Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:48

Sintara schreef:
Citaat:
Ik niet :+

Ik zoek een leuke pony circa 1.50 om lekker buiten mee te rijden.

Same! Al mag die van mij eventueel ook wel groter, tot iets van 1.65.

Maar ik vind niet dat er heel veel te koop staan, ik had een beetje gehoopt dat de komende crisis wel zou 'helpen' maar tot nu toe niet..

Die crisis bestaat alleen in de hoofden van mensen die denken dat ze er belang bij hebben en een handvol sectoren waar soms iets te veel overdaad is en waar het eigenlijk branche-breed gezien niet verkeerd is dat er wat verdwijnt, hoe l*llig dat ook is voor degenen die het treft.

N0a

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:57

Ik ben ook nog steeds op zoek naar een Epony. Weinig aanbod en veel fantasie prijzen. Zag net een leuke haflinger, niet geklasseerd maar vragen ze wel 8500 voor. Heftige prijs wel voor een haffie :+

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:11

N0a schreef:
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een Epony. Weinig aanbod en veel fantasie prijzen. Zag net een leuke haflinger, niet geklasseerd maar vragen ze wel 8500 voor. Heftige prijs wel voor een haffie :+

Dat meen je niet :') de wereld is echt gek geworden :roll:

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:14

N0a schreef:

Geen idee wat Haflingers normaal kosten maar klinkt duur

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:16

Hoi!

Ik kom me ook melden. Ik ben al een tijdje wat aan het kijken op internet naar wat er te koop staat, met de intentie mijn eerste eigen paard aan te schaffen op termijn.

Ik vind het alleen zo moeilijk dat er mensen rond mij zijn (paardenmensen) die allemaal wat vinden. Mensen dragen advertenties aan en willen mijn toekomstige paard bij hun paard als maatje in de wei. En ik ervaar dat een beetje al druk om snel wat te kopen. En dat schrik me nogal af. Ik twijfel dan ook nu sinds een paar dagen of ik wil wat ik wil, omdat ik dat wil of omdat in beïnvloed wordt door andere mensen. Herkenbaar?
Misschien bedoelen ze het wel goed en willen ze alleen maar helpen als ze advertenties aandragen, maar het benauwd me.

Dus nu heb ik een beetje een paardenkoopcrisis, omdat ik niet precies weet wat ik zoek en niet weet waar ik dus moet beginnen. :Y)

En inderdaad zoals hier boven genoemd, sta ik soms ook echt met mijn oren te klapperen van de prijzen. Alsof sommige paarden gouden muntjes poepen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:19

Pikkepor schreef:
Hoi!

Ik kom me ook melden. Ik ben al een tijdje wat aan het kijken op internet naar wat er te koop staat, met de intentie mijn eerste eigen paard aan te schaffen op termijn.

Ik vind het alleen zo moeilijk dat er mensen rond mij zijn (paardenmensen) die allemaal wat vinden. Mensen dragen advertenties aan en willen mijn toekomstige paard bij hun paard als maatje in de wei. En ik ervaar dat een beetje al druk om snel wat te kopen. En dat schrik me nogal af. Ik twijfel dan ook nu sinds een paar dagen of ik wil wat ik wil, omdat ik dat wil of omdat in beïnvloed wordt door andere mensen. Herkenbaar?
Misschien bedoelen ze het wel goed en willen ze alleen maar helpen als ze advertenties aandragen, maar het benauwd me.

Dus nu heb ik een beetje een paardenkoopcrisis, omdat ik niet precies weet wat ik zoek en niet weet waar ik dus moet beginnen. :Y)

En inderdaad zoals hier boven genoemd, sta ik soms ook echt met mijn oren te klapperen van de prijzen. Alsof sommige paarden gouden muntjes poepen.

Ik vind het wel fijn als mensen meekijken. Alleen daardoor ben ik wel eerder op zoek dan de bedoeling was, omdat een vriendin een leuke advertentie doorstuurde. Toen raakte ik wel in de stress omdat ik nog niet eens had georiënteerd op pensionstallen :+ Maar dat toen maar direct geregeld.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:30

Selina schreef:
Pikkepor schreef:
Hoi!

