Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mick75 schreef:Als we die 15%- regel heel strak zouden nemen kan iemand van 100 kilo dus op paarden van vanaf grofweg 675 kilo rijden. Daarmee komen vrij veel grote, robuuste rassen in the picture. Als we er dan vanuit gaan dat een beginner meer "dood gewicht" meezeult dan een ervarener ruiter die mee kan gaan met de bewegingen kom je hoe dan ook op de grote koudbloeden uit, zoals Belgen, Nederlands Trekpaard, Shires en dergelijke rassen.

IndianLady schreef:Echt hoe kom je daar nou weer bij. De 1 is een zwaargebouwd persoon van 1.70 en de ander is een spriet van 1.70. Dus je kan helemala niet zeggen of dat het een gezond gewicht is voor iemand. Er spelen veel meer factoren mee dan alleen vet.
(tot zover mn voornemen om niet meer deel te nemen in de discussie)

IndianLady schreef:"mag je"
Please
Je moet je niet vastbijten in die BMI, das meer een gemiddelde tabel. Niet een handleiding.
NatasjaECA schreef:Aangezien een vriendin van mij heel erg graag zou willen beginnen met paardrijden,
maar bang is om te zwaar te zijn post ik hier dit bericht.
Ze is ongeveer 1,70 en ongeveer 100 kilo.
Zijn er bepaalde rassen waar ze met een gerust hart op zou kunnen rijden?
Of is het toch echt nodig om af te vallen?
das natuurlijk altijd zo maar een lichter persoon hindert dan toch wat minder Mindim schreef:Is een paardenrug per definitie gewoon bij elke paard hetzelfde? Volgens mij moet je niet op een robuust ras gaan zitten per definitie, maar een paard met enorme bespiering op de rug. Een robuust ras heeft niet per definitie een sterkere rug vanzelf. Net als een zwaar mens geen betere rug heeft dan een licht mens. Een pony zou ik al helemaal niet nemen en ik zou zekers eerst maar eens gaan afvallen voor je een paardenrug belast, om eerlijk te zijn.
Goldenflower schreef:Omarlover85 schreef:Wij hebben ook net een pony gekocht van 1m47. Kruising haflinger / welsh en zelf ben ik 1m70 en weeg 80 kilo. Ben ik dan ook veel te zwaar voor haar???? Ze lijkt er alvast zelf niet veel problemen met te hebben. Ik rijd 3-4 x de week 30 min en rijd zelf 17 jaar paard en ben nu 23. Vraag me dan af of ik aan mishandeling doe??
Het is wel mijn mening, maar ik vind je wel te zwaar voor je pony. Het is niet 100% haflinger en welsh pony's zijn rank gebouwd.
Als je nou 65 kg weegt, dan had ik geen probleem mee met je gewicht, maar met 80 kg op een pony van nog geen 1.50 cm??? Hopelijk spring je niet met hem.
edit: Tuurlijk weegt weinig mensen 65 bij de lengte van 1.70 cm, maar ik vind dat zij een grotere en stevigere pony had moeten kopen als zij graag op een pony wilt rijden. Ikzelf had nooit mijn pony verkocht aan zo'n persoon. Nogmaals, dat is mijn mening.
,
Ook zit ze goed en ligt ze niet te schodderen,dus dat scheelt ook,want als je minder weegt maar niet goed it is het volgens mij erger. Zolang ze een goed passend zadel heeft en de pony niet overbelast is dat geen probleem
we doen ons best om goed voor haar te zorgen en ik zie wel meer mensen rijden die zwaarder zijn als mij op een pony of klein paardje hoor. Maar er zijn idd factoren die mee bepalen of het kan of niet maar ik probeer haar zo weinig mogelijk te belasten met doorzitten enz en ik zou toch enkele sprongen met haar nemen. Ik denk dat mijn vorig paard 1.60 die eigenlijk maar 13cm groter is er even weinig problemen met heeft als haar! beantsje schreef:Is ook erg kort door de bocht, die regel:
Mijn tinker van 1.62 weegt 600 kg. 't Is echt een sterk paard met mooie sterke rug en lekker stevig gebouwd maar niet teveel vet.
Zou dus 90 kg mogen dragen incl. zadel. Daarmee vallen dus een heleboel mannen al af want je moet zadel + dekje, ruiterkleding + laarzen etc. ook meewegen!
maar goed, stel, man + uitrusting weegt totaal 95 kg. Is 5 kg te veel.
Als ik mijn tinker nou flink laat eten en ze wordt 35 kg zwaarder. Totaal gewicht na een grasrijke zomer 635 kg. Mag ze nu wel 95 kg dragen?
Jazzit schreef:Op gevaar voor eigen leven![]()
Omdat ik zojuist een opmerking voorbij zag komen dat een arabier niet zou kunnen![]()
Mijn arabische volbloed (475 kg?) zeult ruim 100 kg rond (inclusief westernzadel).
Ik houd hem wel extra goed in de gaten, en ik rijd er ook geen 160-ers op
Maar wel gewoon af en toe een (buiten)ritje met stap / draf / galop.
(Vanwege pijnlijke knie helaas niet zo vaal als ik zou willen).
Hij vindt zichzelf absoluut niet zielig: hij staat vooraan als er gereden kan gaan worden.
Maar aangezien ik nogal een ziemel ben met mijn paard, en te weinig "verstand van zaken" heb,
laat ik elk half jaar een check uitvoeren: de DA en de osteopaat zijn tevreden met zijn fysieke toestand.
Ik ga er dus van uit dat ik mijn poownie niet naar de slager rijd.
(Osteopaat heeft trouwens niet te maken met het feit dat ik mijn paard "rijtechnisch" naar de knoppen rijd, maar met het feit dat
hij tijdens zijn professionele carriere enkele grotere blessures heeft gehad, en ik 100% zeker wil weten dat hij helemaal OK blijft.
Ook als hij alleen gereden zou worden door iemand van 45 kg).

