De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

mick75

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 01:52

Ik ben een mens met paarden. Ik ben bepaald niet opgegroeid tussen de paarden, ben van geboorte een stadsmeid en zal daardoor niet snel een echt paardenmens kunnen worden.

Neemt niet weg dat het wel een ambitie is om ooit paardenmens te worden, dus dat ik hard blijf doorleren, observeren en oefenen.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 02:21

Iedereen is een mens met een paard.
hoe ging die ook al weer.
Een mens is een ruiter met een paard maar een paard is nog steeds een paard zonder ruiter.?

paardenmensen zijn meestal de mensen die vanaf dat ze 0 zijn met paarden opgroeien.
Maar de het grootste gedeelte van de mensen begint rond zijn 10e jaar met rijden. 1 keer in de week op de manege.
Je hobbelt je rondje en verder heb je er niet veel mee te maken.

Nu ken een aantal mensen die op zijn 4e een sportpony onder hun kont hebben de beste voor het begleiden.
Meestal ouders die ook al vanaf jongs af aan in de paarden zitten. Die kennis wordt er al gelijk in gepompt.
Zo ook een stalgenoot. Hij was 10 en reed de paarden in voor zijn vader. 1 blik op een paard en ziet of er iets inzit. En andersom ook een paard weet gelijk wat ie aan hem heeft.
Zelf heb ik dit jammer genoeg niet meegekregen en ben ik 1 van de vele die nog een hoop moet leren. Maar wel kan lezen en schrijven met me paard. En met een hoop paarden overweg maar heb daar wat langer de tijd voor nodig.

Ik vind het idd wat zweverig dat iemand van een grote afstand weet dat er iets mis is met zijn paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 02:35

ik ben een paardenmens 8-)
denk dat de belangrijkste eigenschappen voor paarden mensen zijn dat ze eerlijk zijn en open staan voor de mening van een ander ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 08:34

Hier wil ik wel op voortborduren :)

Perrokai schreef:
Mens met paard volgens bokt:
- mens die een paard erbij heeft voor hobby en geen enkel paardensignaal op schijnt te kunnen pikken
- mens die een paard heeft maar alleen voor de prestatie en uiterlijk vertoon
- mens die een paard heeft en niet over intuititie en gevoel voor paarden heeft
- mens die niet mee mag discussieren met de mensen die zichzelf paardenmens noemen
- mens die alle voorkomende gedragsproblemen op lost met pennymaatregelen
- mens die paard in manege heeft staan en zelf geen bal doet aan voeren en onderhoud

Paardenmens volgens bokt:
-je eet en drinkt en slaapt praktisch met je paarden
- je zou het brood uit je eigen mond sparen voor je paarden
- je zou nooit je paard verkopen onder geen enkele omstandigheden
- je paard staat altijd op nummer 1 wat er ook gebeurt
- je verstaat feilloos de paardentaal of je bent bijna zelf een paard denk ik
- je hebt je paard omdat het een paard is en nergens anders voor ook geen hobby
- je uitspraken op bokt mogen niet tegengesproken worden want je bent de expert op paardengebied
- Iedere tip en kritiek wijs je af want jij bent een paarden mens

Zo word deze dooddoener gehanteert in discussies buiten het feit dat niemand over iemand kan oordelen van achter zn PC of het nu wel of geen paarden mens is. Volgens de bokt definities zou ik nooit een paardenmens willen zijn of worden en ben ik dus ook geen mens met paard....

Er zijn al hele mooie definities gegeven aan mens met paard maar komt puntje bij paaltje dan geven dezelfde mensen er toch weer een negatieven bijklank aan dus blijft het een slogan om je tegenstanders in een discussie uit te schakelen.

Wie waagt zich aan een definitie van beiden zodat het negatieve er vanaf gehaald word en we er voor goed vanaf zijn ?

Mens met paard volgens bokt:
- mens die een paard erbij heeft voor hobby en geen enkel paardensignaal op schijnt te kunnen pikken (hoeft niet, ik ken ook manegehouders die geen signalen oppikken, en iemand die helemaal geen singnalen oppikt kan beter goudvissen gaan houden... want paarden zijn heelduidelijk in hun communicatie)
* mensen die een of meerdere paarden hobbymatig houden met beperkte kennis en zich niet verder willen ontwikkelen want alles valt te vinden op internet, boeken, dvd's, vaak theoretisch goed onderlegd maar practisch onhandig.

