Hypes in a horses life

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Hypes in a horses life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:08

suleilitha schreef:
watdanhe schreef:
Kon j het niet inkorten? Vond het namenlijk erg saai en ben na het 1ste stukje al gestopt:p ik háát lange lappen tekst Tong uitsteken

Ik ga een zelf geschreven stuk niet inkorten Clown

Sterker nog.... Ben je al aan deel II begonnen? Hyper!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 00:14

TS, knap geschreven stukje!

Maar aan de andere hand voel ik me nu wel erg ouderwets! Mijn paard en ik gaan immers nog altijd - door weer en wind- te voet/mja te paard eigenlijk... naar de les, ook ongeveer 10 km! Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 05:32

grappig stukje! blijkt maar weer hoe alles afhangt van de persoon die het beleeft Knipoog
jammer alleen dat er tich keer uitgelegd wordt dat nh en natural niet hetzelfde is en dat het dan alsnog door elkaar gehaald wordt Clown

Als ik terugdenk aan die tijd van de ponyclub, ben ik heel erg blij dat die tijd voorbij is en dat er nu meer middelen (oa. internet) om verder te kijken dan je neus lang is.
Vroeger was het inderdaad wedstrijden rijden op de club, dressuur, springen, spelletjes, elke week 5 km heen en terug te paard voor les. Toen dacht ik dat dat leuk was, maar als ik daarop nu terugkijk vind ik dat echt in het niets vallen met nu ik meer met nh doe. Ik wou dat ik dat eerder had kunnen ontdekken Huilen
Ik ga nu voor kwaliteit in les, en geloof me, dat is niet goedkoop Clown vroeger 5 gulden voor een lesje op de club, nu 50 euro, of meer, voor drie kwartier.

Voor mij hebben dingen als bitloos er dan ook niets mee te maken. Ik reed vroeger ook bitloos met halster en twee touwen, zonder zadel door het duin. Ook springen zonder zadel met alleen een halster.
Het verschil met nh is voor mij de manier van communiceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:16

Ik heb me weer eens goed vermaakt Haha!
Heerlijk geschreven!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:21

Heb je toevallig meer van dit soort stukjes? Haha!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:45

Erg leuk stukje, en op sommige punten zeer herkenbaar Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:06

suleilitha schreef:
En dan lees je al die verhalen die "natural" heten. Goddank heb ik een dikke huid en al lezend ben ik er vrij snel achtergekomen dat NH een manier van verkeerde zuinigheid is. Verder handelen de aanhangers van deze hype erg tegenstrijdig. Dwars tegen de natuur in. Ze leven in een huis voorzien van alle gemakken, dak boven het hoofd, schoenen aan de voeten, ja zelfs internet ontbreekt niet en ook zij rijden in auto's die hun trailers voortsleuren met paard erin. Maar zij hebben niet al die investeringen gedaan die een traditioneel paardenhouder/ruiter doet. Geen duur zadel, bit, stal, smid, enz. enz. Wel paarden hebben maar dan zo low-budget mogelijk. Het mag niks kosten, dat is wel gebleken....... triest voor het gedomesticeerde paard, wat andere behoeften heeft dan het paard ver voor de Middeleeuwen.

Hoewel ik het uit jouw oogpunt snap, vind ik wel dat je alles behoorlijk over één kam scheert. Dit is volgens mij topic nummer zoveel van mensen die het standpunt van NH niet snappen.

Wat is er mis mee dat men zo doet? Leg dat eens uit? Ik heb veel NH paarden gezien en ze hebben een prima leven, fijn buiten met vrienden en onbeperkt gras of in de winter aangevuld ruwvoer ter beschikking.

En waarom zou het niet mogen? Alleen maar omdat men tegenwoordig in luxere huizen wonen?

[edit] ik heb voordat ik dit berichtje schreef het topic globaal doorgelezen en moet zeggen dat er soms weinig tot geen respect te vinden is.

Waarom kan deze manier van paardenhouderij niet gewaardeerd worden?

