Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Perrokai schreef:Mens met paard volgens bokt:
- mens die een paard erbij heeft voor hobby en geen enkel paardensignaal op schijnt te kunnen pikken
- mens die een paard heeft maar alleen voor de prestatie en uiterlijk vertoon
- mens die een paard heeft en niet over intuititie en gevoel voor paarden heeft
- mens die niet mee mag discussieren met de mensen die zichzelf paardenmens noemen
- mens die alle voorkomende gedragsproblemen op lost met pennymaatregelen
- mens die paard in manege heeft staan en zelf geen bal doet aan voeren en onderhoud
Paardenmens volgens bokt:
-je eet en drinkt en slaapt praktisch met je paarden
- je zou het brood uit je eigen mond sparen voor je paarden
- je zou nooit je paard verkopen onder geen enkele omstandigheden
- je paard staat altijd op nummer 1 wat er ook gebeurt
- je verstaat feilloos de paardentaal of je bent bijna zelf een paard denk ik
- je hebt je paard omdat het een paard is en nergens anders voor ook geen hobby
- je uitspraken op bokt mogen niet tegengesproken worden want je bent de expert op paardengebied
- Iedere tip en kritiek wijs je af want jij bent een paarden mens
Zo word deze dooddoener gehanteert in discussies buiten het feit dat niemand over iemand kan oordelen van achter zn PC of het nu wel of geen paarden mens is. Volgens de bokt definities zou ik nooit een paardenmens willen zijn of worden en ben ik dus ook geen mens met paard....
Er zijn al hele mooie definities gegeven aan mens met paard maar komt puntje bij paaltje dan geven dezelfde mensen er toch weer een negatieven bijklank aan dus blijft het een slogan om je tegenstanders in een discussie uit te schakelen.
Wie waagt zich aan een definitie van beiden zodat het negatieve er vanaf gehaald word en we er voor goed vanaf zijn ?
laura1986 schreef:KiWiKo schreef:wat mensen schijnen te vergeten is dat het boertje op de hoek, die zijn paarden in de enge donkere stallen houd en waarvan de paarden in hun eigen stront staan en af en toe maar eens per week dat hok uitkomen............
meer paardenmens kan zijn dan iemand die elke week een nieuw halster koopt
gewoonweg omdat dat boertje van huis uit gelijk weet wat voor een vlees hij in de kuip heeft, het paard ook gelijk weet wat voor een vlees hij in de kuip heeft........ kan hij er nog zo slecht voor zorgen, maar hij heeft wel veel gevoel voor het wezen paard ondanks dat hij zo een paard de (voor mij dan) essentiele dingen onthoud
Als iemand durft om zo slecht voor paarden te zorgen maak je mij niet wijs dat die ´gevoel heeft voor paarden´. Never nooit niet. En verstand ook niet.
goed verzorgen als in onze ogen (voer, schone droge stal en meer van dat soort dingen) is emotioneel toegevoegde waarde, het maakt sec gezien voor een paard niet echt heel veel uit hoe deze gehuisvest is. Ik snap wel heel goed wat je zegt hoor, ik zelf zorg graag beter voor mn spul![]()
Maar dat boertje heeft misschien wel in zijn vingers wat Monty nog moet leren........ snap je? Dus kan die, ondanks dat hij zijn paarden in onze ogen verwaarloost, meer paardenmens zijn dan wij allemaal bij elkaar
Er zijn verschillende meningen over wat mensen met paarden en paardenmensen zijn. So be it. Dus aub niet meer als dooddoener gebruiken als je een discussie niet gewonnen kan worden, want daar moet het uiteindelijk toch niet om gaan.
randalinpony schreef:Ik begrijp ook niet hoe je dat boertje op de hoek een paardenmens kan noemen hoor.
Tuurlijk, dat boertje zal zijn handige en overgeleverde, en door sommigen op bokt zo bejubelde 'methodes' hebben, zoals precies op het goede moment met de hooivork erop slaan als het paard niet de trailer op wil enzo.
Citaat:Ik heb bij zon boertje op stal gestaan, er les van gehad, nog een tijdje opgetrokken met een oude voerman die vroeger in de haven van Rotterdam gewerkt heeft met paarden.
Ik heb er veel van geleerd, maar vooral ook hoe ik het niet wilde.