- mens die een paard heeft maar alleen voor de prestatie en uiterlijk vertoon (is niks mis mee, we kopen allemaal een paard met een bepaald doel, of omdat zijn looks/karakter aanstaan :) )
* Dit kan dus zowel in de mens met paard categorie als de paardenmens categorie

- mens die een paard heeft en niet over intuititie en gevoel voor paarden heeft
* deze klopt als een bus :) niet zou je kunnen verwisselen met minder of weinig :)

- mens die niet mee mag discussieren met de mensen die zichzelf paardenmens noemen (dit vind ik nou weer een rare :) waarom zou een mens met paarden niet mee kunnen/mogen discusseren? Kan zelfs heel veel goeds uitkomen. Persoonlijk kan ik wat kribbig worden als iemand tegen mij zegt "ga grondwerken" :) want daar begin ik s'ochtends met voeren al mee, dat zit ingebakken, daar hoef ik niets extra's voor te doen, heb ik geen oranje stokkie geen leadrope niks voor nodig....... dat ben ik, ik ben grondwerk voor een paard ALTIJD :) meediscusseren is goed, heel goed. Meedenken nog veel beter maar ven een kromme vergelijking maar je hoeft Koeman ook niet te vertellen hoe hij een bal bij zich moet houden.
* mens wiens inbreng in diverse gevallen soms constructief is maar meestal al een gepasseerd station.

- mens die alle voorkomende gedragsproblemen op lost met pennymaatregelen (hoeft niet, ik heb veel meer mafketels gehad omdat ze onterecht zwaar op hun falie kregen op het verkeerde moment, met de verkeerde lading.
* Mens die verkeerd getimed, verkeerd gedoseerd gedragsproblemen oplost. dat kan met koekjes en dat kan met woordjes en dat kan met een eind hout

- mens die paard in manege heeft staan en zelf geen bal doet aan voeren en onderhoud (hoeft niet, net als regel 1... zelf voeren en uitmesten heeft niks met wel of geen paardenmens zijn te maken ;)

Paardenmens volgens bokt:
-je eet en drinkt en slaapt praktisch met je paarden (nee, ik was in mijn paardcarriere blij als ik een dag geen paarden zag..... en als ik thuis was wilde ik er ook niks mee te maken hebben, de hoeveelheid tijd die je erin steekt maakt je niet een paardenmens)
* mens dat zijn tijd bij het paard kwalitatief zo goed mogelijk invult.

- je zou het brood uit je eigen mond sparen voor je paarden (nee, bij geldgebrek zal het paard toch echt moeten gaan)
* mens dat rationeel boven emotie zet, waardoor er altijd een functioneel besluit kan worden genomen

- je zou nooit je paard verkopen onder geen enkele omstandigheden (nee zie punt twee )
* mens dat rationeel boven emotie zet, waardoor er altijd een functioneel besluit kan worden genomen

- je paard staat altijd op nummer 1 wat er ook gebeurt (ook niet, ik ben nummer 1, kind is nummer 2, zaak is nummer 3 daarna komt het paard)

- je verstaat feilloos de paardentaal of je bent bijna zelf een paard denk ik (klopt, ziet in een oogopslag of een paard wel of niet goed in zijn velletje zit)
* mens dat in een kudde paarden zo the underdog eruit pikt, zo kan zien welke wel of niet goed in zijn velletje zit. Bij het afvoeren even paard Y nakijkt omdat die toch wat "vreemd" doet.

- je hebt je paard omdat het een paard is en nergens anders voor ook geen hobby (deze snap ik niet )

- je uitspraken op bokt mogen niet tegengesproken worden want je bent de expert op paardengebied (dat is ook raar waarom zou een mens met paarden niet mee kunnen/mogen discusseren? Kan zelfs heel veel goeds uitkomen. Persoonlijk kan ik wat kribbig worden als iemand tegen mij zegt "ga grondwerken" :) want daar begin ik s'ochtends met voeren al mee, dat zit ingebakken, daar hoef ik niets extra's voor te doen, heb ik geen oranje stokkie geen leadrope niks voor nodig....... dat ben ik, ik ben grondwerk voor een paard ALTIJD :) meediscusseren is goed, heel goed. Meedenken nog veel beter maar ven een kromme vergelijking maar je hoeft Koeman ook niet te vertellen hoe hij een bal bij zich moet houden
* mens wiens inbreng in diverse gevallen soms constructief is maar meestal al een gepasseerd station.

