Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:34

oline schreef:
En wie betaald het, als iemand zonder cap valt en zijn verdere leven invalide is? De verzekering betalen we allemaal! En anders mag de overheid bijspringen en dat betalen we ook allemaal, als belasting..... Hoezo dus "eigen keuze".
Je hebt niet alleen de verantwoording over je eigen hoofd maar ook ten opzichte van de mensen die de kosten van de ongevallen mogen betalen.

Wie betaald het zonder gordel rijden en een ongeluk krijgen? wie betaald het dat kleine kinderen fietsen en een polsje breken?
Wie betaald het schaatsen van laatst met al die botbreuken?
Met cap kun je ook invalide raken als je je rug bijvoorbeeld breekt.
Ik draag overigens altijd een cap, maar wat die ander doet maakt mij niets.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:37

RiannevD schreef:
Een paar pagina's terug las ik een reactie waarin stond dat ze verstandiger was geworden door het gebruiken van een cap. Maar wie bepaalt dat mét rijden van een cap verstandiger is? Net als het gebruik van een gordel tijdens het autorijden, heeft ook het gebruik van een cap tijdens paardrijden voor én nadelen! Val je via een bepaalde hoek, dan kan een cap meer kwaad dan goed doen. Krijg je een auto ongeluk en worden je verwondingen juist door je gordel erger, dan ben je ook niet blij. Over het algemeen zorgt het gebruik van een cap wel voor meer veiligheid, maar voel je je veiliger zonder cap...LEKKER DOEN! Ik kan me voorstellen dat je bij een jonger paard nog met cap rijdt..maar zoals bijvoorbeeld VivaLaVida doet met haar 8-jarige, zonder cap rijden, daar kan ik ook goed inkomen...

Ik zou zeggen: laat iedereen zelf bepalen wat ze willen! Zolang er niemand anders door in gevaar wordt gebracht... wat is dan het probleem?

Dit is echt onzin. In het overgrote geval van de ongelukken heb je voordeel aan het dragen van een cap (of een autogordel). Je doet het nu een beetje voorkomen alsof het 50/50 is. Er is gewoon zonder meer te stellen dat met cap rijden veiliger is dan zonder. Dat er in uitzonderingssituaties wel eens gevallen zijn dat je zonder cap beter af was geweest, zelfs dat betwijfel ik, maar het zou natuurlijk kunnen.

Dat jij 'm niet op wil, da's prima, moet je zelf weten. Maar om te stellen dat je veiliger bent zonder gaat natuurlijk nergens over.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:41

Ik ben een absolute voorstander van een cap...

Een aantal jaar geleden ben ik van mijn paard gevallen in het bos. Ze is altijd super braaf in het bos maar deze keer is ze geschrokken of was ze jolig..helaas kan ik het me niet meer herinneren. Ik was samen met een vriendin en mijn paard ging ervan door.

Ik ben gevallen en daarbij onder mijn paard terechtgekomen. Mijn cap heeft de eerste klap van haar benen opgevangen ... het is niet zaligmakend want ik had toch de vorm van een hoef in mijn hoofd maar het had veel erger af kunnen lopen...nu was het alleen een zware hersenschudding.

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:43

Nou ik ben er dus zeker voor dat je moet rijden met cap. Ben nu twee keer van mijn paard gevallen en had een zware hersenschudding en mijn cap was kapot. Ik weet wel zeker wanneer ik geen cap op had gehad het weleens veel erger had kunnen zijn. Verder heb ik natuurlijk ook al verschillende keren mensen van hun paard zien vallen, waarbij de cap echt voor hun een bescherming is geweest. Natuurlijk zijn er altijd gevallen te bedenken, waarbij de cap nadelig is geweest!

Ene moet wel eerlijk zijn dat ik van de week ook wel bij de dierenarts reed zonder cap, omdat ik deze niet bij me had. Moest hem voorrijden ivm kreupelheid. Dan is de keuze voor mij wel gemakkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:46

RiannevD schreef:
Een paar pagina's terug las ik een reactie waarin stond dat ze verstandiger was geworden door het gebruiken van een cap. Maar wie bepaalt dat mét rijden van een cap verstandiger is? Net als het gebruik van een gordel tijdens het autorijden, heeft ook het gebruik van een cap tijdens paardrijden voor én nadelen! Val je via een bepaalde hoek, dan kan een cap meer kwaad dan goed doen. Krijg je een auto ongeluk en worden je verwondingen juist door je gordel erger, dan ben je ook niet blij. Over het algemeen zorgt het gebruik van een cap wel voor meer veiligheid, maar voel je je veiliger zonder cap...LEKKER DOEN! Ik kan me voorstellen dat je bij een jonger paard nog met cap rijdt..maar zoals bijvoorbeeld VivaLaVida doet met haar 8-jarige, zonder cap rijden, daar kan ik ook goed inkomen...

Ik zou zeggen: laat iedereen zelf bepalen wat ze willen! Zolang er niemand anders door in gevaar wordt gebracht... wat is dan het probleem?

