Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:50

Electra63 schreef:
Janneke2 schreef:
Dat zou kunnen, maar wel op verzoek.

(Bij eerdere gelegenheden was er wrevel over, dat ik geen inhoud gaf. Nu, dat wil ik heus wel)

Wat mij betreft was het topic de kwaliteit van de instructeurs.
(En qua basis is dat in mijn ogen niet best.)

Topic gaat over CD uit OS, niet de kwaliteit van manege-instructeurs.

Helemaal correct, dit topic gaat toch echt over: Charlotte Dujardin uit Olympisch team. Het is inmiddels wel wat ontspoort als het gaat om on topic blijven.

Electra63

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:22

Ja, nu valt er niet heel veel meer te melden over de uitsluiting van Charlotte, maar om nu pagina's te discussiëren over het niveau van manege-instructeurs lijkt niet echt van toepassing op het niveau van een Olympische ruiter.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:39

Om weer even on topic te gaan... iemand al de column van Roos Dyson over het incident gelezen?

En wat de GPSpecial betreft, Freestyle liep het beste en kreeg een verdiend percentage, Dalera kreeg te veel, Hermes te weinig, Wendy loopt elke proef beter met passende scores, Toto had te weinig, Indian Rock jammer van de foutjes volgende keer beter.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 22:41

swatch schreef:
Om weer even on topic te gaan... iemand al de column van Roos Dyson over het incident gelezen?

En wat de GPSpecial betreft, Freestyle liep het beste en kreeg een verdiend percentage, Dalera kreeg te veel, Hermes te weinig, Wendy loopt elke proef beter met passende scores, Toto had te weinig, Indian Rock jammer van de foutjes volgende keer beter.

Sluit in me bij aan

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 23:05

Veronica2 schreef:
denisesilver schreef:
Worden de ruiters in de GP die secuur rijden daar ook voor beloond? En dan bedoel ik ook de ruiters die met rust de proef rijden en niet met hectiek door de baan gaan. Dat is een beetje waar ik over val. Afijn, dan hebben we het weer over jurering en daar is denk ik al genoeg over gezegd.

Er zijn zeker ruiters die heel secuur hun proef rijden in de GP en sommigen kunnen het niet helpen dat ze op een goed paard zitten die wat extra's laat zien. Maar het op spektakel rijden wordt niet meer zo gewaardeerd, zover zijn we al op internationaal niveau. Overigens vond ik CD (waar dit topic over gaat eigenlijk) ook een voorbeeld van een amazone die zeer secuur haar paard liet zien en hem (Valegro) tot zijn recht liet komen met de dingen die hij extra goed kon .

Ik vond Valegro altijd zo heerlijk gelaten lopen. Die deed zijn ding wel gewoon en die vond het allemaal prima. Als je die vervolgens in een zee van fans op zijn dooie gemak ziet staan, dan vraag ik me af waarom we in Nederland van die bloedkikkers fokken.

Bedankt allen die op mij bericht hadden gereageerd. Ik heb al jaren zo maar sporadisch de sport gevolgd, dus ik heb die verandering niet helemaal meegekregen.

Oji, wat betreft Freestyle die over is genomen van CD, ik moest gelijk denken aan Isabel Werth die Wendy pas vanaf januari rijd. Je moet voor de grap eens een filmpje van Helgstrand erlangs leggen. Dan vraag je je af hoe hij ooit zulke scores heeft kunnen lopen met een paard dat constant taktverlies had. Bij Werth is dat nagenoeg weg. Is natuurlijk niet te vergelijken met CD en Dufour, maar het schoot me te binnen.

Om terug te komen op het originele onderwerp; Werth heeft ook wat onsmakelijke trainingspraktijken op haar kerfstok staan. Dan vraag je je toch af, of zijn sindsdien heel haar aanpak heeft omgegooid. Je zou zeggen dat ze anders dat paard niet in zo'n tempo zo natuurlijk aan het lopen had gekregen. Maar gezien CD eerdere bekendheid als ms. happy athlete, ik heb op het moment het gevoel dat iedereen verdacht is ofzo. Hoe gaan jullie daarmee om, of hoe kijken jullie daar naar? En hoe blijf je vertrouwen houden dat mensen een andere weg kunnen inslaan?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 23:06

swatch schreef:

