Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:58

Ik longeer per definitie niet direct aan een hoofdstel, al jaren niet meer. Ik kon het niet meer voor mezelf uitleggen dat je een fijn gevoelig mondje wil en er dan zoiets heftigs als een longeerlijn aan knoopt.
Als ik wil bijzetten met bit dat haal ik de neusriem eraf en die de kaptoom eronder zodat de longeerlijn aan de kaptoom zit.

Het enige moment dat ik de longe nog aan het bit doe is als er een direct ontploffingsgevaar lijkt te zijn en ik niet eerst het hele paard wil omtuigen :+

CalipsoLover

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:57

Wat goed zeg Phuddle!

En balen van het verschieten Candalisa, maar wel echt super dat je bent blijven doorzetten.

Ik begin ook met longeren aan een touwhalster, met het hoofdstel doe ik 1 slag rond de eerste ring en klik de longe dan vast aan de tweede.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:10

Jeutje jullie gaan hard! :wow:

Goed bezig hoor!

Noisy wat braaaaf! *\o/* <3 Ik volg jullie natuurlijk ook al vanaf het begin en wat een onwijs toffe eerste meters! Doet me zo denken aan vorig jaar met Joy <3

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:23

Goed opgelost Candalisa, super!

Ziet er echt super uit Noisy! Knap hoor!

Nog meer wandelaars hier dus, leuk :D

Feyre is wel zo verschrikkelijk hengstig. Haar achterbenen zitten er onder, ze stínkt en ze doet om de twee passen een plasje. De stakker :(:) Hoop wel dat dit nu zo is omdat het de eerste van het seizoen is :=

Ik moet echt even wat showen hoor. Eindelijk weer mijn meisjes bij elkaar :+:
Afbeelding

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:25

<3 <3 Wat een leukerds!!

Sta jij trouwens bij Onnen in de buurt met je dames? :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:26

Lekker stel hè! Mijn twee Ierse meisjes.

Ja! Ze staan in Noordlaren!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:37

Berdien schreef:
Lekker stel hè! Mijn twee Ierse meisjes.

Ja! Ze staan in Noordlaren!

Dan denk ik dat ik ze wel eens heb zien staan! Of in ieder geval de plek waar ze staan, want het kwam me zo bekend voor.. :') Dus dacht; ik moet het toch even vragen. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:38

Dat zou heel goed kunnen :j In de zomer staan ze in de wei aan de weg, in de winter in de paddocks bij stal. Ze staan vlakbij Appelbergen, aan die kant van Noordlaren.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:49

Als ik er weer langs kom en ze zie staan dan zwaai ik wel even naar de dames. :))

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:52

Berdien ow wat een leuk stel zo zeg!!
Sydney was ook al flink hengstig heel fijn %)

Phuddle super netjes! Weer een stapje erbij straks!

Noisy **\O/**

CL zo blij dat we geen spiegels hebben! Vind al erg om mezelf terug te zien laat staan live!

Serenity hè bah hopelijk kan je vandaag even wat ontspannen en wat gezonde paarden vitamines opdoen!

Ik doe meestal de lijn over het hoofd en dan vastklikken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:37

Het gaat echt te snel om bij te houden hier! _O-

CubaLibre wat super dat hij thuis is!
Mijn pony heeft weken naar zichzelf gehinnikt toen ik mijn huisje had gebouwd bij de bak en hij zichzelf in het raam zag. :')

Fransje zo heerlijk ontspannen bij jou! <3
Ik vind dat je het heel fijn aanpakt.
Die biggen.. <3
Grappig dat kouwtje, hier hebben we eksters die dat doen.

Mattvey is zijn ei weer kwijt, goed afgesloten. :j

Kruimellover gaat ook fijn zo!
Misschien helemaal zonder bit! :))

Vientje lekker zo even naar buiten en fijn dat de plofkip zo braaf is!
Dat centenbakkie..charmant.. _O-

Puddle super zo met singeltje.
Bij Malik was de longeersingel wel veel spannender omdat dat echt strakker gaat en niet meebeweegt, dat vond hij een dingetje.