- Iedere tip en kritiek wijs je af want jij bent een paarden mens (zie punt hierboven)

Ik heb nog wel wat toevoegingen aan de rijtjes

mens met paarden
- mens dat een paard menselijke emoties toedicht
- mens dat een paard ook fysiek vermenselijkt
- mens die elke fout bij paard/zadel/va/instructeur zoekt en alles en iedereen de boeman toe wil schuiven omdat ze eigen kunnen niet hoeven inzien
- mens dat klakkeloos van alles aanneemt wat in hun straatje past om zo het zie je wel verhaal in stand te houden
- mens dat denkt geen les nodig te hebben

Paardenmens
- reageert instinctief zonder emotie
- ziet, ruikt, voelt het paard aan
- weet waar de grenzen van zijn kunnen liggen

Nou lijkt het me niet meer dan logisch dat niemand zich hierdoor aangesproken of aangevallen hoeft te voelen :) Dit is namelijk heel plastisch, heel zwart/wit....... en het grijze gebied is enorm groot, over het algemeen zal iedereen wel een of twee puntjes in het een, en een of twee puntjes in het ander hebben waarvan men denkt "nah die Kim is gek geworden" of "daar kan ik me helemaal in vinden."

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 08:49

laura1986 schreef:
KiWiKo schreef:
wat mensen schijnen te vergeten is dat het boertje op de hoek, die zijn paarden in de enge donkere stallen houd en waarvan de paarden in hun eigen stront staan en af en toe maar eens per week dat hok uitkomen............

meer paardenmens kan zijn dan iemand die elke week een nieuw halster koopt :)

gewoonweg omdat dat boertje van huis uit gelijk weet wat voor een vlees hij in de kuip heeft, het paard ook gelijk weet wat voor een vlees hij in de kuip heeft........ kan hij er nog zo slecht voor zorgen, maar hij heeft wel veel gevoel voor het wezen paard ondanks dat hij zo een paard de (voor mij dan) essentiele dingen onthoud

Als iemand durft om zo slecht voor paarden te zorgen maak je mij niet wijs dat die ´gevoel heeft voor paarden´. Never nooit niet. En verstand ook niet.
goed verzorgen als in onze ogen (voer, schone droge stal en meer van dat soort dingen) is emotioneel toegevoegde waarde, het maakt sec gezien voor een paard niet echt heel veel uit hoe deze gehuisvest is. Ik snap wel heel goed wat je zegt hoor, ik zelf zorg graag beter voor mn spul :D

Maar dat boertje heeft misschien wel in zijn vingers wat Monty nog moet leren........ snap je? Dus kan die, ondanks dat hij zijn paarden in onze ogen verwaarloost, meer paardenmens zijn dan wij allemaal bij elkaar :)
Er zijn verschillende meningen over wat mensen met paarden en paardenmensen zijn. So be it. Dus aub niet meer als dooddoener gebruiken als je een discussie niet gewonnen kan worden, want daar moet het uiteindelijk toch niet om gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:01

randalinpony schreef:
Ik begrijp ook niet hoe je dat boertje op de hoek een paardenmens kan noemen hoor.

Tuurlijk, dat boertje zal zijn handige en overgeleverde, en door sommigen op bokt zo bejubelde 'methodes' hebben, zoals precies op het goede moment met de hooivork erop slaan als het paard niet de trailer op wil enzo.

Kijk dit is nou weer zo een dooddoener :) :) hoe KOM je erop :) Persoonlijk vind ik het nogal wat om het boertje gelijk met een hooivork slaand te bestempelen

Citaat:
Ik heb bij zon boertje op stal gestaan, er les van gehad, nog een tijdje opgetrokken met een oude voerman die vroeger in de haven van Rotterdam gewerkt heeft met paarden.
Ik heb er veel van geleerd, maar vooral ook hoe ik het niet wilde.
Bij niet denken maar doen, krijgt het paard meestal de rekening gepresenteerd voor het gebrek aan inzicht van de baas.

Wellicht waren dat gewoon mensen met paarden, kan heel goed toch?