[edit2]
Berdien schreef:
Aan de andere kant vind ik het wel te generaliserend en kort door de bocht. Dus ik houd mijn paard 24/7 buiten, houd zelf de hoeven bij en rijd bit- en boomloos, uit zúinigheid?! Nee, omdat mijn paard zelf heeft aangegeven niet op stal te willen staan 's nachts, ze beter loopt nu haar hoeven elke week bijgevijld worden in plaats van een groter stuk elke zes weken (en die €25 elke zes weken kan ik heus wel missen hoor Knipoog ) én omdat ze beter loopt onder een boomlooszadel. En een boomlooszadel kopen van $1400,- lijkt me geen gevalletje van zuinigheid Lachen
Waar mijn paarden staan loopt alles al tientallen jaren buiten en wordt alles al tientallen jaren zelf bekapt. Lang voor de term natural ook maar bedacht was. Dus niet iedereen die zijn paarden op die manier houdt volgt een hype.

Wat ík een verkeerde hype vind is het omknopen van springschoenen bij elk huistuin- en keukenpaard, in de meest gekke kleurtjes "omdat iedereen het doet, en het dus wel goed zal zijn." Of Anky te imiteren met haar diep en rond want "Ze haalt er goud mee, dus het zal wel goed zijn." Past je zadel niet? Gooi er een bontje onder, dat doet toch ook iedereen? Om maar fijn door te generaliseren Lachen
Jammer dat je dáár niks over schrijft.

Dat is wat mij idd ook stoort aan het begin stuk, en waarom ik aangaf dat je alles over één kam scheert.
En onderstaande stuk van Berdien daar wordt dan niets overgeschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:16

More to come, en Magda, maak je niet druk joh, ik geloof dat je mjn humor niet snapt en bovendien, waarom moet ik springschoenen en setjes in hetzelfde stuk verwerken....... het is veel leuker om af en toe een ander onderwerp bij de kop te pakken. Dus.........
En wat houdt je tegen, schrijf desnoods zelf een stuk?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:28

Nors opkijken ?
Dan snap ik jou humor idd niet, gezien het voor mij niet als humor overkwam.

[edit] Ik maak mij trouwens niet meer druk om dit soort topics, dat heb ik wel afgeleerd. Ik geef alleen nog maar reacties.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:38

Haha, aan het begin dacht ik, welke kant gaat dit verhaal op ?
maar ik vind hem erg grappig en goed bedacht ! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:50

magda_90 schreef:
Hoewel ik het uit jouw oogpunt snap, vind ik wel dat je alles behoorlijk over één kam scheert. Dit is volgens mij topic nummer zoveel van mensen die het standpunt van NH niet snappen.

Wat is er mis mee dat men zo doet? Leg dat eens uit? Ik heb veel NH paarden gezien en ze hebben een prima leven, fijn buiten met vrienden en onbeperkt gras of in de winter aangevuld ruwvoer ter beschikking.

En waarom zou het niet mogen? Alleen maar omdat men tegenwoordig in luxere huizen wonen?

.

Magda......... kan jij je er een voorstelling van maken dat er stalpaarden zijn die heel veel meer NH gehouden worden dan weidepaarden? in iedergeval qua omgang?

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:54

Geweldig verhaal! Afgod

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:04

Kan er maar één ding op zeggen: "Good luck met het verder leven in je zwart/wit wereldje". Knipoog

Meer ga ik er niet aan vuil maken. Overigens ben ik geen Natural.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:10

wat geweldig geschreven en hoe herkenbaar!! van de lage neusriemn en het vilten dekje, tot de bitloos-hype!
Mensen die tot voor kort met bit reden , willen ineens bitloos, niks mis mee, maar owee als jij nog wel met bit rijd! Ineens is het bit slecht,slecht slecht!! Terwijl zij er misschien wel gewoon niet mee om konden gaan en het paard daardoor het bit niet zo fijn vond?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:47

KiWiKo schreef:
Magda......... kan jij je er een voorstelling van maken dat er stalpaarden zijn die heel veel meer NH gehouden worden dan weidepaarden? in iedergeval qua omgang?

Kan ik mij prima voorstellen ja, zelfs geen moeite mee. Maar dan heb ik geen antwoord op mijn vraag wat er mis mee is dat paarden buiten komen te staan en waarom het bitloos rijden niet goed schijnt te zijn.

