Gevoel: laten staan, gedachte: terug halen...(update p.7)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

theelichtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 23:01

Mocht paard drachtig zijn dan rond de 10 maand. Dus belangrijk om toch goed te voeren. Morgen DA bellen en vragen of hij nog kan komen om te scannen/opvoelen..
Mij baart het wel zorgen, paard is daar elke dag gereden en wel dikker geworden.Terwijl ze daar normaal voer kreeg, niet extreem veel dat je zegt die is dik door voer :)

Zomers gaan ze de weide op, helaas lukt het mij niet om zelf te voeren ochtends. Morgen nog even met staleigenaar praten of hij tegen betaling dan ochtends wilt voeren.Vind dat erg belangrijk.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Gevoel zegt laten staan, gedachte zegt terug halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:04

Hopelijk wil hij wel 's ochtends voeren.
Opvoelen is idd slim weet je het meteen voor het voeren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:07

Eh, je paard is "misschien" 10 maanden drachtig en je weet het niet eens zeker?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:09

Eigenlijk moet je op de laatste 2 maanden van de dracht meer gaan voeren, anders trekt het veulen de merrie leeg. Ik zou ook overstappen op merrie/veulenbrok, daar zit meer in. En een beetje vetreserves voor de bevalling is niet verkeerd! Tijdens de zoogperiode hebben ze het hard nodig.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:10

GamblersCup schreef:
Eh, je paard is "misschien" 10 maanden drachtig en je weet het niet eens zeker?

:+ hier kijk ik ook wel van op ja >;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:10

Drachtig? hebben ze haar laten dekken dan?

theelichtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 23:11

Klopt, Da kon op 8 maanden dracht ook geen veulen en geen baarmoeder vinden.Dit blijkt vaker voor te komen, vandaar nog een keer extra opvoelen. :)

Klopt Cassidy, vandaar nog een keer opvoelen.Ik wil zekerheid, ook wel fijn dan weet je dat er nog iets naast komt te staan.

Nee, paard heeft op weide zomers gestaan waar de hengsten van over de sloot zijn gekomen.Fijn die shetlanders die overal maling aan hebben. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:12

Juist Cassidy.

En zoiezo wil je toch vanaf het begin toch al zekerheid? Als ze drachtig is, moet er voorbereid worden op de komst van een veulen. Te beginnen met de merriebrok, waarmee je al te laat begint nu.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:13

En het is een echt paard of een pony?
Ben benieuwt wat voor veulen er dan uit komt als er een shet op heb gezeten :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:13

Op het moment dat ik mezelf af moet vragen of mijn merrie drachtig is, laat ik haar hengstig spuiten. Dan weet ik zeker dat er geen veulen komt.

theelichtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 23:17

Epony is klein paard toch :+ Vandaar dat ik altijd met paard spreek, ;)
Tja een te grote apeloesa shet erop gesprongen. Toen paard op zomer weide stond moesten we maar afwachten.Da vond het niet nodig om eerder op te voelen dan 7/8 maand dracht. Nu doen we het nog een keer over omdat ik zekerheid wil.

Het veulen is welkom, dus daar is niks mis mee. En paard toonde eerst ook hengstig rond de 4 maand dracht dan.
Maar ik vind haar behoorlijk dikker geworden dus ik wil nog een keer opvoelen. De èèn zegt dracht de ander zegt dat er niks te zien is.
We zullen het woensdag weten ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:17

Tja, en zeker niet "op de gok" en verleasen. Als het niet fout was gegaan met dat meisje, betekend dat dat zij een drachtig paard had geleased, niet wetende dat ze drachtig is? Wat ook nog eens bijna op z'n eind loopt? Ik vind dat niet zo verantwoordelijk. Had die manege wel een merriebox? Zou er dan wel goed voer in zijn geduwd? De opmerking "wel fijn om te weten dat er iets naast kan komen te staan" vind ik ook een beetje raar... heb je dan al voorbereid? Heb je nu een merriebox tot je beschikking? Ruimte voor een veulen?

theelichtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 23:20

Jep mocht ze drachtig zijn staat dat ook allemaal in contract.Dat wisten ze meteen bij het kijken en advertentie al.Ook deze maand had ze dandaar opgevoelt geweest ;)En daarbij kwam het paard ook weer naar huis met veulen. En ja manege had een merriebox en waar ik nu sta ook. Omdat hij zelf fokt met 1 van ze 2 paarden.
Er is dus genoeg ruimte/geld voor het veulen. Ook deze stal is van mogelijke dracht op de hoogte, al zij hij dat ze hij er niet drachtig uit vond zien.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:26

een shet op een e pony? Kwam die shet daar dan wel bij? :D

Ik heb ook een e pony. Als ik die zag staan naast de grote shet (1.05m) dan was de shet nog een ukkie. En als de shet wilde spelen, dan moest ze op haar achterbenen staan om uberhaupt bij het hoofd van mijn merrie te komen (die dan heel eenvoudig haar neus n de lucht stak en rustig bleef staan met de ogen dicht, terwijl de ander wat gek op haar achterbeentjes stond te spingen).

Dus in mijn ogen kan een shet er helemaal niet bij, of jou merrie moet al op haar rug hebben gelegen :D :D ..en ook nog zijn blijven liggen :D .
Ik kan me er echt niks bij voorstellen. Dat lukt toch niet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:29

Maar als de leasers van een mogelijke dracht op de hoogte waren, is dat daar ook aan de manegeeigenaar gezegd? En hoe doet hij dat dan met voeren van zijn drachtige paarden? Ze behoren de laatste paar maanden van de dracht toch echt andere brok te krijgen, en meer dan normaal...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:30

Isabonny schreef:
Dus in mijn ogen kan een shet er helemaal niet bij, of jou merrie moet al op haar rug hebben gelegen :D :D ..en ook nog zijn blijven liggen :D .Ik kan me er echt niks bij voorstellen. Dat lukt toch niet!

