Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 21:38

Ik ga morgen even op iedereen reageren! Of straks nog
Even snel foto van scherm. Mijn vriend had ook snel wat foto’s gemaakt bij de fotoshoot vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Daarna zijn ze naar hun nieuwe land gegaan
Afbeelding

Afbeelding

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 05:18

Nynkster, zelfs met die andere pony voor de laatste foto zie je de ruimte in haar bewegingen, mooi hoor!
Mooie foto's!

Kabayo, wat doet je paardje het goed zeg, knap hoor! Ik weet niet of ik het geduld heb om zo uitgebreid vrijheidsdressuur aan te leren hihi!

Annette, gefeliciteerd, de blijdschap spat er van af, jaloersmakend hihi!

Wat hoofdstellen betreft: ik gebruik eigenlijk altijd een africhtingsneusriem bij jonge paarden, en ook nu bij mijn Canadese merrie rijd ik met een africhtingsneusriem. Vind dat heel fijn werken, bit ligt heel mooi stil en bij longeren knip ik de longeerlijn aan bit en neusriem! Ik heb een paar simpele liggen vor de trainingen en een mooie voor wedstrijden, hoewel die er voorlopig niet van zullen komen haha!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:43

Dankje kleinvosje!! Heel veel geduld heb ik ook niet hoor :o het scheeld al veel dat Zilver zo snel leerd!

Qua hoofdstellen. Ik heb een hoofdstel die volgens mij al 20 jaar oud is met een hoge neusriem. En een aurigan anatomisch gevormd bit. Ik heb geen kaptoom

Aahh Nynke <3 Ze is zo knap he! Ik zag al een foto van haar voorbij komen op Instagram.

Gefeliciteerd Annette!! Geweldig gevoel is dat he :D

Caily dankje! Ook leuk toch! Ja dankje gaat vast goedkomen :) Fijn dat het steeds beter gaat!! En wauw die manen <3

Dawson je kan toch naar een nakeuring of een jaar wachten? Of kan dat bij kwpn niet?

Sbravour nee snap ik. Maa zoiets kan eens gebeuren. Nogmaals, hoe kan die in godsnaam schuiven? Ik longeer zo veel paarden per jaar en nog geen 1 x meegemaakt dat ze schuiven. Dit gaat om zon simpel goedkoop singeltje. Heb je hem dan wel strak genoeg?
Dankje!!

Straks nog longeren. Kleine opmerking... ik zou het fijn vinden dat we gewoon op elkaar reageren. Ik heb anders ook wel wat beters te doen dan grote bijleesposten te maken. Als het eens niet lukt is heus niet erg maar sommigen reageren structureel gewoon niet op anderen. Dat is erg jammer...

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:08

kabayo, ja had gekund maar hij is nu al ruin haha

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:52

Dawson123 schreef:
kabayo, ja had gekund maar hij is nu al ruin haha

Haha ja. Wel een hele knappe <3

Vandaag toch even voor de sleep gehad. Was vandaag wel mensen aanwezig en van de week niet. Ze was super braaf. Van de week nog 2 keer ongeveer longeren en dan ga ik zaterdag al vroeg weg.

Ze loopt trouwens lekker met het koppie omhoog. Ben nog niet bezig met de nageeflijkheid
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heel blij met dit beeld. Ontspannen en oortjes blij! Ze vind het steeds normaler gelukkig. Nu maar 1x gemest. Vorige keer wel 5x. Fijne vooruitgang! Veel minder stress
Afbeelding
Daarna helemaal alleen "uitgespannen". Ze bleef voor het eerst super stil staan!! Ook met het aftuigen. Ze gaat echt vooruit :D
Ze word wel steeds knapper en gespierder <3
Afbeelding
Nou baas, klaar niet?
Afbeelding
Na de tijd lekker hooi eten. Ze verstopt zichzelf :')
Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:04

