Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:34

Wat word ik vrolijk van jouw filmpjes, Sjolvir. Heb zo'n vermoeden dat die van mij ook op die manier ze eerst gaat springen. :j

Zuchini, denk dat jullie beide nog bezig zijn met acclimatiseren aan een ander klimaat. Waardoor jullie weer even een paar stappen terug zijn gegaan qua trainen. Zo'n reis hakt er zeker in, zowel bij mens als bij paard. Komt met jullie ook wel weer goed. :(:)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:39

Ziet er wel grappig uit zo'n bokje wissel. :P
Zorro was zo makkelijk met wissels aanleren. Ben benieuwd hoe andere paarden dat gaan doen. Hoor toch meestal dat het zo moeilijk aan te leren is.

Zuchini wat vervelend zeg. Geef jullie wel allebei lekker de tijd he. :(:)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:36

Zuchini: extra vervelend als je het wel had maar niet kunt terug vinden.
Mirjam: hier eentje die de wissel heeel lastig aanleerde en eentjendie het juist meteen begreep. Bij mijn jonge paard heb ik hem nog niet bevestigd maar de keer dat ik het probeerde deed hij het zo. Is ook een beetje afhankelijk van hoe handig ze zijn in galop.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:48

Zuchini schreef:
Sjol ik werd ook helemaal vrolijk en enthousiast van jouw filmpjes, brave heps!!

Mirjam dat is precies waar jij zo hard voor traint, waar de rien methode om gaat. De achterhand activeren en daarmee samen met de verbinding aan de voorkant de bovenlijn kunnen bepalen. En het heeft allemaal tijd nodig maar jullie zijn echt hartstikke goed bezig. Ik ben rustig aan weer aan het opbouwen, longeren, buiten rijden, cavaletti's (hij is er niet goed in maar hij vindt het zo leuk en interessant). Het weer wordt zo ontzettend warm de afgelopen week, het is zelfs al om 08.00 heet -O- maar goed. Alles went zeggen ze. ..niet mauwen maar rijden. Ik ben nog steeds ver verwijderd van het contact dat ik had met hem voor we zijn geëmigreerd. Het heeft er allemaal nogal ingehakt bij ons beiden geloof ik. Zat gisteren een filmpje te kijken van voor ons vertrek. Kon wel janken eerlijk gezegd %)

Is ook nogal een overgang natuurlijk, dus niet zo gek dat jullie het even kwijt zijn. Reis, andere temperaturen, ander voer (vermoedelijk), alles anders.

Dat bokje komt mede door de manier waarop ze het nu aanleert die wel heel makkelijk is, is namelijk gewoon een tikje met de zweep op het juiste moment, vandaar dat ik eerst zo ongeveer een diagonaal nu, nu, nu, nu, nu tegen mezelf zit te zeggen, hardop :Y) }> . Geen idee hoe het zich gaat ontwikkelen, was hier al blij mee, dat ze überhaupt omspringt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:09

Die dag dat je opstapt, lekker losstapt en wegdraaft. En dan denkt, jeetje wat is ze heerlijk relaxed en ontspannen. Zo lekker op eigen beentjes, lekker erin gezakt. Jaja ook met Eliana komt het wel goed.
Was wel aqua training vandaag, halve bak stond onder water en ook goed hoog. :=

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:35

Thanks allemaal! Vandaag training opgepakt onder het zadel. Stap en galop gaan prima in de aanleuning. Maar de draf.... hij heeft een soort valse knik ontwikkelt, heel onaangenaam. Bovendien gaat hij alleen nog maar op standje turbodraf met veel knie actie. Dus heel veel tijd besteed aan rustig draven en geprobeerd het rustige contact in de teugel terug te vinden. Lukte op sommige momenten. Als ik mijn hand dan open is ie direct weer weg. Lekker koekeloeren overal en vooral direct weer harder draven ipv mijn hand volgen. We zijn terug bij af. Maar het komt goed. Ik ga gewoon weer module 1 helemaal bekijken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:00

mirjamalvaro: kan je filmpje helaas niet meer zien, niet dat ik er veel over had kunnen zeggen hoor :P.

Filmpjes van Hespie geven mij altijd zo'n vrolijk gevoel. Ik vind haar echt zo leuk.

Van de week met dat slechte weer had ik mij voorgenomen om alleen te stappen. Echter ging hij zo lekker stappen dat ik het toch niet kon laten om even aan te draven, was echt heerlijk!
Helaas niet genoeg van genoten want gister was hij lastig en wat drammerig en ik zal het maar niet hebben over hoe hij vandaag was. Morgen mag hij het even zelf uitzoeken in de paddock.