Citaat:
In mijn ogen kan handigheid alleen de paardenmens niet maken. Dat heeft in mijn ogen ook te maken met kennis voor en respect van het paard.
En in dat geval stond het paard niet in de stront in het donker.

Kennis van en respect voor uit zich niet in de huisvesting, maar uit zich in de omgang :)

Citaat:
Bij paardenmensen denk ik aan mensen als Rainer Klimke, Freddy Knie, Luraschi, Mindfields en Monya op bokt hier. En aan al die onbekende mensen die rustig met het paard aan de slag zijn, zonder dat het dier hun persoonlijke aanzien moet opvijzelen, met geduld en beleid... Ik doe zoveel mensen tekort door ze niet te noemen....

Hun zijn (met alle respect) paardenmensen met veel gevoel voor commercie, en dat heeft de boer nou niet echt :)

Citaat:
Mensen die de brute methodes van het boertje op de hoek allang achter zich gelaten hebben, omdat ze weten dat ieder probleem zijn oorzaak én zijn oplossing heeft, ze heel veel ervaring met en liefde voor dat paard hebben.
Vind je? in elke keuken is een kaasschaaf..........

Citaat:
Verder geloof ik dat ieder mens tot op zekere hoogte kan leren om 'in' het paard te kijken, dat is geen 'gave' al zal de een meer talent hebben dan de ander. Dat kan je ook leren.
Je kan handig worden, je kan kundig worden...... gevoel kun je ontwikkelen

Citaat:
En ten laatste: als ik iets wantrouw, dan zijn het wel die mensen die op internet beweren dat ze met geen enkel paard problemen hebben en altijd meteen weten hoe ze eender welk dier moeten benaderen. Geloof ik geen snars van. Tuurlijk helpen kennis van zaken en veel ervaring, en feeling helpt ook. Maar iedereen die met probleempaarden werkt vindt zijn waterloo vroeg of laat, soms blijkt nou eenmaal dat een bepaald dier te ver heen is, of dat jij niet de juiste persoon bent om zijn probleem op te lossen.

Ik kan met zekerheid zeggen dat ik met geen enkel paard problemen heb, en ik echt weet hoe ik een paard moet benaderen. Ik heb geen problemen omdat ik ook kan zien waneer ik me vooral niet met een paard moet bemoeien, en deze dan mooi doorverwijs naar een collega die waarschijnlijk beter met dit dier om kan gaan dan ik

Citaat:
echte paardenmensen herken je ook aan hun bescheidenheid.

Van bescheidenheid hebben jouw voorbeelden weinig last van :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:08

Elaine schreef:
Precies kazary! Als jij 'altijd is kortjakje ziek' kan spelen, maar für Elise niet.. maakt het je geen Wibi (pianomens :Y) ), maar ook niet zomaar een mens met een piano.

Dus als jij goed voor je paard zorgt, voor zover je kennis en kunde gaat.. maakt het je geen paardenmens, maar ook niet zomaar een mens met een paard. Dat maakt je in mijn ogen iemand die goed is voor zijn paard.

precies :) het is eigenlijk helemaal niet intressant of je paardenmens of mens met paard bent (of iemand die daartussenin zweeft) als je maar goed bent met je paard, en samen de dingen doet die jullie leuk vinden...... Het is helemaal niet intressant of je ook met het paard van de buurman overweg kan, zolang je met je eigen paard maar leuk de dingen kan doen die je wil doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:13

zo ik ben bijgelezen :D :D :D

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:42

daantje99 schreef:
Ik ben zelf een mens met paarden. Zelf zeg ik altijd: De een leeft voor de paarden de ander leeft met paarden. Dat laatste zou dan onder de groep vallen van mensen met paarden.

En ach, ik zie het niet als een belediging. Er is meer in het leven dan paarden. Ookal spelen ze een grote rol. Het blijft een klein wereldje. Sommige paardenmensen denken soms teveel voor hun paard, dan denk ik weleens: joh doe niet zo moeilijk, laat dat paard een paard zijn.

als dit zo idd klopt, ben ik absoluut een paardenmens. Geen leven zonder paarden voor mij. Het is iets waar ik al 13 jaar mee bezig ben, en ik zou nooit zonder kunnen. Kan me dat eigenlijk niet eens bedenken.