Caily : ja menlessen bij de tandarst :o Hij doet naast paardengebitten ook zelf mennen en meninstructie etc. Heel handig!
Ziet er goed uit met longeren! groeien hier ook heel erg bekend hahaah, ene dag is ze in verhouding. Paar weken erna kan ze ineens weer overbouwd zijn :Y)
Ik heb voor lina een normala hoofdstel en een menhoofdstel. Wil eigenlijk graag een micklem in haar maat. Zijn lastig te vinden maar zijn er wel :J

Kleinvosje : Ja gaaf he! Die andere kan er ook wat van, caia is echt een leuke beweger :D

Elina: ben ik met je eens, ik vind bijleesposten ook niet altijd even snel gaan maar vind reacties wel leuk. Ookal doen veel het wel **\O/**
Fijn dat zilver het goed deed! Reageert ze nu ook beter op het menbit?
Haar manen worden ook mooi lang zeg!!

Hier beetje geschrokken vandaag. Had pulp voor lina gehaald en op de verpakking stond 10 minuten weken. had 20 minuten gedaan maar blijkbaar nog niet lang genoeg was dat. Ze had een beetje slokdarm verstopping, erg naar.... Op gegeven moment beetje wrijven en masseren en toen ging het weg gelukkig. Ze eet weer gewoon en mest ook weer normaal en drinken enzo....

Nog even wat fotos van gisteren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:31

Mooie foto's komen er weer voorbij. Ik heb er niet vaak wat als ik met Rosie bezig ben. Vind het vaak lastig om dan foto's te maken en op Rosie te letten. Vandaag weer even het bit in. Het was even zoek werk met de hoofdstellen. Ik had nog een neusriem die je aansjort dus daar een riempje bij gezocht. En eentje gevonden die op het laatste gaatje dicht kan dus we kunnen even weer verder. Heb het hoofdstel omgedaan terwijl ze los stond. Ging heel goed. Ze komt nu met het hoofd mooi omhoog. Ook als ik het vraag. Dus we zijn er even mee aan de wandel gegaan. En voorwaarts en halt zonder stem. Echt fijn. Ook even het zadel erop. Via link, via recht en ook gewoon als ze losstaat. Ze vind het allemaal prima. Voorzichtig aan het rondkijken naar een zadel voor haar. Ze is echt breedt dus dat word nog wat denk ik.

Iemand hier bekend met de zadels van de Decathlon? Zag dat ze daar ook zadels hebben met een verwisselbaar kopijzer. En een mooie prijs voor een eerste zadel dacht ik.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:58

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 01:46

Bedankt voor de tips wbt hoofdstel. Touwhalter ben ik zelf niet zo'n fan van, maar ik heb wel een monty roberts halster, die kan eerst ook wel voor longeren, misschien maar eens proberen hoe dat gaat.

kleinvosje, wil je eens een foto maken hoe je de longeerlijn dat vast maakt? Ik heb hier doorgaans een kneveltrens bij jonge paarden, die liggen ook echt heel mooi stabiel in de mond. Neusriem is meestal niet zo mijn ding (western gericht), maar ik sta overal voor open. Ik heb nu een dressuurzadel liggen bijvoorbeeld.

Brave Zilver! Is ze zo kort in het haar, of is ze geschoren geweest?

Nynkster, wat een gave plaatjes <3 Knappe pony! Schrikken van die slokdarmverstopping, ze is een welsh toch? Die schijnen er wel wat gevoelig voor te zijn, daardoor bepaalde Tinker-bloedlijnen ook. Die bloedlijnen/type Tinkers zijn welke ik graag heb, dus ik weet er helaas alles van. Had je ruim voldoende water bij de pulp?