Kan je een linkje gooien van dat stuk van Roos Dyson? O:)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 23:11

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 23:26

Nee helaas. Ik zal morgen even dat trucje toepassen dat hier pas werd gedeeld. Misschien dat ik er dan bij kan

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 23:31

ik weet niet of het al in dit topic besproken is, maar het stukje dat de filmde kant claimde dat het 2 jaar geleden is. Charlotte claimde 4 jaar geleden, conclusie AL haar paaden huidig en verleden heeft ze die trainings praktijken bij toegpast!? of heeft ze sommige "gespaard"

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 23:43

Ben wel benieuwd over welke trainingspraktijken van Werth jij het hebt?
Of bedoel je de korte periode dat zij rollkur heeft toegepast? Dat heeft ze later weer losgelaten.

Ik vertrouw ook niemand meer trouwens :+
Alleen de mensen die ik zelf ken en zelf heb zien rijden en trainen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 00:01

c_alsemgeest schreef:
Ben wel benieuwd over welke trainingspraktijken van Werth jij het hebt?
Of bedoel je de korte periode dat zij rollkur heeft toegepast? Dat heeft ze later weer losgelaten.

Ik vertrouw ook niemand meer trouwens :+
Alleen de mensen die ik zelf ken en zelf heb zien rijden en trainen.

Rollkur inderdaad, maar ik hoor altijd van alle kanten rumoer en er is geen pijl op te trekken of dat het is, of dat er andere dingen zijn voor gevallen. Veel van haar carrière is ook voor mijn tijd :+
Excuses dat ik het misschien wat overtrokken heb geschreven :Y)

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 00:07

Lianne007 schreef:
Cayenne schreef:
In het artikel van Hoefslag staat dat ook de huidige angstcultuur er voor zorgde dat het even duurde voor cliënt er mee durfde te komen.
En dat snap ik wel. Je hebt het wel over een idool van velen en je krijgt als melder een giga lading haat over je heen, of de melding nou terecht is of niet.

Precies. Er wordt vaak maar klakkeloos van uit gegaan dat zo’n sympathieke top amazone die doorgaans perfect voor haar paarden zorgt dit niet doet en onterecht kapot wordt gemaakt. Als onderzoek uit wijst dat ze schuldig is aan mishandeling dan is dit haar verdiende loon. Word ook moe van dat gejank dat er niks over blijft van paarden sport ; alsof daar slaan, prikken , trekken etc bij horen. We willen dierenwelzijn toch bovenaan hebben!

Juist

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 07:38

Hoe gaan jullie daarmee om, of hoe kijken jullie daar naar? En hoe blijf je vertrouwen houden dat mensen een andere weg kunnen inslaan?[/quotedenisesilver )

Valegro is volgens mij in nederland gefokt, eerder waarom verkopen we goede paarden, zal ons handelsgeestje wel zijn.

Hoe blijf ik vertrouwen houden!!

Ik kijk zelf eerst en vooral naar de verbetering van ruiters, zie ze als ze - ergens in beeld komen - en dan volg ik hun ontwikkeling en daar leer ik van.

IW leert daar ook van/heeft er van geleerd en haar wijze van rijden aangepast, dat is fijn om te zien, maar daartoe moet je wel bereid zijn, en de goede mensen naast je.

Was zeker geen fan van IW maar na Londen, Rio en Tokio heeft ze begrepen dat het anders moet en daar heeft ze op ingezet, dat moet ook benoemd worden.

We vergeten niet vaak en fouten blijven heel lang kleven aan personen, dat is jammer dan zien we vaak ook hun inzet om te verbeteren niet.

CD heeft een fout -was het haar fout of heeft ze echt een inschattingsfout gemaakt, FEI onderzoek zal dat duidelijk kunnen maken - begaan maar met haar eigen paarden heeft ze veel "goed paard rijden " laten zien, is dat nu ineens niet goed meer?? Ik kijk er nog steeds met plezier naar.

Geeft ook wel aan dat een goede GP ruiter nog lang niet altijd een goede instructeur is, gelukking kan ik dat los van elkaar zien

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:43

denisesilver schreef:
Ik vond Valegro altijd zo heerlijk gelaten lopen. Die deed zijn ding wel gewoon en die vond het allemaal prima. Als je die vervolgens in een zee van fans op zijn dooie gemak ziet staan, dan vraag ik me af waarom we in Nederland van die bloedkikkers fokken.