Nouja, eigenlijk is dat ook niet heel verstandig, dat ik daarop zonder cap dressuur. Als ik ineens flauwval en ik pleur eraf kan ik ook veel pijn gaan lijden...... Maarja, ik maak die keuze wel bewust. En als er dus iets gebeurt, is dat mijn eigen domme schuld :)

De tijd dat ik zonder cap in het bos reed is wel echt voorbij :j door dat ongeluk, maar ook doordat die 8 jarige heel fris is in het bos.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:52

Dat hoor ik ook vaker dat mensen in de bak zonder rijden en daarbuiten met.
Natuurlijk is het niet altijd zo, maar is het niet zo dat je in de bak iha meer kans hebt om op de bakrand te vallen dan dat de kans is dat je op een boom oid valt?

Als 13-14 jarige vond ik het ook heel stoer om zonder cap, zonder zadel, met halster en 2 touwtjes een meter te gaan springen op een pony... Nou ja, gelukkig is dat altijd goed gegaan. Buiten reed ik ook met cap, maar in de bak toch niet!?

Daarna alleen op maneges gereden waar deze ook verplicht was. Bij de eigenaar van mijn volgende verzorgpaard was het verplicht en daar ben ik vaak genoeg vanaf gekukeld dat ik écht niet meer zonder cap ga rijden en vanaf toen ook inzag dat hij misschien niet zo mooi is, maar wel een stuk veiliger!
(Had ik toen ook maar gehoord van bodyprotectors, dan was mijn rug ook beter gebleven...)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:35

De verplichting van een cap is niet voor niks ingesteld, ik snap niet waarom mensen dat niet snappen. Het is net als de helmverplichting op de brommer of motor, om ernstiger afloop van ongelukken te voorkomen. En dat doet het over het algemeen prima.
Een paard is een levend wezen dat onvoorspelbaar kán zijn en hoge snelheden kan halen én nog bokken bovendien. Daarbij kan het ook zelf nog gewoon vallen en dan ga je echt wel mee.
Natuurlijk kun je over het algemeen best inschatten hoe groot het risico is, maar daarmee maak je het nog niet verstandiger om er geen te dragen (laten we het eens omkeren).
Als je het heel zwart wit bekijkt is met toch verstandiger door dat je risicos beperkt (niet van het krijgen van ongelukken of vallen, maar op de gevolgen daarvan), net als een helm op brommer en motor (en racefiets...) en gordel in de auto.
De kans dat hij in de weg zit blijft toch altijd veel kleiner dan de kans op ernstig hoofdletsel, áls er wat gebeurd.

kazary

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:45

In nederland is geen cap verplichten bij de wet.

BRUINxOOGJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 10:15

ik rij ook gewoon zelf zonder cap . :o

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 10:17

mijn mening..wordt altijd moe van die topics en gezeur wel cap/geen cap. Ik vind dat ieder dat lekker voor zichzelf moet weten. Ik rijd overigens altijd met cap, maar wie dat niet doet, doet het niet, ieder zijn eigen ding toch.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 10:22

Ik vind ook gewoon dat dat een eigen keuze is.
Als iemand zonder cap rijd en van zijn paard valt en een gat in ze hoofd krijgt oid, is dat je eigenschuld 'want je hebt zelf voor gekozen om zonder cap te rijden'
Maar niet dat als je met cap rijd dat er dan niks kan gebeuren.. maar ik denk wel minder snel, en hangt ook vanaf hoe je valt :).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 10:25

Vaak is het wel meer dan een gat in je hoofd hoor,ik moet er niet aan denken dat er iets met mij gebeurd en dat door mijn stommiteit mijn gezin mij moet verzorgen.

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:45

Een cap bied ook niet altijd bescherming want ken iemand die heeft er een hersenschudding aan over gehouden -van van een paard- en die reed wél met cap.
Ik ben het met de TS eens, het zit tussen je oren, dan kun je net zo goed een heel dik pak aan doen om zonder scheuren van je paard te vallen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:59

Ik rijd alleen op mn eigen paard zonder cap, als ik op straat rijd, heb ik hem wel altijd op. Op hoe 'n braaf ander paard ik ook rijd, altijd mn cap op ..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:01

@Devveny:
Met het verschil dat je lichaam vaak wel weer zonder ernstige beschadigingen er af komt en je hoofd toch wel een stuk breekbaarder is en áls je er verkeerd op valt het ook direct afgelopen kan zijn.

De persoon waar jij het over hebt, heeft waarschijnlijk geluk gehad met 'alleen' een hersenschudding. Zonder de cap was de schade waarschijnlijk veel groter geweest.

Toen ik jonger was (jee, wat klinkt dat oud, ben ook pas 23) vond ik het ook niet nodig. Ach, wat was ik verantwoordelijk en wat ging het allemaal goed. Als ik nu terug kijk vind ik mijzelf zo onverantwoord bezig geweest en als ik toen geweten had, wat ik nu weet, had ik nooit zonder cap gereden!

