[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 21:07

Nou vandaag kwam ik op stal aan... stond mijn zus net met limo op de poetsplaats om hem klaar te maken voor te longeren.
Heb haar laten doen :) altijd fijn wat extra hulp. :D

Ik heb Spirit uit de stal gehaald en hem rustig naar de poetsplaats begeleid. Nou dat vond hij tóch erg spannend. Hij hing vast en toen ik borstel wou pakken hoorde ik iets achter me... hij was onderuit gegaan (uitgegleden in zijn mest) plat tegen de grond.
Ik had hem met 2 touwen vastgezet en is netjes losgekomen met dat hij viel. Gelukkig rende hij bij het opstaan niet meteen weg en kon ik hem weer rustig krijgen door tegen hem te praten en aaien.
Waarschijnlijk is doe iets te zenuwachtig geweest en wou hij proberen weg te gaan van de poetsplaats maar geschrokken ofzo omdat hij vast hing.

Daarna gewoon weer borstel over de vacht en voorste voetjes uitgekrabd.
Dan even losgelaten in piste waar hij ineens uit zichzelf naar me toe kwam.
Heb zijn stal gedaan en daarna hem terug uit de piste gehaald en in de stal gezet.

Ik ben er zeker van dat Spirit de poetsplaats nog wel op durft, hij is dapper en slim. En uiteindelijk was het niet door toedoen van een ander persoon of dier. Hij heeft er verder ook niks aan overgehouden.

Voor morgen geef ik rust en zaterdag of zondag oefen ik nog even met stal naar poetsplaats 5 min vastzetten en terug naar de stal.
Beetje kleine stappen nemen zodat die de poetsplaats leuk gaat vinden. Misschien wat lekkers geven op poetsplaats (brokjes of hooi)? Want borstelen vind hij niet leuk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:19

Ben ik nu de die een jaarling niet vast zou zetten ? Poetsen kan toch ook als je hem zelf of een ander hem vasthoud aan een touwtje? Gelukkig niks ernstigs gebeurd bij de val

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:48

Dat heb ik geoefend met mijn paard. Lus door de ring, achterwaards was lengte in het touw. Eerst geleerd stil te staan bij druk op het halster.

Vervolgens het einde van het touw over het deel vanaf de lus naar het halster geslagen. Zo woedt het zwaarder om te trekken, maar touw geeft wel steeds mee. Steeds beloond (met stem en aaien) als ze stilstond na trekken. Inmiddels staat ze netjes stil aan twee touwen.

Art, dit soort dingen kan je alleen doen als je eerst grondwerk doet. Zodat het vertrouwen er is en je paard druk van hwt halster gewend is. Je slaat een paar stappen over.

En dan helemaal niet weglopen. Er altijd bij blijven. Ook dit weer oefenen: stapje weg, en terug belonen. Twee passen weglopen, staat Spirit stil, terug belonen. Ik ging om de hoek staan. Stond ze stil, terug belonen. Pas toen dat bevestigd was dorste ik echt om de hoek te gaan om mijn poetskoffer te pakken. Dit soort dingen moet je langzaam uitbouwen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 21:59

Ik draaide me om voor borstel te nemen poetskoffer stond namelijk vlakbij moest maar 1 pasje verzetten maar op moment ik me buk bij de poetskoffer hoorde ik achter mij gestommel en hij lag neer toen ik omkeek.

Ik weet tevens niet zeker waardoor hij geschrokken is. Wou hij weggaan of is die van iets anders geschrokken, bv zijn kont tegen de muur ineens, of schrok hij omdat ik me bukte ineens? Alles is mogelijk.

Anyways, ik begrijp uw methode maar alleen dat stukje niet: Vervolgens het einde van het touw over het deel vanaf de lus naar het halster geslagen.

Maar goed voor grondwerk moet ik hem ook apart kunnen nemen. En het meelopen ging al vlotter dan gisteren. Gisteren heb ik ook ietswat grondwerk gedaan zoals halthouden als ik stop of het vraag en achteruit gaan als ik het vraag. Hij begrijpt het best goed hoor.