Oji, wat betreft Freestyle die over is genomen van CD, ik moest gelijk denken aan Isabel Werth die Wendy pas vanaf januari rijd. Je moet voor de grap eens een filmpje van Helgstrand erlangs leggen. Dan vraag je je af hoe hij ooit zulke scores heeft kunnen lopen met een paard dat constant taktverlies had. Bij Werth is dat nagenoeg weg. Is natuurlijk niet te vergelijken met CD en Dufour, maar het schoot me te binnen.

Om terug te komen op het originele onderwerp; Werth heeft ook wat onsmakelijke trainingspraktijken op haar kerfstok staan. Dan vraag je je toch af, of zijn sindsdien heel haar aanpak heeft omgegooid. Je zou zeggen dat ze anders dat paard niet in zo'n tempo zo natuurlijk aan het lopen had gekregen. Maar gezien CD eerdere bekendheid als ms. happy athlete, ik heb op het moment het gevoel dat iedereen verdacht is ofzo. Hoe gaan jullie daarmee om, of hoe kijken jullie daar naar? En hoe blijf je vertrouwen houden dat mensen een andere weg kunnen inslaan?

Valegro is NL gefokt he? ;) Er zijn ook zulke paarden in NL, maar ze moeten en bij de juiste ruiters terecht komen en ruiters hebben hun eigen voorkeuren qua karakter, maar zijn ook afhankelijk van eigenaren die de paarden bij hen onderbrengen.
En Freestyle was bij CD veel stiller in de mond als nu, dus ik vind het nog niet echt een verbetering.
Wendy bij Isabel vind ik wel echt beter, maar Isabel was ook anders als bij andere paarden.

En ja, aan de ene kant twijfel ik over alles, maar tegelijk hoop ik dat alles wakker geschud is en de enige die het nog in hun hoofd halen de ruiters zijn die toch al niet fijn omgingen met hun paard. Hoewel ik zeker weet dat er een aantal zijn die minstens net zo erg of nog ergere dingen gedaan hebben of zelfs doen, alleen nog niet betrapt zijn. Vooral omdat je ruiters hebt die tijdens het losrijden enntrainingen op wedstrijden al dingen laten zien die op of over het randje zijn.
Daar mag de FEI echt strenger optreden ter plekke en niet achteraf via foto's oid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:46

denisesilver schreef:
Veronica2 schreef:

Er zijn zeker ruiters die heel secuur hun proef rijden in de GP en sommigen kunnen het niet helpen dat ze op een goed paard zitten die wat extra's laat zien. Maar het op spektakel rijden wordt niet meer zo gewaardeerd, zover zijn we al op internationaal niveau. Overigens vond ik CD (waar dit topic over gaat eigenlijk) ook een voorbeeld van een amazone die zeer secuur haar paard liet zien en hem (Valegro) tot zijn recht liet komen met de dingen die hij extra goed kon .

Bedankt allen die op mij bericht hadden gereageerd. Ik heb al jaren zo maar sporadisch de sport gevolgd, dus ik heb die verandering niet helemaal meegekregen.

Ik vind het bij Werth nogal overtrokken, ze reedt Warum Nicht LDR maar geen rollkur..mensen lijken tegenwoordig het verschil niet meer te kennen. Ik loop al even mee..ongeveer vanaf Werth met Gigolo en ik vind het een goede amazone, zou iets verfijnder mogen naar mijn smaak maar rijden kan ze zeker en al haar paarden heeft ze in de ring altijd mooi los met een open frame voorgesteld.

Wat helpt is gewoon veel achter de schermen kijken, bij grotere en kleinere concoursen en stallen..mensen irl zien rijden en losrijden. Dat geeft mij nog altijd de beste informatie. En natuurlijk kunnen er dan thuis alsnog zaken plaats vinden die niet door de beugel kunnen maar vaak zie je vrij snel hoe zacht of hard iemand met een paard om gaat. Dat zit al in kleine dingen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 10:10

denisesilver schreef:

