raad ik zowiezo nooit aan voor mensen boven de 75 kilo structureel. Hoe robuust en sterk ze ook mogen lijken, voor een pony is 75 kilo een best gewicht. (ik tel grotere Fjorden en Haflingers van het "ouderwetse" koudbloedtype niet onder pony's). Maar ook voor die, sterke ponyrassen raad ik een maximaal gewicht van 85 kilo aan. Daar komt het tuig nog bij, dus aan de 90 kilo zit je dan al snel. Met Tinkers heb ik trouwens geen ervaring, dus daar oordeel ik niet over.

Ik hanteer die gewichtsgrenzen voor pony's vrij rigide, ook als ik IRL adviezen geef over of een paard wel of niet geschikt is voor iemand. Mischien doe ik daar mensen mee tekort, maar op dat punt gaat het belang van het paard (pony) me even voor.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 01:24

NatasjaECA schreef:
Aangezien een vriendin van mij heel erg graag zou willen beginnen met paardrijden,
maar bang is om te zwaar te zijn post ik hier dit bericht.
Ze is ongeveer 1,70 en ongeveer 100 kilo.
Zijn er bepaalde rassen waar ze met een gerust hart op zou kunnen rijden?
Of is het toch echt nodig om af te vallen?

ik denk idd barkokke paarden... (trekpaarden) shire... eventueel een fries maar dan wel het barokke typ en niet de luxe uitvoering
iig paarden die stevig gebouwd zijn.. niet TE klein zijn en genoeg spieropbouw hebben... maar normaal als je bv naar een stal gaat waar les gegeven word word je meestal ook op een paard gezet die jou kan dragen (dit geval haar dan) t belangrijkste is gewoon dat ze zo snel mogelijk leert mee te gaan met de bewegingen van t paard... dan kan een paard het ook veel beter aan :D das natuurlijk altijd zo maar een lichter persoon hindert dan toch wat minder

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 06:36

Mindim schreef:
Is een paardenrug per definitie gewoon bij elke paard hetzelfde? Volgens mij moet je niet op een robuust ras gaan zitten per definitie, maar een paard met enorme bespiering op de rug. Een robuust ras heeft niet per definitie een sterkere rug vanzelf. Net als een zwaar mens geen betere rug heeft dan een licht mens. Een pony zou ik al helemaal niet nemen en ik zou zekers eerst maar eens gaan afvallen voor je een paardenrug belast, om eerlijk te zijn.

ik zou niet per definitie voor een paard kiezen.

je moet kiezen voor een dier met een sterke rug,vaak hebben grote paarden langere en soms daarmee ook wekere ruggen.

sterk en compact is de mooiste combinatie,alleen zit je dan vaak met het probleem dat een korte rug geen grote zadels kan hebben

en zeker als je zwaarder bent en nog beginner,dan kan je inderdaad beter misschien wat afvallen

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:56

Goldenflower schreef:
Omarlover85 schreef:
Wij hebben ook net een pony gekocht van 1m47. Kruising haflinger / welsh en zelf ben ik 1m70 en weeg 80 kilo. Ben ik dan ook veel te zwaar voor haar???? Ze lijkt er alvast zelf niet veel problemen met te hebben. Ik rijd 3-4 x de week 30 min en rijd zelf 17 jaar paard en ben nu 23. Vraag me dan af of ik aan mishandeling doe??

Het is wel mijn mening, maar ik vind je wel te zwaar voor je pony. Het is niet 100% haflinger en welsh pony's zijn rank gebouwd.

Als je nou 65 kg weegt, dan had ik geen probleem mee met je gewicht, maar met 80 kg op een pony van nog geen 1.50 cm??? Hopelijk spring je niet met hem. :n

edit: Tuurlijk weegt weinig mensen 65 bij de lengte van 1.70 cm, maar ik vind dat zij een grotere en stevigere pony had moeten kopen als zij graag op een pony wilt rijden. Ikzelf had nooit mijn pony verkocht aan zo'n persoon. Nogmaals, dat is mijn mening. ;)