Het verschil tussen in de bak en buitenrijden hoor ik ook vaak, terwijl vaak (niet altijd, ligt er maar net aan waar je buiten rijd) de kans in de bak om iets hards te raken groter is dan buiten. Natuurlijk geldt dit niet voor alle wandelingen langs de weg, want dan is het asfalt hard zat, maar de bakrand wil je denk ik ook niet tegen je hoofd aan hebben.

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:04

Oke, je hoofd is misschien 'breekbaarder' maar je blijft hoe dan ook botten in je lichaam houden die ook gemakkelijk kunnen breken, net zoals de botten in je nek als je toch nog iets verkeerd terecht komt ook al draag je een cap!

Dan nog een verhaal, iemand die ik gekend heb die reed ook paard, en die reed ook met cap, en die heeft er een spalk in d'r been aan over gehouden en een hersenschudding ook, dus waarom alleen bescherming voor je hoofd als je ook andere dingen kunt bezeren,breken dan je hoofd en nek?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:17

Omdat als je je been breekt, je een paar weken / maand in het gips gaat, en als je je schedel breekt je het waarschijnlijk niet na kan vertellen.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:20

Ik dacht ooit dat mijn schedel aan het breken was. Bleek mijn cap achteraf te zijn en ik kan nog helemaal goed nadenken en bewegen en praten.

Ik ben blij met mijn cap.

Zelfs het braafste paard van stal kan gevaarlijk zijn (weet ik dus uit ervaring)

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:22

Ook hier een voorstander van een cap, terwijl ik voorheen altijd zonder reed... totdat ik een ongeluk kreeg, onder mijn paard terecht kwam, en GELUKKIG mijn cap op had, anders kon ik het je niet navertellen.

Het paard in kwestie is op mijn hoofd gaan staan, heeft een paar trappen uitgedeeld, tegen mijn hoofd, maar ook op andere plaatsen, waardoor ik het een en ander brak.

Ik had het niet na kunnen vertellen als ik dat ding niet op had gehad, en ja, ik heb geluk gehad.

Ik rij nooit meer zonder cap..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:35

oh wat heb jij een mazzel gehad Danae!

bij mij is het dier gewoon op me gevallen en blijven liggen. mijn vader had bloedende handen zo hard probeerde hij hem van me af te trekken.
ik heb geen trappen gehad (krijgt het zweet in de handen)

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:54

Ja, het was een schrikreactie van het paard, maar ze heeft me goed te pakken gehad.

En dit gebeurde in de bak, in stap... dus geen gekke bokkesprongen van tevoren, maar ze schrok ergens van, draaide een rondje heel snel en ik verloor mijn evenwicht.. Hing zo half ernaast en dacht: laat me maar vallen, want terugkrabbelen lukt niet meer.. Doordat ik viel, schrok ze van me, en dan is het zo gebeurd...

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:58

klopt... ik rij al jaren op een *pardon* idioot en heb de raarste bokkensprongen zonder kleurscheuren doorstaan.
Dat andere paard van mijn ongeluk verloor gewoon zijn evenwicht en viel op me. Was een lief, braaf en ervaren paard.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:03

Ja, dat is meestal... mensen worden snel erg makkelijk met een braaf paard.. en dat kan ongelukken geven..

Ze zeggen ook altijd dat met de braafste paarden de meeste ongelukken gebeuren..

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:02

Ik denk dat jij je punt al lang en lang hebt gemaakt :) je vraagt de mensen hier constand met argumenten te komen waardoor je van gedachte zou veranderen.. nou geloof me dat gebeurt niet.

en zijn 10tallen verhalen voorbij gekomen waar door ik al even zou gaan na denken dit is blijkbaar niet genoeg.. al zou iemand met het extreemste verhaal komen dan nog zal je zeggen ,, tsja maar dat gebeurt niet bij mij.

ik denk dus daarom ook dat de reden waarom jij deze discussie geopent heb helemaal geen zin heeft. En ik denk ook niet dat jij gaat veranderen van mening zo te horen.

Natuurlijk weten wij achter ons computertje niet wat jij allemaal met paarden kan en doet. Maar paarden BLIJVEN paarden.

Ik denk dat je er alleen van zult leren als je een keertje goed valt.

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:17

Ik vind het niet onverantwoord.
Ik rijd op "bepaalde paarden" ook zonder cap.
Hier zat ook een pony bij, waarmee ik zo'n geweldige sterke band opgebouwd had, maar waarop andere mensen moeilijk op konden rijden. (vanwege wild worden)
Ik vind dat het geheel je eigen keuze is.
Een cap zal zeker dingen beschermen, maar als het echt ernstig is zal hij ook niet alles kunnen verhelpen.
Ook zodra ik nieuwe paarden rijd, zet ik mijn cap op, zodat ik eerst een paard kan gaan leren kennen.
Natuurlijk kan een paard er altijd vandoor gaan, ongeacht hoe sterk je band is met een paard.
Met of zonder cap is je eigen keuze.