Ik denk al heel lang dat overal waar geld verdiend wordt met paarden soms keuzes gemaakt worden die niet in het belang van het dier zijn. Ik denk dat druk (geld/sponsoren/klanten) dit gewoon soms doet met mensen. Maar ik heb nog steeds hoop dat het grootste gedeelte van de tijd het paard centraal staat en goede ruiters en amazones zich daar door laten leiden. Er zijn stallen waar op structurele basis mishandeling plaats vindt maar er zijn gelukkig ook heel veel (top) stallen waarbij dit een incident is (wat ik zeker niet goed praat/keur!)
Ik ben en blijf CD fan want zij heeft samen met Carl een unieke boodschap de wereld in geholpen. Vrijheid voor sportpaarden, het dragen van een cap etc. Ik denk dat zij samen op een hele harmonieuze manier paarden opleiden. Ik denk wel dat ze de laatste jaren meer op haarzelf is gaan doen en ze niet meer zo onder de inbreng van Carl zit. Dit vind ik wel jammer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 10:24

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/t ... OIomvQA86A

Ik kwam dit stuk tegen.... ook in de mainstream valt mensen op dat er akelige dingen gebeuren in de sport.
Het is een gemiste kans dat er nauwelijks iets aan reflectie en regulatie gedaan wordt... dat doet uiteindelijk de sport de das om lijkt me....

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:53

MWM ik doelde niet op dat Dufour een verbetering is ten opzichte van CD. Ik had dat een beetje ongelukkig omschreven. Ik moest gewoon denken aan Isabel en Wendy.

Valegro is inderdaad Nederlands gefokt. Verkeerde woordkeuze, ik was niet helemaal wakker. Ik bedoelde waarom gebruiken we van die bloedkikkers? Waarom blijven de Nederlandse topruiters hangen in dat een topsport paard flink heet moet zijn? Ik denk dat dat met de ommedraai in de fokkerij waarschijnlijk snel minder gaat worden, maar waarom zijn wij Nederlanders zo conservatief?

Ik hoop dat de aanklacht tegen CD de ogen van veel mensen gaat openen, en dat het toezet tot verandering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:06

Volgens mij zijn niet alle NL topsport paarden flink heet hoor. Hermes is ook helemaal niet zo heet volgens mij.

Ik denk wel dat een bepaalde manier van rijden ze heet en/ of gespannen kan maken.

Overigens moeten ze er wel aan willen trekken om een proef op GP niveau te lopen. Anders krijg je zoals dit topic begon..een traag paard die gewoon niet aan het lopen te houden is. En zo een moet je dit soort dingen dus ook niet willen laten doen. Past niet bij het karakter.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 04-08-24 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:07

Ninx schreef:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/t ... OIomvQA86A

Ik kwam dit stuk tegen.... ook in de mainstream valt mensen op dat er akelige dingen gebeuren in de sport.
Het is een gemiste kans dat er nauwelijks iets aan reflectie en regulatie gedaan wordt... dat doet uiteindelijk de sport de das om lijkt me....

Ohja die Willem Vermaat heeft iedere OS zo,n column. Jacob Melissen is heel fijn met hem in gesprek gegaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 14:11

Elisa2 schreef:
Volgens mij zijn niet alle NL topsport paarden flink heet hoor. Hermes is ook helemaal niet zo heet volgens mij.

Ik denk wel dat een bepaalde manier van rijden ze heet en/ of gespannen kan maken.

Hermes stond net na het afgroeten heel ontspannen om zich heen te kijken.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 15:21

Elisa2 schreef:

Overigens moeten ze er wel aan willen trekken om een proef op GP niveau te lopen. Anders krijg je zoals dit topic begon..een traag paard die gewoon niet aan het lopen te houden is. En zo een moet je dit soort dingen dus ook niet willen laten doen. Past niet bij het karakter.

In het filmpje van CD zie ik geen traag paard - maar een paard dar eigenlijk heel natuurlijk reageert als van voren op de rem getrapt wordt... dus dit paard werd 2 keer gestraft... van voren vasthouden en van achteren slaan...
Nix traags aan

Alleen hebben veel paarden geleerd hiermee te dealen en dan krijg je dat verhaal van "harde " monden en dat er kilos aan de teugels hangen.

Op een blauwe maandag heb ik mij eens met mijn (toen nog hengst) Fries aangemeld bij een rijvereiniging. Toen bedacht de instructeur dat ik er "meer moest voor ophouden " en van achteren aandrijven.
Ik snapte er niets van, mijn Fries ook niet...
Toen is meneer instructeur erop gaan zitten : hij zou het ons en de andere wel laten zien...
Resultaat: Hengst met neus op de borst en geen milimeter van de plaats gekregen... nog meer prikken met de sporen en natuurlijk dan ook een zweep... en mijn Fries zag als enige mogelijkheid nog : omhoog.

