Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:01

Dddara wat een mooi stukje zelfreflectie schreef je daar en wat fijn dat het nu zoveel beter/meer ontspannen gaat!

Thirza wat ziet dat er heerlijk uit, sommige jonkies geven zoveel vertrouwen ook al zijn ze pas net beleerd. Mooi is dat.

Rose_Sonny super, steeds een stapje verder.

Hier gaat het ook super. Ik denk dat ze nu een keer of 6 a 7 onder het zadel heeft gelopen en ze gaat al van de longe af, nu leren zelf sturen. Ze is heel erg braaf, maar nog niet zo voorwaarts dus daar zijn we nog een beetje mee aan het puzzelen. Ik kan zelf niet rijden door een hernia maar ik heb er toch 1 keer heel kort even op gezeten. Eeeeven voelen hoe dat is (en daarna heel veel straf gehad in de vorm van pijn maar dat was het waard).

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben zelf met haar bezig om te beleren voor de wagen en dat pakt ze ook super op. Inmiddels loopt ze braaf voor de sleep en zijn we aan het oefenen met van het terrein af gaan. Volgende stap is de kar erachter *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt nu een heleboel als ik het zo onder elkaar zet maar we doen rustig aan en wisselen veel af in wat we doen, dus dat valt erg mee.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:31

Leuke updates weer van iedereen!

Hier zijn we ongeveer een maand verder sinds ik het verder beleren heb uitbesteed. Die maand is erg voorspoedig verlopen en inmiddels ben ik hem zelf met begeleiding aan het narijden. Nu merk ik helemaal hoe verstandig het was om er niet zelf mee verder te gaan. Met alles wat ik minder netjes afwerk of opvang, val ik keihard door de mand met dit paard. Best confronterend, zo’n jong en scherp paard.

Dan zie ik zo’n leuk filmpje als van Muronia met een braaf paard aan een wat losser teugeltje. De mijne gaat daar juist van spoken en vraagt veel meer verbinding. Beetje jammer voor mij met mijn neiging om ook wat meer los te laten, want dat is een jarenlange ingesleten gewoonte die ik nu rap moet afleren. Maar goed met alle tips en trucs die ik ter harte neem moet dat afleren van oude gewoontes wel op korte termijn lukken. We gaan elke keer weer vooruit. Voorlopig heb ik nog een paar doelen die ik wil behalen voor ik het helemaal zelfstandig verder ga doen. Mijn basis moet, zeg maar, ook nog even passend gemaakt worden voor bij dit paard.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:45

Je leert van ieder paard weer opnieuw hoor! Ik had mijn eerste paard tot de Z2 gereden toen ik 17 was. Toen kreeg ik een jong paard en dacht ik dat ik wel rijden kon. Nou, wat heb ik daar vaak naast gelegen _O- . Meteen even met beide voeten weer op de grond gezet zeg maar en alles opnieuw geleerd. En zo is elk paard weer een nieuwe uitdaging. Dat maakt het juist zo leuk. Tuurlijk leer je gaanderweg en kun je dingen meenemen maar toch.

Ik heb vroeger vaak jonge, scherpe paarden gehad maar ik was daar klaar mee. Ik word ook een dagje ouder. Dus nu heb en fok ik Groningers. Wat een verademing voor mijzelf. Dit is de tweede die we zelf beleren en het is gewoon opstappen en wegrijden. Precies wat ik graag wou. Alleen heel jammer dat ik het nu zelf niet meer kan. Daarom hoop ik met veel plezier te kunnen mennen straks.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:26

Dddara, soms denk ik bij die jonge beesten wel eens "less is more". Heb er de vorige keer expres niet op gereageerd, was toen imo ook wel genoeg gezegd waarbij ik anders alleen maar in herhaling zou vallen, maar idd een mooi stukje zelfreflectie geschreven en wat fijn dat het nu weer beter lijkt te gaan!