Ik vind het wel fijn als mensen meekijken. Alleen daardoor ben ik wel eerder op zoek dan de bedoeling was, omdat een vriendin een leuke advertentie doorstuurde. Toen raakte ik wel in de stress omdat ik nog niet eens had georiënteerd op pensionstallen :+ Maar dat toen maar direct geregeld.

Ik zal de situatie een beetje verder toelichten. Ik ben een jaar geleden een ruintje gaan verzorgen. Het baasje is wat ouder en het werd haar allemaal wat te veel. Maar ze had ook te veel gras en zocht ook iemand die een eigen paard wilde kopen om bij haar twee ruinen te zetten zodat er meer gras op ging. Ik heb toen aangegeven dat ik wel ooit een eigen paard wilde, maar dat ik eerst mijn opleiding af wilde maken (en eigenlijk zou ik nu nog voor 3 maanden in het buitenland zitten). Dus ja ik wil een paard, maar niet meteen. Maar zij wil eigenlijk wel zo snel mogelijk een maatje voor haar jongste ruin. Het liefst een IJslander en een redelijk jonge, zodat ze kunnen spelen. En het moet een ruin zijn. Dat zijn haar wensen. Of ik dat wil kopen AUB.
Terwijl ik nog een beetje in de oriënterende fase ben en nu niet eens zeker ben dat ik per se een IJslander wil. Gisteren stuurde ze me een filmpje door van iemand die ze via via kent een die een paard verkoopt. En vandaag belt ze of ik al besloten heb of ik wil gaan kijken. Het gaat me gewoon een beetje te snel. Ik was nog aan het bedenken of ik wel 4000 euro wil betalen voor een paard dat staakt en steigert tijdens het rijden.

En nu weet ik helemaal niet meer wat ik wil.
Helpt het om toch paarden te gaan bekijken of kan ik beter thuis eerst bedenken wat ik nu eigenlijk wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:49

Thuis eerst bedenken wat je wilt. En dit mag best een kritische lijst zijn. Bedenk ook vooral wat je niet wilt, en houd hier ook aan vast. Maak geen uitzonderingen daarin!
Als je wilt kan je hier je lijstje wel delen zodat we mee kunnen denken?
Als je dan paarden vindt die aan jouw lijstje voldoen, kan je ze natuurlijk voorleggen aan je omgeving en dan kunnen zij meedenken. Maar op deze manier blijf je dicht bij jezelf.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:04

brokjes schreef:
Thuis eerst bedenken wat je wilt. En dit mag best een kritische lijst zijn. Bedenk ook vooral wat je niet wilt, en houd hier ook aan vast. Maak geen uitzonderingen daarin!
Als je wilt kan je hier je lijstje wel delen zodat we mee kunnen denken?
Als je dan paarden vindt die aan jouw lijstje voldoen, kan je ze natuurlijk voorleggen aan je omgeving en dan kunnen zij meedenken. Maar op deze manier blijf je dicht bij jezelf.

Dankjewel!

Mijn ambities en wensenlijstje:
- onbezorgde buitenritten maken, met af en toe wat lol met je knol: orientatieritten, puzzeltochten, TREC starten, evt. leren mennen, af en toe een sprongetje en wat dressuur (maar absoluut geen ambities om het Z te halen).
- Ik hou van een robuust type paard. Dikke staarten, sokken, stevig lijfje en vooral geen ielig nekje. Tinkers vind ik dan weer niks, maar ik wil eigenlijk een dier niet meteen uitsluiten vanwege de looks. Uiteindelijk gaat het om de inhoud :Y)
- Leeftijd weet ik niet zo goed wat ik wil. Ik sta open voor een jong dier, waarmee ik samen kan groeien en kan gaan beleren. Maar een netjes opgevoede die wel ingereden is, is ook welkom. Het liefst niet ouder dan 14/15, omdat ik hoop er nog jaren plezier van te hebben. Maar ik heb nu al jaren heel veel plezier van een 20+er.
- Betrouwbaar, niet rillerig, ondernemend en avontuurlijk paard. Braaf maar niet doods. Geen gevaarlijke taferelen, bokken, stijgeren, ervandoor gaan. De rem moet werken.
- En natuurlijk een gezond dier. Geen eczeem, want bosrijk gebied.
- budget max. 3000/3500, minder mag altijd.
- Merrie, ruin, hengst hangt voor mij echt van het dier af. Ik heb voornamelijk ervaring met ruinen, maar een no nonsense merrie kan ook. Een jonge hengst ook, die kan altijd nog ruin worden :+

