Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PatvRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:56

Unoo schreef:
PatvRe schreef:
Pony ging ook mee in de open(koeien)trailer achter opa's tractor en (schimmeltje) maakte ik mijn pony schoon door middel van houtskool.

Je maakte je pony schoon door middel van houtskool? Hoe doe je dan nou weer? :P

Je had twee stukjes houtskool, die wreef je tegen elkaar en daarna wreef je over de vieze plek bij je pony, daarna haalde je daar weer een borstel overheen. Houtskool was wat ruw, waardoor je de viezigheid loswreef en met de borstel haalde je houtskool er weer vanaf. Nu heb je er een poetsblok voor, soorgelijke werking.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:57

Moet zeggen, de manege waar ik rijd gebruikt toch nog een aantal lage neusriemen en zo lelijk vind ik ze niet. Een ijzere roskam heb ik wel nog in mijn kast liggen erg fijn om die hardnbekkige modder mee weg te krijgen. Koortjes singel vind ik vervelend in de winter met de winter vacht.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:58

Gut dit topic gaat hard :D
Er leuk om te lezen.
Mijn 1e singel was ook een witte koordsingel. En ik heb jaren in die ribrijbroeken gereden, die waren tenminste warmer dan die dunne dingen.

En die ijzeren roskam is inderdaad erg handig om je paard van zijn wintervacht te ontdoen of er een laag modder af te krabben :+

Nies_

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:03

De manege hier heeft nog bij álle manegepony's&paarden lage neusriemen, en (op 3 dieren uitgezonderd) enkelgebroken bustrenzen. en veel paarden lopen ook met zo'n deken onder het zadel.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:07

Hier op de manege hebben bijna alle paarden en pony's een bustrensje. En het merendeel van de paarden en pony's ook gewoon lage neusriemen. Ik ben eigenlijk niet anders gewend. Maar er hebben ook een paar pony's en paarden een gecombineerde neusriem.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:08

Hahahaha, echt heel erg leuk dit topic!! Beetje nostalgie op zijn tijd, heerlijk!! :D

Ik kan me ook goed heugen van die dubbel gevouwen dekens op de manege, daar was ook een speciale techniek voor :D

Verder stonden wij vroeger van strotouwtjes halstertouwen te vlechten voor de manege _O-

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:10

Citaat:
Je had twee stukjes houtskool, die wreef je tegen elkaar en daarna wreef je over de vieze plek bij je pony, daarna haalde je daar weer een borstel overheen. Houtskool was wat ruw, waardoor je de viezigheid loswreef en met de borstel haalde je houtskool er weer vanaf. Nu heb je er een poetsblok voor, soorgelijke werking.

Houtskool is heel efficient om een wit paard weer wit te krijgen :j Het absorbeert kleur.
Hier wordt het gebruikt om rode wijn wit te krijgen!(en rode diesel ook maar dat is illegaal :+ )

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:11

Tallie_Ho schreef:
Verder stonden wij vroeger van strotouwtjes halstertouwen te vlechten voor de manege _O-

Ik zie het al helemaal voor me! haha :P

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:12

Ik moet ook maar eens 2 stukken houtskool neerplempen in mijn kast :+ Stukje goedkoper dan green spot remover _O-

@ Unoo, echt superpenny was dat :') Waren we uuuuuuuuuuuuren zoet mee :))

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:16

Volgens mij had ik het ook allemaal: :Y)
-ribfluelen rijbroeken zaten mij het beste (het liefste tweedehands natuurlijk)
-plastic ging om de knotjes, als het al geen strikjes waren :+
-zadelvormige dekjes natuurlijk, met n schuimrubberen stuk onder het zadel
-lage neusriem
-op koeientrailer naar les, met koeiendek op
-speltje op de cap, uiteraard met kinbandje

:P
-> maar wat niet genoemd is: ik had altijd op wedstrijd een groene clubtrui aan!
Die zie je nu ook bijna niet meer! Ik vond het altijd wel prettig zo'n trui.
Maar ja met een jasje leek je meer op Anky he :+

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:21

Trouwens ik ben geen fan van maneges die watertrensjes gebruiken.

Feit is dat watertrensjes goedkoper zijn, maar met dat geruk en gepluk van veel ruiters gebruik ik voor manegepaarden liever een bustrens..