Bij niet denken maar doen, krijgt het paard meestal de rekening gepresenteerd voor het gebrek aan inzicht van de baas.
Citaat:In mijn ogen kan handigheid alleen de paardenmens niet maken. Dat heeft in mijn ogen ook te maken met kennis voor en respect van het paard.
En in dat geval stond het paard niet in de stront in het donker.
Citaat:Bij paardenmensen denk ik aan mensen als Rainer Klimke, Freddy Knie, Luraschi, Mindfields en Monya op bokt hier. En aan al die onbekende mensen die rustig met het paard aan de slag zijn, zonder dat het dier hun persoonlijke aanzien moet opvijzelen, met geduld en beleid... Ik doe zoveel mensen tekort door ze niet te noemen....
Vind je? in elke keuken is een kaasschaaf..........Citaat:Mensen die de brute methodes van het boertje op de hoek allang achter zich gelaten hebben, omdat ze weten dat ieder probleem zijn oorzaak én zijn oplossing heeft, ze heel veel ervaring met en liefde voor dat paard hebben.
Je kan handig worden, je kan kundig worden...... gevoel kun je ontwikkelenCitaat:Verder geloof ik dat ieder mens tot op zekere hoogte kan leren om 'in' het paard te kijken, dat is geen 'gave' al zal de een meer talent hebben dan de ander. Dat kan je ook leren.
Citaat:En ten laatste: als ik iets wantrouw, dan zijn het wel die mensen die op internet beweren dat ze met geen enkel paard problemen hebben en altijd meteen weten hoe ze eender welk dier moeten benaderen. Geloof ik geen snars van. Tuurlijk helpen kennis van zaken en veel ervaring, en feeling helpt ook. Maar iedereen die met probleempaarden werkt vindt zijn waterloo vroeg of laat, soms blijkt nou eenmaal dat een bepaald dier te ver heen is, of dat jij niet de juiste persoon bent om zijn probleem op te lossen.
Citaat:echte paardenmensen herken je ook aan hun bescheidenheid.
Elaine schreef:Precies kazary! Als jij 'altijd is kortjakje ziek' kan spelen, maar für Elise niet.. maakt het je geen Wibi (pianomens), maar ook niet zomaar een mens met een piano.
Dus als jij goed voor je paard zorgt, voor zover je kennis en kunde gaat.. maakt het je geen paardenmens, maar ook niet zomaar een mens met een paard. Dat maakt je in mijn ogen iemand die goed is voor zijn paard.
daantje99 schreef:Ik ben zelf een mens met paarden. Zelf zeg ik altijd: De een leeft voor de paarden de ander leeft met paarden. Dat laatste zou dan onder de groep vallen van mensen met paarden.
En ach, ik zie het niet als een belediging. Er is meer in het leven dan paarden. Ookal spelen ze een grote rol. Het blijft een klein wereldje. Sommige paardenmensen denken soms teveel voor hun paard, dan denk ik weleens: joh doe niet zo moeilijk, laat dat paard een paard zijn.
Citaat:Echte paardenmensen herken je ook aan hun bescheidenheid.
Zoezi schreef:Wat is dit nu weer voor een onzinnige discussie zeg!
Ik heb gewoon een paard, klaar.
Ik vind dat ik dichterbij mijn paard sta dan alle mensen die alleen maar de piste/rijbak zien en nooit eens in de natuur komen met hun paard. Laat staan mensen die paarden scheren en er dekens op leggen, dat zijn in elk geval GEEN paardenmensen! Dat zijn mensen die hun paard willen "vermenselijken".
Een paard leer je pas kennen buiten zijn opgesloten plekje. Zelfde als met Parelli. Ik ken mensen die zeggen elke keer grondwerk dit, grondwerk dat. Ja want dan krijg je een band met je paard. Vervolgens doen ze het al 4 jaar en dat paard doet zijn circusdingetje wel en buiten kunnen ze niet meer dan stappen want hij is onhandelbaar?![]()
Volgens mij is dat dus ook niet de methode!
Ik denk dat de juiste band bestaat uit wederzijds begrip. Ik snap waar hij bang voor is en hij snapt het als ik stappen wil ipv als een idioot vluchten. Samen ben je dan een combinatie. En als je overweg kan met die combinatie, dan is het prima. Hoe vaak of waar je ook rijdt!