Edit: Nog een eis toegevoegd

- Stokmaat: tussen 1,35m (breder gebouwd) en +/- 1,60m. Ik ben zelf niet groot en het is soms handig om te kunnen op en af stappen in het bos, zonder krukje.
- Paard moet ook braaf zijn aan de hand. Heb echt een hekel aan paarden die zich lostrekken of aan de hand niet luisteren. Plus manlief moet er ook gewoon mee kunnen wandelen.
Laatst bijgewerkt door Pikkepor op 10-05-20 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:05

MISTRAL94 schreef:
Mijn eisenpakket was niet groot ik wilde bij voorkeur een merrie boven de 1.64 tussen de 3 en en de 10 jaar oud, beleerd. Lief betrouwbaar en gezond. Toch viel het niet mee. Zag je een leuk dier maak je een afspraak voor het weekend is het dier al verkocht. Zie je een leuk dier online? Bellen en bij voorkeur direct in de auto stappen.

Mijn zoektocht was ook rampzalig. Maar misschien waren mijn eisen wel lastig door alle bruine boven 8 jaar uit te sluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:38

Leuk lijstje Pikkepor! En nog best uiteenlopend haha :D
Gezien je budget zou ik eerder kiezen voor een onbeleerde pony omdat ik denk dat je voor dat geld geen netjes gereden, brave en gezonde pony gaat vinden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:20

Pikkepor, eerst rustig thuis bedenken wat je echt wilt. Maar natuurlijk ook wel eerlijk zijn als dat wat jij wilt afwijkt van wat de eigenaar van je verzorgpaarden wilt. Ik begrijp namelijk haar ook wel, zij zocht een jaar geleden iemand met liefst een eigen paard als maatje voor haar paarden. Een jaar later staat er nog steeds geen extra maatje in de wei. Dat wilt niet zeggen dat jij je moet laten opjutten, maar als jij tot de conclusie komt dat je binnen nu en een jaar nog steeds niet echt van plan bent om actief naar een paard te zoeken, dan is het misschien wel zo eerlijk om dat aan de eigenaar van je verzorgpaarden te melden zodat zij ook verder op zoek kan naar wat zij wilde.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:35

Het is denk ik nog te vroeg om veel van de crisis te merken, dan moet denk ik eerst de vraag afnemen en mensen hun paarden weg moeten doen.

Iedereen die ik spreek, komt niet direct in de problemen, dat komt later pas.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:50

@Pikkepor. Best een aardig wensenlijstje voor die prijs, maar als een onbeleerde ook ok is, moet het voor dat geld toch wel lukken denk ik.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 07:44

@sosha, dat weet ik. Ik heb gewoon alles opgeschreven dat ik belangrijk. En tja de prijs wordt bepaald door de bankrekening. Ik wil voldoende ruimte overhouden voor onvoorziene kosten en voor zaken buiten een paard. Daarnaast vind ik het ook gewoon spannend om zoveel geld uit te geven aan iets dat zo 'kwetsbaar' is als een paard. O:) als ie zijn been breekt, weg geld.
Maar misschien ben ik me daar hyperbewust van :+

@Gini, ik begrijp haar ook, maar ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik pas deze zomer wilde gaan zoeken. Ik wilde geen paard kopen als ik vervolgens 3 maanden in het buitenland zat. Nu is dat door de coronacrisis veranderd. Maar ik ben er altijd duidelijk over geweest.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:22

Pikkepor schreef:
Daarnaast vind ik het ook gewoon spannend om zoveel geld uit te geven aan iets dat zo 'kwetsbaar' is als een paard. O:) als ie zijn been breekt, weg geld.