@omarlover:Je bent niet te zwaar hoor ;),
@goldenflower:Ik was de vorige eigenaar van die pony,en ik ben niet iemand die mijn pony zomaar weggeeft aan eender wie,
ze zorgt er super voor en z heeft daar een super tehuis,ze neigt meer naar haflinger dan welsh,ze is redelijk stevig,verder gaat ze er dressuur mee rijden,3 keer in de week een half uurtje kan volgens mij geen kwaad... ;) Ook zit ze goed en ligt ze niet te schodderen,dus dat scheelt ook,want als je minder weegt maar niet goed it is het volgens mij erger. Zolang ze een goed passend zadel heeft en de pony niet overbelast is dat geen probleem ;)

groetjes

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:51

Merci :) we doen ons best om goed voor haar te zorgen en ik zie wel meer mensen rijden die zwaarder zijn als mij op een pony of klein paardje hoor. Maar er zijn idd factoren die mee bepalen of het kan of niet maar ik probeer haar zo weinig mogelijk te belasten met doorzitten enz en ik zou toch enkele sprongen met haar nemen. Ik denk dat mijn vorig paard 1.60 die eigenlijk maar 13cm groter is er even weinig problemen met heeft als haar!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:39

beantsje schreef:

Mijn tinker van 1.62 weegt 600 kg. 't Is echt een sterk paard met mooie sterke rug en lekker stevig gebouwd maar niet teveel vet.
Zou dus 90 kg mogen dragen incl. zadel. Daarmee vallen dus een heleboel mannen al af want je moet zadel + dekje, ruiterkleding + laarzen etc. ook meewegen!

Als ik mijn tinker nou flink laat eten en ze wordt 35 kg zwaarder. Totaal gewicht na een grasrijke zomer 635 kg. Mag ze nu wel 95 kg dragen? :+

Volgens mij heb je het nog niet goed begrepen...
Het gaat om het gezonde gewicht van het paard of de pony.
Dus als hij te dik is, kan hij of zij zelfs minder dragen voor de relatieve (!) 'veilige' zone
Paardrijden is niet goed voor de paarden, maar met meer gewicht en/of minder correct rijden, maak je de risico's op blessures groter...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:45

Jazzit schreef:
Op gevaar voor eigen leven :+
Omdat ik zojuist een opmerking voorbij zag komen dat een arabier niet zou kunnen :P

Mijn arabische volbloed (475 kg?) zeult ruim 100 kg rond (inclusief westernzadel).
Ik houd hem wel extra goed in de gaten, en ik rijd er ook geen 160-ers op ;)
Maar wel gewoon af en toe een (buiten)ritje met stap / draf / galop.
(Vanwege pijnlijke knie helaas niet zo vaal als ik zou willen).

Hij vindt zichzelf absoluut niet zielig: hij staat vooraan als er gereden kan gaan worden.
Maar aangezien ik nogal een ziemel ben met mijn paard, en te weinig "verstand van zaken" heb,
laat ik elk half jaar een check uitvoeren: de DA en de osteopaat zijn tevreden met zijn fysieke toestand.
Ik ga er dus van uit dat ik mijn poownie niet naar de slager rijd.

(Osteopaat heeft trouwens niet te maken met het feit dat ik mijn paard "rijtechnisch" naar de knoppen rijd, maar met het feit dat
hij tijdens zijn professionele carriere enkele grotere blessures heeft gehad, en ik 100% zeker wil weten dat hij helemaal OK blijft.
Ook als hij alleen gereden zou worden door iemand van 45 kg).

imo ben je goed bezig!
Door het gewicht heeft je pony meer risico op blessures, maar door je controles heeft je pony weer minder risico. Door die controles zal je er snel bij zijn en kunje snel ingrijpen, wat voorkomt dat iets een (te) groot probeem wordt.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:57

Jazzit beschrijft precies wat ik bedoelde.
Ik zou zeggen, geen probleem als hij er geen last van heeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:15

Maar goed, het stukje
Citaat:
hij staat vooraan als er gereden kan gaan worden

Vind ik wel weer discutabel trouwens ;)
'Leuk' en 'goed' voor ze zijn 2 verschillende dingen...
Een paard kan de gevolgen niet overzien ;)
Meeste paarden geven pas laat of zelfs veeste laat aan dat ze pijn hebben (prooidier) en dan nóg kunnen ze het werk leuk vinden...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 06:34

als een paard last krijgt van het ruitergewicht is het vaak al te laat.

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:20

Ik heb een KWPN van 1.68m
Zelf ben ik maar 1.62 en weeg 43kg.
Dat ziet er weer net een beetj te min uit maar
het is natuurlijk veel fijner voor het paard.

