Het gevaar van bitloos rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Het gevaar van bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:40

VivaLaVida schreef:
De verbinding die de ruiter via zijn handen heeft met de mond van het paard, zorgt tegelijkertijd voor de verbinding tussen de achterhand en de voorhand van het paard zelf. Als ruiter zorg je er zo voor dat het paard in een soort framewerk loopt, waardoor hij zijn rug opbolt en ‘door zijn lijf kan swingen’ als een veertje dat aan twee kanten wordt begrensd. Het paard gaat door het opbollen van zijn rug meer swingen, waardoor de ruiter makkelijker kan zitten. Tegelijkertijd verbeter je hierdoor de verbinding tussen de voor- en de achterhand van het paard, waardoor je de bewegingen van het paard preciezer kunt besturen: langere passen met meer ruimte naar voren of kortere passen, waarbij het paard zijn benen hoger optilt (‘meer van de grond komt’). Een goede aanleuning is noodzakelijk om een paard in balans te laten lopen en om een paard durchlässig te kunnen krijgen. Aanleuning komt vanuit het paard. De ruiter neemt contact op de teugel en drijft het paard met centrum en zit van achteren naar voren naar het bit toe. Hierdoor zal het paard nageven en dus ‘aanleuning nemen’. Het in elkaar trekken van het paard met je hand heeft is absoluut fout en leidt nooit tot een mooie ontspannen aanleuning

en zeker die laatste zin is ook niet onbelangerijk Lachen

Klassieke dressuur wordt anders zonder aanleuning verreden, zijn die paarden volgens jouw dan niet in balans?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:41

Zamora, Je zei erbij dat het de eerste keer is dat ze in een bak was en ach, het plaatje kan dan nooit perfect zijn maar het is duidelijk te zien dat het dier het aanbiedt, waar gelijk Cinnepin op meent te moeten ageren dat dit al niet lekker is voor de luchtpijp, tsssst!! Een paard gaat geen tegenstrijdige dingen doen zoals uit zichzelf een dusdanige hoofdhouding aannemen dat de luchtpijp in het geding komt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:42

Dank jullie wel voor je uitleg, dames!!
Ga eraan werken en kijken of ik verbetering merk.
Ben een echte vislijn ruiter Bloos , en daarom vraag ik of je dit met zit op kan lossen.
We gaan een beetje rondjes rijden om bomen en balkjes lopen.
En misschien vergis ik me wel hoor want hoe zit het bv met het beklimmen en dalen van hoge bergen, daar word toch ook veel gevraagd van de achterhand.
Hebben jullie daar enig idee van, sorry als ik iets doms zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:43

Zonder aanleuning?

Imo word klassieke dressuur met oprichting verreden. Heel anders als de voorkant maar laten doen wat ie zelf wil.. in de klassieke dressuur word ook naar verzameling toegewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:43

blensink schreef:
Dank jullie wel voor je uitleg, dames!!
Ga eraan werken en kijken of ik verbetering merk.
Ben een echte vislijn ruiter Bloos , en daarom vraag ik of je dit met zit op kan lossen.
We gaan een beetje rondjes rijden om bomen en balkjes lopen.
En misschien vergis ik me wel hoor want hoe zit het bv met het beklimmen en dalen van hoge bergen, daar word toch ook veel gevraagd van de achterhand.
Hebben jullie daar enig idee van, sorry als ik iets doms zeg!

ja zeker, dat zal ook een goede training zijn!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:44

@suleilitha ik ben het wel gewend van cinnepin, die reacties.
Ben blij dat mensen ook zelf kijken Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:45

Cinnepin: Ik zal dan ook even jouw foto's beoordelen...(dat wil je neem ik aan??)
Jouw paard heeft van zichzelf een mooie ruime pas, maar dat stal los van het feit of hij dan goed door z'n lichaam loopt.
Op de foto's die je hebt geplaats zie ik een paard wat niet door z'n lijf loopt, hij valt helemaal uit elkaar.

Je mag ervan vinden wat je wil... maar dit is wat ik zie.

@ de rest:
Ik ben het ermee eens dat bitloos nog wel gevaarlijker kan zijn dan met bit.
Veel optomingen zijn in verkeerde handen gewoon niet fijn.
Ik heb gemerkt dat je echt moet uitzoeken welke optoming bij welk paard past.
Ik heb gemerkt dat de aansnoerversie bij de meeste paarden niet het gewenste resultaat opleverd.
En een sidepull dan vaak weer wel werkt.

Onkundige handen zijn imo beter af met een simpel bitje dan met een bitloze optoming...
(als ze dan toch persé willen paardrijden dan hè.. Knipoog?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:46

Afbeelding

oprichting/aanleuning..

Anoniem

Paintlinger schreef:
Cinnepin: Ik zal dan ook even jouw foto's beoordelen...(dat wil je neem ik aan??)
Jouw paard heeft van zichzelf een mooie ruime pas, maar dat stal los van het feit of hij dan goed door z'n lichaam loopt.
Op de foto's die je hebt geplaats zie ik een paard wat niet door z'n lijf loopt, hij valt helemaal uit elkaar.

@ de rest:
Ik heb gemerkt dat de aansnoerversie bij de meeste paarden niet het gewenste resultaat opleverd.

Citaat:
Onkundige handen zijn imo beter af met een simpel bitje dan met een bitloze optoming...

kijk en DAAR was ik nou benieuwd naar.