Muronia, hier om diezelfde reden een Gelderse. Word te oud voor al dat rille gedoe :o Nu moet ik ook zeggen dat ik in het verleden tientallen paarden beleerd heb maar oa door een paar paardgerelateerde ongelukken in de afgelopen 2 jaar ook niet meer zo'n held ben en ook weinig gereden heb. Dus hier ook de eerste keren iemand anders erop en verder wil ik "snel" starten met les.

Hier inmiddels ook "los door de bak". We zijn in 8 sessies van hangen naar los in 3 gangen met 2 andere paarden in de bak gegaan. Deden meestal 2x in de week wat qua beleren en dan 1x per week grondwerk(les). Die van mij is juist met een heel los teugeltje ingereden, dus ik liep daardoor laatst wel tegen problemen met contact aan. En het is sws al wel een zeikerd qua dingen om/met haar hoofd. Maar met wat hulp vanaf de grond daar wel goed aan kunnen werken. Merk nu wel echt hoeveel ze qua kracht en balans heeft ingeleverd nadat ze ziek is geweest. En hoeveel werk daar nog in gaat zitten. Maar zo eerst nog maar een grondwerklesje en dan 2 weken vakantie.
Qua bit trouwens toch geswitched naar die neppe bustrens myler van HH. Achteraf misschien niet nodig geweest maar vraag me wel af of die van mij het stillere in de mond niet prettiger vind dan de dubbelgebroken van hiervoor.

Afbeelding

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:04

Ohja een update.
Zoveel gebeurd weer.
Ikzelf heb een week geen paard van dichtbij mogen zien, vanwege een operatie.
Was opstappen en wegrijden na die week. Dus meteen weer na de vereniging. Hij was super stoer op de heenweg, terwijl het dan normaal een watje is. Nu schrok een paarden in de verenigingsles en ik reed daar net recht opaf. Kreeg een soort western stop met spin kado en die ik echt een fractie van een seconden te laat zag aankomen en ik lag er langs. Draadjes waren nog open, dus ik wilde graag de teugels vasthouden als het lukt. Helaas kreeg ik van schrik een schop tegen mijn arm. Niks aan de hand, maar mijn hand lag open, dus verder rijden zat er niet in. Met hulp van lieve ponyouders alles en iedereen veilig thuis gekregen. Afgelopen weekend weer opgestapt en hij is toch wel een beetje vertrouwen weer kwijt geraakt bij spannende dingen. Dus ik weet niet zo goed of ik vanavond weer naar de clubles ga. Echt zo zonde, want hij ging echt zo goed lopen op vreemd terrein.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:23

DDDara schreef:
Rose-Sonny Ik vind het echt knap hoe rustig jij het doet. Ik had zelf heel erg het gevoel dat ik heel snel moest heel vaak herhalen heel veel dagen achter elkaar zodat hij het zou onthouden. Ik weet nog dat jij daar commentaar op gaf en dat ik het weg wuifde met het idee van hij doet dan wel dagelijks iets maar zo veel stelt het niet voor (soms was hij binnen 5 minuten klaar)
Maar uiteindelijk kreeg ik problemen doordat hij geen hoofdstel/ halster meer in wou. Ik weet nog steeds niet of het lichamelijk was of misshcien geestelijk door dat ik hem te vaak iets liet doen. Maar ik heb ook een stapje terug gedaan en nu heeft hij al bijna 2 maanden vakantie. Ik doe alleen af en toe zijn halster en hoofdstel is en gister voor het eerst weer zijn zadel op. Wat een wereld van verschil is dat.
Of het de tandarts is geweest (die weinig bijzonder had gezien) de osteopaat (die wel vertelde dat tongbeen en atlas vast zat) of dat het de rust is die het grote verschil heeft gemaakt. Maar hij hapt nu het bit weer zelf in en laat zijn hoofd zakken voor halster en hoofdstel. Als ik hem straks ga oppakken ga ik het wel echt anders aan pakken.
Afwisselender en minder vaak. Max 2 keer per week er op of longeren, en max 2 keer wandelen of iets anders leuks doen. Maar 3 tot 4 ECHTE vrije dagen hou ik er in.