Nee, het is misshien grof maar met honderd kilo
zou ik niet gaan paardrijden.
Ik zou echt eerst zeker afvallen.
Het is moeilijk zeker maar je hebt dat wel een leuke tegenprestatie!!
Het moet ook voor het paard een beetje leuk blijven niet dan??
Het is ook voor haar gezondheid veel beter.
Nu heeft ze toch zwaar overgewicht/
Met die bmi heb ik ook een beetje oondergewicht.
MJ het is maar zn beetje dat dat niet erg is!!
xxjes

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:27

Ik ben ook behoorlijk stevig + lang en heb toch een fjord die noch blokkades, noch last van zijn rug heeft. :) MAAAAAAAAAARRRR, ik heb een fjord van 1.55 hoog :D En hij weegt toch ruim 500 kilo :)

En ik heb wekelijks les waar mijn instructeur mij wijst op mijn houding zodat ik fjordmans het minst in de weg zit :D

En het is al 6 jaar geen enkel probleem ( voordat daar een opmerking over komt := )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:23

Tallie_Ho schreef:
Ik ben ook behoorlijk stevig + lang en heb toch een fjord die noch blokkades, noch last van zijn rug heeft. :) MAAAAAAAAAARRRR, ik heb een fjord van 1.55 hoog :D En hij weegt toch ruim 500 kilo :)

En ik heb wekelijks les waar mijn instructeur mij wijst op mijn houding zodat ik fjordmans het minst in de weg zit :D

En het is al 6 jaar geen enkel probleem ( voordat daar een opmerking over komt := )

Iemand die behoorlijk stevig is hoeft niet direct een probleem te vormen.... want anders zouden veel ruiters niet meer kunnen rijden.
We hadden het nu over iemand die echt te zwaar is, 100 kilo met een lengte van 1:70... en dan iemand zonder ervaring. Wat vind jij daar op basis van jouw ervaringen van?

Ik vind het wel mooi dat je er zo bewust mee bezig bent, hopelijk voorkom je daarmee een hoop mee... dat zouden we allemaal moeten doen.
Voor jou was het niet mogelijk wat gewicht te verliezen, of ben je slechts een beetje te zwaar?
Wellicht een wat brutale vraag, maar ik vraag me soms af of dat niet de kortste weg is i.p.v. de speciale zadels, de check-up door osteopaten, en andere zaken die mensen vaak aangrijpen om problemen te voorkomen.
Ik kan me voorstellen dat proberen wat gewicht te verliezen (als je dat kunt) goedkoper is, en minder bezorgde momenten oplevert, dan doorrijden met overgewicht.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:03

Nou, ik ben wel wat pondjes te zwaar hoor, maar ik ben ook vrij lang ( 1.82 ) heb broekmaat 46/48.

Pony krijgt ieder jaar een checkup van het zadel en iedere 3/4 jaar een checkup van de osteo. Verder zorg ik ervoor dat hij correct word gereden en dat hij op tijd nieuwe schoentjes krijgt :)

Ik heb een schildklier afwijking waardoor afvallen lastiger is.. Afgelopen 2 weken wel 4 kilo afgevallen ivm onwijs hard werken in mijn nieuwe huis, maar ook bijna niks gegeten :+

Ik vind het belangrijk dat iemand met een flink gewicht correct word opgeleid om te leren rijden. 100 kg met 1.70 hoeft geen probleem te zijn, zo lang iemand maar niet als een gek gaat zitten bonken op de paardenrug. En daar komt instructie kijken die deze persoon alle belangrijke dingen leert zodat dit voorkomen kan worden.

Ik heb overigens geen speciaal zadel hoor, gewoon een doodnormale kieffer lech profi dressuur en een wintec 500 vzh :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:02

overgewicht voor de ruiter betekend niet automatisch dat deze ook te zwaar is voor een paard.

en misschien proberen mensen die dus regelmatig de osteopaat laten komen oid evengoed wel gewicht te verliezen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:30

superwoman schreef:
beantsje schreef:

Volgens mij heb je het nog niet goed begrepen...
Het gaat om het gezonde gewicht van het paard of de pony.
Dus als hij te dik is, kan hij of zij zelfs minder dragen voor de relatieve (!) 'veilige' zone
Paardrijden is niet goed voor de paarden, maar met meer gewicht en/of minder correct rijden, maak je de risico's op blessures groter...

't was bedoeld om aan te tonen dat de 15%-regel nogal kunstmatig is en hooguit een indicatie moet zijn.