Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:28

Ik ben ook opzoek naar een paard die al is ingereden. Om onder andere de boven genoemde redenen en ik wil graag eventing gaan rijden en daar is het nu kwa privé omstandigheden de beste tijd voor. Ik ben klaar met mijn studie heb een vaste baan en woon nu nog bij mijn ouders dus kan me nu volledig focussen op het (wedstrijden) rijden. En daarom ga ik uiteindelijk ook mijn fjord verkopen, die heb ik wel als 2 jarige gekocht.

Ik vind het wel een heel mooi proces om je paard zelf op te leiden, wellicht is dat iets voor in de toekomst maar voor nu heb ik liever een beleerd paard :j

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 12:32

_Olivia75 schreef:
Afgelopen zaterdag bij een prachtige Fries geweest. Woensdag voor een tweede keer gaan kijken.
Koop was zo goed als rond, toen bleek dat er bemerkingen waren op het keuringsrapport (röntgen).
Durf het niet aan, dus ga het afblazen. |(

Ah dat is zuur! Maar snap je heel goed. Balen!!

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:07

Ik sta in principe open voor veulens/jonkies, maar dan wel met een paar eisen:

- lagere prijsklasse, simpelweg omdat ik geen fok- of topsportambities heb en ik het geld dan liever besteed aan het opleiden
- ik moet een fatsoenlijke opgroeiplek kunnen vinden. Dus geen opfok waar ze het land op gaan en nooit in handen (mogen) komen
- ik wil geen half-beleerde paarden meer. Of paarden waar ze 'een begin' mee gemaakt hebben. Helaas heb ik daar wat vervelende ervaringen mee gehad, dus dan liever helemaal groen wat zadelmak maken betreft
- het zadelmak maken gebeurt door een trainingsstal.

Heb voorheen zelf paarden ingereden/doorgereden. Maar doe dit al zo lang niet meer dat ik dit liever overlaat aan professionals die dit regelmatig/ dagelijks doen :)

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 14:09

Kabayo schreef:
Als ik het allemaal een beetje volg is niemand echt op zoek naar een veulen/jong paard. Heeft puur het willen rijden dit als oorzaak? Waarom zouden jullie geen veulen willen?

Ik heb mijn merrie gekocht als 1.5 jarige. En juist het opvoeden en overal bij kunnen zijn vind ik fantastisch!

Voor mij is het ook het stukje ervaring wat ik mis. Heb het wel overwogen. Maar dit wordt mijn 1e eigen paard, en heb besloten dat dit op zich al uitdaging genoeg is, zonder dat je ook aan de slag gaat met opvoeden en beleren.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 15:35

Kabayo schreef:
Als ik het allemaal een beetje volg is niemand echt op zoek naar een veulen/jong paard. Heeft puur het willen rijden dit als oorzaak? Waarom zouden jullie geen veulen willen?

Ik heb mijn merrie gekocht als 1.5 jarige. En juist het opvoeden en overal bij kunnen zijn vind ik fantastisch!

Bij mij wel :j ik zit nu net op een leeftijd dat als het dier ingereden kan worden we waarschijnlijk aan kinderen willen beginnen :Y) nu kan ik nog lekker rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 16:00

Kabayo schreef:

Ik ben juist op zoek naar een veulen, alleen wil ik er wel eentje van dit jaar, dus dat wordt nog een paar maanden wachten. :D

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:10

Ik zit ook wel eens te dubben over een jong paard.
Mijn grootste angst is dat je een band opbouwt en 3 jaar je geld en energie erin steekt en dan blijkt je geen klik te hebben met rijden........
Vroeger zou ik dat wel aan hebben gedurfd want toen had ik niet zoveel angst dan nu wat jaartjes ouder en 2 kids verder :D :o
Ik heb een paard nodig die mij het vertrouwen weer kan geven.
Ook ben ik 35 jaar en als ik dan nog eens 3/4 jaar moet wachten om te kunnen rijden vind ik ook wel een ding.
En ze moeten die jaren ook nog eens ongeschonden doorkomen <<)
In mijn naaste omgeving toch wel veel pech gezien met jonge paarden.
En ik heb nu geen plek voor een jong paard

Maar samen een band opbouwen lijkt mij echt zo ontzettend fijn.