Wat ik wel weet is dat vorige eigenaar hem eens vastzette maar niet met het halster, wel met een halsband. Dus zodat er druk op de hals staat ipv druk op halster.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:06

Lynn_Nikita schreef:
Ben ik nu de die een jaarling niet vast zou zetten ? Poetsen kan toch ook als je hem zelf of een ander hem vasthoud aan een touwtje? Gelukkig niks ernstigs gebeurd bij de val

Waarom niet? Mijn jaarling staat ook vast en kan zo 10min weglopen zonder dat er wat gebeurd. Oefening baart kunst. Als TS vaak genoeg oefent us er niks aan de hand. Maar wel voorzichtig zijn want je wil niet dat ze zichzelf hangen aanleren

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:07

Je mag je zeggen hoor :o

Halsband? Seriously?

Halstertouw (liefst een leadrope, die heeft een dik uiteinde) door de ring. Vervolgens sla je het uiteinde terug over het stuk dat van het halster naar de ring loopt. Je maakt dus geen knoop. Soms hebben ze een clip met een magneet, of de clinton anderson clip:

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 22:10

Ja halsband idd dat zei hij mij toen ik hem ging halen.
Ik keek zelf even vreemd op hoor.

Ah zo een klip. Helaas hebben we dat op stal niet, kan ook zelf geen zetten daar het niet mijn eigen manege is :')
Ring hebben we wel. Maar dus geen knoop maken, wel uiteinde gewoon over touw heen slaan. "Begrepen" :)
Maar kan het touw ook geen slag extra door de ring? Dan is trekken ook zwaarder maar komt het nog snel los moest hij toch onverhoopt wegrennen. (Deed dat bij limo namelijk op weide bij ex zijn kennissen)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:15

Zo'n clip is best aan de prijs. Maar je kan hem met een grote musketonhaak aan een ring bevestigen en er dus ook weer afhalen. Die is dan gewoon van jou.

Art als je gaat oefenen met vaststaan: ga dan alleen dat eerst oefenen. Ga niet moeilijk voetjes tillen/poetsen. Eerst zorgen dat hij ontspannen staat. Laat hem gecontroleerd schrikken. Hoe verder in vertrouwen, hoe meer je kan doen. Gooi borstels op de grond, een bezem, veeg rondom en laat kleine kinderen rennen en schreeuwen. Maar met kleine stapjes dus. Niet alles ineens. Leer hem zijn achterhand verplaatsen door te wijzen op zijn billen. Raak hem overal aan (ook zijn hoofd/oren, koker, anus etc). Maar hou deze sessies kort en beloon iedere keer als hij ontspanning laat zien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 22:18

Gimme_Joy schreef:
Zo'n clip is best aan de prijs. Maar je kan hem met een grote musketonhaak aan een ring bevestigen en er dus ook weer afhalen. Die is dan gewoon van jou.

Art als je gaat oefenen met vaststaan: ga dan alleen dat eerst oefenen. Ga niet moeilijk voetjes tillen/poetsen. Eerst zorgen dat hij ontspannen staat. Laat hem gecontroleerd schrikken. Hoe verder in vertrouwen, hoe meer je kan doen. Gooi borstels op de grond, een bezem, veeg rondom en laat kleine kinderen rennen en schreeuwen. Maar met kleine stapjes dus. Niet alles ineens. Leer hem zijn achterhand verplaatsen door te wijzen op zijn billen. Raak hem overal aan (ook zijn hoofd/oren, koker, anus etc). Maar hou deze sessies kort en beloon iedere keer als hij ontspanning laat zien.

Begrepen :)
Ik ga vanaf het weekend rustig beginnen dan met leren vaststaan.
Bij teken van ontspanning belonen en stal in om te beginnen?
Daarna werken met gecontroleerd schrikken?
En daarna pas voetjes geven?

Voetjes wil ik wel aangeleerd hebben voor 10 december. Dan komt de smid en het is best nodig ook. In de zomer tot september waren hoefjes nog netjes maar nu zijn ze te lang en aant flaren. Maar smid zei dat ik eerst moet oefenen met voetjes geven en leren stilstaan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:24

Ja kan je doen. Maar ik zou gewoon 10 minuten aanhouden. Anders zou het al kunnen dat hij gelijk na het vastzetten al weer terug naar stal gaat omdat hij ontspant. En je wil wel iets kunnen oefenen :D .

Zorg wel dat je de ruimte hebt. Niet dat het erg smal is of hij direct met zijn benen/billen ergens tegenaan komt als hij achteruit gaat.