Tirza wat ziet hij er al super fijn en relaxt uit buiten.

En Snorkel wat spannend eerste club les, laat je ons weten hoe het is gegaan? Succes

Wat een stoere reflectie op jezelf zeg, echt heel knap! Petje af :)

En sterkte met je hand, Moonlight17!

Hier gaat het super, wij hebben voor de eerste keer los rond gestapt. <3
Zit er nog maar af en toe op hoor, geen haast. Morgen een lesje longeren met vierkantjes, dus dat zijn vooral dingen waar we nu mee bezig zijn.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:27

Leuke update's allemaal! Jullie gaan lekker!

@moonlight17 jeetje wat schrikken zeg! Ik snap heel goed dat je twijfelt. Misschien toch er voor gaan en dan wat korter ofzo? dan heb je het wel weer gehad.

Hier ligt het nu erg stil. Ik ben nu vooral even aan het lessen op andere paarden bij mijn instructeur, ik heb al eff niet meer gereden namelijk. Zodat ik het goed kan leren aan Goof.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:48

Oef Moonlight wat naar zeg, zo balen, maar voor die jonge beesten toch spannend als er 1 recht voor je neus aan de kletter gaat.

Thirza: ik ben zo trots en blij voor jou & Joop (Calisto). Ik ben een trotse fokker & grote zus :D

Muronia: wat braaf is ze. Ik zelf heb ook een paard wat zo tam was aan 'het been' het zo blijven drijven heeft dan echt geen zin, liever een kriebeltje met de zweep en goed stemhulp erbij wil dat vaak wel oplossen. Die van mij reageert nu echt prima omdat ze het nu begrijpt.

Dat gezegd hebbende. Ze is nu 15 x onder het zadel geweest en het enige wat we doen is gewoon naar voren , rechtuit en ik ben blij met wat we doen. Ze zoekt echt al aanleuning, leert makkelijk en we stappen al lekker buiten uit. Meer dan 2 x 3 x per week 15 / 20 minuutjes is het niet. heeft geen enkele bok gegeven. Mijn bak is te zwaar in de zomer dus rijden we in de wei. Gaat prima ondanks de ruimte :D Hier wat stills van de 14e x onder het zadel:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 19:01

Super leuke updates!!
Fijn dat het zo goed gaat allemaal.

Hier hebben we even een pauze ingelast qua rijden.
Het gaat even niet lekker met haar, daarom gaat ze eind van de maand ook verhuizen.
Baal er van dat ze niet lekker in haar vel zit, ze is gestresst en gefrustreerd.
Hopelijk gaat het straks op de nieuwe plek beter

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:29

*\o/* *\%/* heb het overleefd _O-
Was ook gelijk de 2e x dat ik er zonder longeren op ging en de eerste 1 x op vreemd terrein.. en meerdere paarden in de bak ( 2 andere kes was lekker rustig) maar ik ben helemaal blij volgende week weer oppad..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:29

Gisteren toch gegaan. Ondanks dat hij paard van het voorval voor geen meter vertrouwd, wel gewoon veilig kunnen rijden.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 17:50

Wat een fijne zelfreflectie Dddara, ik had het toen vooral bedoeld als optie, omdat ik weet dat paarden wel eens heel veel kunnen opkroppen en dat het dan mentaal misschien te veel wordt. We vergeten vaak dat mentale training ook heel veel energie kost voor zo'n jonkie.

Geduld is over het algemeen niet mijn sterkste punt, dus het is wel fijn dat je mij een compliment hiervoor geeft, want ik doe inderdaad echt mijn best om Replay niet te overvragen, en dan helpt het toch wel om dat zo vol te houden.