Heb filmpjes van gisteren, niet bijster spannend en nog een hoop om aan te werken. Youtube wilde niet meewerken dus het zijn 3 losse filmpjes.

Het is echt heel lastig om hem echt goed actief te krijgen en te houden, maar nu werken we vooral aan rechtmaken en dat hij aan de voorkant in ieder geval horizontaal wil zijn (alles wat meer is, is mooi mee genomen, maar dan moet ik hem wel actiever krijgen anders heb ik een duikboot).

Zondag komt nu hopelijk iemand die mij kan helpen en begeleiden. Mijn stalgenoot heeft/doet mij nu ook goed begeleiden, maar die heeft helaas te weinig tijd om door de weeks mij te helpen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 07:40

Lizje: wat ik er zo snel van zie oogt het op het eerste gezicht inderdaad wat traag. Maar op de 2e blik is hij over de benen helemaal zo gek nog niet. Misschien helpt het voor het beeld en zijn activiteit als jij probeert wat kleiner licht te rijden. Niet zo ver uit je zadel te komen. (herken het vandaar dat het mij opvalt)
Rij je ook wel eens echt voorwaarts om het achterbeen er meer onder geslingerd te krijgen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:54

Miss lizje, gaat de goede kant op toch?
Eerste filmpje ga je voor mijn gevoel steeds te snel weer de andere hand op. Zou zelf denk ik willen wachten tot hij fijn over de rug is op de ene volte en dan pas soepel overgaan naar de andere hand. En hierbij dan ook de echt grote volte nemen en niet zo half afgesneden. Goed aan het binnenbeen houden, weet niet of het wat vertekend maar heb het idee dat hij wat door binnenbeen heen valt.
Voor het actievere heb je hem denk ik nig niet voldoende over de rug. Dan zou je namelijk overgangen kunnen gaan rijden, schakelen.
Jij zit wel keurig rechtop! Ziet er vriendelijk uit.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:00

Zuchini schreef:
Thanks allemaal! Vandaag training opgepakt onder het zadel. Stap en galop gaan prima in de aanleuning. Maar de draf.... hij heeft een soort valse knik ontwikkelt, heel onaangenaam. Bovendien gaat hij alleen nog maar op standje turbodraf met veel knie actie. Dus heel veel tijd besteed aan rustig draven en geprobeerd het rustige contact in de teugel terug te vinden. Lukte op sommige momenten. Als ik mijn hand dan open is ie direct weer weg. Lekker koekeloeren overal en vooral direct weer harder draven ipv mijn hand volgen. We zijn terug bij af. Maar het komt goed. Ik ga gewoon weer module 1 helemaal bekijken.

En als je hem gewoon eens laat gaan in draf? Dat heb ik met pony ook als ze druk is, dan zit de turbo er goed op. Laat haar zelf haar balans pakken en zit verder rustig stil. Op gegeven moment (soms 5 min, soms 20min) gaat ze rustiger lopen.
Laat die hals ook maar zou ik denken, lekker veel voltes. A volte, B volte, C volte, E volte etc. Niet te veel tempo willen controleren in het begin. Kijken of ze dan erin gaat zakken en vanzelf rustiger word.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:00

mirjamalvaro schreef:
Zuchini schreef:

En als je hem gewoon eens laat gaan in draf? Dat heb ik met pony ook als ze druk is, dan zit de turbo er goed op. Laat haar zelf haar balans pakken en zit verder rustig stil. Op gegeven moment (soms 5 min, soms 20min) gaat ze rustiger lopen.
Laat die hals ook maar zou ik denken, lekker veel voltes. A volte, B volte, C volte, E volte etc. Niet te veel tempo willen controleren in het begin. Kijken of ze dan erin gaat zakken en vanzelf rustiger word.

Die basis lijkt mij heel fijn. Maar ik ben er ook wel voor om ze steeds aan aanbieding te blijven doen. Steeds even voorzichtig kijken of je ze kunt uitnodigen te doen wat jij graag wil.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:09

Ja ze moeten wel blijven luisteren. Dus overgang terug naar stap, grote volte. Maar we willen zelf te grasg volledige tempo beheersing, soms is het beter om het maar even te laten gaan. :)
(Mijn idee he :P )

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:53

Mee eens maar dat bedoel ik ook juist. Ze laten doen wat ze nodig achten maar steeds uitnodigen om even terug te komen. Niet in de trant van ze moeten luisteren (wat ze ook moeten) maar in de trant van: kijk, dit kan ook en is best aangenaam.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:10

Ja dan denken wij hetzelfde :D

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:18

pol013 schreef:
Lizje: wat ik er zo snel van zie oogt het op het eerste gezicht inderdaad wat traag. Maar op de 2e blik is hij over de benen helemaal zo gek nog niet. Misschien helpt het voor het beeld en zijn activiteit als jij probeert wat kleiner licht te rijden. Niet zo ver uit je zadel te komen. (herken het vandaar dat het mij opvalt)
Rij je ook wel eens echt voorwaarts om het achterbeen er meer onder geslingerd te krijgen?