Brave Rosie *\o/* Zadels ken ik niet

Hier vandaag voor de tweede keer rondje buiten met Phoebe. Aan het begin stond ze om de paar passen stil, mooie oefening voor mijn geduld, grrrr. Gelukkig ging het gaande weg wat beter en 3/4 van het rondje was ze gewoon voorwaarts. Haar Ho is echt supergoed, heb geen teugels nodig, puur op stem staat ze gelijk stem, zo happy mee! Onderweg komen we langs de rand van natuurgebied, daar lopen van die koeien. Kent ze wel van de zomerweide waar ze staat, maar waren altijd wel spannend toen. Nu zag ze ze voor het eerst in maanden weer, en ook nog verstopt tussen de bosjes. Dus ik ben er maar even af gesprongen, wil er geen gedoe van maken dan, ze heeft nog zoveel kilometers gemaakt, ook aan de hand. Dus dan mag afstappen soms best vind ik. Toen we er voorbij waren kon ik er ook zo weer op springen, ze staat altijd gewoon keurig stil, héérlijk. Ik weet iig weer waarom ik mn eigen paard wil opleiden :D

Toen ik voor de tweede keer dezelfde wandelaars tegen kwam even gevraagd of ze een foto wilden maken

Afbeelding

Zo met rijden valt haar irritatie van het hoofdstel trouwens mee. Al schuurt ze alsnog graag even langs haar benen als we thuis komen, dus ergens is het toch niet helemaal fijn. Maar het kan ook nog wel zijn dat het gebit dusdanig slecht is dat de druk op dr kaak gewoon irriteert. Dinsdag de tandarts, dus dan weten we het.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 07:29

Leuk caily zo samen op pad enne eraf gaan is niet erg, deed ik bij mijn eerste paard ook als hij iets eng vond want dan liep hij er wel super braaf langs. Volg je gevoel.

Nynkster wat naar die verstopping, 10 min vind ik zelf erg kort om te weken maar had idd gelezen dat dit tegenwoordig kan al weekten wij de pulp minstens een uur.

Longeerlijn deed ik altijd over t hoofd echt al 20 jaar maar na advies van lammert Haanstra afgelopen najaar doe ik de lijn een slag om de binnenste bitring en dan onder langs vast aan de buitenste ring en dit werkt ook erg fijn.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:31

Wat was lammert zijn onderbouwing hiervoor? Ik longeerde eigenlijk ook altijd met de lijn achter de oren langs!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:20

Ik longeer ook zoals lammert, toevallig. Mijn onderbouwing is dat de druk lan beter over de ringen wordt verdeeld ipv veel druk op de buitenste ring.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:22

Oké dankjewel! Klinkt inderdaad logisch.
Over de optomingen, gebruiken jullie een micklem oid voor het wennen aan het bit? Of doen jullie tijdelijk een halster over het hoofdstel zodat er niet meteen druk op het bit komt?

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:30

Ik snap dat het niet leuk is dat niet iedereen op iedereen reageert, maar je kunt niet iedereen verplichten een bijleespost te maken. Niemand negeert hier bewust anderen :)

Dat gezegd hebbende, ik zie een knappe zilver die het slepen steeds minder spannend vindt. Dawson met haar 2,5 jarige. Lina die ontzettend knap op de foto is gezet. Een Rosie die alles ook goed oppikt, zadels van de Decathlon geen ervaring mee, en een caily die super goed gaat!!

Wat betreft wennen aan bit.

Ik heb eerst de neusriem eraf gehaald (eigenlijk omdat ie niet pastte maar kwam wel goed uit) en een touwhalster onder het hoofdstel gedaan en dan dus gewandeld aan het halster. Vervolgens eerst gaan wandelen met touw aan bit en daarna ben ik er pas mee gaan longeren.

Ook van Fabian zijn er foto's gemaakt waar ik trots op ben :D

[ITP] Stippel Fabian, 3.5 jaar lang foto's van _Sofie

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:37

Is het gebruik van zo'n bit stukje die je aan beide bitringen doet anders dan zoals jullie de longeerlijn vastmaken? Ik heb nog niet gelongeerd met bit in.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:43

Kvulden : ik ken de decathlon zadels niet! Maar hoor vaak dat het spul wat er weg komt prima bevalt!