Candalisa, goed dat je hebt doorgezet, het is toch altijd uitvinden wat werkt, ook als je paard al is beleerd kunnen dit soort 'probleemjes' ontstaan.
Toch elke keer een overwinning, je kan trots zijn op jezelf!

Sizzle die kalkoen! _O-
Wel een stuk lichter dan die dikke geit van ons. :x
Super zo met rijden!
Jammer dat de bak zo slecht is..
Leuk om te zien hoe je schriktraining gedaan hebt, niet dat iedereen altijd maar denkt dat het allemaal vanzelf is gekomen.

Calipso zo ben ik op het moment ook bezig, beetje lenige oefeningen er half op. :D

Lekker he Berdien, op het gras!
Fijn zo bij elkaar!
Wij wandelen daar ook af en toe, zal eens opletten!

Fenijro, leuk hoor zo voor de kar!
Met onze pony ook wel gedaan maar die heeft zoveel temperament dat ik het toch wat gevaarlijk vond. :=

Froukje, braaf hoor!
En afgezet stukje is wel fijn, vooral als ze er een keer vandoor gaan.

Noisy, wat super!! *\%/*

Zelf doe ik de longeerlijn ook het liefst aan het halster.
Malik draagt geen bit, maar eerder deed ik de longeerlijn altijd door de binnenste bitring enbaan de buitenste vast.
Achter de oren langs doen ze bij mij hun hoofd omhoog. :')

Malik is ontzettend braaf de laatste tijd.
Verder doen we nog niet zoveel nieuwe dingen.

De hond en kat vinden hem helemaal niet eng. :D

Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 15:15

Wordt Malik nu echt bijna wit wit?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 15:45

Ik longeer in principe niet aan het bit, maar met een touwhalster eronder. Maar als ik het wel een keer doe dan haal ik het touw door de binnenste bitring, achter de oren langs en dan vast aan de buitenste bitring.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:24

Als ik aan het bit longeer, in de roundpen, klik ik de longe aan de binnenste bitring vast. Titane is hieraan gewend, maar die loopt eigenlijk op een halster net zo fijn. Mattvey heeft een kneveltrens in, die trek ik zo niet door zn mond. Maar hem heb ik pas 2x aan het bit gelongeerd. Geen idee of ie dat bij de vorige eigenaren wel eens deed eigenlijk

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:30

Een bit is bedoeld om op de lagen te werken dus daarom vind ik achter de oren ook niet handig, dan trek je het omhoog met de mondhoeken.
En dan gaan ze bij mij hun hoofd omhoog doen.
Maar je kan wel gewoon kijken waar je paard goed op reageert.

Granoek, in de zon lijkt hij lichter, zijn hoofd is wel al aardig wit.
In de zon is het zo..

Afbeelding

En de schaduw zo..

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:38

Achter de oren heb ik met Titane geprobeerd, doet ie idd zn hoofd bij omhoog.

Heb ook een tijdje een longeerhulp gebruikt als bijzet. Maar daar liep ie ook niet fijn mee, dus die ligt nu in de schuur stof te verzamelen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:39

Met de kaptoom vind ik ook prettig als ze met de neus op de grond lopen, de kans dan erg klein is dat er een voet tegen de lijn komt. Ik focus erg op hoofd laten zakken (richting de grond) op zowel commando als bij druk op de neus. Als een paard zich dan wil opwinden zet ik hem met commando met z‘n neus op de grond.
Ietwat afwijkende aanpak wellicht (voor een niet western ruiter) maar ik vind het erg handig. Ook onder het zadel doe ik dat graag met losrijden. Maar dat is nu uiteraard nog te vroeg.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:44

Mijne trapt zichzelf soms tegen zijn hoofd als hij laag gaat maar nooit op de longeerlijn. :=
Een kaptoom kan wel handig zijn idd.
Het hoofd laag doen is wel iets om aan te leren voor ontspanning en ruggebruik.
Dat vind ik niet een afwijkende aanpak. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:55

Nou ja, je moest eens weten hoeveel mensen dat raar vinden :D
M‘n schimmel kon zich vreselijk opwinden maar ik ben met opstappen erg principieel: beest moet zonder vasthouden stil kunnen staan.
Ik zette haar dan altijd met de neus op de grond en dan moest ze zo blijven tot ze weer normaal kon doen, dan kon ik zo weer opstappen, ongeacht waar.