Wat het ook is geweest dat Reus heeft geholpen, misschien de combinatie van alles bij elkaar, super fijn dat het nu weer makkelijker gaat! Dat geeft vertrouwen.

----------------------

Wat een fijne updates van iedereen! Ik heb toen ook bewust voor het karakter een Duitse hengst gekozen Muronia, om combinatie met mijn Gelderse merrie. Nu moet ik zeggen dat mijn merrie de memo wel heeft gemist dat Gelderse over het algemeen iets minder intens zijn haha, maar gelukkig lijkt Replay een stuk makkelijker mee te werken.

Ik ben inderdaad ook al wat ouder nu, waar ik vroeger overal op stapte, doe ik dat niet meer zo makkelijk. Helemaal na mijn ongeluk 2 jaar terug waarbij ik mijn kruisband heb gescheurd met het beleren van zo'n hete 3 jarige. Ik deed het toen nog voor andere mensen ook, maar daar ben ik ook mee gestopt. Heb met Replay ook getwijfeld om het te laten doen, maar tot nu toe erg tevreden dat ik het toch zelf doe.

Hij is ook wat 'lui' op het been, dus ik gebruik been wel, maar doe ook veel op stem en heb een zweepje erbij omdat hij dat vanaf de grond al kent. Heb er natuurlijk ook pas 5x op gezeten, dus niet gek dat hij been nog niet helemaal snapt. Ik ben al blij dat hij niet flipt op het been.

---------------------------

Goed bezig Moonlight en snorkel! En jammer dat het minder gaat Rianne, wat merk je aan haar dat het niet lekker gaat dan?

----------------------------

En alle anderen, ik vind het leuk om te lezen hoe het nu met iedereen gaat. Via mobiel is wel lastig om op iedereen te reageren, maar vat dat vooral niet persoonlijk op en blijf mooi updates plaatsen! Inspireert en motiveert anderen ook, zelfs als het iets minder gaat kan het fijn zijn om daar met mensen over te praten die in hetzelfde proces zitten, om het zo te zeggen.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 22:29

Jeetje, wat leuk om te zien hoe iedereen vooruitgaat!

Koda gaat lekker; ik probeer 2 à 3 keer per week een rondje te maken van 30 à 40 minuutjes. Het is allemaal intensief genoeg, maar hij doet het voorbeeldig!

Hoelang rijden jullie je paarden?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 22:03

Ik heb weer bijgelezen.
Echt leuk om te lezen. Fij dat het goed gaat.

Vandaag ook maar weer eens op suen gegaan. Ze was helaas een tijdje kreupel, maar gelukmig is dat weer goed.

Mijn plan was met nekrope, maar zo kon ik niet op stappen. Uiteindelijk maar geinproficeerd met het touwhalster. Beetje rond gestapt.

Afbeelding

Tuig voor vandaag
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door naranja1 op 08-09-24 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 22:13

Rose_Sonny wat leuk dat je ook met die gedachte je hengst hebt gekozen en dat het ook positief is uitgepakt.

JoellaLoves, ik hoop dat wij ook binnenkort zo rond tuffen <3 . Onder het zadel loopt ze denk ik niet langer dan een kwartiertje, maar daarvoor nog wel aan de longe dus dat is ook wel werk-tijd. Dan alles met elkaar een half uur denk ik.

Eloon is vanavond aan de wandel geweest. We hadden een ander paard (Eloons oma) mee en dat maakte wel dat Elonia heerlijk relaxed rond wandelde. Superfijn. Ik ben benieuwd of ze donderdag voor het eerst voor de wagen mag, dan komt mijn instucteur/beleerder weer. Het slepen gaat zeer ontspannen, dus ik heb er wel vertrouwen in.
Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 09:00

Wat fijn dat het bij iedereen zo goed gaat!