GEEN ruwvoer op de grond leggen als hij vaststaat. Het is misschien makkelijk, omdat hij dan kan eten. Maar dan wordt het touw te lang en als hij dan gaat maaien met zijn voorbenen kan hij snel met zijn been over het touw komen. Zorg dus dat hwt touw sowieso niet te lang is.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:30

Voetjes geven oefenen niet doen als hij vaststaat. Doe dat met iemand die hem vasthoudt.

Methode die ik heb gebruikt:

Naast hem staan, wrijf over zijn voorbeen, en knijp in de zwilwrat. Zodra hij zijn been beweegd, stoppen en de wrat even aaien. Dan opnieuw. Je zal zien dat hij op een gegeven moment zijn been gaat optillen. Dan loslaten en aaien. Vervolgens hoef vastpakken, even vasthouden en loslaten aaien. Als hij gaat maaien, pak je de hoef vast (alleen de hoef) en vasthouden tot hij stopt. Dan loslaten en aaien. Als dat bevestigd is en hij geeft voetjes, pak je zijn been en strekt en buigt een keer alle kanten op. Gaat dat goed, pak je een krabber. Als dat bevestigd is pak je de hoef en steek je hem zoals de smid doet. Heel even en los.

Achter hetzelfde alleen dat zal moeilijker gaan. Ze hebben meer kracht in hun achterbenen, dus wees voorzichtig.

Ook voor dit geldt: tien minuten en klaar. Sluit altijd af met iets dat hij al kent, om het positief te houden.

Edit: als hij bij het voorvoet tillen naar achter gaat strekken (en bijna gaat liggen) laat de persoon die hem vasthoudt de achterhand omzetten. Hij raakt wankel en kan niet trekken. Probeer hem wel altijd voorwaards te houden, hengstjes hebben een handje van steigeren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 22:36

Thnx voor je tips.
Voorvoeten hoef ik het been maar aan te raken en hij tilt aijn voet op. Dan pak ik het been en houd de hoef even vast. Uitkrabben lukt op deze manier dan ook vlot bij de voorvoeten. Achtervoetjes zijn idd lastiger en hij haalt ook vliegensvlug uit zodra ik zijn been aanraak.

Euhm dit is de poetsplaats:
Oude foto's in boktupload gezocht
Afbeelding
Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:37

Hmmm ja dat is een poetsplaats voor gevorderden paarden :D . Nergens ringen buiten oid?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 22:43

Nee helaas dit is de enige mogelijkheid.
Buiten hangen geen ringen of andere mogelijkheden voor vastbinden.

Er is nog een poetsplaats wat eerst een stal was voor een shetlander (iets smallere stal dus) Dat is deze: maar dan moet Spirit zich hierin wel durven draaien of achterwaarts erin gaan.

Jaja zeer oude foto...
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:45

Lynn_Nikita schreef:

Wanneer ga je ze het dan leren dan?
Je kan dat toch gewoon veilig doen ipv gelijk over de zijk te helpen?

Tussen 2 touwen is wel iets dat je apart moet leren van aan 1 touw zetten.
Dat heeft een hele andere uitwerking en moet beide geleerd worden.

Ik zie nu die foto‘s. Die ringen zitten wel erg hoog voor een kleine pony. Dan staan ze met het hoofd omhoog en hebben ze geen balans en geen overzicht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 23:28

Qua hoogte vallen die ringen best mee op de gewone poetsplaats. Staat probleemloos een B pony tussen :)

Alleen bij die poetsplaats wat eigenlijk stal was hangen ze wel erg hoog vind ik zelf. Ik gebruik die dan ook amper.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:18

Het oefenen met de achterbenen kun je doen met een lange stok of zweepje, zodat je op veilige afstand kunt staan.
Vanaf zn kont naar beneden glijden, steeds een stukje verder: braaf is stok weg, niet braaf is stok op de plek houden en eventueel streng toespreken.
Uiteindelijk kun je de stok zachtjes in de kootholte leggen of heel zachtjes tikken, tilt hij zn been op zonder slaan=belonen!! Slaat hij wel, dan mag je best een keer wat harder optreden.
Ze leren heel snel, zowel goed als kwaad.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:35

Nynkster schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Waarom niet? Mijn jaarling staat ook vast en kan zo 10min weglopen zonder dat er wat gebeurd. Oefening baart kunst. Als TS vaak genoeg oefent us er niks aan de hand. Maar wel voorzichtig zijn want je wil niet dat ze zichzelf hangen aanleren

zonder te oefenen? Eerst los touw door een ring en uiteinde zelf vasthouden of iemand die erbij staat en zo oefenen en niet een jong ding meteen aan 2 touwen vastzetten. nee, dat zou ik niet doen

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:33

Lynn:

Er staat bij : oefening baart kunst.
Dus ja ik heb het wel degelijk geoefend. Maar ze is nu 1,5 en door het oefenen kan ze prima alleen achterblijven als ze stilstaat

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:15

Gimme_Joy schreef:
Voetjes geven oefenen niet doen als hij vaststaat. Doe dat met iemand die hem vasthoudt.