Bij deze werkt het ook als een tierelier. In het begin was ze nogal van het type: jeeh opwinding lekker blazen en staart erop. Ik heb toen expres een paar keer gewerkt als de paarden naar binnen op buiten gingen en als idioten door de wei raasden naast de bak. Na een aantal keer had ze het door dat als ze ging snurken dan weer haar hoofd omlaag moest ‚parkeren’ en nu kan ik ook zonder gesnurk langs weilanden lopen waar paarden in meerennen.

Snurkie:
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:09

Dilan93 schreef:
Achter de oren heb ik met Titane geprobeerd, doet ie idd zn hoofd bij omhoog.

Heb ook een tijdje een longeerhulp gebruikt als bijzet. Maar daar liep ie ook niet fijn mee, dus die ligt nu in de schuur stof te verzamelen

Longeerhulp vind ik heel naar, die trekt iedere pas het bit door de mond. En neerwaartse druk op de rug terwijl je juist wil dat die omhoog komt vind ik ook geen goed idee.

Bijzetten doe ik meestal simpel met een driehoeksteugel (leren variant van gewoon touwtjes :+ ) of met een bijzet. Maar liever heb ik gewoon dat ze leren dat ze aanleuning aan moeten nemen door iedere keer te belonen als ze zich netjes aanspannen. Bijzetten doe ik alleen om ze te leren dat er wat druk op het bit kan komen, zodat ze niet in paniek raken als ik erop zou gaan zitten en de teugels aanneem.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:17

Ja die longeerhulp ziet er ook niet zo fijn uit.

Ben nog wat zoekende naar iets geschikts. Dubbele lijnen loopt Titane redelijk mee, maar die wil il nog even niet bij Mattvey gebruiken. Maar wil Mattvey wel gaan leren dat ie niet alleen maar met zn hoofd in de lucht blijft

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:19

Ik heb 2x de bijzetjes gebruikt bij Marie om gewoon eens te testen hoe ze op druk reageert. Maar die waren ook niet aangespannen, ze liep eigenlijk gewoon lekker met haar neus over de grond, ze moeten op die leeftijd ook nog niet in een perfecte krul lopen naar mijn mening. Dan heb ik liever een paard dat lekker ontspannen is. De rest komt later wel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:25

CalipsoLover schreef:
Ik heb 2x de bijzetjes gebruikt bij Marie om gewoon eens te testen hoe ze op druk reageert. Maar die waren ook niet aangespannen, ze liep eigenlijk gewoon lekker met haar neus over de grond, ze moeten op die leeftijd ook nog niet in een perfecte krul lopen naar mijn mening. Dan heb ik liever een paard dat lekker ontspannen is. De rest komt later wel.

In de krul hoeft ook zeker niet. Wil van Titane dat ie beter zijn rug gaat gebruiken. Bij Mattvey wil ik over een tijdje vooral wat begrensing, dat ie met zn hoofd en hals wat omlaag gaat. :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:29

Dilan93 schreef:
CalipsoLover schreef:

In de krul hoeft ook zeker niet. Wil van Titane dat ie beter zijn rug gaat gebruiken. Bij Mattvey wil ik over een tijdje vooral wat begrensing, dat ie met zn hoofd en hals wat omlaag gaat. :)

Ah zo, lastig, de meeste doen het van zelf... Is hij gespannen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:29

Malik heeft ook heel lang met zijn hoofd in de lucht gelopen.
Maar door elke keer braaf en goedzo te roepen als hij zijn hoofd omlaag deed is dat wel stukken verbeterd.