Cailey : Wat fijn dat phoebe zo braaf is! Ze ziet er ook lekker relaxed uit! Lina is inderdaad een welsh. De pulp had 10 minuten geweekt zoals op verpakking maar kan volgens mij wel veel langer hahaha.. Voor de volgende keer. Grappig trouwens dat je in de buurt woont (zag ik in mn topic). Waar woon je precies? Misschien kom ik je wel een keer tegen!

Tineke : Ja ik nu dus ook maar.. Ga het wel een dag of halve dag van tevoren neerzetten thuis...

Sbravour : Ik doe eerst altijd paar keer bit in in de stal. Gewoon even wennen van hoe dat zit. Als ze er niet gek meer mee doet vaak 1 rondje longeren met halster erover. Dan keertje wandelen en daarna gewoon aan hoofdstel longeren.

Annetteflame : Verplichten is ook een groot woord denk ik. Maar als iemand ineens binnen komt vallen met een eigen verhaal voel ik me dan ook niet verplicht om daar dan op te reageren. Als ze ook niet de moeite nemen om zelf iets te schrijven. Als je snapt wat ik bedoel :)

Mooi topic van Fabian! Zal hem eens grondig bekijken :D

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:45

Ik doe idd niet met bitstukje omdat ik een kneveltrens gebruik en die dan door het bitstukje kan raken. Dus ik doe de lijn van buiten het bit, naar binnen en dan nog een keer zodat er een 'lus' bij de binnenste bitring zit en dan klik ik de lijn vast aan de bitring van de buitenzijde

Edit: daar heb je gelijk in Nynkster

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:56

Ik zal het op die manier ook eens proberen. Doen jullie het ook op die manier als je met bit gaat wandelen? Mijn andere merrie longeer ik nooit met bit. Dus vandaar dat ik er geen ervaring in heb.
Ik heb meerdere spullen van de decathlon en daar erg te vreden over. Dus vandaar dat ik benieuwd men naar de zadels. Maar ken nog niemand die er eentje heeft.

Ik ben niet heel goed met reacties geven en hier gaan de berichten zooooo snel. Maar doe mijn best. Ik heb voor Rosie een dubbel gebroken bit. Een kneveltrens heb ik voor haar nog niet gevonden.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:58

Ik heb meestal gewoon door de ene bitring naar de andere. Maar dat komt ook omdat Lina niet trekt aan de longeerlijn ofzo. Ga die lus methode eens proberen vanmiddag

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:08

Als ik idd de gewone neusriem op het hoofdstel heb, wandel ik idd ook op die manier. Als ik geen neusriem heb maar een touwhalster eronder, klik ik mn lijn aan het halster.

Nynkster ben benieuwd of je verschil merkt!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:15

Annetteflame maar als je gaat wandelen met een halster eronder en daar je touw aan vast klinkt. Heb je dan het bit in om te oefenen?

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:17

Ik vind het leuk om tijdens het wandelen nog wel eens om te schakelen naar lange teugelen
Afbeelding

Maar dat doe ik dus niet de hele route, en idd om te wennen aan het bit :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:31

Ik ga zo meteen een grote bijleespost doen hoor :D

Lars gisteren weer gelongeerd. Hij deed het top. Af en toe ff een rare sprong of willen omdraaien maar dat is goed te corrigeren. Zo trots op hem. Ik wil ook wat vaker buiten gaan wandelen want ik heb gister een klein stukje gelopen en hij was toch wel gespannen.

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:51

AnnetteFlame schreef:
Ik vind het leuk om tijdens het wandelen nog wel eens om te schakelen naar lange teugelen
[ [url=m/OUSry0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dat doe ik dus niet de hele route, en idd om te wennen aan het bit :)

Ok op die manier. Dat wil ik ook nog gaan doen met Rosie. Ziet er leuk uit. Maar ik zie mij nu nog niet in die positie lopen bij Rosie.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:10

Het is ook heel leuk!! :D

Knappe Lars! Dat komt wel goed met longeren :D