Wie weet wat de toekomst brengt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:37

Mjah kans op blessure is er altijd. Zou heel zuur zijn als dat gebeurt nog voor je kunt rijden.

Aan de andere kant, ik had ook niet verwacht om amper 2 jaar met mn paard te kunnen rijden. Dikke pech wat dat betreft, maar dat zou niet de reden voor mij zijn om geen veulen te nemen.

Klik met rijden is idd wel een gok. Maar ik denk dat je met goede opvoeding, een band opbouwen en kleine stappen met beleren ook een heel eind komt.
Ik vind het bij een beleerd paard ook vrij moeilijk om bij een paar keer rijden al te zeggen of we echt een goed team zijn. Duurde bij al mijn paarden ook wel een poosje voordat het rijden echt lekker ging

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:43

Ik vind het sowieso best spannend om proef te rijden. Ben zelf iemand die echt connectie zoekt met een paard en vertrouwen moet groeien.
Maarja je wilt ergens bij een beleerd dier natuurlijk wel voelen hoe en wat...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:48

Muze schreef:
Ik vind het sowieso best spannend om proef te rijden. Ben zelf iemand die echt connectie zoekt met een paard en vertrouwen moet groeien.
Maarja je wilt ergens bij een beleerd dier natuurlijk wel voelen hoe en wat...

Ja, heb ik ook.

Als onzekere ruiter steeds op een vreemd paard stappen vind ik stiekem niks.

Hier al de hele week bezig met mensen appen maar nog geen bezichtigingen gepland. Het schiet niet op zo := Of ze worden last minute afgezegd. Of je mag niet keuren. Of ze reageren gewoon niet meer.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:49

Idem hier.
Ben ook niet heel zeker meer helaas.
Geef dat ook wel aan in m’n zoektocht overigens.

Ja de markt is raar. Kritische vragen worden soms gewoon maar niet beantwoord... dan niet hoor..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 18:51

Ik als verkoper probeer er vaak op in te spelen(meelopen, longe, lesgeven etc) en kan je wel zeggen dat het gevoel er al moet zijn. Een soort van eerste klik/gevoel.

En bij twijfel zit het gevoel gewoon niet goed en zou ik op aanraden altijd verder zoeken.

Als je eenmaal de juiste hebt voel je het verschil wel.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:02

Vandaag wezen kijken bij een leuk paardje. Helaas heb ik er niet opgezeten want tijdens het opstijgen begon hij hard te rennen en lag ik in het zand..... Erg angstig beestje en dat is niet wat ik zoek.. Daarna wel nog 30min meegeholpen met hem weer te vangen, beestje was zo bang :+ :(

Hopelijk morgen een beter succesverhaal!!

Luna02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:10

Dilan93 schreef:
Klik met rijden is idd wel een gok. Maar ik denk dat je met goede opvoeding, een band opbouwen en kleine stappen met beleren ook een heel eind komt.
Ik vind het bij een beleerd paard ook vrij moeilijk om bij een paar keer rijden al te zeggen of we echt een goed team zijn. Duurde bij al mijn paarden ook wel een poosje voordat het rijden echt lekker ging

Nou dit vind ik dus ook lastig denk ik! Ik ben sowieso al een denker in nieuwe situaties en dan vind ik het lastig om op mijn gevoel af te gaan. En met de bijrijdpaarden die ik gereden heb duurde het vaak ook even voor ik een klik voelde

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:12

Luusje_Kviek schreef:
Vandaag wezen kijken bij een leuk paardje. Helaas heb ik er niet opgezeten want tijdens het opstijgen begon hij hard te rennen en lag ik in het zand..... Erg angstig beestje en dat is niet wat ik zoek.. Daarna wel nog 30min meegeholpen met hem weer te vangen, beestje was zo bang :+ :(

Nee joh. Hoe ging het opstappen bij hun dan? Ik had echt vriendelijk Bedankt :') helemaal als je dit vooraf niet wist.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:14

Luusje_Kviek schreef:

Oh lekker dan :=

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:16

StalNollie schreef:
Ik als verkoper probeer er vaak op in te spelen(meelopen, longe, lesgeven etc) en kan je wel zeggen dat het gevoel er al moet zijn. Een soort van eerste klik/gevoel.