En die kerel was zogenaamd ook "GP-ruiter"

Nee... ik zie in dit filmpje dus echt niets traags...

Edit : ondertussen is mijn kereltje 23 en loopt nog steeds alle oefeningen op zijn eigen benen en met doorhangende teugel in volledige verzameling...
Laatst bijgewerkt door sasja0705 op 04-08-24 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 15:23

Denk ook eigenlijk niet eens dat het probleem ligt in heet/ril daar kan iedereen op dat niveau wel mee omgaan. Maar eerder in karakter, dus meer dwars of kwalijknemend wat ze moeilijker maken. Heet en meewerkend is prima. Maar een die van een scheef staand bloempje in zijn hoofd een groot probleem maakt of snel afgeleid is, is al een stuk lastiger er bij te houden en rond te sturen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:07

denisesilver schreef:
MWM ik doelde niet op dat Dufour een verbetering is ten opzichte van CD. Ik had dat een beetje ongelukkig omschreven. Ik moest gewoon denken aan Isabel en Wendy.

Oh zo! Ja Wendy is echt verbeterd onder isabel en dat had ik niet verwacht. Knap en ik vind Isabel door Wendy een fijbere ruiter.

denisesilver schreef:
Valegro is inderdaad Nederlands gefokt. Verkeerde woordkeuze, ik was niet helemaal wakker. Ik bedoelde waarom gebruiken we van die bloedkikkers? Waarom blijven de Nederlandse topruiters hangen in dat een topsport paard flink heet moet zijn? Ik denk dat dat met de ommedraai in de fokkerij waarschijnlijk snel minder gaat worden, maar waarom zijn wij Nederlanders zo conservatief?

Ik denk een stuk voorkeur van de ruiter, maar toch ook naam. De heren hebben allemaal paarden die door hun methodes hetzelfde gaan lopen. On mijn ogen hectisch, gespannen en op randje en sommige erover zoals Undercover. Zo scherp gemaakt worden en dan gaan ze ook scherper reageren op andere dingen. Maar die kunnen wel lang niet starten, 1 keer verschijnen en meegenomen worden. Terwijl de ruiters met ander type paarden het dan niet redden. Ook wel omdat die niet altijd zo netjes rijden als een Becky Moody bijvoorbeeld die een simpeler paard heel strak (en dan de goede strak haha) rondreed. Want het type wat jij bedoeld loopt er ook gewoon rond hoor en staat waarschijnlijk zelfs bij ruiters op stal. Dinja haar andere paarden zijn volgens mij iets minder fel. Want ik weet niet of hermes echt heet is of dat hij heel fel kan zijn in zijn reacties op iets. Als je begrijpt wat ik bedoel? Want als je zijn uitgestrekte stap ziet en zijn halthouden na het groeten lijkt hij me vooral een groot ego te hebben en niet zozeer heel heet? En dan heel scherp wordt in de proef en dus ineens uit kan halen naar haar been met aangaloperen. Want als je haar met Haute Couture zag was dat ook heel anders, omdat dat toch ander type was.

denisesilver schreef:
Ik hoop dat de aanklacht tegen CD de ogen van veel mensen gaat openen, en dat het toezet tot verandering.

Ik ook en dat deze spelen meehelpen om nog meer harmonie te krijgen bij de topruiters. Ik vind dat al echt enorm vooruitgegaan, je zag veel meer combinaties die echt een team waren met hun paard. Alleen ook nog wel een paar waar het paard het wrl doet maar het toch niet overkomt alsof ze het samen doen en met veel plezier en harmonie.

Haffietafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:58

Meerdere malen de video bekeken. Maar toch zie ik geen zweep die tegen het paard aan komt
.mensen vergeten dat een zweep uiteinde op de grond komt dat je dus de knalhooet en daar.rwageerse het paard dus op . En het is een video van jaren geleden ..Waarom.dan nu.opeens ophef.. Waarom.zou charlotte dit zelf doen als.ze zelf het paard traint. En.vaak prijzen. Te hebben gewonnen