Er zijn genoeg merries die er echt bij gaan liggen zodat een kleinere hengst erbij kan....

theelichtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 23:32

Ze kreeg daar wel aangepast voer.Manege eigenaar was op de hoogte ;-)

Ik kan me er zelf ook niks bij voorstellen, maar je weet het nooit.
We zullen het woensdag horen.

En nu duik ik heerlijk me bedje in na een drukke dag ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:34

Dan nog steeds vind ik het erg onverantwoordelijk om een merrie (waarvan je niet eens weet of ze dragend is) uit handen te geven aan een kind..

Wat als er complicaties optraden en de merrie was bezweken??
Of het veulen??

Hoe dan ook, paard is nu terug, en kan je zoeken naar een betere plek voor haar.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:37

En dus heeft het paard extra en aangepast voer gekregen, terwijl niet bekend is óf ze überhaupt drachtig is... ik vind het maar een raar verhaal worden.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 00:54

femmefatale1 schreef:
Dan nog steeds vind ik het erg onverantwoordelijk om een merrie (waarvan je niet eens weet of ze dragend is) uit handen te geven aan een kind..

Wat als er complicaties optraden en de merrie was bezweken??
Of het veulen??

Hoe dan ook, paard is nu terug, en kan je zoeken naar een betere plek voor haar.

er staat dan toch ook dat de merrie terug ging naar stal... dus zo onverantwoordelijk is ze er niet eens mee omgegaan!
ik zie het probleem niet, alles stond in contract, ik vind wel netjes, heb alles gelezen! vind dat je juist hebt gehandeld, had hetzelfde gedaan!!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 01:29

theelichtje_ schreef:
Daar ben ik inderdaad blij om.Alleen in alle haast heb ik me niet goed laten informeren over de stal waar ik nu sta. Blijkt dus dat je zelf ochtends moet voeren..... Dat red ik niet, ai! Maar om paard nou meteen 2 kilo brok avonds te geven en verder alleen hooi over heel de dag lijkt me dat ze dan koliek krijgt..

Als ze de hele dag door hooi krijgen is er, neem ik aan, iemand die ze dat geeft.
Als je het voer voor ´s ochtends in een emmertje (met deksel erop tegen de muizen :+ ) voor d´r box klaar zet, is het maar een keleine moeite om dat in d´r voertrog te kiepen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:54

GamblersCup schreef:
En dus heeft het paard extra en aangepast voer gekregen, terwijl niet bekend is óf ze überhaupt drachtig is... ik vind het maar een raar verhaal worden.

Is dat zo erg dan dat je speciaal merrievoer geeft aan een niet drachtige merrie?
Wat zit er dan bijv. in wat een niet drachtige merrie niet zou mogen krijgen?

Ik weet niet of een drachtig paard verleasen niet verstandig is. Mij lijkt dat de merrie het beste in beweging kan blijven om uithoudingvermogen te hebben voor de bevalling (of zeg ik nu wat heel stoms).
En als de eigenaar dat zelf niet kan geven, dan maar een bijrijder ervoor zoeken.
Feit is wel dat ik niet zo maar een drachtige merrie uit het oog wil verliezen. Dan zou ik toch gekozen hebben voor een stalling waar ik zelf elke week even kon checken hoe het met haar ging.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:36

Ik denk dat ik wat te achterdochtig zal zijn of hoe je dat ook schrijft :p
ik zou het weghalen, en een ander paardenvriendinnetje zoeken :)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:45

Isabonny schreef:
GamblersCup schreef:

Is dat zo erg dan dat je speciaal merrievoer geeft aan een niet drachtige merrie?
Wat zit er dan bijv. in wat een niet drachtige merrie niet zou mogen krijgen?

Ik weet niet of een drachtig paard verleasen niet verstandig is. Mij lijkt dat de merrie het beste in beweging kan blijven om uithoudingvermogen te hebben voor de bevalling (of zeg ik nu wat heel stoms).
En als de eigenaar dat zelf niet kan geven, dan maar een bijrijder ervoor zoeken.
Feit is wel dat ik niet zo maar een drachtige merrie uit het oog wil verliezen. Dan zou ik toch gekozen hebben voor een stalling waar ik zelf elke week even kon checken hoe het met haar ging.

Je zegt helemaal niks stoms. Ik weet niet of het om het uithoudingvermogen gaat maar een bevalling gaat iig wel makkerlijker als het paard beweging heeft gekregen.
Zena is tot de avond voor de bevalling (rond 1 uur bevallen) rond 8 uur nog gereden, en heeft te weinig eten gehad. Dan heb ik het over echt te weinig brok. Ze werd gewoon gereden stond op wei kreeg afentoe brok voor paarden die alleen op wei staan en niet gereden worden. Pony en veulen zijn nu super gezond. Dus als ze wat telaat met speciaal brok begint lijkt het me niet zoon ramp.

theelichtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:04

Meiden, rustig aan ;)

Volgens manege eigenaar kon het geen kwaad om gewoon al aangepast voer te geven.Woensdag komt de dierenarts om haar nog een keer op te voelen. Verder heb ik geregelt dat ze ochtends gevoert word. Avonds even onderling regelen maar ook dat komt wel goed.

Isabonny ik ging ook elke week langs. Ze stond niet onwijs ver van me af en om 1 keer per week met de auto erheen te rijden dat ging makkelijk, of ik pakte te trein.Maar voor elke dag was het te ver.