Maar dan kan ook schelen omdat ik al 8 jaar paarden thuis heb staan. Dus ik moet er 24/7 voor klaarstaan. Als ik 1 paard zou hebben en die zou op een manege staan. Zou ik een heel ander leven hebben denk ik.

En ik vraag me héél soms wel is af, hoe het is om één maand zonder enig paard te zien te leven. Zou denk ik heeeel raar zijn :P !!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:46

Citaat:
Echte paardenmensen herken je ook aan hun bescheidenheid.

Dat vind ik een goede, dit is bij sommige mensen op bokt ver te zoeken.

Overigens filter je als je vaak in rijtechnische of medische discussies zit, al snel de mensen met de grote mond maar met weinig kennis er wel uit hoor.
Vroeg of laat laten die grootsprekers wel een steekje vallen en verkopen ze iets wat duidelijk niet klopt.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:50

ik ben absoluut een mens met paarden, ik ben een groentje, ik heb pas 5 jaar paarden en dat is helemaal nieuw in mijn familie. Ik heb het helemaal moeten ontdekken.
ik heb de paarden bij mij thuis en heb veel ervaren (uitbrekende beesten, zieke beesten, niet weten of je de va moet bellen beesten ;) ) maar ik voel me geen paardenmens, ik heb andere dingen dan mijn paarden. Het is een hobby voor erbij en dat is wel een grote hobby maar niet mijn leven.
Als ik volgend jaar ga studeren in groningen gaat mijn pownie wel mee, maar ik doe haar niet zo maar weg. Dat doe je met een hond ook niet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:50

Maar of je er dag en nacht bij bent maakt je niet perse een paardenmens.
Ik zelf ben ook veel bij de paarden er is ook geen dag zonder. Nu ben ik wat minder fanatiek, maar heb jaren alleen maar een paarden leven gehad. Toch ben ik een mens met paard, wel door de jaren heen met redelijk wat kennis. Maar het ingebakken instinct heb ik niet. En dat vindt ik niet erg en vind het ook geen belediging als mensen me zo bestempelen. Ik weet dat ik goed ben voor de paarden (dieren algemeen) Ik probeer te kijken waarom ze iets doen op die manier. Maar ik moet er over denken, het is geen handeling van nature. Maar ik kom er wel achter, dus ze komen niets te kort.

Perrokai, ik zal er dan eens meer op gaan letten in andere topics

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:52

Volgens mij zit het zijn van een paardenmens niet eens in de grote dingen. 9 van de 10 keer denk ik niet eens na over hoe ik met mijn paarden omga. Eigenlijk gaat het grotendeels vanzelf, je lichaam reageert op het lichaam van het paard en je gedachten gaan net een stapje harder als dat nodig is.

Kunnen zeggen: Rustig maar vriendje, die boomstam gaat je niet opeten, die boomstam is er gewoon. Zonder dat je daar een klank voor nodig hebt. En soms zelfs zonder dat het paard reageert met meer dan een paar gespannen spieren. Maar ook met een enkel handgebaar kunnen zeggen: En nu stop je want ik wil dit niet. Ik hoef niet specifiek aan mijn paarden te denken want ze zijn zo in mijn leven vervlochten dat ze vanzelf langskomen in mijn hoofd.

En eigenlijk maakt het niet eens uit of het eigen paarden zijn of die van anderen, ook de pensionpaarden hier worden een stukje 'eigen'. Je leert ze kennen en lezen zodat je precies weet hoe ze gaan reageren op situaties en wat hun wensen zijn.

Mijn paarden zijn meer dan een stukje ontspanning, ze zijn allemaal een stukje van mijn ziel.

Anam Cara: ziel vrienden.