Als ik iemand er bij heb dan krijg ik het beter voor elkaar. Stalgenoot loopt dan soms ook wel mee met Logeerzweep. Maar zelf zet ik eigenlijk net niet genoeg door en krijg ik het erg slecht voor elkaar.

Lichtrijden is inderdaad een goede, ga ik eens proberen.

mirjamalvaro schreef:
Miss lizje, gaat de goede kant op toch?
Eerste filmpje ga je voor mijn gevoel steeds te snel weer de andere hand op. Zou zelf denk ik willen wachten tot hij fijn over de rug is op de ene volte en dan pas soepel overgaan naar de andere hand. En hierbij dan ook de echt grote volte nemen en niet zo half afgesneden. Goed aan het binnenbeen houden, weet niet of het wat vertekend maar heb het idee dat hij wat door binnenbeen heen valt.
Voor het actievere heb je hem denk ik nig niet voldoende over de rug. Dan zou je namelijk overgangen kunnen gaan rijden, schakelen.
Jij zit wel keurig rechtop! Ziet er vriendelijk uit.

Voltes waren aan de kleine kant omdat de bak achterin en langs de hoefslag erg nat was. Daarnaast rijden we nu minimaal 2 tot 3de hoefslag zodat hij geen steun aan het hek heeft.
Maar ik ga je tips zeker meenemen!
Bedankt voor het compliment, ik werk hard aan mijn houding omdat hij soms echt heel slecht is. Die dag toevallig een goede dag, maar als ik wat vermoeid ben of pijn heb aan mijn gewrichten ziet het er echt een stuk minder uit.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:31

Ah ja dat verklaart de kortere wendingen. :)

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:06

mirjamalvaro schreef:
Zuchini schreef:

Nou dat deed ik dus in het begin. Ik liet hem niet rond kijken maar zat er ook niet teveel aan, en dan liet ik hem zelf maar even indraven. Maar mijn instructice zei toen dat ik dat niet moest toestaan. Vandaar dat het nu denk ik zo'n issue is geworden. Vandaag heb ik weer hetzelfde gedaan als in het begin, heb hem 5-10 minuten zijn ding laten doen. Maar zelfs na de galop wilde hij nog steeds niet terugkomen op mijn zit en stem. Ben ik toch een beetje gaan doorvragen want hij werd enorm kijkerig. Kort getraind, in draf wel begrenst in de zin dat hij niet teveel de hals mocht oprichten en daarna lekker naar buiten gegaan. Veel gestapt aan de contact teugel en wat stukken lang en laag gedraafd. Morgen weer even aankijken.

Pol maar wat doe ik dan als hij niet reageert? Op zich klinkt het goed en vriendelijk, Ik zou alleen dan niet weten hoe ik moet reageren als hij totaal geen acht slaat op mijn uitnodigingen om terug te komen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:26

En als je 1 of 2 keer als hij zo doordendert even streng terug zet. Rustig weer draven en nog keer de overgang inzetten. Blijft hij dan doordrammen of heeft hij dan zoiets van, oeps misschien toch wat beter opletten?
Ze mogen hier niet echt naar andere dingen gaan kijken. Eens goed binnenbeen geven wil hier dan wel werken. Maar het over het tempo lopen hebben sommige paarden gewoon nodig om te leren ontspannen. Als ze dan krachtiger worden kunnen ze ook in een rustiger tempo ontspannen.

Edit: misschien is het voor die van jou ook goed om wat langer los te stappen en daarin al zijn aandacht te vragen door middel van wijken, SB, keertwending etc. Dat hij er al goed bij is voor je aandraaft. Maar ook dat is verschillend per paard en zul je uit moeten proberen of dit werkt.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:35

mirjamalvaro schreef:
En als je 1 of 2 keer als hij zo doordendert even streng terug zet. Rustig weer draven en nog keer de overgang inzetten. Blijft hij dan doordrammen of heeft hij dan zoiets van, oeps misschien toch wat beter opletten?
Ze mogen hier niet echt naar andere dingen gaan kijken. Eens goed binnenbeen geven wil hier dan wel werken. Maar het over het tempo lopen hebben sommige paarden gewoon nodig om te leren ontspannen. Als ze dan krachtiger worden kunnen ze ook in een rustiger tempo ontspannen.