Citaat:hij staat vooraan als er gereden kan gaan worden

MAAAAAAAAAARRRR, ik heb een fjord van 1.55 hoog
En hij weegt toch ruim 500 kilo 

) Tallie_Ho schreef:Ik ben ook behoorlijk stevig + lang en heb toch een fjord die noch blokkades, noch last van zijn rug heeft.MAAAAAAAAAARRRR, ik heb een fjord van 1.55 hoog
En hij weegt toch ruim 500 kilo
En ik heb wekelijks les waar mijn instructeur mij wijst op mijn houding zodat ik fjordmans het minst in de weg zit
En het is al 6 jaar geen enkel probleem ( voordat daar een opmerking over komt)

superwoman schreef:beantsje schreef:Is ook erg kort door de bocht, die regel:
Mijn tinker van 1.62 weegt 600 kg. 't Is echt een sterk paard met mooie sterke rug en lekker stevig gebouwd maar niet teveel vet.
Zou dus 90 kg mogen dragen incl. zadel. Daarmee vallen dus een heleboel mannen al af want je moet zadel + dekje, ruiterkleding + laarzen etc. ook meewegen!
maar goed, stel, man + uitrusting weegt totaal 95 kg. Is 5 kg te veel.
Als ik mijn tinker nou flink laat eten en ze wordt 35 kg zwaarder. Totaal gewicht na een grasrijke zomer 635 kg. Mag ze nu wel 95 kg dragen?
Volgens mij heb je het nog niet goed begrepen...
Het gaat om het gezonde gewicht van het paard of de pony.
Dus als hij te dik is, kan hij of zij zelfs minder dragen voor de relatieve (!) 'veilige' zone
Paardrijden is niet goed voor de paarden, maar met meer gewicht en/of minder correct rijden, maak je de risico's op blessures groter...