En bij twijfel zit het gevoel gewoon niet goed en zou ik op aanraden altijd verder zoeken.

Als je eenmaal de juiste hebt voel je het verschil wel.

Klopt helemaal. Was gisteren bij iemand met twee paarden, die ik beide niet wilde kopen overigens maar gewoon voor de lol.
( voor gezelligheid dus, niet voor de lol verkopers afgaan ofZo haha)
Ik zou op de ene even rijden, maar ik voelde totaal geen enkele klik en ben even op de ander gegaan.
Zo simpel kan gevoel al iets aangeven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:37

Ik zocht dus een beleerde Fjord maar omdat die er niet waren heb ik 2 2 jarigen gekocht. Met het idee dat ik de leukste/beste houd en de ander verkoop. Voor het geld van een volwassen Fjord had ik er nu 2. Als er 1 tegenvalt qua klik of bouw, heb ik geen probleem.

Maarja, stalling kost mij niks, anders is dat niet echt een optie natuurlijk.

Ik lees trouwens al een tijdje mee. Aantal pensionklanten zoeken wat en weet binnenkort bij ons op stal ook een leuk ding wat te koop komt( merrie van volgens mij 1.50, spaans ding) dus wie weet wat hier nog handig is om mee te lezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:38

Ik ben nooit zo moeilijk (niet dat ik wil impliceren dat mensen die het gevoel meteen moeten hebben dat wel zijn!), maar waar ik slecht mee overweg kan zijn heel flegmatieke paarden. Verder ben ik overal wel voor te porren binnen het redelijke, dus ik maak me niet zo heel erg zorgen om de klik bij het rijden. :) Zat paarden geweest waarbij ik de eerste keer rijden echt een verschrikking vond, maar van lieverlee het kwartje viel en het uiteindelijk enkele van mijn favoriete ritten werden.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:41

Ik zocht een beleerde fries en kwam met een 2.5 jarige fries thuis...
En dat is puur vanwege het bedrag wat deze onbeleerde moest kosten. Vond dat zo'n verschil met gereden paarden dat ik dat half jaartje wachten (of iets langer) maar voor lief neem.
En ik heb met diverse stallen contact gezocht en 15k was eerder regel dan uitzondering.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:47

Leuk om van iedereen een reden te horen :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:50

Ik zoek een beetje wat iedereen zoekt Maarja...
Liefste een ruin, braaf en dapper, tussen de 1.50-165 ongeveer...
Voor lekker recreatie. Geen dressuur paard ofzo.
Kijk oa naar dravers.
Koudbloeden ook niet zo m’n ding.
Merries alleen als ze niet mieperig zijn.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:56

ivy_power89 schreef:
Ik zocht een beleerde fries en kwam met een 2.5 jarige fries thuis...
En dat is puur vanwege het bedrag wat deze onbeleerde moest kosten. Vond dat zo'n verschil met gereden paarden dat ik dat half jaartje wachten (of iets langer) maar voor lief neem.
En ik heb met diverse stallen contact gezocht en 15k was eerder regel dan uitzondering.

Zelfde met de haflingers... onbeleerd zijn ze voor een leuk bedrag nog wel te vinden maar zodra ze zadelmak zijn verdubbelen ze bijna in bedrag... (nu met meerdere contact gehad die voor + €10.000,- te koop stonden... dat ga ik gewoonweg niet doen :x, ik vind mijn budget meer realistisch genoeg om wat te vinden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:57

Muze schreef:
Ik zoek een beetje wat iedereen zoekt Maarja...
Liefste een ruin, braaf en dapper, tussen de 1.50-165 ongeveer...
Voor lekker recreatie. Geen dressuur paard ofzo.
Kijk oa naar dravers.
Koudbloeden ook niet zo m’n ding.
Merries alleen als ze niet mieperig zijn.
Als je naast dravers ook volbloeden aandurft: Stal Sans Souci heeft momenteel een aantal volbloeden te koop staan. Zijn allemaal National Hunt paarden geweest en die zijn vaak wel koel in de kop.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:59

@fleursandro, zijn die haflingers serieus zo duur :=