Methode die ik heb gebruikt:

Naast hem staan, wrijf over zijn voorbeen, en knijp in de zwilwrat. Zodra hij zijn been beweegd, stoppen en de wrat even aaien. Dan opnieuw. Je zal zien dat hij op een gegeven moment zijn been gaat optillen. Dan loslaten en aaien. Vervolgens hoef vastpakken, even vasthouden en loslaten aaien. Als hij gaat maaien, pak je de hoef vast (alleen de hoef) en vasthouden tot hij stopt. Dan loslaten en aaien. Als dat bevestigd is en hij geeft voetjes, pak je zijn been en strekt en buigt een keer alle kanten op. Gaat dat goed, pak je een krabber. Als dat bevestigd is pak je de hoef en steek je hem zoals de smid doet. Heel even en los.

Achter hetzelfde alleen dat zal moeilijker gaan. Ze hebben meer kracht in hun achterbenen, dus wees voorzichtig.

Ook voor dit geldt: tien minuten en klaar. Sluit altijd af met iets dat hij al kent, om het positief te houden.

Edit: als hij bij het voorvoet tillen naar achter gaat strekken (en bijna gaat liggen) laat de persoon die hem vasthoudt de achterhand omzetten. Hij raakt wankel en kan niet trekken. Probeer hem wel altijd voorwaards te houden, hengstjes hebben een handje van steigeren.

Bij het optillen van de achterbenen altijd bedenken dat jonge paarden dit moeilijk kunnen vinden omdat ze nog weinig balans hebben. Het helpt dan om hem steun te laten nemen tegen de wand (andere kant natuurlijk).
Eens met Sizzle. Aan twee kanten vastzetten met de ringen zo hoog helpt daar niet aan mee.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 02-11-18 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:16

Precies, dank voor de aanvulling!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:42

Nynkster schreef:
Lynn:

Er staat bij : oefening baart kunst.
Dus ja ik heb het wel degelijk geoefend. Maar ze is nu 1,5 en door het oefenen kan ze prima alleen achterblijven als ze stilstaat

Ik reageer ook niet op jou met vastzetten wat ik niet zou doen maar op TS

Ik zou een jaarling niet zomaar vastzetten aan 2 kanten, zeker 1 die nog hartstikke groen is. dat jij oefent en die van jou dat kan is top, jong geleerd is oud gedaan maar in TS dr geval zou ik het niet zo aanpakken nee

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 21:56

Inmiddels heb ik al goede tips gekregen van gimme-joy en zal deze tips dan ook toepassen. ;)

Met limo doe ik voorlopig nog steeds alleen grondwerk en mijn zus longeert hem. Dus veel spannends gebeurd er momenteel niet haha

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:49

Binnenkort je nieuwe zadel…iets fijn om naar uit te kijken. Dan kan je weer rijden. Waar heb je je zadel laten aanmeten? Ik ben aan het overwegen om voor Twirre een dressuurzadel aan te schaffen, maar hij heeft weinig schoft en een redelijk brede boeg.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 11:07

Is er een reden los van je zadel waarom je op dit moment helemaal niet rijdt en ook niet meer zelf longeert? Tot voor kort reed je toch nog wel af en toe op het oude zadel en je gaf aan dat longeren steeds beter ging. Is er iets gebeurd/mis gegaan. Vooral omdat je ook ineens van een nieuwe instructrice overgestapt bent op hij gaat eerst elders in training voor ik weer iets ga doen, geeft mij het idee dat er iets gebeurd is. Maar misschien heb ik het mis.

Al iets opgeschoten met het vinden van een trainingstal? Ik zou gewoon op de brommer stappen en alle stallen in de buurt waar je een goed gevoel/goede verhalen over gehoord hebt eens langs gaan en kijken en een praatje maken. Denk dat je daar veel meer mee opschiet als met mailen, bovendien heb je dan meteen een indruk hoe het in het echt is ipv de evt te mooie plaatjes op een website.