Alleen maar verstandig, want het is wel de realiteit.

Ik ben ook niet van plan om veel geld uit te geven, valt me altijd op dat als mensen er een willen kopen men er veel voor vraagt. Maar als mensen door omstandigheden er vanaf moeten, kunnen ze het dier 1 jaar later aan de straatstenen niet kwijt en gaan ze voor een habbekrats weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:24

Sosha schreef:
Pikkepor schreef:
Daarnaast vind ik het ook gewoon spannend om zoveel geld uit te geven aan iets dat zo 'kwetsbaar' is als een paard. O:) als ie zijn been breekt, weg geld.

Alleen maar verstandig, want het is wel de realiteit.

Ik ben ook niet van plan om veel geld uit te geven, valt me altijd op dat als mensen er een willen kopen men er veel voor vraagt. Maar als mensen door omstandigheden er vanaf moeten, kunnen ze het dier 1 jaar later aan de straatstenen niet kwijt en gaan ze voor een habbekrats weg.

En als je goed gelezen hebt in het topic, weet je hoe dat komt.....

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:30

[/quote]
En als je goed gelezen hebt in het topic, weet je hoe dat komt.....[/quote]

Ik praat niet over nu, maar over de afgelopen 20 jaar (of misschien wel langer), de ervaringen met mensen om mij heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:31

Ik denk echt dat je wel wat kunt vinden voor die prijs hoor Pikkepor. Heb er iig genoeg zien staan die aan jouw wensenlijstje voldoen. Succes met zoeken! En laat je niet opjagen door anderen. Het wordt jóuw paard en niet die van iemand anders.

Mijn vriend wordt morgen gebracht. *\o/* Wat voelt het gek om na 7 jaar op paarden van andere mensen gereden te hebben, nu zelf ineens eigenaar te zijn!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:33

Sosha schreef:
ikke schreef:
En als je goed gelezen hebt in het topic, weet je hoe dat komt.....

Ik praat niet over nu, maar over de afgelopen 20 jaar (of misschien wel langer), de ervaringen met mensen om mij heen.

Dat was 20 jaar geleden precies eender, met dezelfde oorzaak.
Het stak zo'n 25 jaar geleden serieus de kop op maar ook daarvoor speelde het al.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:36

Anoniem schreef:
Ik denk echt dat je wel wat kunt vinden voor die prijs hoor Pikkepor. Heb er iig genoeg zien staan die aan jouw wensenlijstje voldoen. Succes met zoeken! En laat je niet opjagen door anderen. Het wordt jóuw paard en niet die van iemand anders.

Mijn vriend wordt morgen gebracht. *\o/* Wat voelt het gek om na 7 jaar op paarden van andere mensen gereden te hebben, nu zelf ineens eigenaar te zijn!

Wat leuk, veel plezier morgen!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:43

Veel plezier Pernilla!! Speciale dag dus <3

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:47

Dat wordt genieten Selina !!
Veel plezier

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:50

Pikkepor ik denk dat een IJslander niet echt in je prijsklasse valt.
Maar ik zou eerst zelf nadenken wat je wil en niet iets laten opdringen door een ander :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:52

Pikkepor schreef:
@Gini, ik begrijp haar ook, maar ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik pas deze zomer wilde gaan zoeken. Ik wilde geen paard kopen als ik vervolgens 3 maanden in het buitenland zat. Nu is dat door de coronacrisis veranderd. Maar ik ben er altijd duidelijk over geweest.

Ja tuurlijk, je zeker niet laten opjagen. Maar ik kan me wel voorstellen dat zij ook excited is en oprecht denkt jou te helpen met het doorsturen van die advertenties.
Neem zeker de tijd om voor jezelf goed uit te maken wat je wilt. :)