Ik hoef mezelf geen paardenmens te noemen, dat doen anderen wel voor me. :o

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 09:55

Wat is dit nu weer voor een onzinnige discussie zeg!
Ik heb gewoon een paard, klaar.
Ik vind dat ik dichterbij mijn paard sta dan alle mensen die alleen maar de piste/rijbak zien en nooit eens in de natuur komen met hun paard. Laat staan mensen die paarden scheren en er dekens op leggen, dat zijn in elk geval GEEN paardenmensen! Dat zijn mensen die hun paard willen "vermenselijken".
Een paard leer je pas kennen buiten zijn opgesloten plekje. Zelfde als met Parelli. Ik ken mensen die zeggen elke keer grondwerk dit, grondwerk dat. Ja want dan krijg je een band met je paard. Vervolgens doen ze het al 4 jaar en dat paard doet zijn circusdingetje wel en buiten kunnen ze niet meer dan stappen want hij is onhandelbaar? :?
Volgens mij is dat dus ook niet de methode!
Ik denk dat de juiste band bestaat uit wederzijds begrip. Ik snap waar hij bang voor is en hij snapt het als ik stappen wil ipv als een idioot vluchten. Samen ben je dan een combinatie. En als je overweg kan met die combinatie, dan is het prima. Hoe vaak of waar je ook rijdt!

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:00

Ik heb mezelf neergezet als mens met paard..
Ik rij 'slechts' 2 dagen per week een paard 'bij'.

Reuzegraag zou ik een eigen paard willen en onderhouden, maar qua geld én tijd zou ik krap uitkomen.. Een bijrijder erbij zou misschien helpen maar daar wil ik bij het denken aan de aanschaf nog niet aan denken en rekening mee kunnen houden. Dit zou oneerlijk zijn.. Het kan gewoon niet..

Wat ik wel kan is tijd vinden om 2 dagen in de week fijn richting stal te gaan en deze knuffeldraak te verzorgen en rijden.. Ik ben geen setjesfreak, maar zou het wel leuk vinden als er een leuk dekje op ligt, en voor de foto's zullen bijpassende peesjes leuk zijn.. Ik heb ze niet, als ik het wil wordt het één dekje.. maar ben ik dan meteen een onkundig iemand die voor de show rijdt?

Ik heb gisteren een erg interessante les gereden van de instructeur van de eigenaar v/h paardje.. Veel op de duitse manier en (meer/anders) met mijn lichaam en spieren gereden, ik vond dit interessant en de manier waarop lesgegeven werd was vriendelijk.. Ik heb hier nog lang over nagedacht en het sprak me gewoon aan.. Als het me lukt zou ik dit ook willen toepassen zonder zijn les (*want ik heb een andere instructie).. Ik denk dat dit het paard ten goede komt. Ze liep gister als een zonnetje, ontspannen en ik kon haar op een verplaatsing van mijn handen laten wijken, en er waren nog wat eye-openers...

Maar, ik ben er maar 2 dagen, ik vind een mooi dekje leuk én ik wil wel dat het paard eerlijk behandeld wordt tijdens de omgang en het rijden...
Ik heb mijzelf hierom wel neergezet als mens met paard. Naast deze dagen/momenten leef ik niet voor deze dieren, maar ik geniet als ik er wel ben en kan er ook mákkelijk enthousiast (*niet zo moeilijk :D) over praten met ieder of niemand..

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:02

Zoezi schreef:
Wat is dit nu weer voor een onzinnige discussie zeg!
Ik heb gewoon een paard, klaar.
Ik vind dat ik dichterbij mijn paard sta dan alle mensen die alleen maar de piste/rijbak zien en nooit eens in de natuur komen met hun paard. Laat staan mensen die paarden scheren en er dekens op leggen, dat zijn in elk geval GEEN paardenmensen! Dat zijn mensen die hun paard willen "vermenselijken".
Een paard leer je pas kennen buiten zijn opgesloten plekje. Zelfde als met Parelli. Ik ken mensen die zeggen elke keer grondwerk dit, grondwerk dat. Ja want dan krijg je een band met je paard. Vervolgens doen ze het al 4 jaar en dat paard doet zijn circusdingetje wel en buiten kunnen ze niet meer dan stappen want hij is onhandelbaar? :?
Volgens mij is dat dus ook niet de methode!
Ik denk dat de juiste band bestaat uit wederzijds begrip. Ik snap waar hij bang voor is en hij snapt het als ik stappen wil ipv als een idioot vluchten. Samen ben je dan een combinatie. En als je overweg kan met die combinatie, dan is het prima. Hoe vaak of waar je ook rijdt!

als ik eerlijk ben vind ik dit meer een onnodige uitspraak. Mensen die paarden scheren kunnen dus geen paardenmensen zijn.. Ze leggen er toch een deken op EXPRES om de paarden warm te houden. Ik zie dat geen verband hebben dat je niet goed bent voor je paard zoals je eigenlijk wilt bedoelen. Ook in de natuur komen, iedereen maakt wel is een buitenrit, en nee, dat hoeft geen 6 x per week te zijn. Paarden zijn nou eenmaal ontwikkeld als 'huisdieren'. Zo gaat het al honderden jaren.