Hier heb ik er gister voor het eerst in bijna 2 maanden weer opgezeten. Alles bij elkaar ben ik 30 min bezig geweest. Dat was vanaf het punt dat we in het longeerrondje waren. Daar zijn we begonnen met wat grondwerk patronen,vervolgend heb ik het zadel op gedaan toen ben ik gaan longeren stap, draf en 1 rondje galop (want Reus is groot en het longeerrondje klein dus dat vindt hij nog vrij moeilijk) Na het longeren heb ik zijn hoofdstel in gedaan en ben ik nog even met de vlag gaan oefenen (over hem heen) Toen hij helemaal ontspannen was ben ik opgestapt en heb ik een paar rondjes gestapt en paar gedraafd. Het ging heel goed.

Maar de 30 minuten was dus het geheel inclusief opzadelen en mezelf in mijn body protector en cap stoppen en het werk met de vlag. Ik gok dat hij van de 30 min er 20 effectief heeft gewerkt.

Nu is hij weer lekker paar dagen vrij in de hoop dat hij het leuk blijft vinden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 11:07

Mijne is wel al een beetje verder in het werk.

Tussen een half uur en 1,5 uur per keer in het zadel of aan de longeerlijn. Ik wissel wel af, 1x per week mag het langer zijn. Lukt me dat langere tijd niet, dan krijg hij een weekje vrij erna om bij te komen. Je moet wel grenzen opzoeken als je iets wil verbeteren namelijk.

Aankomende dagen weken hebben we ook weer een spannende planning, we gaan alles doen met de instelling wat lukt dat lukt. Wat niet lukt dat lukt niet en is niet erg. Hij moet gewoon ervaring opdoen.

Van het weekend, loopt hij zijn eerste wedstrijdje met een dressuurproefje en springparcourtje van 40/50 cm. 2 weken later heeft hij zijn eerste puppycrosslesje en als ze het dit jaar organiseren loopt hij een oefencrossje 40/50 cm de week erop.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 14:57

Ik ben ook nog steeds wel lekker bezig wij gaat wat stappen vooruit en ook achteruit. Ik longeer en doe veel grondwerk om haar te leren omgaan met nieuwe situaties dat vind ze heel moeilijk en verval ze een beetje terug in haar oude gedrag. Bij veel spanning die ze niet kan verwerken krijg je een explosie en word ze boos op mij of de wie met haar bezig is en ze uit zich dan wel wel beetje vervelend, maar het word langzaam beter. Wel een beetje meer project. Ik wil er pas op als we dit wat beter onder controle hebben. :o

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:40

Wij zijn nu rustig aan het oppakken.
Vandaag een beetje hangen.
Dat ging de eerste 2x heel mooi.
De 3e keer sprong hij weg met een bok.
Sinds die keer blijft ie dat doen.
Maar we gaan rustig verder.
Denk dat hij de eerste 2x wat overdonderd was en nu weet dat als ie dit doet de druk van het hangen weg valt.
Nadeel is dat paard super rond in met weinig schoft en zadel daardoor snel scheef zakt bij hangen.
Dat werkt ook niet echt mee.
We gaan volgende keer een andere combinatie zadel en dekje proberen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:19

Chicken01 schreef:
Wij zijn nu rustig aan het oppakken.
Vandaag een beetje hangen.
Dat ging de eerste 2x heel mooi.
De 3e keer sprong hij weg met een bok.
Sinds die keer blijft ie dat doen.
Maar we gaan rustig verder.
Denk dat hij de eerste 2x wat overdonderd was en nu weet dat als ie dit doet de druk van het hangen weg valt.
Nadeel is dat paard super rond in met weinig schoft en zadel daardoor snel scheef zakt bij hangen.
Dat werkt ook niet echt mee.
We gaan volgende keer een andere combinatie zadel en dekje proberen.

Bedoel je hangen in de beugels, of puur over het zadel met je bovenlichaam?