Heb ik gisteren dus gedaan, best streng teruggezet. Heb dat een 4 keer gedaan, en inmiddels was er van enige ontspanning geen sprake meer. Dus ja, dan dramt hij door. Binnenbeen geven doe ik standaard en dan wordt hij hartstikke heet. Verder alleen gestapt tijdens die training. Hij is ook gewoon heel erg sterk, en dat ga ik niet winnen. Ik wil dat ook niet op deze manier. Maar goed hij had 5 dagen op de wei gestaan dus hopelijk gaat het nu beter, nu ook weer dagelijks kan gaan werken met hem. Aan de longe is het overigens hetzelfde verhaal. Meneer wil duidelijk vooruit!

Je tip ga ik morgen proberen. Ik weet dan alleen niet goed wat ik met het contact teugel verhaal aanmoet, beetje lastig sb rijden als hij zijn hals erop heeft. Dan vraag ik hem toch wat ronder, weet niet of dat 'mag'

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:03

Als je op een paard gaat zitten moet je hem leren hoe hij met de effecten van het gewicht op zijn rug om moet gaan. Hoe hij zijn lichaam moet gebruiken op een manier die goed voor hem is.
Hem laten lopen in de hoop dat hij ooit langzamer gaat lopen, zal hem niets leren. En zo goed als niets doen aan de voorkant brengt hem ook niet op het idee zijn hals te laten zakken waar hij de ontspanning zal vinden. Wij moeten hem de weg daarheen wijzen. Niet door het af te dwingen, maar wel door hem zo te rijden dat hij gaat zoeken naar het juiste antwoord. Nu heeft hij zijn antwoorden al zelf bedacht: hard lopen om de disbalans op te lossen en rug weg drukken ( dus hoofd omhoog ) om te dealen met het gewicht.
Ik moet nu naar les. Als je wilt dan kan ik vanavond kijken of ik op papier kan krijgen hoe ik denk dat je hem zou kunnen helpen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:20

Wat doet hij als jij langzamer gaat licht rijden?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 18:28

Zuchini schreef:
Je tip ga ik morgen proberen. Ik weet dan alleen niet goed wat ik met het contact teugel verhaal aanmoet, beetje lastig sb rijden als hij zijn hals erop heeft. Dan vraag ik hem toch wat ronder, weet niet of dat 'mag'

Je mag zeker ronder vragen! Maar niet je hand vastzetten. :D
Dat wijken, SB etc hoeft niet perfect. Het gaat mij er dan meer om dat hij/zij er van gaat opletten, been accepteren, schouders kunen plaatsen. En van daaruit ook weer hals kunnen laten zakken. Het zit zo verweven in elkaar.

Promisse, het is ook geen kwestie van, laat maar rennen en zoek het zelf uit. Wat ik probeerde helder te krijgen is dat het niet altijd erg is als paard wat harder loopt. In dat tempo vraag je nog steeds je ding. Overgangen, voltes, aandacht blijven vragen. En als paard dan weer ontspant kun je tempo wat terug vragen.
Dus niet bang zijn voor wat tempo.

Maar krijg het niet helder op papier wat ik bedoel. -O-

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:02

Promisse, ik heb hem inmiddels al een jaar onder zadel en eerder kwam hij wel gewoon netjes terug op stem en zit, en eerder liep hij wel ontspannen aan de contact teugel. En je hulp is zeker welkom!

Frieswytske, Hij komt op zit niet terug. Op stemhulp wel. maar zodra dat een paar pasjes heeft geduurd gaat hij weer in zijn natuurlijk draf tempo lopen, wat best vlot is. Dan vraag ik hem weer terug, en dan komt hij standaard uit de verbinding. En dat is constant zo, Ik kom nergens anders aan toe in de draf. Wat ik ook doe, zodra er ontspanning is gaat hij weer harder lopen.

Mirjam ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik laat het jullie weten.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:15

Helemaal mee eens hoor Mirjam. Helder gezegd. Ik zou ook zeker niet het tempo als eerste 'aanpakken'.

Zuchini@ Had je hem toen ook nagefelijk?

.....Ik zie dat ik de filmpjes van Miss_Lizje in mijn hoofd had toen ik mijn antwoord schreef.....
Ik zal eens kijken welke filmpjes ook alweer van jou waren.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:26

Ik ben een heel eind terug gegaan maar ik kan niets vinden. Klopt dat?