Ga jij met je konijn in het bos wandelen omdat hij daar 'thuishoort??'..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:02

Wat ik niet snap is dat sommigen het zijn van een mens met een paard zo negatief zien? Karin, het is toch heerlijk als je zo kan genieten van je paard? Waarom dan zo negatief?

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:04

Omdat ik dit heel erg oppik uit dit topic, ikzelf heb er geen problemen mee, maar ben ik dan zo verkeerd tegenover jullie?
Ik wilde het meer gebruiken als eye-opener voor een paar bokkers hier, dat dit ook inderdaad heerlijk kan zijn.. Zonder 'slecht' te zijn.. Want zo komt dit soms over :)

Ikzelf: heb er geen problemen mee en ga zo weer heerlijk naar paardje toe! :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:05

Als jij kan genieten van een paard dan is dat toch ook heerlijk, wat heb je verder nog nodig?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:06

Dat snap ik dus ook niet caira. Dat is wat me meer verbaasd in dit topic dan de hele discussie er verder om heen. Mensen met paarden kunnen beter voor hun paard zijn en er meer om geven dan een paardenmens. Want je kunt wel die "gave" hebben om er goed mee om te gaan, maar als je een botte bijl bent en er niets mee doet heeft een paard het nog niet goed. Ben je mens met paard en wil je leren, haal je hulp zo nodig, geef je alle liefde en tijd die je hebt, dan heeft het paard het gewoon geweldig goed.
En ik denk dat de meeste mensen met paarden het bovenstaande wel doen. Dus geen zielige paardjes. Hoogstens bij een paar eigenwijze, dan zijn het paarden die lijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:08

mensen moeten eens ophouden een mens met paard negatief te zien. het is ook absoluut niet negatief :)

Zolang je jullie samen lol hebben en je zorgt goed voor je dier ben je paardwaardig, en dan hoef je helemaal niet een paardenmens te zijn. Is ook nergens voor nodig, en helemaal niet relevant of je wel of niet goed bent voor een paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:10

Helemaal mee eens Kazary, het lijkt hier wel een sport om te bewijzen dat ze paardenmens zijn, en dat een mens met paarden niks is?

Dat vind ik erg vreemd, natuurlijk is het veel belangrijker dat je plezier hebt met je paard.
Maar ik snap de discussie ook wel een beetje anderzijds, namelijk wanneer ben je paardenmens.
En dat heeft IMO met de kennis die je ervan hebt te maken, kennis en feeling.
Wil niet zeggen dat je met minder kennis en feeling een dierenbeul bent,integendeel.
Maar een echt paardenmens heeft gewoon veel kennis uit ervaring , en kan deze kennis ten alle tijden toepassen.
Een echte paardenmens word vaak om zijn of haar mening gevraagd mbt gezondheid, rijtechniek, aankoop etc.
Om ff een voorbeeld te noemen.

Maar qua verzorging en omgang met paarden hoeft er niet veel verschil in te zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:11

kleine toevoeging............ een paardenmens hoeft niet per definitie beter voor zijn paard te zorgen....... zie mijn boertjes post!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:12

Toch zijn het voornamelijk de mensen met paarden zelf die het als negatief bestempelen.

Paardenmens zijn is ook niet altijd positief, een nieuwe trui in mijn kast lijkt me ook heerlijk, echter wil mijn hoefsmid ook betaald worden.:+

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:13

Ciari: Helemaal niks..
Maar ben wel een beetje nieuwsgierig naar wat de mensen die het imo wat zwart/witter (*positief/negatiever) zien, hiervan vinden... :)

Verder ben ik het compleet met jullie eens dat dit verder onzin is.. Sommige mensen hebben een paard naast hun werk, gezin, maar zijn wel eerlijk naar hun paard.. Ze hebben een bijrijder, zorgen de tijd dat ze er zijn, wel ervoor dat hij of zij er goed bijstaat..
En natuurlijk heb je uitzonderingen, maar die noem ik mensen met een paard als bijzaak :)