Kijk je hebt altijd types die overdrijven, om het zo te zeggen, maar om dan alles zwart/wit te gaan zeggen vind ik ook overdrijven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:49

ach ik reed 25 jaar geleden al bitloos Lachen en alles heeft altijd in mijn hele paardenleven buiten gestaan Lachen Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:52

KiWiKo schreef:
ach ik reed 25 jaar geleden al bitloos Lachen en alles heeft altijd in mijn hele paardenleven buiten gestaan Lachen Lachen

En dat ging toch prima? Waarom moet daar dan steeds zo moeilijk over gedaan worden?

Bokt is een leuk forum, maar soms worden dingen zo overdreven. Laat de mensen in hun waarde, als zij graag die manier fijn vinden en jij hebt er een andere mening over dat kan, maar ga dan niet zo zwart of wit van alles klakkeloos neerzetten (overigens is deze zin niet naar kiwiko gericht maar in het algemeen bedoelt).

Daarom zou ik waarschijnlijk de 'humor' van de beginpost ook niet snappen.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:29

Vandaag kom ik voor het eerst op dit forum terecht. Wat een gedurfde start!!

Ik ben het eens met sommige zaken en andere zaken die in de start genoemd worden vind ik wat kort door de bocht.

Het lijkt me boeiend om de discussies in dit topic te gaan volgen!

I'll be back:)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:11

Ik ben wel blij met de 'revolutie', toen ik 17 jaar terug bitloos reed zeurde iedereen:'kan je die pony dan wel houden?' was het steeds..
Nu is het een stuk normaler.
Ik vind het naturalisme oid erg interessant en pak eruit wat ik nodig heb zonder me te ergeren.
Waar kan je trouwens die vilten setjes krijgen? Zal wel weer inraken na dit topic..Knipoog Graag petrol en fuchsia of staat dat niet bij een vliegenschimmel? Clown

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:47

Wat een leuk geschreven stuk.. Vooral als je ziet hoe menig bokker er op reageert Haha!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:46

Ik vind het eigenlijk niet zo'n goed stuk..en dan doel ik niet op je schrijfstijl, want die vind ik erg leuk..maar op jouw stukje dat je even anders denkt over de 'naturals', maar jouw eigen paardje overdag ook gewoon lekker op zn paddockje staat..Dus zo extreem 'rechts' ben je niet en zo extreem 'links' zijn de naturals hier ook niet op bokt hoor. (tuurlijk heb je wel extreme personen, maar ik ben ze nog niet tegengekomen hier)
De truc is om tussen de regels door te lezen bij de naturals denk ik..ik hang er een beetje tussenin vermoed ik en jij zo te lezen ook..vandaar dat ik je stukje niet zo duidelijk vind Knipoog
Iedereen wilt het beste voor zn paard, het verschil zit m in egoisme bij sommige mensen, die willen op de eerste plaats het beste voor zichzelf en dan pas hun paard en de meeste naturals denken juist andersom en juist bij dat plaatje kan ik mij het beste vinden..natural of geen natural Knipoog

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 22:10

Amy77 schreef:
Iedereen wilt het beste voor zn paard, het verschil zit m in egoisme bij sommige mensen, die willen op de eerste plaats het beste voor zichzelf en dan pas hun paard en de meeste naturals denken juist andersom en juist bij dat plaatje kan ik mij het beste vinden..natural of geen natural Knipoog

En bedankt maar weer Duivel
Dat heeft toch werkelijk niets met egoisme te maken, dat meen je toch niet werkelijk?
Ik ben geen natural, maar mijn paard komt bij mij absoluut op de eerste plaats. Dat hoef ik niet toe te lichten of te bewijzen, mijn dier bewijst dat doordat hij is wat hij nu is.

edit:tikfoutje

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:09

hihi, nee je begrijpt mij verkeerd, want je omschrijft je stukje juist zo goed en duidelijk dat je zeker geen egoist bent..(ik zat met mn hoofd nog even in het paardengevangenistopic over de extremen, die alleen binnenbak wilden hebben en paard op stal, ivm regen oa)..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:12

Oops Lancome, jij bent de TS niet, sorry, kan over jouw in persoon niets zeggen, want heb jouw visie niet gelezen, zie wel dat je zegt dat je paard op eerste plaats komt, dus dan zal het naar mijn idee prima zijn toch? Als we anders voor ons paarden zorgen, hoeft toch niet te zeggen dat ik of jij het slecht zouden doen..heb het hier toevalig over de kortzichtige mensen (die ik in dit topic niet ben tegengekomen overigens Knipoog )

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:14

Okido Clown