Unoo

Tallie_Ho schreef:

De goede oude penny tijd :P Volgens mij ben ik nooit echt extreem penny geweest. Ik ben natuurlijk ook pas gaan rijden toen ik 9/10 was ofzo :P Maar als je dan die kleine penny's op de manege ziet, echt soms te schattig voor woorden. Dan hebben ze zo'n pony allemaal vlechtjes in gedaan met van die strikjes. En dan die pony heel zuur kijken en die meisjes helemaal trots :P

Kaka

Onze vereniging heeft nog heeeeeel lang die clubtruien in ere gehouden. O, wat vond ik ze lelijk. Ik was lang en dun, om de mouwen lang genoeg te laten wezen moest ik een XL aan. Leuk, zo'n dunne darm op een te klein pony (ik woog natuurlijk niks) met een soort wapperende vlag aan. En jaloers dat ik was op de leden van verenigingen die wel een mooi jasje aanmochten.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:22

crossmonster schreef:
Trouwens ik ben geen fan van maneges die watertrensjes gebruiken.

Feit is dat watertrensjes goedkoper zijn, maar met dat geruk en gepluk van veel ruiters gebruik ik voor manegepaarden liever een bustrens..

Ik vind: beter wat duurdere bitten dan dat de pony zijn mond kapot word getrokken. En dan bedoel ik met kapot niet dat ie helemaal kapot is natuurlijk. Weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:24

Unoo schreef:
Tallie_Ho schreef:

De goede oude penny tijd :P Volgens mij ben ik nooit echt extreem penny geweest. Ik ben natuurlijk ook pas gaan rijden toen ik 9/10 was ofzo :P Maar als je dan die kleine penny's op de manege ziet, echt soms te schattig voor woorden. Dan hebben ze zo'n pony allemaal vlechtjes in gedaan met van die strikjes. En dan die pony heel zuur kijken en die meisjes helemaal trots :P

**Uche** Been there, done that :') **Uche**

Ik was van het kaliber Best wel een boel pennygenen :)) Niet extreeem, maar ik stond uren te frutten met een pony :')

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:24

Jaa!!! plastic om de knotjes, wit tape!!! _O-

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:25

Die clubtruien idd, snap dat ook niet eigelijk, is toch veel voordeliger als een jasje.

En ja, koordsingels en fluittrensen zijn gewoon niet praktisch, vind die fluitsingel eigelijk maar ranzig als ik erbij nadenk.

Een chabrak ipv een dekje, zo heet zo'n zadelvormig dekje, das tegenwoordig gewoon niet mooi meer en ook niet handig als je gesponsord wordt en tegenwoordig heeft iedereen een sponsor.

Een deken onder het zadel vind ik niks mis mee, kan me goed voorstellen dat manege's dat gebruiken om de kosten te drukken en zolang ze goed vocht absorberen en goed glad getrokken worden onder het zadel is daar ook niets mis mee.

Vroeger hadden ze ook niet van die rijbroeken met plooien bovenaan, ipv aansluitend. Das wel heel vroeger maar goed, tegenwoordig willen ze konten zien :p

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:25

Haha. Ik vind het zelf ook nog wel leuk om eens een week voor de proefjes te kijken wat het mooist staat bij de pony waar je op gaat rijden. Staat een matje, een hengstenvlecht of toch gewone knotjes mooier? En dan probeer ik dat allemaal even.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:30

Hihi, ik heb ook nog zo'n cap met een kinbandje gehad. En die Magical Gloves heb ik nog steeds, super handig. En ik draag chaps, want ik pas geen laarzen. Ik heb van die goedkope van suede, maar ze zijn tegenwoordig steeds moeilijker te vinden.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:33

Vroeger had je ook echt D-trensen. Is ook echt een tijdje uit geweest, zie je nu wel weer terugkomen.
Moltondekens onder het zadel.
Veiligheidsbeugels met een slag erin.
10 jaar geleden had iedereen een gelpad onder het zadel, nu zie je alleen maar bontjes.
En je had van die leren niet voorgevormde peesbeschermers met klittenband, zie je nu ook bijna nergens meer terwijl ze eigenlijk best wel fijn waren in gebruik.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:36

Over die gelpads: Je hebt gelijk! Op de manege eerst bij sommige paarden gelpads. Nu zijn ze eigenlijk allemaal vervangen door bontjes. Maar waarom eigenlijk? Geeft het minder druk?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:38

gelpads en bontjes is gewoon onzin, een goed passend zadel heeft dat niet nodig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:38

Unoo schreef:
Over die gelpads: Je hebt gelijk! Op de manege eerst bij sommige paarden gelpads. Nu zijn ze eigenlijk allemaal vervangen door bontjes. Maar waarom eigenlijk? Geeft het minder druk?

mode

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:39

Gelpads zie je nog wel veel bij subtopruiters hoor

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:40

ja, net zoveel als je lage neusriemen nog ziet..