Anoniem

overigens kan je in de 2 foto's in mijn prfiel zien waar ik haar los longer ( je ziet alleen haar los in de paddock dus ) dat ze wel degelijk haar achterhand goed onder de massa zet, en op de 2e foto dat ze bijna tot aan de grond komt met r neus, dus erg laag. Op die manier word ze dus getraind Lachen . en in mijn ogen heb je daar dus echt geen bit voor nodig. Dat je t paard naar t bit moet rijden zie ik als onzin, ant dat zou betekeken dat een paard zonder bit geen aanleuning kan lopen.
Vaak doet t paard het hoofd ook naar beneden met t bit in om minder druk t ehebben, om t bit dus als t ware te ontzien.
Dan heb je mensen die dan ook nog eens met sporen er bij rijden ( ik zie sporen mee als dwang omdat als ze t niet doen geprikt worden en ja dan doe je t wel ).

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:49

*zuchy*... zullen we ophouden cinnepin?
Het gaat niet over jou... het gaat over --> [zie beginpost]...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:50

Paintlinger schreef:
Gast9373: Ik zal dan ook even jouw foto's beoordelen...(dat wil je neem ik aan??)

@ de rest:

Dit wil ik vooral plaatsen om jouw zin over t bitloze dat veel ,optomingen in verkeerde handen niet fijn is, niks is in verkeerde handen fijn, ook een bit niet
Kijk in mijn profiel, ik heb daar een collage wat een bit in verkeerde handen kan doen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:50

Paintlinger schreef:
*zuchy*... zullen we ophouden Gast9373?
Het gaat niet over jou... het gaat over --> [zie beginpost]...

als mensen t over mijn paard hebben mag ik dnek ik wel erover mee praten niet?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:51

Cinnepin schreef:
Paintlinger schreef:

@ de rest:

Dit wil ik vooral plaatsen om jouw zin over t bitloze dat veel ,optomingen in verkeerde handen niet fijn is, niks is in verkeerde handen fijn, ook een bit niet
Kijk in mijn profiel, ik heb daar een collage wat een bit in verkeerde handen kan doen,
Als je mijn bericht beter gelezen had.. had je je laatste bericht niet hoeven schrijven... *dubbelzucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:53

het gaat er alleen mar om om te laten zien dat een bit dus ook erg gevaralijk kan zijn! vooral die schimmel in de cpllage zie je t gewoon uitschreeuwen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:54

Je leest toch ook nergens dat ik dat niet zeg.... Frusty
Maar daar gaat het nu eventjes niet om.....

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:56

wat ik al meerdere keren heb gezegd, alles kan een martelwerktuig worden in de handen van een mens!

Anoniem

waarom dnek jij dan dat een bitloze optoming in slechte handen erger is dan wel een bit optoming?

smurf1988

@VivaLaVida:

Afbeelding
oprichting/ geen aanleuning

Dus geen balans?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:57

Cinnepin schreef:
het gaat er alleen mar om om te laten zien dat een bit dus ook erg gevaralijk kan zijn! vooral die schimmel in de cpllage zie je t gewoon uitschreeuwen

Ach gut, duik even op Youtube of google op "horse abuse" en ze slaan je om de oren met dit soort plaatjes. Raar dat het altijd wel dezelfde plaatjes zijn die je overal tegenkomt. Mij overtuig je er niet mee.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:59

Cinnepin schreef:
waarom dnek jij dan dat een bitloze optoming in slechte handen erger is dan wel een bit optoming?

Er is nog zo weinig kennis over bij de meeste (vooral onkundige) mensen..
Ik zie vaak genoeg (op bokt en daarbuiten) iemand die ooit eens een plaatje van een hackamore heeft gezien en het zelf gaat gebruiken....met alle mogelijke gevolgen van dien..

Waar ik dan ook weer vind: "Goed bitloos is imo beter dan Goed met bit".... (maar dat staat hierbuiten)..

goed ontopic trouwens cinnepin!!
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 14-11-08 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:00

suleitha kan je nu ophoudenmet persoonlijk doen? gistere zei je dat je er klaar mee was ( niemand hielp je meer je was alleen ) nu zijne r weer andere mensen en je begint weer, als je er klaar mee ben wees er dan ook klaar mee, op jouw leeftijd moet je datw el snappen neem ik aan, zoals je zag waren we al weer ontopic!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:01

VivaLaVida schreef:
Afbeelding

oprichting/aanleuning..

Het ziet er mooi uit, maar vind toch dat het paard behoorlijk rond getrokken word aan de teugels.
Kan dit ook anders, of moet je echt zoveel teugelcontact hebben om dit voor elkaar te krijgen?
Want, imo vind ik dan de fjord van @Cinnepin beter lopen dwz meer ontspanning en minder druk ook al gebruikt hij zijn achterhand niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:02

Ik heb van de week op tv gezien hoe een muts die niet kon rijden, een paard wilde laten stoppen met een hackamore. En dat was niet mals. Ze trok niet echt hard aan de teugels, maar het dier spatte met rollende ogen echt meters achteruit.
Tja, voorbeeld van de zachtheid van een bitloze optoming, zullen we maar zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:02

Nee ik houdt er ook niet van maar het is wel een voorbeeld.
Paarden die klassiek worden gereden hebben wel degelijk aanleuning! of het is als deze (opgericht, maar dan meestal in mindere mate hoor, minder streng handgebruik) of het is laag en rond om recht te richten. klassiek zonder enige aanleuning is niet klassiek.