@Sjafrane, hm, lastig! Ik weet niet of je een beetje bekend bent met emotiesystemen, zo niet zou je eens wat kunnen opzoeken? Wellicht dat het je/jullie kan ondersteunen!

Hoe oud is die van jou @Moonlight17?

Ik heb zondag voor de eerste keer echt een beetje rondgehobbeld en wat hulpen/teugelsturing geoefend. Zijn ongeveer 7-10 minuutjes bezig geweest, dat is voor deze nieuwe training ook echt voldoende. Na de training nog even adh uitgestapt en wat schouderbinnenwaarts gedaan. Hij was er goed vol van, maar deed het super dapper en vertoonde weinig (voor hem) typerende stresssignalen.
Dus ik ben zo trots als een pauw!! <3 Dit is precies hoe ik voor me zag om hem op te leiden. Hij blijft zo meedenken en we maken hele grote sprongen omdat we echt op ons eigen tempo werken.

Wilde het ook vooral even als afsluitertje doen (van de zomer), omdat ik een mooi weer mens ben en nu aan het afstuderen ben, dus het nu weer even wat meer ga laten. Waar ik tijd heb blijven we lekker werken aan zijn lichaamsbewustzijn en kracht adh. Daar neem ik ook nog actief les in. En verder gewoon op een wat lager pitje!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:08

@AlwaysH hij is vier. Fysiek al aardig compleet. Mentaal nog echt 3/4, veel spanning opbouwen en moeite met afvloeien. Dat 1,5 uur is dan ook vaak een clubles waar we te voet heen gaan (nu helaas afgelopen, aangezien het vroeger donker wordt) of een bosrit. Dan is het meer meters rechtuit en veel stappen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:35

Ooh, nou dan vind ik dat echt al heel lang! Die van mij is ook 4, en een halfuurtje longeren of werken adh is voor hem just right, haha. Dr op doe ik nog veel korter.
Rechtuit stappen is natuurlijk lichamelijk niet zo intens, dus dat snap ik wel!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:20

AlwaysH schreef:
Ooh, nou dan vind ik dat echt al heel lang! Die van mij is ook 4, en een halfuurtje longeren of werken adh is voor hem just right, haha. Dr op doe ik nog veel korter.
Rechtuit stappen is natuurlijk lichamelijk niet zo intens, dus dat snap ik wel!

Dat kan voor die van jou natuurlijk ook al heel lang zijn. Ene heeft aan een half uur echt genoeg. Andere kan dat wat sneller. Denk dat we gewoon naar ons paard moeten blijven kijken en luisteren wat ze kunnen handelen.

Mijn paard kent een aantal dingen die jullie wel al hebben aangeleerd aan jullie paarden weer nog niet, omdat dat voor hem momenteel minder toegevoegde waarde heeft. Daarnaast bestaat dit bij mij natuurlijk ook uit maanden aan training.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:45

Nee precies, daarom ook juist dat ik het benoem, dat dat varieert!

Luisteren naar je paard staat imo altijd op 1.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 14:45

Hi, ik kom hier even wat meelezen. Ga nog niet beleren dit jaar (en misschien zelfs volgend jaar nog niet..) Ben sinds zondag eigenaar van een 2,5 jarige E pony NRPS. Ik heb ook nog een minipaard van 21. Vorig jaar afscheid moeten nemen van mijn harte pony na 21 jaar samen geweest te zijn. Merk dat zo'n jong ding die echt weinig weet weer ontzettend wennen is.
Plan voor de komende tijd is wennen aan elkaar, voor hem wennen aan een nieuwe plek en eerst maar eens kijken of we normaal (volgens mijn regels) meelopen er wat in gaan krijgen. :D
Ga hier wat stilletjes meelezen voor inspiratie.
Best wennen zo'n jong ding na jaren paardjes te hebben die je door en door kent en elke oor, oog beweging kan lezen....